2014-03-23, 23:25
Medlem
xayps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
För det första är inte feminism en ideologi, feminism är ett klargörande och erkännande om kvinnors lägre ställning gentemot män. Du blundar och tycker att du har såå rätt, du pratar ideologi utan att ha en aning och svamlar om att du är för jämställdhet. I detta forum tycker man att du borde ha lite mer kunskap...

För inte menar du väl att kvinnor är jämställda männen?

Citerade du rätt inlägg?

Jag skrev att jag är för jämställdhet. Antingen missade du ordet för eller så är det totalt meningslöst att citera mig igen för jag orkar inte argumentera med någon som använder fantasin när den läser.

Hur som helst. Feminism var, eller kanske till och med är nödvändig, som en motpol i debatten/kampen/(vad du vill kalla det) men kommer aldrig uppnå jämställdhet mellan könen. Feminism handlar bara om kvinnors rättigheter.
Citera
2014-03-23, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xayp
Citerade du rätt inlägg?

Jag skrev att jag är för jämställdhet. Antingen missade du ordet för eller så är det totalt meningslöst att citera mig igen för jag orkar inte argumentera med någon som använder fantasin när den läser.

Hur som helst. Feminism var, eller kanske till och med är nödvändig, som en motpol i debatten/kampen/(vad du vill kalla det) men kommer aldrig uppnå jämställdhet mellan könen. Feminism handlar bara om kvinnors rättigheter.
Ja det är därför det kallas feminism-och? Vart vill du komma med det?
Citera
2014-03-23, 23:38
Medlem
xayps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Ja det är därför det kallas feminism-och? Vart vill du komma med det?

Förlåt, jag förstod inte att du höll med mitt första inlägg. Du uttryckte dig precis som att du var mot det.
Citera
2014-03-23, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xayp
Förlåt, jag förstod inte att du höll med mitt första inlägg. Du uttryckte dig precis som att du var mot det.
Erm OK ..
Citera
2014-03-24, 02:29
Medlem
Mantrats avatar
Det är naturligt och normalt att hata feminister.
Citera
2014-03-24, 14:46
Medlem
Rymdskeppsmannens avatar
Varför måste just Sverige vara så feministiskt inriktat?
Citera
2014-03-24, 20:53
Medlem
BenQuls avatar
Förstår att det kan vara frustrerande TS. När jag själv växte upp var inte feminismen lika utbredd och hatisk som den verkar se ut idag, även fast den fanns där och lurade i bakhuvudet på lärarna.. Kan inte vara speciellt roligt att växa upp som man i Sverige idag.

Citat:
Ursprungligen postat av dj0h4nn3s
I dagens Sverige märks inte mansdominansen av lika tydligt som i övriga världen eller förr i tiden. Jag tror ni kan storyn, det var tillåtet att våldta frugan när man ville, kvinnor fick ej jobba, ej rösta, osv osv. Vidgar vi vyerna så ser det ut så i en väldigt stor del av världen idag. Där är de socialt skapade könsrollerna en självklarhet.

Unga tjejer i dagens Sverige har det absolut inte lätt bara för att det är mer jämställt idag än innan. Främst tack vare de socialt skapade normerna. Man ska vara smal, lättklädd, sminkad, snygg. Annars duger man inte. Tycker man om att ha sex är man en hora.

Förr fick bara män som hade god inkomst rösta, dröjde innan den större delen av befolkningen fick det och bara 10 år senare fick även kvinnor rösta. Och det fanns även en regel att man skulle ha gjort värnplikt för att kunna rösta, men kvinnor slapp göra det.

Tittar man på arabländerna så kan feminismen ha en del att uträtta där visst, men feminister i Sverige verkar mest gå efter ickeproblem som gubbplogning och herrgårman skyltar. Feminister borde istället göra något åt den tydliga ojämlikheten i de andra länderna kan man tycka. Och när man ser politiska feminister såsom Schyman göra uttalanden om att männen i vårt land är Sveriges talibaner så börjar man förstå att de inte har alla hästar hemma.

Vad får du bilden av denna norm någonstans då? Från media? Man får väl idag i stort sett se ut som man vill, finns väl ingen lagstiftning på det. Och förresten så är dessa 'normer' ännu värre för killar. Man ska vara lång, snygg, charmig, vältränad med magrutor(kräver mycket hårdare jobb än att bara vara smal), ha dyra kläder och ett spännande jobb med hög inkomst. Nej, skulle hellre föredra att bara behöva vara smal och sminka mig ibland. Och om man inte får ligga som kille är man ju självklart en loser också..
Citera
2014-03-24, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenQul
Förstår att det kan vara frustrerande TS. När jag själv växte upp var inte feminismen lika utbredd och hatisk som den verkar se ut idag, även fast den fanns där och lurade i bakhuvudet på lärarna.. Kan inte vara speciellt roligt att växa upp som man i Sverige idag.

Förr fick bara män som hade god inkomst rösta, dröjde innan den större delen av befolkningen fick det och bara 10 år senare fick även kvinnor rösta. Och det fanns även en regel att man skulle ha gjort värnplikt för att kunna rösta, men kvinnor slapp göra det.

Tittar man på arabländerna så kan feminismen ha en del att uträtta där visst, men feminister i Sverige verkar mest gå efter ickeproblem som gubbplogning och herrgårman skyltar. Feminister borde istället göra något åt den tydliga ojämlikheten i de andra länderna kan man tycka. Och när man ser politiska feminister såsom Schyman göra uttalanden om att männen i vårt land är Sveriges talibaner så börjar man förstå att de inte har alla hästar hemma.

Vad får du bilden av denna norm någonstans då? Från media? Man får väl idag i stort sett se ut som man vill, finns väl ingen lagstiftning på det. Och förresten så är dessa 'normer' ännu värre för killar. Man ska vara lång, snygg, charmig, vältränad med magrutor(kräver mycket hårdare jobb än att bara vara smal), ha dyra kläder och ett spännande jobb med hög inkomst. Nej, skulle hellre föredra att bara behöva vara smal och sminka mig ibland. Och om man inte får ligga som kille är man ju självklart en loser också..

Vad ni verkar glömma bort är att kvinnor är ingen homogen grupp, lika lite som män är det. Ni verkar helt upptagna av media men vill ni att vi ska tänka att alla män är som politikerna vi har,? Som radiopratare förefaller vara? som allt media översköljer alla med var dag och göra en standardiserad man av detta?
Tror inte det.. de flesta kvinnor har inte alls dina uppräknade krav på en man för ett varaktigt förhållande , vi är alla olika och har olika preferenser man magrutor broilermuskler och speglande går fetbort!
Hög inkomst gerväl trygghet men vad mer? Mja.. bra om vi båda tjänar hyfsat.
Normer-ska vi inte tala om för damer-barbiekropp som oundvikligt innebär silikon eftersom ingen med BMI 19 kan ha stora bröst och väga 45 kilo.. och så vidare.

Feminism i dess ursprung innebär jämlikhet "broderskap och systerskap" demokrati.
Lika lön för lika arbete, samma rätt på arbetsmarknaden inklusive toppjobben. Alla diskar nångång, man delar nattvak under småbarnsåren, man slänger inte sina strumpor under sängen om man inte plockar upp dem, man lever med respekt för den man lever med. Är det verkligen så svårt och omöjligt?
Citera
2014-03-25, 08:09
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av besthestfest
Snacka om att höja ribban på diskussionen här! Jag är sjuk, jaha? Men då kan jag säga att du är dum i huvudet och en jävla fjant. Väldigt sakligt innehåll, eller? Kom med riktiga argument istället för att hålla det på sandlådenivå..
Du är sjuk i huvudet, sök hjälp.

Det går inte att logiskt diskutera med en sinnessjuk människa. Därför gör jag heller inte det. Hade du varit frisk så hade jag sett en poäng att diskutera med dig. Du är psykiskt sjuk och ditt liv kommer vara skit om du inte tar hjälp för dina problem.
Citera
2014-03-25, 08:47
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robertberg92
Ja, jag hatar verkligen er feminister! (läs längst ner eller låt bli att kommentera)

Feminister menar att jag har haft det så jäkla lätt hela mitt liv och har fått allt gratis på grund av att jag är man.
Men jag bryr mig egentligen inte vad bittra äckliga feminister tycker om mig personligen. Jag bryr mig om alla andra män som får skit för ingenting.
Jag bryr mig om mina vänner,bröder och medmänniskor som blir hatade utan anledningen. Jag bryr mig om samhället som håller på att förfalla på grund av feminismen.
Det har gjort mig till en hatiskt människa som jag inte känner igen som sagt

Feminister vill förstöra mansrollen. Jag har blivit uppväxt med viss värderingar mot kvinnor. Jag ska vara huvudförsörjare, jag ska aldrig slå kvinnor, jag ska vara en gentleman på mot kvinnor,
hålla upp dörrar,skydda kvinnor osv. Allt detta var jag stolt över att göra innan men idag så har man inte lust längre. Istället för att respektera kvinnor så känner jag ett hat mot kvinnor istället.
Feminister vill ha en dörrmatta som gör att de säger idag utan något mothugg. De respekterar inte män vi ska minsann respektera kvinnor. Allt män har gjort för kvinnor under historien skiter ni blankt i!

Kärnfamiljen:

Feminister vill förstöra kärnfamiljen. Vi har en epidemi av ensamstående mammor i Sverige. En kvinna kan inte uppfostra en pojke att bli en man.
Ni har ingen aning hur män fungerar. Och en man kan aldrig uppfostra en flicka att bli en kvinna.
Både föräldrarna behövs är det så svårt att förstå?
Majoriteten av brottslingar kommer från ensamstående mammor. Tillfällighet? I think not! Ni tror att ni kan klara allt själv, att ni är så självständiga.
Ni behöver män! Män har naturliga egenskaper som ledarskap,respekt,auktoritet som en kvinna inte besitter. Ett barn behöver gränser och det kan bara mannen ge.
En pojke kommer aldrig lyssna på sin mamma om sådant för ni besitter inte samma respekt som en man gör. Kvinnor behövs lika mycket, vilket jag aldrig kommer ta ifrån er.
Kärlek och omtänksamhet är något kvinnor lär ut mycket bättre än män. Män och kvinnor har olika egenskaper, båda lika viktiga! Naturen skapade oss för att jobba tillsammans.

Finns tusentals fler anledningar men det skulle ta tio sidor att få med allt. Poängen är att jag inte känner igen mig själv längre.
Ni ser ju hur mycket hat det finns inom mig. Det jag är rädd för att det kommer gå ut på kvinnor som avstår från feminismen.
Vill hitta tillbaka till den ödmjuka gentlemannen som skänkte pengar till välgörenhet istället för att supa upp dem. Han som respektera kvinnor och vill hjälpa människor.
Den drivna personen som jag kan vara stolt över.

Ni kan tycka att jag skylla ifrån mig på feminismen, vilket jag också gör. Det är därför jag måste från och med idag ta avstånd från allt med feminismen att göra.
All media,flashback,debatter måste undvikas för att bli en glad människa igen. Jag hatar er så innerligt att jag börjar bli rädd för mig själv!

Om ni har orkat läsa allt,ge er själva en guldmedalj! Det var skönt att släppa allt hat äntligen som finns inom mig!

Det jag undrar nu, är det fler som riktigt hatar feminister?
Jag vill inte höra att jag är en kvinnohatare eller annat skit från er feminister nu. Jag vill höra om det är fler som känner ren och skär ilska mot feminister?
Skriv gärna av er! (skrev på mobilen så om texten blev lite konstigt ber jag om ursäkt)

Jag känner igen det, men inte mot feminister, struntar blankt i dem. Har aldrig haft med sådana att göra. Känner själv likadant inför män, invandrare, så välkommen in i den mysiga känslan av att vilja spy medan man knarkar rättfärdigat hat. Tror inte du rent allmänt lider av någon större fara av att urskiljningslöst låta din egen småbittra värld gå ut över oskyldiga, ibland behöver man bara känna sig lite sne innan man kommer i form igen.

Måste få inflika att jag anser du har helt fel med att kvinnor inte kan uppfostra pojkar och män inte kan uppfostra flickor. Tycker det är där det blir extra viktigt med könsroller, och att bra kvinnor fostrar bra pojkar och bra män fostrar fram bra döttrar. Om modern är ett självisk ragata och fadern en omogen pajas, är det inte konstigt att vi får fram nya generationers exemplar.

Så vad är det du ser hos feminister som väcker sådana känslominnen? Kan det helt enkelt vara minnet av smärta när du kämpat för vad du upplever är mer "gratis" för andra? Vreden är bara positiv så länge den påminner dig om ditt värde, när den börjar sänka din vardagliga balans är den aningen mer destruktiv än en påminnelse om något av vikt.
Citera
2014-03-25, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Måste få inflika att jag anser du har helt fel med att kvinnor inte kan uppfostra pojkar och män inte kan uppfostra flickor. Tycker det är där det blir extra viktigt med könsroller, och att bra kvinnor fostrar bra pojkar och bra män fostrar fram bra döttrar. Om modern är ett självisk ragata och fadern en omogen pajas, är det inte konstigt att vi får fram nya generationers exemplar.

Du vet inte hur fel du har men jag biter. Beskriv för mig hur en pojke/man tänker. För jag har absolut ingen aning hur en flicka/kvinna tänker. De män som säger att de förstår sig på kvinnor vet egentligen minst och vice versa.

Tror du en pojke respekterar sin mamma på samma sätt som sin far? Tror du en pojke lyder sin mamma på samma sätt som sin far? Du tror att din son hör auktoritet när du säger till honom. Men en kvinnas "auktoritet" uppfattas som gnäll från en pojke/mans öron.

Det kan bero på att män har mörkare röst, är fysiskt starkare, tänker på ett annat sätt osv (det vill säga att män och kvinnor fungerar inte likadant). Men för all del lycka till att uppfostra en pojke utan en stark manlig förebild i ditt liv!
Citera
2014-03-25, 12:21
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robertberg92
Du vet inte hur fel du har men jag biter. Beskriv för mig hur en pojke/man tänker. För jag har absolut ingen aning hur en flicka/kvinna tänker. De män som säger att de förstår sig på kvinnor vet egentligen minst och vice versa.

Tror du en pojke respekterar sin mamma på samma sätt som sin far? Tror du en pojke lyder sin mamma på samma sätt som sin far? Du tror att din son hör auktoritet när du säger till honom. Men en kvinnas "auktoritet" uppfattas som gnäll från en pojke/mans öron.

Det kan bero på att män har mörkare röst, är fysiskt starkare, tänker på ett annat sätt osv (det vill säga att män och kvinnor fungerar inte likadant). Men för all del lycka till att uppfostra en pojke utan en stark manlig förebild i ditt liv!

Nej jag tror könsrollerna blir viktiga just för att de är olika. Det handlar mer om att vägleda en annan till dess identitet än att klura ut allt vad de tänker. Pojkar till mycket dominanta mödrar är både lydiga som knepiga, tror att det som minst handlar om att förmedla pondus. Det går inte att förbise, de knäppaste killarna har väldigt konstiga relationer till sina mödrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in