2014-03-23, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Tack. Det var intressant att läsa. Bra förklarat!

Nu blev jag starkare i min tro på att Jehovas Vittnen har den sanna tron

Det kan vara bra att veta att det är ganska vanligt att JV eller wannabes går in på forum och ställer frågor till JV som de redan vet svaret på.
Syftet är att ge JV chansen att lägga ut texten från sin litteratur och få det att verka som att det har effekt och besvarar människors frågor.
Lite teater bara egentligen, det typiska ordvalet brukar bli en bra ledtråd för den som behärskar sektlingon.
Citera
2014-03-23, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qn
Jag har varit i ttsp's sits en gång. Det är galet hur jag trodde att jag hade rätt. Det är svårt när man växt upp i de kretsarna och alltid hört av andra hur saker ligger till och de kändes vettiga då. Som tur var var jag aldrig döpt så slapp bli emotionellt utkastad av min familj. Det jag tror var höll mig kvar var att ja, vi lever i en sjuk värld. Jag håller helt och hållet med. Det visste jag då och jag vet det nu. Det är ingen hemlighet. Det som lurade mig var dock att visst måste det finnas en sann religion, en religion som gör saker rätt och lär oss ta hand om varandra och jorden. Nej det behöver inte vara en religion, det kan vara många saker, att bara fästa sig vid en religion gör att man missar allt annat. Det finns bra saker i bibeln men det är blandat med skräp. Det är bättre att öppna sig för hela världen och bilda sina uppfattningar från verkligheten. T.ex. när jag såg homosexuella leva i kärlek och insåg hur lite dom faktiskt skadar andra och att deras kärlek inte är något fel så insåg jag hur ont det är att säga att homosexualla inte ska få ha sex och att dom måste ändra sig. Ett Jehovas vittne kommer säga att dom inte har något emot homosexuella men att dom inte får uttrycka sin homosexualitet utan att kunna ge dig vettiga argument, förutom att peka på bibeln. Jehovas Vittnen är sjyssta människor. De skulle aldrig skada någon medvetet och de vill berätta för andra vad de tror är rätt. "the road to hell is pawed with good intentions."

EDIT: ttsp jag hoppas att du skriver in din tid du spenderar här som tjänst^^ för du spenderar mycket tid här.

Gratulerar till att du klarade dig undan utan att bli döpt.
Att lära sig TTATT (The Truth About The Truth) efter dopet är inte kul alls.
Men vad kan man vänta sig när man uppfostras i en skyddad verkstad och inte får veta fakta innan det är för sent?

Håller med om att det är galet hur rätt man trodde sig ha och hur lurad man egentligen var.
Oh well, better late than never.

Jag har och har haft tillräckligt med homosexuella vänner för att veta att de inte har gjort valet själva.
För många av dem har att komma ut varit samma själsliga vånda som det har varit för oss som känt oss tvungna att berätta för familjen att vi inte längre tror på deras religion.
Man gör det när man inser att man måste vara sann mot sig själv.
När människor fördömer det säger det mest om den som dömer.
Citera
2014-03-23, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Dessutom så är det många homosexuella som inte tror att det är ok att vara homosexuell. Baserat på att våra könsorgan helt enkelt är danade för att alstra barn (Villket innebär man + kvinna) och faktumet att det fortfarande är rätt så vanligt att homosexuella ses ner på (Jag var altid respektfull mot homosexuella/Lesbiska klasskompisar/lärare). Man kan säga samma sak om hur det är att vara färgad men skilnaden är att en homosexuell person kan välja att inte vara homosexuell (Om sexualitet defineras efter gärningar). Därmed så är skuldkänslor ett till sätt varpå homosexuella skadar sig själva.

När, hur och varför gjorde du valet att bli heterosexuell?
Citera
2014-03-23, 20:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Det kan vara bra att veta att det är ganska vanligt att JV eller wannabes går in på forum och ställer frågor till JV som de redan vet svaret på.
Syftet är att ge JV chansen att lägga ut texten från sin litteratur och få det att verka som att det har effekt och besvarar människors frågor.
Lite teater bara egentligen, det typiska ordvalet brukar bli en bra ledtråd för den som behärskar sektlingon.

Denna typ av "closet"-argumentation är tyvärr mer vanlig (och inte bara för JV) än vad som kan ses i debatten vid en ytlig betraktning.
Citera
2014-03-23, 20:47
Medlem
Citat:

När jag var 15 år så gjorde jag det valet. Jag började känna lite sjuka känslor..MEn jag fantiserade inte om sodomi överhuvudtaget och slog bort tankarna...1 år senare så fanns inte dessa skumma känslor kvar.

Gjorde valet för att jag inte är sjuk i huvudet.
Citera
2014-03-23, 20:54
Bannlyst
Citat:
När jag var 15 år så gjorde jag det valet. Jag började känna lite sjuka känslor..MEn jag fantiserade inte om sodomi överhuvudtaget och slog bort tankarna...1 år senare så fanns inte dessa skumma känslor kvar.

Hur gammal är du?
Är du gift eller har någon som helst erfarenhet av sex? Känner du någon/några som är homosexuella?
Citera
2014-03-23, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo

Hur gammal är du?
Är du gift eller har någon som helst erfarenhet av sex? Känner du någon/några som är homosexuella?

20+
Ogift.
Citera
2014-03-23, 21:16
Bannlyst
Citat:
20+
Ogift.
Ok.
Ja du får ju såklart ha dina åsikter. Men jag förstår bara inte hur man kan tro att sexualitet är ett val man gör. Att man bestämmer sig för det ena eller det andra. Isåfall skulle du kunna tillfälligt bestämma dig för att tända på killar, och sen byta tillbaka igen? Och vad är sodomi enligt dig? Att sätta på frugan i tvåan? Att ha gruppsex med män i en ångbastu?
Citera
2014-03-23, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Ok.
Ja du får ju såklart ha dina åsikter. Men jag förstår bara inte hur man kan tro att sexualitet är ett val man gör. Att man bestämmer sig för det ena eller det andra. Isåfall skulle du kunna tillfälligt bestämma dig för att tända på killar, och sen byta tillbaka igen? Och vad är sodomi enligt dig? Att sätta på frugan i tvåan? Att ha gruppsex med män i en ångbastu?

Citat:
Sodomy /ˈsɒdəmi/ is generally anal sex, oral sex or sexual activity between a person and a non-human animal (bestiality), but may also include any non-procreative sexual activity

Ja jag skulle kunna välja att vara bisexuell. Men eftersom jag inte hade ved i elden så är jag 100 procent heterosexuell.

Under tonårstiden så är sexuell känslor väldigt starka..Detta gör så att man tillfälligt kan känna skumma sexuella känslor..Men dessa går vanligtvis över med tiden om man inte underhåller dom..
Citera
2014-03-23, 21:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

"Sjuka" och "skumma" enligt vilket värde-system?

Eller cirkelargumenterar du helt enkelt?
Citera
2014-03-23, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"Sjuka" och "skumma" enligt vilket värde-system?

Eller cirkelargumenterar du helt enkelt?

Om man villigt sodomiserar en människas anala öppning så är det något gravt fel i huvudet. Det är sjukt eftersom det är långt ifrån vad meningen med våra prokreativa förmågor/organ är.
Citera
2014-03-23, 21:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Under tonårstiden så är sexuell känslor väldigt starka..Detta gör så att man tillfälligt kan känna skumma sexuella känslor..Men dessa går vanligtvis över med tiden om man inte underhåller dom..

Samma fråga som i mitt senaste inlägg: "Skumma" enligt vilket värde-system?

Och naturligvis som en fortsättning av detta (om du inte lekar debatt-struts), vad legitimerar i så fall ett sånt värde-system?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in