Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2014-03-21, 20:38
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Rixsteps yttrande faller ju tillbaka på dom själva. Rixstep har väl sänt ut 1000-tals tweets med citat från tråden. Nu är tråden löjlig, tycker man plötsligt. Och man går till personangrepp på WTF.

Man undrar om det har hänt något särskilt på Rixstep efter den plötsliga nedstängningen i tre-fyra dagar för en tid sedan. Palatskupp?

Jag har kollat litet på dessa Rixstep, och främst på deras Twitter. Det verkar ju helt klart som om de inte enbart är kritiska mot USA utan även tydligt stödjer Putins linje utan minsta eftertanke, med länkar till kanalen RT som ljugit skamlöst genom denna kris.

Min fråga blir då, vilka är dessa, och vad har de för kopplingar till Assange/Wikileaks?

Jag ber om ursäkt för att jag är en smula okunnig i dessa frågor, och jag delar inte alltid era uppfattningar, men jag finner detta ytterst intressant. Jag är såpass gammal att jag minns hur Sovjet på sin tid i smyg betalade ovetande västerländska fredsrörelser för att de skulle protestera mot vissa specifika vapensystem som Kreml ville beröva NATO.

Just denna fråga med Assange/Wikileaks/Snowden är en sådan fråga som skulle kunna kidnappas av främmande makter för att driva en helt egen agenda. Jag är därför glad för att såpass många i tråden inser detta och även tar avstånd från alla former av rysk aggression, och inte bara den amerikanska (som jag mer och mer börjar förstå er kritik mot).
Citera
2014-03-21, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groink
Nja, det låter som det lika gärna kan vara ett konstaterande av hur verkligheten ser ut. Att ryssarna inte skulle tillåta att Nato tog över Krim (uppenbart om man tittar på kartan) borde USA tänkt på innan man började blanda sig i Ukrainas inre angelägenheter.

1. Nu har väl inte NATO försökt ta över Krim, däremot skulle ju en teoretisk sådan "övertagning" direkt resultera i ett avtal med Iran, något som har skett förut och även skett med våld en gång, pga. Tyskarna övertog Krim, Norge och Danmark samtidigt som Japanerna blockerade Stilla havet varvid enda sättet att få fram reservmateriell från USA var genom Iran. (jag vet att den delen av ww2 inte är särskilt väl beskriven för den svenska allmänheten).

2. Nyckeln för att tolka dokumentet korrekt ligger i hela tredje stycket (dvs. andra - tecknet) samt i ordet "intervenera".
Citera
2014-03-22, 02:50
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Assange hamnar nu i bakvattnet av det inträffade och det finns all anledning att vara försiktig med den information angående både Assange och Snowden som kanaliseras via ryska kanaler. Då de som huvudsyfte har att destabilisera väst, snarare än föra rättsläget framåt.

Med tanke på Assanges kopplingar till RT är denna artikel mycket intressant:

http://www.politico.com/magazine/story/2014/03/liz-wahl-quit-russia-today-putins-pawn-104888.html

Vad visste egentligen Assange om RT, och vem utnyttjade vem?
Citera
2014-03-22, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Jag önskar av hela mitt hjärta att det de facto var så!

Jag tror tyvärr att den är väl vald just för att den pekar i plural, men att Ryssland inte nämns. Att göra långtgående slutsatser bortom 2042 om det geopolitiska läget på Krim för att försvara en intervention med argumentet att NATO är ett hot mot Ryssland känns lite långsökt i mina ögon.

Jag tycker annars Rixsteps sista uttalande om flashback säger mer! skulle allt arbete i tråden plötsligt vara dött, för att man för Ryssland lyfter fram en mindre smickrande sanning? Nej i mina ögon liknar det allt mer ett psykologiskt informationskrig där vi alla deltar i någon form.

Nej hans bevekelsegrunder har inte med trådens innehåll att göra utan handlar om ett förbehållslöst förhållande till ämnet och en okritisk pro Rysk hållning som nu kommit i dagen. Så vem av oss som är den nyttiga idioten i slutändan återstår att se.

‏

Jag håller med, och känner ett obehag över hur Assangesaken utvecklats; är man inte för, så är man fiende!

Det var inte syftet med Wikileaks att vi ska tolerera kränkningar av länders demokratiska rättigheter för att uppnå något som ingen längre vet vad det går ut på.

Assangesaken handlade om fritt flöde av information, där övergrepp från makten granskas. Yttrandefrihet för att gagna oss, inte för att stödja vår egen undergång. Det handlade om att man får tillgång till information som ansvarsfulla journalister granskar varsamt. Ett nytt sätt att förmedla nyheter.

Det börjar bli riktigt svårt med begreppen om vad som är journalistik, spioneri, krigföring eller mediastrategi. Liz Wahl jobbade på RT för egen vinning skull, men nu pågår en efterkonstruktion, om sanningen om de egna syftena. Det blir vidrigt när hon påstår att hon inte förstod vad Putin stod för, och hur hon blev en del av hans propagandamaskin. Hon söker skydd i väst, när det blir otäckt och har mage att påstå att hon har samvete och är lojal, och att det var orsaken till att hon sa upp sig.

Liz Wahl är ett exempel på en opportunistisk mediastrateg som jobbar som journalist. Men är det verkligen det som var meningen med yrket? Är det inte just det motsatta syftet med journalistik hon medverkade till när hon jobbade för Putins propagandamaskin i två år, som slutade med invasionen av ett grannland?

Jag ser inget samband mellan vad Wikileaks påstod sig vara inom journalistiken, och syftet med att medverka till den dynga Putin sprider via RT. Därför blir det otäckt när man ser brist på lojaliteter som försvaras genom att missbruka begrepp som yttrandefrihet.

Läsvärt:
http://dissenter.firedoglake.com/2014/03/19/how-liz-wahl-worked-with-bill-kristols-neocon-think-tank-to-plan-her-resignation-from-rt/
Citera
2014-03-22, 07:43
Medlem
Här är Marianne Ny's inlaga till rätten i UK översatt till svenska av en professionell översättare. Instruktionen var att översätta vad engelsmännen fick läsa "ordagrant" utan korrigering av eventuella språk- och syftningsfel etc.:
Citera
2014-03-22, 10:00
Medlem
Kaitas avatar
Svensk rättssäkerhet, framförallt åklagarnas verksamhet, ifrågasätts på DN debatt av professor i civilrätt. http://www.dn.se/debatt/hundratals-mal-kan-behova-tas-om/
Artikeln tar upp att åklagare tydligen vikarierar som domare (!) och att nämndemän som dömer inte är opartiska. Systemet kan stå i strid mot Europakonventionen om Mänskliga rättigheter, rätten till opartisk rättegång.

Artikeln tar även upp att svenskt rättsväsende ifrågasatts på senare tid. Quick och barnläkarmålet nämns, fall där åklagarens agerande legat bakom grova rättsövergrepp. JA-fallet är precis på samma sätt. Åklagaren tillåts härja fritt och INGEN säger stopp eller ifrågasätter.

Ojoj, vad detta kommer vara en skamfläck för Sverige i framtiden!
Senast redigerad av Kaita 2014-03-22 kl. 10:17.
Citera
2014-03-22, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O.s.a.
Här är Marianne Ny's inlaga till rätten i UK översatt till svenska av en professionell översättare. Instruktionen var att översätta vad engelsmännen fick läsa "ordagrant" utan korrigering av eventuella språk- och syftningsfel etc.:

Citat:
4. Om en inländsk häktningsorder utfärdats för en person som misstänks för brott med en straffsats om minst ett års fängelse, kan en EAW utställas för brottsmålsprocessen.
B. Syftet med EAW
5. Julian Assanges utlämnande begärs för att han ska kunna underkastas en rättegångsprocess.

Varför ge två skilda beteckningar om inte för att skapa intryck av att EAW syftar till rättegång?

very fishy
Citera
2014-03-22, 11:30
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
...Vad visste egentligen Assange om RT, och vem utnyttjade vem?

Jag har sett nästan alla Assanges intervjuprogram som sändes av Russia Today. De finns nog fortfarande kvar på nätet och kan rekommenderas. De är extremt intressanta- t.ex diskussionen med Hizbollahs ledare om Syrien, där Assange försöker få honom att använda sitt inflytande för att medla fred. Intervjuerna kunde ha publicerats av vilket TV-företag som helst, journalistiskt sett. Alltså: Assange utnyttjade Russia Today.

RT utnyttjar i sin tur Wikileaks och Assange för att isolera USA. Belyser USA:s massövervakning, ofta (men inte på alltid) på ett sakligt sätt.

Det som är viktigt är att fastställa att Ryssland idag inte har några möjligheter att pressa Assange. Han är skyddad på Ecuadors ambassad. Snowden sitter värre till. Han är beroende av att få ett nytt uppehållstillstånd inom kort. Men Snowden har inga dokument själv längre. Kan ett ryskt hot om att inte förnya Snowdens uppehållstillstånd ha någon effekt på rapporteringen om NSA:s övervakningsmetoder. Jag tror inte det.

Glenn Greenwald är skyddad av den brasilianska regeringen. Den brittiska regeringen har försökt att pressa hans partner, David Miranda, för att få stopp på läckorna. Ryssland har nog betydligt svårare att bedriva utpressning mot Greenwald.

I Berlin sitter Sarah Harrison, som hjälpte Snowden från Hongkong. Hon vågar inte återvända till UK. Berlin är kanske den säkraste platsen i Europa för visselblåsare just nu.

Slutsats: Ryssland har små möjligheter att påverka vad som rapporteras om NSA och små möjligheter att påverka Wikileaks arbete. Däremot gör man allt man kan för att utnyttja situationen och glömmer förstås att man själv har en väl utbyggd massövervakningsapparat.
Citera
2014-03-22, 11:40
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.s.a.

Se punkt 10.

Citat:
10. När förhöret har avslutats kan ytterligare frågor behöva ställas till vittnen eller de kriminaltekniska utredarna. Beroende på yttranden han fällt vilka undergräver min nuvarande åsikt att han bör åtalas kommer därefter ett åtal att ingivas till domstolen. Det kan därför inses att Assange eftersöks med avsikt att lagföra honom och att han inte söks för att endast hjälpa oss med vår utredning.

Ny har hela tiden framhållit att det i princip är klart med ett åtal. Förhöret med JA är bara en formsak som skall klaras av först.

Punkt 10. säger tydligt något annat. Se det fetade. Detta sopas hela tiden under mattan.
Citera
2014-03-22, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Slutsats: Ryssland har små möjligheter att påverka vad som rapporteras om NSA och små möjligheter att påverka Wikileaks arbete. Däremot gör man allt man kan för att utnyttja situationen och glömmer förstås att man själv har en väl utbyggd massövervakningsapparat.
Håller med. Ryssland är i grunden en utomstående part. Det centrala är vad som händer internt i USA, samt hur det hanteras i Brasilien/Sydamerika. Jag tror att Brasiliens val av Gripen mycket väl kan ha varit en ögonöppnare både i USA och Sverige men på olika sätt.

Skeendet i Ukraina är sannolikt delvis en konsekvens av de problem Assange försöker bekämpa, men jag har svårt att se att skeendet där skulle ha någon betydelse för WikiLeaks, och Rysslands möjligheter att utnyttja det beror bara på västs beteende. Skulle Snowden få nåd i USA, asyl i EU, eller få möjlighet att åka till Sydamerika skulle ryssarna bara bli en rent utomstående part. Rysslands möjlighet att utnyttja situationen är i grunden bara en effekt av USA dumdristighet (och EUs brist på ryggrad).
Citera
2014-03-23, 00:45
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Se punkt 10.

"Beroende på yttranden han fällt vilka undergräver min nuvarande åsikt att han bör åtalas kommer därefter ett åtal att ingivas till domstolen."

Ny har hela tiden framhållit att det i princip är klart med ett åtal. Förhöret med JA är bara en formsak som skall klaras av först.

Punkt 10. säger tydligt något annat.

Förstår nog inte riktigt hur du menar. Jag har inte kollat hennes engelska text nu, men även om det hon säger där skulle översättas som här, vilket jag undrar om det verkligen är riktigt, så var det ju ändå klart i sammanhanget att hon menade att om han vid förhör inte skulle fälla några yttranden som helt ändrade hennes bedömning och som skulle undergräva hennes nuvarande åsikt så skulle han åtalas.
Citera
2014-03-23, 09:28
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Förstår nog inte riktigt hur du menar. Jag har inte kollat hennes engelska text nu, men även om det hon säger där skulle översättas som här, vilket jag undrar om det verkligen är riktigt, så var det ju ändå klart i sammanhanget att hon menade att om han vid förhör inte skulle fälla några yttranden som helt ändrade hennes bedömning och som skulle undergräva hennes nuvarande åsikt så skulle han åtalas.

Min tolkning med. Vilket i sin tur innebär att eftersom hon inte fått några svar från JA genom förhör så borde hon lägga fram ett åtal. Det borde hon ha gjort för länge sedan.

Vad gör JAs svenska ombud för att bryta dödläget..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in