2014-03-23, 16:10
Medlem
Frågan är om kravet på linjär avskrivning kommer påverka vidare mycket, styrelsen/byggbolagen kan ju sätta avgiften lågt ändå, det viktiga är att kassan växer vilket den gör om resultatet innan avskrivningar är tillräckligt högt.
2014-03-23, 16:14
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Frågan är om kravet på linjär avskrivning kommer påverka vidare mycket, styrelsen/byggbolagen kan ju sätta avgiften lågt ändå, det viktiga är att kassan växer vilket den gör om resultatet innan avskrivningar är tillräckligt högt.
jag anser att hela debatten om progressiv avskrivning i det närmaste är en tidningsanka. Och jag ser det som föga troligt att någon förändring ska ske för BRF.
2014-03-23, 18:26
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
jag anser att hela debatten om progressiv avskrivning i det närmaste är en tidningsanka. Och jag ser det som föga troligt att någon förändring ska ske för BRF.

Hur resonerar du nu? Bokföringsnämnden har nu bestämt att det är olagligt med progressiv avskrivning (såvida det inte går att bevisa att slitaget sker progressivt vilket svårligen går att bevisa). Hur kan det vara en tidningsanka, det är en korrekt uppgift? Hur menar du att ingen förändring kommer ske för BRF'er?

Bokföringsnämnden har precis sagt att deras sätt att bokföra på är olagligt och måste upphöra. Menar du att BRF'erna framöver kommer bryta mot lagen och att ingen kommer bry sig eller menar du att Advokatfirman Rummel och Drummel kommer anlita expertbyrån Humle och Dumle som på heder och samvete intygar att BRF 1, 2, 3, 4, 5 ... 236, 237 och 238 är byggda på så vis att de inte slits något de 25 första åren och att de därmed kan tillämpa s.k. Progressiv avskrivning.

Som tidigare när du och jag diskuterat i den här tråden: Tillåt mig tvivla.
2014-03-23, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Hur resonerar du nu? Bokföringsnämnden har nu bestämt att det är olagligt med progressiv avskrivning (såvida det inte går att bevisa att slitaget sker progressivt vilket svårligen går att bevisa). Hur kan det vara en tidningsanka, det är en korrekt uppgift? Hur menar du att ingen förändring kommer ske för BRF'er?

Bokföringsnämnden har precis sagt att deras sätt att bokföra på är olagligt och måste upphöra. Menar du att BRF'erna framöver kommer bryta mot lagen och att ingen kommer bry sig eller menar du att Advokatfirman Rummel och Drummel kommer anlita expertbyrån Humle och Dumle som på heder och samvete intygar att BRF 1, 2, 3, 4, 5 ... 236, 237 och 238 är byggda på så vis att de inte slits något de 25 första åren och att de därmed kan tillämpa s.k. Progressiv avskrivning.

Som tidigare när du och jag diskuterat i den här tråden: Tillåt mig tvivla.
Vad hindrar en BRF att anpassa avgiften efter avskrivningen?
Så länge styrelsen inte är idioter fattar dom att det ska in mer pengar än vad det kostar att driva huset samt att det ska räcka till en buffert för framtida utgifter.
Avskrivningar är förmynderi IMO.
2014-03-23, 20:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Så länge styrelsen inte är idioter fattar dom att det ska in mer pengar än vad det kostar att driva huset samt att det ska räcka till en buffert för framtida utgifter.

Ja det är självklart upp till köparen att värdera det den köper och anpassa buden därefter.

.
2014-03-23, 21:13
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:

Det Bokföringsnämnden i praktiken säger är ju att det är olagligt att skjuta på avskrivningen och därmed handlar det snarare om att BRF'er tvingas anpassa (läs höja) avskrivningen i de fall där de tidigare använt sig av progressiv avskrivning.

I praktiken innebär det att väldigt många bostadsrättsägare kommer få ganska kraftigt höjda avgifter vilket naturligtvis direkt slår mot deras ekonomi men också sätter ner priset på deras bostadsrätt.

Man kan ju tycka att priset på bostadsrätterna inte skulle påverkas av det här men ett sådant uttalande bygger i så fall på att bostadsrättägarna förstått vad de köpt, att de förstått att den förening de blivit medlemmar i har tillämpat progressiv avskrivning. Det är ju uppenbart att så inte är fallet, köparna har kollat på hur själva lägenheten ser ut, dess läge och standard och hur hög avgift den har. De har kollat föreningens ekonomi och fått beskedet att föreningens ekonomi är i balans. Alla har varit nöjda och glada. Ända tills Bokföringsnämnden talade om att föreningen redovisar på ett olagligt sätt och att föreningens ekonomi inte alls är i balans utan går med ett kraftigt minus som enklast rättas till genom att omedelbart höja avgifterna.

Jag tror vi kommer få se en väldans massa stämningar här. Bostadsrättsföreningar kommer stämma båda byggbolag och kommuner och säkert sitter en och annan revisor och jurist och kallsvettas med.

Själv tycker jag att det är tragiskt alltihop och lider med alla drabbade.
2014-03-23, 21:16
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Det Bokföringsnämnden i praktiken säger är ju att det är olagligt att skjuta på avskrivningen och därmed handlar det snarare om att BRF'er tvingas anpassa (läs höja) avskrivningen i de fall där de tidigare använt sig av progressiv avskrivning.

I praktiken innebär det att väldigt många bostadsrättsägare kommer få ganska kraftigt höjda avgifter vilket naturligtvis direkt slår mot deras ekonomi men också sätter ner priset på deras bostadsrätt.

Man kan ju tycka att priset på bostadsrätterna inte skulle påverkas av det här men ett sådant uttalande bygger i så fall på att bostadsrättägarna förstått vad de köpt, att de förstått att den förening de blivit medlemmar i har tillämpat progressiv avskrivning. Det är ju uppenbart att så inte är fallet, köparna har kollat på hur själva lägenheten ser ut, dess läge och standard och hur hög avgift den har. De har kollat föreningens ekonomi och fått beskedet att föreningens ekonomi är i balans. Alla har varit nöjda och glada. Ända tills Bokföringsnämnden talade om att föreningen redovisar på ett olagligt sätt och att föreningens ekonomi inte alls är i balans utan går med ett kraftigt minus som enklast rättas till genom att omedelbart höja avgifterna.

Jag tror vi kommer få se en väldans massa stämningar här. Bostadsrättsföreningar kommer stämma båda byggbolag och kommuner och säkert sitter en och annan revisor och jurist och kallsvettas med.

Ni som tror att på fredag blir det beslut om linjär avskrivning istället för progressiv avskrivning för alla nya BRF. Blanka JM då om ni tror det, det är ju gratispengar, JM lär inte sälja en enda lgh och aktien lär rasa 80%. Aktien har konstigt nog varit heeelt opåverkad av den här "progressiva" debatten. Undrar varför? Storägare borde vara nervösa över SvD:s häxjakt. Och vad händer med bostadspriserna då? borde å ena sidan rasa, men om byggbolagen vägrar bygga nytt om deras vinstmarginal minskar drastiskt, så blir bostadsbristen än större och befintliga lägenheter torde stiga som raketer, känns som alla blir förlorare om progressiv avskrivning förbjuds. Jag skulle blanka JM hårt om jag nu stod på den sidan av debatten, men det gör jag inte, vilket väl är uppenbart.

jag tror du har helt fel Magnus.

.
2014-03-23, 21:51
Medlem
Jag är helt enig med tgv. Den som tror på nya avskrivningsregler - put your money where your mouth is. Är det något aktiemarknaden prisar in är det sådana här saker - dvs om man skulle se det som sannolikt med ett negativt utfall för jm hade såklart aktien redan dykt.
2014-03-23, 22:30
Medlem
Alltså. Angående det här med avskrivningar. Några nya regler verkar det ju inte ens behövas. Nämnden säger ju att det i princip redan står där.

Nej, nu måste fan byggbolagen tas i örat, och man får tvinga dem att upprätta realistiska planer. Och sluta lura vanligt folk!
Senast redigerad av gladakatten 2014-03-23 kl. 22:33.
2014-03-24, 00:17
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:

Alternativt kommer bostadsrättsföreningarnas årsredovisningar att ha rejäla negativa resultat. För redan existerande föreningar tror jag det blir lösningen på att inte höja avgifter. Det största problemet blir alla nya hus som bostadsrättsbyggare försöker pracka på folk. Plötsligt måste de visa månadskostnader som vida överstiger vad de hittills lockat köpare med.
2014-03-24, 09:00
Medlem
Citat:

Men avskrivningen är ju bara en av alla poster i en redovisning, avgiften behöver inte bli högre för det, föreningen kan anpassa avgiften för avskrivningen.
Många föreningar har negativa bokslut tack vare avskrivningen men kassan växer ju ändå eftersom avskrivningen inte är en kostnad utan en intäkt.

Jag tror inte att skillnaden kommer bli så stor.
2014-03-24, 09:02
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Alternativt kommer bostadsrättsföreningarnas årsredovisningar att ha rejäla negativa resultat. För redan existerande föreningar tror jag det blir lösningen på att inte höja avgifter. Det största problemet blir alla nya hus som bostadsrättsbyggare försöker pracka på folk. Plötsligt måste de visa månadskostnader som vida överstiger vad de hittills lockat köpare med.

Även för redan existerande föreningar kan det bli pedagogiska problem eftersom det blir jobbigt att sälja en lägenhet där föreningen visar på stora minussiffor. Köparna kommer nog tveka då vilket i sin tur avspeglar sig i priset.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in