2014-03-22, 16:30
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Du verkar kunnig, hur är det med att fylla i personliga kontrollpappret ifrån svarshäftet (inte provhäftet), dvs innan den samlats in. Vad är den officiella regeln här? Det får man inte? Jag vet att det har jag fått gjort dock och provledaren har inte brytt sig eftersom den ska jag ändå ta med hem.

Gäller det att det överförs ifrån provhäftet vanligen?
Jag kan troligtvis ungefär lika mycket som du kan.

Precis, det har provledare sagt, man får överföra från provhäftet efter att dem tagit svarshäftet. Ifall dem samlar in provhäftet för snabbt(eller att man samlar in provhäftet före svarshäftet) får man säga till. Det brukar gå bra, om man inte tillhör bland dem som får sina prov insamlade först.

EDIT:
Ett tillägg: Det har aldrig varit ett problem att överföra från svarshäftet(hur skall provledaren ens kunna märka det?). Senaste gången jag skrev så la jag ner pennan precis som alla andra, men sen när dem började samla proven tog jag upp pennan och började överföra(innan dem hade samlat svarhäftet) det var inget problem. Men det beror på provledaren. Provledaren kommer gå igenom det här under morgonen. Är provledaren otydlig vad som gäller så är det bara att fråga.

Det absolut viktigaste för provledaren är att ingen klottrar på svarshäftet efter provtiden.
Senast redigerad av ningudo 2014-03-22 kl. 17:03.
Citera
2014-03-22, 16:36
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alivedude
Min provledare samlade in svarspappret och lät oss ha kvar provhäftet för att just fylla i kontrollpappret. Hon uppmanade oss i början av provet att markera direkt på provhäftet och svarspappret för att just kunna göra detta.

Det var viktigt att vi la ner pennor när provtiden var slut. Efter insamlingen av svarspappret fick vi ta upp pennorna igen och föra över svaren.
Du hade en av de bättre provledarna vill jag påstå. Det är just så här det ska gå till. Låt mig gissa, skrev du provet i en lektionsal? Låter mer troligt än ifall det var 200 provskrivare i en hörsal, det tar en tid att samla alla prov.

Kanske bara SUs provledare som är kassa. Av att döma av kommentarerna så verkar de flesta ha haft kunnigare provledare än mina.

Dagens ord: Skabrös
Citera
2014-03-22, 16:40
Medlem
Jag har nu skapat mig ett litet problem. Mitt problem grundar sig i denna uppgift:

Kvantitet I: 69*116

Kvantitet II: 68*117

Kvantitet I blir ju 8004, och kvantitet II blir 7956, alltså Kvant I>Kvant II.

Här försökte jag se om det fanns något samband så jag testade att ta bort tiotalet:

9*116 = 1044

8*117 = 936

Fortfarande kvant I>kvant II

Sen testade jag:

69*16 = 1104

68*17 = 1156

???????

Varför blir "kvant II" > "kvant I"

Jag tycker att det borde följa samma mönster som de tidigare kvantiteterna men icke. (Jag kanske har räknat fel men det tror jag inte)

Det här kanske var en onödig fråga men jag tycker att det är skumt, eller så är jag bara trött
Citera
2014-03-22, 16:46
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NgulBanan
Jag har nu skapat mig ett litet problem. Mitt problem grundar sig i denna uppgift:

Kvantitet I blir ju 8004, och kvantitet II blir 7956, alltså Kvant I>Kvant II.

Här försökte jag se om det fanns något samband så jag testade att ta bort tiotalet:

9*116 = 1044

8*117 = 936

Fortfarande kvant I>kvant II

Sen testade jag:

69*16 = 1104

68*17 = 1156

???????

Varför blir "kvant II" > "kvant I"

Jag tycker att det borde följa samma mönster som de tidigare kvantiteterna men icke. (Jag kanske har räknat fel men det tror jag inte)

Det här kanske var en onödig fråga men jag tycker att det är skumt, eller så är jag bara trött

Jag tänker såhär att när man har två faktorer som tillsammans har samma summa så är det när differensen mellan faktorerna är som minst då produkten blir störst (mycket mattetermer här, sorry).

Bättre förklaring:
3* 7 = 21
4*6 = 24
5*5= 25

Som du ser så blir summan av faktorerna hela tiden samma (summa = 10, 3+7 = 10, 4 + 6 = 10, etc) men produkten blir som störst när skillnaden mellan faktorerna är som minst.

Detta gäller alltid och förklarar ditt "problem" samt huvudfrågan öht.
Citera
2014-03-22, 16:47
Medlem
x = -y

Kvantitet I: x

Kvantitet II: y

Jag svarade att I är lika med II men det var fel. Informationen är tydligen otillräcklig. Är det minustecknet som gör att informationen är otillräcklig?
Citera
2014-03-22, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Du hade en av de bättre provledarna vill jag påstå. Det är just så här det ska gå till. Låt mig gissa, skrev du provet i en lektionsal? Låter mer troligt än ifall det var 200 provskrivare i en hörsal, det tar en tid att samla alla prov.

Kanske bara SUs provledare som är kassa. Av att döma av kommentarerna så verkar de flesta ha haft kunnigare provledare än mina.

Dagens ord: Skabrös

Jo exakt.

Men alltså, jag tycker egentligen att det här är att skapa problem som inte existerar. Är det något man undrar över så är det väl bara att fråga? Om jag skulle skriva ett prov som är såpass viktigt som HP är för många så skulle jag aldrig i helvete starta utan att först ha undanröjt alla tvivel som man kan tänkas ha. Precis som du säger så kan det ju hända att olika ledare har olika regler och då är det väl bättre att kolla vad som gäller. Tar ju liksom max 5 minuter och är man där i god tid så hinner man fråga allt innan alla ens hinner komma dit. Jag ställde en massa frågor som jag var osäker på vill jag minnas..
Citera
2014-03-22, 16:50
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
x = -y

Jag svarade att I är lika med II men det var fel. Informationen är tydligen otillräcklig. Är det minustecknet som gör att informationen är otillräcklig?

Om x = 5 så blir y = -5, då är ju y mindre och de kan inte vara lika.

Om x = (-5) så blir y = 5 och då är y större och de kan inte vara lika.

Informationen som tilldelats är således otillräcklig.
Citera
2014-03-22, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Jag tänker såhär att när man har två faktorer som tillsammans har samma summa så är det när differensen mellan faktorerna är som minst då produkten blir störst (mycket mattetermer här, sorry).

Bättre förklaring:
3* 7 = 21
4*6 = 24
5*5= 25

Som du ser så blir summan av faktorerna hela tiden samma (summa = 10, 3+7 = 10, 4 + 6 = 10, etc) men produkten blir som störst när skillnaden mellan faktorerna är som minst.

Detta gäller alltid och förklarar ditt "problem" samt huvudfrågan öht.
Aha tack
Citera
2014-03-22, 16:52
Medlem
Citat:
x = -y

Du vet inte vilken av de som är negativt.

någon annan hann före :P
Citera
2014-03-22, 17:05
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alivedude
Jo exakt.

Men alltså, jag tycker egentligen att det här är att skapa problem som inte existerar. Är det något man undrar över så är det väl bara att fråga? Om jag skulle skriva ett prov som är såpass viktigt som HP är för många så skulle jag aldrig i helvete starta utan att först ha undanröjt alla tvivel som man kan tänkas ha. Precis som du säger så kan det ju hända att olika ledare har olika regler och då är det väl bättre att kolla vad som gäller. Tar ju liksom max 5 minuter och är man där i god tid så hinner man fråga allt innan alla ens hinner komma dit. Jag ställde en massa frågor som jag var osäker på vill jag minnas..
Kunde inte sagt det bättre.
Citera
2014-03-22, 18:54
Medlem
Heinleins avatar
Citat:

Ställ upp det såhär:

(I) (69)*(116) = 69*116
(2) (69-1)(116+1) = 69*116 + 69 - 116 - 1 -> (I) > (II)

Du behöver således inte räkna ut uppgiften då du enkelt ser att 69 * 116 är större än 69 * 116 + 69 - 117.
Citera
2014-03-22, 21:14
Medlem
Henry.s avatar
- hittade infon jag frågade efter -
Senast redigerad av Henry. 2014-03-22 kl. 21:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in