2014-03-24, 09:18
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Även för redan existerande föreningar kan det bli pedagogiska problem eftersom det blir jobbigt att sälja en lägenhet där föreningen visar på stora minussiffor. Köparna kommer nog tveka då vilket i sin tur avspeglar sig i priset.

Ja, visst är det så. För redan existerande relativt nybildade föreningar. De gamla föreningarna har väl inte progressiva avskrivningar? Det har i alla fall jag aldrig sett i någon enda förening jag tittat på. Det är långt ifrån alla, men definitivt 100 stycken.

Några köpare av nybyggen kommer att reagera på korrekta grunder. Men de absolut flesta har ju ingen som helst aning om hur en årsredovisning ska läsas. Det finns fortfarande folk som tror att "fond för yttre underhåll" är en öronmärkt summa pengar i kassan när fonden i själva verket enbart är bokföringsteknisk och inte existerar.

Det absolut viktigaste i en förenings årsredovisning är att titta på underhållsplanen, och att titta på kassan. Finns det mindre i kassan idag än förra året, trots att inga stora reparationer gjorts, så går föreningen de facto back. Om det finns mer i år än förra året, så ska det vara proportionerligt mer än vad det enligt underhållsplanen väntar utgifter den närmaste tiden. Det är egentligen allt man behöver veta.
Senast redigerad av MrOaiki 2014-03-24 kl. 09:25.
2014-03-24, 09:19
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Alltså. Angående det här med avskrivningar. Några nya regler verkar det ju inte ens behövas. Nämnden säger ju att det i princip redan står där.

Nej, nu måste fan byggbolagen tas i örat, och man får tvinga dem att upprätta realistiska planer. Och sluta lura vanligt folk!

Jag blev "lurad" vid mitt första bostadsköp, men det var en nybildning snarare än ett nybygge. Nu flera år senare förstår jag ju att jag borde ha varit noggrannare, men där och då hade jag ingen koll. Ganska snabbt såg jag att föreningen läckte pengar i snabb takt, och avgifterna höjdes med 35%.
2014-03-24, 09:23
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Men avskrivningen är ju bara en av alla poster i en redovisning, avgiften behöver inte bli högre för det, föreningen kan anpassa avgiften för avskrivningen.
Många föreningar har negativa bokslut tack vare avskrivningen men kassan växer ju ändå eftersom avskrivningen inte är en kostnad utan en intäkt.

Jag tror inte att skillnaden kommer bli så stor.

Skillnaden kommer bli mycket stor. Ett byggbolag får inte sälja ett bostadsrättshus utan att tydligt redovisa kostnader och att ha minst ett nollresultat i den ekonomiska planen. Det gör att bolagen efter den här förändringen blir tvingade att höja månadskostnaden avsevärt. Det i sin tur kommer definitivt påverka slutpriset för köparna, de kommer inte betala 3 miljoner för något med en månadsavgift på 6000 kronor när de tidigare betalade 3 miljoner för något med en månadskostnad på 3000 kronor.

Att föreningen efteråt kan sänka avgiften är inte ett hållbart argument vid försälning.
2014-03-24, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Skillnaden kommer bli mycket stor. Ett byggbolag får inte sälja ett bostadsrättshus utan att tydligt redovisa kostnader och att ha minst ett nollresultat i den ekonomiska planen. Det gör att bolagen efter den här förändringen blir tvingade att höja månadskostnaden avsevärt. Det i sin tur kommer definitivt påverka slutpriset för köparna, de kommer inte betala 3 miljoner för något med en månadsavgift på 6000 kronor när de tidigare betalade 3 miljoner för något med en månadskostnad på 3000 kronor.

Att föreningen efteråt kan sänka avgiften är inte ett hållbart argument vid försälning.
En fördubbling lär det knappast bli, ca 30% i en del fall, progressiva avskrivningar betyder inte att inte funnits avskrivningar.

Hur ser planen ut i nybyggda hus, är det nollresultat eller plus?

Föreningar jag kollat på i bla Annedal i Bromma som byggdes 2012 har haft avskrivning på ca100 000, en vinst på ca 1 000 000 och ett taxeringsvärde på 100 000 000:-.
Där skulle man kunna öka avskrivningen rejält utan att höja avgiften.
2014-03-24, 12:01
Medlem
tgv23000s avatar
Skynda er att köpa nyproducerad Brf
Det blir inte som alla på forumet verkar tro ! Skynda er att köpa en nyproducerad bostadsrätt - de kommer nämligen att bli en bristvara om ekonomiska planen inte har progressiv avskrivning. Det innebär att det inte blir något tillskott på nya Brf och efterfrågan stiger på existerande Brf. Alla verkar tro att avgiften måste höjas i existerande Brf ! Varför skall föreningen ta in avgifter och bygga upp en stor kassa ? Nej, vi får vänja oss vid att existerande föreningar visar förlust pga avskrivningar - föreningar får visa förlust utan någon likvidationsplikt och insatserna är vanligtvis stora så det är inget problem att visa förlust !
2014-03-24, 12:22
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
En fördubbling lär det knappast bli, ca 30% i en del fall, progressiva avskrivningar betyder inte att inte funnits avskrivningar.

Hur ser planen ut i nybyggda hus, är det nollresultat eller plus?

Föreningar jag kollat på i bla Annedal i Bromma som byggdes 2012 har haft avskrivning på ca100 000, en vinst på ca 1 000 000 och ett taxeringsvärde på 100 000 000:-.
Där skulle man kunna öka avskrivningen rejält utan att höja avgiften.

Nollresultat är vad man normalt eftersträvar.

Jo, progressiva avskrivningar har i många fall inneburit att det inte skrivits av något alls de första åren och sedan sakta ökat från 0.
2014-03-24, 12:24
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Skynda er att köpa nyproducerad Brf
Det blir inte som alla på forumet verkar tro ! Skynda er att köpa en nyproducerad bostadsrätt [...]

Har du fått sålt dina nyproducerade bostadsrätter som du köpt på ren spekulation utan avsikt att själv bo i dem ännu? Av dina inlägg kan jag anta att du har åtminstone ett eller ett par objekt kvar som du desperat vill bli av med. Dock tror jag inte att den här tråden har så stort genomslag på prissättningen i Sverige så du kan nog chilla ner lite.

Du är ju så nära en obetald reklambanner man kan komma.
2014-03-24, 12:26
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Har du fått sålt dina nyproducerade bostadsrätter som du köpt på ren spekulation utan avsikt att själv bo i dem ännu? Av dina inlägg kan jag anta att du har åtminstone ett eller ett par objekt kvar som du desperat vill bli av med. Dock tror jag inte att den här tråden har så stort genomslag på prissättningen i Sverige så du kan nog chilla ner lite.

Du är ju så nära en obetald reklambanner man kan komma.
jag har sålt två, vinst 450k och 530k, har tre kvar att sälja, ja jag vill gärna tjäna lika mycket på dom, och inte bara 200k per st om linjär avskrivning för BRF blir verklighet, men det tror jag verkligen inte det blir.
2014-03-24, 13:28
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
jag har sålt två, vinst 450k och 530k, har tre kvar att sälja, ja jag vill gärna tjäna lika mycket på dom, och inte bara 200k per st om linjär avskrivning för BRF blir verklighet, men det tror jag verkligen inte det blir.

Lånar du till alla dessa bostadsrätter? Hur kan banken gå med på att du lånar till så många bostadsrätter, ofta vill de ju att man säljer sin förra för att låna till en ny. Hur gör du med föreningarna, godkänner de dig som medlem trots att du inte skriver dig på adressen? Än mindre bor där?
2014-03-24, 14:42
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Lånar du till alla dessa bostadsrätter? Hur kan banken gå med på att du lånar till så många bostadsrätter, ofta vill de ju att man säljer sin förra för att låna till en ny. Hur gör du med föreningarna, godkänner de dig som medlem trots att du inte skriver dig på adressen? Än mindre bor där?
det är nyproduktion, jag bokar o betalar handpenning 100.000:- cash, sen är det inflytt 17-22 månader senare, jag betalar prislappen, ca 2.500.000:- i ett dygn, sen betalar min köpare till mej, plus mitt överpris, o får nycklar. Jag bokar med olika inflyttningsdatum så jag bara behöver casha en åt gången. Inga problem med medlemskapet. Smart gjort va? Säkra pengar i en uppåtgående marknad.
Senast redigerad av tgv23000 2014-03-24 kl. 14:53.
2014-03-24, 14:55
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
det är nyproduktion, jag bokar o betalar handpenning 100.000:- cash, sen är det inflytt 17-22 månader senare, jag betalar prislappen, ca 2.500.000:- i ett dygn, sen betalar min köpare till mej, plus mitt överpris, o får nycklar. Jag bokar med olika inflyttningsdatum så jag bara behöver casha en åt gången. Inga problem med medlemskapet. Smart gjort va? Säkra pengar i en uppåtgående marknad.

Så du för över 2,5 miljoner ur egen ficka?
2014-03-24, 14:58
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Så du för över 2,5 miljoner ur egen ficka?
japp, man behöver pengar för att tjäna pengar. Dessa 2,5 har jag tjänat in på bostadsaffärer i Sthlm under 13 år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in