2014-03-24, 17:22
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bwahahaha
Så du påstår något utan att ge belägg för det?

Kanske, kanske inte. Förmodligen inte. Men att bara hävda att det skulle vara det övertygar ingen förutom dig själv.

Nu är du en ny bekantskap som tydligen inte följt med i debatten.

När herrarna jag nämnde och även flera andra tar det i detalj så är vi överens om de olika mekanismernas betydelse. Men sedan vill de zooma ut så mycket att man inte ser eller förstår hur det egentligen går till och så vill man säga det är i huvudsak på grund av det naturliga urvalet som isbjörnen har fått sin vita varma päls. Alltså med andra ord är det att säga att det den huvudsakliga orsaken till att isbjörnarna har sin vita varma päls är p g a kylan i det kalla.

Det naturliga urvalet är inget magiskt och mystiskt. Det är inget annat än de omständigheter som råder i en viss miljö i en viss population under en viss period eller ögonblick.

Kolla lite färsk forskning om skräp-DNA är mitt råd.

stebe2
Citera
2014-03-24, 17:26
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Jopp man hävdar att det beror på det naturliga urvalet att vit och varmare päls uppkommer. Och det naturliga urvalet i detta fallet är bl a själva kylan.

Man verkar vara helt oförmögen att förstå urvalets egentliga roll. Om dessa mutationer skulle räka ske hos något djur i djungeln så skulle det inte få spridning. Men om de råkar ske i en miljö där de ger fördelar så sprids egenskaperna och blir vanligare.

Det hänger alltså på att mutationerna ser till att informationen uppkommer. Det naturliga urvalet kan inte påverka vilka kombinationer av kvävebaser som mutationerna skall råka "skapa".

Hur skulle en miljö se ut som skulle få fram ett informationskopieringssystem som DNA? Och hur skulle detta kunna ske i små små små små steg? Och vilka ökade fördelar för reproduktion skulle varje litet steg kunna tänkas ha?

Hur skulle en miljö se ut under några tiotals miljoner år som skulle få fram flygförmågan hos olika slags organismer vid olika tillfällen?

stebe2
Det är skillnad på att hävda att kylan gör att mutationerna får fäste och att hävda att kylan får mutationerna att uppkomma. Du hävdar att vi hävdar det andra men vi hävdar det första.
Hur du kan hävda nått så felaktigt för att direkt i nästa stycke få det rätt är en gåta.
Jag förstår inte att du kan ha så svårt för att koppla ihop det och att genom att det naturliga urvalet får positiva mutationer att fastna i en populations genpool kan nya egenskaper fås. Som tex isbjörnens päls eller Lenskis E.colis.

Citat:
Behe har nog minst lika mycket koll som någon annan professor i biokemi. Han är nog dock mer informerad om svagheterna och kritiken mot evolutionsteorin än vad många andra professorer är.

I övrigt vet jag inte vad du syftar på. Vad har jag länkat till som inte duger?

Och som jag skrev i förra inlägget så är det ganska meningslöst att länka eftersom varje länk som bekräftar min kritik mot evolutionsteorin är ju automatiskt inte godkänd eftersom den ifrågasätter eller kritiserar evolutionsteorin vilket är omöjligt i eran värld eftersom detta är otänkbart eftersom evolutionsteorin är ett utan tvivel bevisat faktum.

Om du inte vågar undersöka Neis eller Shapiros syn på de olika mekanismernas roller i evolutionen är ju tråkigt men knappast mitt fel att du inte vågar.

stebe2
Behe är dåligt påläst. Läs på om hans bidrag till kitzmiller vs dover så märks det direkt.
Kritik är välkommen, men då ska den ha något att stå på!

Varför vågar du inte ta upp något av det som Nei och Shapiro har att komma med? Du hävdar att dom håller med dig men du har inget stöd för det. Du som har läst dom ska väl inte ha så svårt att citera dom med källhänvisning så att vi andra kan se i vilken kontext dom säger det.
Senast redigerad av Kommendanten 2014-03-24 kl. 17:38.
Citera
2014-03-24, 17:33
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Då väntar vi bara på att Pad och Kommendanten ska säga samma självklara sak så kanske Stebe därefter kan medge att det nog inte fanns någon som påstår det där som "man" alltid påstår.

Men du sa ju själv att urvalet hade störst betydelse för hur trilobiterna fått sina fantastiska ögon Medan själva uppkomsten av ögon kanske mer berodde på mutationerna.

Ni svajar så mycket fram och tillbaka så ni verkar inte riktigt veta vad ni själva tror och tycker.

Ni måste försöka förstå vad förändringar i system, organ, funktioner och egenskaper egentligen kommer av och sedan hur denna information uppkommer. Det går inte att förstå detta på så många olika sätt. I alla fall inte om man vågar ha fullt fokus och se på mekanismerna i detalj.

Ingen blir gladare än jag om det visar sig att polletten äntligen trillat ner.

Och att man äntligen släppt den felaktiga föreställningen att evolutionen är allt annat än slumpmässig. Och förstått att evolutionen är i huvudsak mycket slumpmässig.

stebe2
Citera
2014-03-24, 17:38
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Nu är du en ny bekantskap som tydligen inte följt med i debatten.
Jag har följt med ett tag. Dock, passivt.

Citat:
Alltså med andra ord är det att säga att det den huvudsakliga orsaken till att isbjörnarna har sin vita varma päls är p g a kylan i det kalla.
På ett sätt så kan det naturliga urvalet ses som en huvudsaklig orsak till att isbjörnarna har päls, genom att det har premierat föregående mutationer som lett upp till pälsen. Pälsen hade inte existerat om det inte vore för det naturliga urvalet. Dock är det givetvis mutationerna som aktivt har gett upphov till den.

Citat:
Det naturliga urvalet är inget magiskt och mystiskt. Det är inget annat än de omständigheter som råder i en viss miljö i en viss population under en viss period eller ögonblick.
Och det motsätter jag mig inte.

Citat:
Kolla lite färsk forskning om skräp-DNA är mitt råd.

stebe2
Jag är ganska uppdaterad på denna forskning, och den ger inget som helst belägg för att 90% av genomet skulle vara funktionellt.
Citera
2014-03-24, 18:13
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Kanske Wooten, Pad och Kommendanten kan försvara sig själva om vad de tror att det naturliga urvalet har för betydelse och möjlighet att påverka eller vem är du?

Och kolla upp hur mycket av DNA som egentligen är skräp?

Kanske är det snarare 90 % som har funktioner som har betydelse.

stebe2
Svara nu på bwahahahas fråga. Var har vi hävdat det du hävdar att vi hävdar?
Citera
2014-03-24, 19:39
Medlem
Citat:
Det märkliga är att vi kan vara överens om detaljerna hur det egentligen måste ha gått till. Men sedan vill man och försöker man "zooma ut" så att detaljerna blir så suddiga att man inte förstår vad som sker och då är det plötsligt kylan som är huvudsakliga orsaken till den vita varma pälsen. Detta är ju här vi kör fast hela tiden.

Ibland måste man zooma ut stebe2 för att förstå kontext!

Om du tittar för stenhårt på detaljerna i en bild, ned på pixelnivå, eller en målning av Monet så ser man bara ett virrvarr av prickar eller streck. Backar man ut lite så ser man att det bildar en helhet. Precis så fungerar det här också, men här är kopplingen logik och inte något visuellt.
Citera
2014-03-24, 19:49
Medlem
Citat:
Men du sa ju själv att urvalet hade störst betydelse för hur trilobiterna fått sina fantastiska ögon Medan själva uppkomsten av ögon kanske mer berodde på mutationerna.

Ni svajar så mycket fram och tillbaka så ni verkar inte riktigt veta vad ni själva tror och tycker.

Ni måste försöka förstå vad förändringar i system, organ, funktioner och egenskaper egentligen kommer av och sedan hur denna information uppkommer. Det går inte att förstå detta på så många olika sätt. I alla fall inte om man vågar ha fullt fokus och se på mekanismerna i detalj.

Ingen blir gladare än jag om det visar sig att polletten äntligen trillat ner.

Och att man äntligen släppt den felaktiga föreställningen att evolutionen är allt annat än slumpmässig. Och förstått att evolutionen är i huvudsak mycket slumpmässig.

stebe2

Poletten har alltid varit nere Stebe, du slåss mot väderkvarnar i ditt huvud. Ingen här har haft problem med att förstå att det är mutationer som är upphov till nytt genetiskt material. Jag upplever snarare att kommunikationsproblemet ligger på din sida, där du tycks ha svårt att förstå att även naturligt urval är FULLSTÄNDIGT KRITISKT för att evolution ska kunna ske. BÅDA behövs - Mutationer OCH urval.

Du kan inte förklara varför isbjörnar har tjock, vit päls eller giraffer har lång hals genom att ENBART hänvisa till mutationer. (I sådana fall kunde det ju lika gärna ha varit isbjörnarna som hade långa halsar och girafferna som hade tjock, vit päls. Nu är så inte fallet och det är inte en slump.)

Kan du inte bara medge det, så att vi kan komma vidare? Vad är det jag inte "vågar ha fullt fokus på"?
Citera
2014-03-24, 20:29
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Ok bra, när ankan har sovit klart kan han kläcka ur sig om han fortfarande tycker att guderi svamlar eller om exemplet liknar berättelsen i bibeln så mycket att det måste bortförklaras med en konspiration trots allt. Era två förklaringar är helt omöjliga att förena. Dom är som natt och dag.

Jag antar att "ankan" är jag, pallet. Och du vet mycket väl att det inte var guderi jag syftade på. Skärp dig. Vad är det som är oförenligt? Att det överhuvudtaget förekommer myter om omöjliga översvämningar grundar sig förstås i att översvämningar faktiskt sker; det betyder inte att det kan finnas mer bakgrund till specifika myter.
Citera
2014-03-24, 20:35
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davve321
Ibland måste man zooma ut stebe2 för att förstå kontext!

Om du tittar för stenhårt på detaljerna i en bild, ned på pixelnivå, eller en målning av Monet så ser man bara ett virrvarr av prickar eller streck. Backar man ut lite så ser man att det bildar en helhet. Precis så fungerar det här också, men här är kopplingen logik och inte något visuellt.

Jag har faktiskt funderat lite på det där och jag tror det kan vara så att många kreationister saknar förmågan att förstå dynamiska variabler. I derad värld är allting statiskt, oavsätt om det gäller jordens befolkningstillväxt, mutationer eller någonting annat.
Citera
2014-03-24, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Jag har faktiskt funderat lite på det där och jag tror det kan vara så att många kreationister saknar förmågan att förstå dynamiska variabler. I derad värld är allting statiskt, oavsätt om det gäller jordens befolkningstillväxt, mutationer eller någonting annat.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Selektiv_perception
Citera
2014-03-24, 21:53
Medlem
sectariuss avatar
Orkar inte läsa hela tråden, Så det kanske redan har nämnts. Men det är värt att nämna igen, har ni förklarat för evolutionsteori-hädarna att det selektiva urvalet uppkommen ur den genetiska renkombinationen av DNA från fadern och modern som sedan prövas mot miljön har betydligt större inverkan än punktmutationer vad gäller evolutionen hos multicellulära eukaryoter? Mutationer har främst betydelse för encelliga organismer med lite DNA. Såklart har mutationer betydelse hos högre organismer också, men den främsta drivande evolutionära faktorn är renkombinationen. Epigenetik verkar också ha någon form av inverkan också om man ska tro de senaste rönen.
Citera
2014-03-24, 22:56
Medlem
Pads avatar
Citat:
Wooten, Pad, Kommendanten m fl är några av dessa "man".

Och jag minns inte om du fortfarande menar att "evolutionen är allt annat än slumpmässig".
Detta som har blivit ett uttryck i marknadsföringen för att försöka rädda teorin och hålla blickar och tankar borta ifrån de allvarliga trovärdighetsproblemen som evolutionsteorin har.
Och det naturliga urvalet skall alltså ha den avgörande rollen som gör att evolutionsteorin blir allt annat än slumpmässig.

I verkligheten är utvecklingen d v s uppkomsten av nya alleler som ger nya varianter av egenskaper helt slumpmässiga. Medan det naturliga urvalet endast kan påverka hur vanliga eller ovanliga olika alleler blir i en population.

stebe2

Sluta ljug Stebe. Om du tänker tala om vad jag sagt så kan du inte hitta på saker fritt ur dina egna fantasier.

Jag har ALDRIG påstått att kyla på något sätt kan beställa in mutationer som ger tjockare vit päls. Om du tänker hävda något sådant om mig så får jag nog be dig om en källa till det, alternativet är att du ber om ursäkt för att du far med osanning. Det gillade inte Jesus har jag för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in