2014-03-21, 18:38
Medlem
TantGuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollenstollen
a*b=22 och a,b heltal ger att 2,11 är den enda kombinationen.
b*c=26 och b,c heltal ger att 2,13 är den enda kombinationen.

Därav a=11, b=2, c=13. a+b+c=26.

Eller
a*b=22 -- 22,1
b*c=26 -- 1,26
Dvs a=22, b=1, c=26.
Men - då blir summan 49 - och det fanns inte som alternativ!
Citera
2014-03-22, 09:28
Medlem
r4ll3s avatar
Hur gör ni när ni överför svaren till svarshäftet? Gör ni det fråga efter fråga eller brukar ni först markera flera svar i provpapperet och överföra flera samtidigt?
Citera
2014-03-22, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Hur gör ni när ni överför svaren till svarshäftet? Gör ni det fråga efter fråga eller brukar ni först markera flera svar i provpapperet och överföra flera samtidigt?

För över alla i slutet av passet. Våran provledare sa till när det var fem minuter kvar. Blir lättare om man ska göra ändringar.
Citera
2014-03-22, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
För över alla i slutet av passet. Våran provledare sa till när det var fem minuter kvar. Blir lättare om man ska göra ändringar.

Så ni får bara överföra svaren på slutet av själva provtiden?

Vi fick iaf senast någon minut efter provtiden på oss att skriva över svaren.

Hoppas man får göra likadant iår!

Annars är det ju ett väldigt slöseri på tid!
Citera
2014-03-22, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cajolen

När provtiden på 55 minuter är slut, är också delprovet slut. Egentligen ska man inte få skriva överhuvudtaget efter att provtiden har gått ut. Man kan alltså inte vara förvissad om att få någon minut på sig att föra över svaren.
Citera
2014-03-22, 12:08
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman

Citat:
Ursprungligen postat av cajolen

Ni pratar om olika saker. Jag syftade på det egentliga svarshäftet, inte det personliga svarshäftet (egentligen ett "kontrollpapper") jag tror du, cajolen, avser.

Citat:
Ursprungligen postat av vhdent
När provtiden på 55 minuter är slut, är också delprovet slut. Egentligen ska man inte få skriva överhuvudtaget efter att provtiden har gått ut. Man kan alltså inte vara förvissad om att få någon minut på sig att föra över svaren.

Svarshäftet får man absolut inte skriva på nåt efter 55 minuter, då kan hela ens prov bli diskvalificerat. Men kontrollpappret är väl klart att man får fylla i efteråt? Annat har inte jag varit med om i alla fall. Däremot tycks det vara lite olika huruvida man får fylla i det ifrån svarshäftet eller inte, det beror på provledaren. Standard är väl att det ska ske ifrån provhäftet.

Jag tror jag kommer köra på följande teknik i alla fall:
jag ringar in svar på provhäftet på två sidor sedan för jag över det till svarshäftet kontinuerligt. Då behöver jag aldrig bläddra tillbaka massa sidor. Att ringa in svar på provhäftet förlorar man nästan ingen tid på alls och att fylla i typ 4 svar åt gången på svarshäftet (eller typ 10 på ORD) är mer tidseffektivt att göra än en efter en (samt förmodligen mer effektivt än att göra allt på en gång eftersom man då måste bläddra om massa sidor) vilket torde göra det till den mest optimala och säkraste metoden. Skulle gärna vilja höra hur flera gör och ifall min presumtiva metod är gångbar.
Citera
2014-03-22, 15:21
Medlem
ningudos avatar
Man får absolut inte skriva i svarshäftet efter provtidens slut. Det har hänt att provledare tyckt synd om provskrivare som av någon anledning inte hunnit fylla i svarshäftet och tillåtits att gissa på resterande eller öveföra. Men frågan är om inte dem gör ett regelbrott här.

Däremot det gula pappret ska vi få chansen att fylla i efter provtidens slut. Det här frågade jag vederbörande institut eftersom det har hänt att man inte hunnit skriva klart gula pappret. Så när jag nästa gång fick höra av en provledare att vi skulle fylla i det gula pappret inom provtiden. Hojtade jag till att gjorde det klart att tanken är att vi skall fylla i den efter provtiden. Det tar ändå ett par minuter för att fylla i det gula pappret och kontrollera att det är rätt ifyllt så att mann redan senare under dagen kan vara säker på sitt resultat. Dessa 2-3min lägger jag hellre på povet, liksom det är menat.

Därför säger till alla läsare. Kräv eran rätt ifall provledaren inte förstår sig på reglerna. Fråga själva om det här. För vissa krävs det mycket för att säga emot en provledare, så ifall ni inte tror på mig 100%, ställ frågan själva till HPs ansvariga. Tyvärr daltas det mycket med det här, och en del provledare ger inte utrymme för provtagarna att fylla i det gula pappret.
Citera
2014-03-22, 15:45
Medlem
eradicos avatar
x är skiljt från noll.
Vad är x^n/y^n om x-y=0 och n är jämt delbart med två?

Min lösning är såhär:
x-y = --> x = y vilket gör att bråket egentligen kan skrivas som:
x^n/x^n = x^n-n = x^0 = 1 (e.g är denna omskrivning onödig eftersom att vi har samma sak i täljaren och nämnaren och samma exponent).
Löser jag denna rätt? På vilket sätt spelar delbarheten in?
Citera
2014-03-22, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
x är skiljt från noll.
Vad är x^n/y^n om x-y=0 och n är jämt delbart med två?

Min lösning är såhär:
x-y = --> x = y vilket gör att bråket egentligen kan skrivas som:
x^n/x^n = x^n-n = x^0 = 1 (e.g är denna omskrivning onödig eftersom att vi har samma sak i täljaren och nämnaren och samma exponent).
Löser jag denna rätt? På vilket sätt spelar delbarheten in?

X-y=0
X=y

X^n/y^n=x^n/x^n=1

Allt delat med sig själv är 1. Känns som man kan glömma exponenten. Blir bara ett onödigt steg.
Senast redigerad av Wireman 2014-03-22 kl. 16:00.
Citera
2014-03-22, 15:58
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Därför säger till alla läsare. Kräv eran rätt ifall provledaren inte förstår sig på reglerna. Fråga själva om det här. För vissa krävs det mycket för att säga emot en provledare, så ifall ni inte tror på mig 100%, ställ frågan själva till HPs ansvariga. Tyvärr daltas det mycket med det här, och en del provledare ger inte utrymme för provtagarna att fylla i det gula pappret.

Du verkar kunnig, hur är det med att fylla i personliga kontrollpappret ifrån svarshäftet (inte provhäftet), dvs innan den samlats in. Vad är den officiella regeln här? Det får man inte? Jag vet att det har jag fått gjort dock och provledaren har inte brytt sig eftersom den ska jag ändå ta med hem.

Gäller det att det överförs ifrån provhäftet vanligen?
Citera
2014-03-22, 16:03
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Rörande frågan om att fylla i det gula pappret man får ta med sig hem, jag har för mig att jag ringade in mina svar på provhäften innan jag förde över svaret till mitt svarshäfte under provets gång. Sedan samlade provledarna in svarshäftet när tiden var slut och jag kunde i lugn och ro fylla i det gula pappret med svaren som jag hade på provhäftet.

Vi blev rekommenderade att göra på detta vis då svarshäftet samlas in utan fördröjning när tiden är ute. Provhäftet togs efteråt när alla var klara med att föra till det gula pappret. Det är svårt att på något sätt fuska när man redan har lämnat ifrån sig svarsdelen.

Nu är det för övrigt mindre än två veckor till provet startar. Det är nu man bör förbereda slutspurten. Min klocka kommer ringa kl 06:00 i två veckor framöver, tänker inte ha sömnproblem natten innan provet en gång till.
Citera
2014-03-22, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Du verkar kunnig, hur är det med att fylla i personliga kontrollpappret ifrån svarshäftet (inte provhäftet), dvs innan den samlats in. Vad är den officiella regeln här? Det får man inte? Jag vet att det har jag fått gjort dock och provledaren har inte brytt sig eftersom den ska jag ändå ta med hem.

Gäller det att det överförs ifrån provhäftet vanligen?

Min provledare samlade in svarspappret och lät oss ha kvar provhäftet för att just fylla i kontrollpappret. Hon uppmanade oss i början av provet att markera direkt på provhäftet och svarspappret för att just kunna göra detta.

Det var viktigt att vi la ner pennor när provtiden var slut. Efter insamlingen av svarspappret fick vi ta upp pennorna igen och föra över svaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in