2014-03-24, 19:28
  #793
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raddical
Det kanske är jag som är helt efter här, och då ursäktar jag mig, men ni tycker alltså att det inte är något konstigt med att man kommer att se både sömmen från ändringen av längd och bandet om man gör ett pressveck?

Tyvärr så tror jag att det är du som missuppfattat vad pressveck är och hur man gör slag.

Pressveck är de längsgående veck som bildas längs med hela benen (fram och bak) när byxorna pressas. Slag är det som "liknar" när man viker upp nederkanten på ett par jeans eller chinos. Riktiga slag sys dock så att du inte får avigsidan utåt, tyvärr så krävs också en del tyg för detta moment och om byxorna är korrekta i längd så är jag rädd att du inte kommer att kunna få till några ordentliga slag på dem.

Inte slag
Slag

EDIT: Nu blir jag osäker, kallas det fortfarande slag om man bara viker upp?
__________________
Senast redigerad av Phrenicus 2014-03-24 kl. 19:36.
Citera
2014-03-24, 19:36
  #794
Medlem
raddicals avatar
Okej, jag slår mig själv på fingrarna och ber så hemskt mycket om ursäkt! Jag tolkade det som att "uppvikningen" var en "självklarhet" när man säger pressveck. Men nu förstår jag precis vad nu har försökt få mig att förstå, tack!

Jag menade hela tiden på att jag ville vika upp byxorna och göra ett pressveck, men det som hindrade mig var då sömmen där nere och bandet! Jag får tänka om det här känns det som!

Mvh

Raddical
__________________
Senast redigerad av raddical 2014-03-24 kl. 19:39.
Citera
2014-03-24, 19:40
  #795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raddical
Jag menade hela tiden på att jag ville vika upp byxorna och göra ett pressveck, men det som hindrade mig var då sömmen där nere och bandet!

Du vill vika upp ett par flannelbyxor? Låt skräddaren göra riktiga slag. Sen på frågan om ehuru man kan ha pressveck till kostym så SKA alla kostymbyxor ha pressveck om de ska vara någorlunda formella. I alla fall i min värld.
Citera
2014-03-24, 19:49
  #796
Medlem
raddicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phrenicus
Du vill vika upp ett par flannelbyxor? Låt skräddaren göra riktiga slag. Sen på frågan om ehuru man kan ha pressveck till kostym så SKA alla kostymbyxor ha pressveck om de ska vara någorlunda formella. I alla fall i min värld.

Yes det är det jag vill! Är det ok att användas både tillsammans med kavajen, och även endast byxorna?
__________________
Senast redigerad av raddical 2014-03-24 kl. 19:52.
Citera
2014-03-24, 19:55
  #797
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phrenicus
Sen på frågan om ehuru man kan ha pressveck till kostym så SKA alla kostymbyxor ha pressveck om de ska vara någorlunda formella. I alla fall i min värld.

Det här öppnar ju upp för en ganska så intressant fråga tycker jag. Kan man ha kostym byxor, till en mindre formell kostym, utan pressveck? T.ex. som en bomullskostym i ledigt snitt och tyg.
Citera
2014-03-24, 21:58
  #798
Medlem
von.Jekwels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSvett
Det där är vanliga uddabyxor. Ull vill du ha. Lägga ner, smalna av, etc. är ändringar som kan göras i efterhand om utgångsläget inte skulle duga. Just den där bilden påminner om vad jag såg på biblioteksgatan, där det finns en hipserbutik som säljer kläder i gråskalor. Jag handlar inte där. Men du borde titta förbi. Vet inte om jag vågar nämna butikens namn då det säkerligen lär får mig permanent bannad.
Haha, skön du är! Tackar för att du ändå gav mig namnet på butiken, jag ska faktiskt kika in den. Hur mycket kostar det att lägga ner, smalna av och liknande om man går till en professionell skräddare?
Citera
2014-03-24, 23:09
  #799
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndrewBernard
Det här öppnar ju upp för en ganska så intressant fråga tycker jag. Kan man ha kostym byxor, till en mindre formell kostym, utan pressveck? T.ex. som en bomullskostym i ledigt snitt och tyg.

Definitivt! Tänk linnekostym med rätt lös väv. Inga pressveck där inte.
Citera
2014-03-25, 06:27
  #800
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Definitivt! Tänk linnekostym med rätt lös väv. Inga pressveck där inte.

Det ligger väl lite i sakens natur egentligen att bomulls- och linnevävar varken är särskilt formella eller behåller pressveck så bra, de skrynklas ju lätt. Sen kanske jag var lite väl hård med "ska", det finns nog konservativare miljöer där man gör undantag för marinblå linnekostymer, utan pressveck, när kvicksilvret börjar kliva över 35.
Citera
2014-03-26, 15:14
  #801
Medlem
HerrSvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von.Jekwel
Haha, skön du är! Tackar för att du ändå gav mig namnet på butiken, jag ska faktiskt kika in den. Hur mycket kostar det att lägga ner, smalna av och liknande om man går till en professionell skräddare?

Personligen betalar jag min mycket erfarna skräddare 150kr för avsmalning och kanske 100kr för att lägga ner byxorna, om de inte har/ska ha slag.
Citera
2014-03-26, 16:25
  #802
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSvett
Personligen betalar jag min mycket erfarna skräddare 150kr för avsmalning och kanske 100kr för att lägga ner byxorna, om de inte har/ska ha slag.

Låter som en bra deal, särskilt om det just handlar om en "mycket erfaren skräddare". Vem använder du?
Citera
2014-03-27, 08:48
  #803
Medlem
Giulianis avatar
Någon som har några tips att ge en okunnig student som vill köpa ett par snygga chinos?

Jag är tämligen smal så har alltid tänkt att jag borde ha slim fit-byxor, just nu har jag ett par sådana här chinos: http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/boomerang-stig-twill-chino-beige.html Men när jag tittar på mig i spegeln blir jag inte speciellt nöjd över att de sitter så tight runt stussen och låren samt har en för smal fotvidd (ca 31 cm), tycker helt enkelt inte att modellen är särskilt elegant av dessa anledningar. Jag antar att jag ska en rakare modell på byxan som faller lite fritt nedanför stussen?

Någon som vill ge lite input på vad man bör tänka på för att få ett elegant och klassiskt snitt på byxan? Det enda jag kommer på på rak arm är att jag verkar ha en rätt stor stuss i förhållande till min midja, om det finns modeller som tar hänsyn till sådant. Och har ni några tips på chinos som ni vill rekommendera? Skulle också gärna ta emot tips på sidor där man kan köpa chinos i lite mindre storlekar; brukar ha W28 i midjan, vilket nästan är på gränsen till för stort för mig.

Varmt tack för eventuella svar!
Citera
2014-03-28, 13:38
  #804
Medlem
bleus avatar
Fick ett efterlängtat paket idag! Har bara hunnit testa dem så kan inte ge så mycket till recension, återkommer med det. Bidrar ist med lite bilder fresh from box, mitt första intryck är dock att det är helt klart mycket för pengarna och är relativt nöjd med min första beställning. Fler kommer det garanterat bli!

http://imgur.com/a/9K7VF

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in