Citat:
Ursprungligen postat av
espressino
Jag önskar av hela mitt hjärta att det de facto var så!
Jag tror tyvärr att den är väl vald just för att den pekar i plural, men att Ryssland inte nämns. Att göra långtgående slutsatser bortom 2042 om det geopolitiska läget på Krim för att försvara en intervention med argumentet att NATO är ett hot mot Ryssland känns lite långsökt i mina ögon.
Jag tycker annars Rixsteps sista uttalande om flashback säger mer! skulle allt arbete i tråden plötsligt vara dött, för att man för Ryssland lyfter fram en mindre smickrande sanning? Nej i mina ögon liknar det allt mer ett psykologiskt informationskrig där vi alla deltar i någon form.
Nej hans bevekelsegrunder har inte med trådens innehåll att göra utan handlar om ett förbehållslöst förhållande till ämnet och en okritisk pro Rysk hållning som nu kommit i dagen. Så vem av oss som är den nyttiga idioten i slutändan återstår att se.
Jag håller med, och känner ett obehag över hur Assangesaken utvecklats; är man inte för, så är man fiende!
Det var inte syftet med Wikileaks att vi ska tolerera kränkningar av länders demokratiska rättigheter för att uppnå något som ingen längre vet vad det går ut på.
Assangesaken handlade om fritt flöde av information, där övergrepp från makten granskas. Yttrandefrihet för att gagna oss, inte för att stödja vår egen undergång. Det handlade om att man får tillgång till information som ansvarsfulla journalister granskar varsamt. Ett nytt sätt att förmedla nyheter.
Det börjar bli riktigt svårt med begreppen om vad som är journalistik, spioneri, krigföring eller mediastrategi. Liz Wahl jobbade på RT för egen vinning skull, men nu pågår en efterkonstruktion, om sanningen om de egna syftena. Det blir vidrigt när hon påstår att hon inte förstod vad Putin stod för, och hur hon blev en del av hans propagandamaskin. Hon söker skydd i väst, när det blir otäckt och har mage att påstå att hon har samvete och är lojal, och att det var orsaken till att hon sa upp sig.
Liz Wahl är ett exempel på en opportunistisk mediastrateg som jobbar som journalist. Men är det verkligen det som var meningen med yrket? Är det inte just det motsatta syftet med journalistik hon medverkade till när hon jobbade för Putins propagandamaskin i två år, som slutade med invasionen av ett grannland?
Jag ser inget samband mellan vad Wikileaks påstod sig vara inom journalistiken, och syftet med att medverka till den dynga Putin sprider via RT. Därför blir det otäckt när man ser brist på lojaliteter som försvaras genom att missbruka begrepp som yttrandefrihet.
Läsvärt:
http://dissenter.firedoglake.com/2014/03/19/how-liz-wahl-worked-with-bill-kristols-neocon-think-tank-to-plan-her-resignation-from-rt/