2014-03-22, 22:02
  #32545
Medlem
Hej Flashback! Jag förbereder mig just nu inför mitt första högskoleprov och det går riktigt bra! Klockade mig och fick 33/40 på en av de gamla kvantitativa delarna. Vad jag undrar är hur berättigat det är att räkna ut min högskolepoäng genom att ta 33/40=0,825 0,825*2,0=1,65. Kan jag genom denna beräkning försäkra mig om att jag mellan tummen och pekfingret hamnar på 1,65 om jag presterar likvärdigt på de resterande fyra delarna, eller är det här tankesättet helt fel. Jag vet att poängen fördelas med det nationella resultatet i åtanke och ju högre nationellt resultat desto svårare att nå en högre poäng. Har det nationella resultatet haft en övervägande, avgörande roll historiskt sett, eller kan jag använda föregående uträkning som riktlinje för mitt slutresultat?

Tack för svar!
Citera
2014-03-22, 22:20
  #32546
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 522
Hej Flashback! Jag förbereder mig just nu inför mitt första högskoleprov och det går riktigt bra! Klockade mig och fick 33/40 på en av de gamla kvantitativa delarna. Vad jag undrar är hur berättigat det är att räkna ut min högskolepoäng genom att ta 33/40=0,825 0,825*2,0=1,65. Kan jag genom denna beräkning försäkra mig om att jag mellan tummen och pekfingret hamnar på 1,65 om jag presterar likvärdigt på de resterande fyra delarna, eller är det här tankesättet helt fel. Jag vet att poängen fördelas med det nationella resultatet i åtanke och ju högre nationellt resultat desto svårare att nå en högre poäng. Har det nationella resultatet haft en övervägande, avgörande roll historiskt sett, eller kan jag använda föregående uträkning som riktlinje för mitt slutresultat?

Tack för svar!

Med den logiken känns det som att du chansade dig till 33 rätt...

Tips: Du gjorde ett gammalt prov. Kolla provets normeringstabell!
Citera
2014-03-22, 23:08
  #32547
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 522
Hej Flashback! Jag förbereder mig just nu inför mitt första högskoleprov och det går riktigt bra! Klockade mig och fick 33/40 på en av de gamla kvantitativa delarna. Vad jag undrar är hur berättigat det är att räkna ut min högskolepoäng genom att ta 33/40=0,825 0,825*2,0=1,65. Kan jag genom denna beräkning försäkra mig om att jag mellan tummen och pekfingret hamnar på 1,65 om jag presterar likvärdigt på de resterande fyra delarna, eller är det här tankesättet helt fel. Jag vet att poängen fördelas med det nationella resultatet i åtanke och ju högre nationellt resultat desto svårare att nå en högre poäng. Har det nationella resultatet haft en övervägande, avgörande roll historiskt sett, eller kan jag använda föregående uträkning som riktlinje för mitt slutresultat?

Tack för svar!

33 av 40 är väldigt bra om du kan hålla det snittet genom hela provet. Dock är det svårt att ta ställning till ett helt provresultat med enbart en mattedel. Kör istället 2 kvantitativa och 2 verbala på tid efter varandra så har du mellan tummen och pekfingret en nivå du bör hålla dig vid. Räkna ut via normeringstabellen för det provtillfället.

Jag gjorde precis kvantitativa för våren 2012 och fick 2.0, vilket inte säger speciellt mycket då jag vet att jag inte presterar lika bra på verbala och således inte ligger i närheten av 2.0 totalt.
Citera
2014-03-22, 23:35
  #32548
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 522
Hej Flashback! Jag förbereder mig just nu inför mitt första högskoleprov och det går riktigt bra! Klockade mig och fick 33/40 på en av de gamla kvantitativa delarna. Vad jag undrar är hur berättigat det är att räkna ut min högskolepoäng genom att ta 33/40=0,825 0,825*2,0=1,65. Kan jag genom denna beräkning försäkra mig om att jag mellan tummen och pekfingret hamnar på 1,65 om jag presterar likvärdigt på de resterande fyra delarna, eller är det här tankesättet helt fel. Jag vet att poängen fördelas med det nationella resultatet i åtanke och ju högre nationellt resultat desto svårare att nå en högre poäng. Har det nationella resultatet haft en övervägande, avgörande roll historiskt sett, eller kan jag använda föregående uträkning som riktlinje för mitt slutresultat?

Tack för svar!

Nej du kan inte riktigt räkna så. För det första så består provet inte enbart av kvantitativa utan även verbala och mellan dem kan det skilja ganska kraftigt. Även svårighetsgraden kan (jag säger inte att den gör det) variera mellan blocken så några garanter finns inte. Om du får 33/40 på en del så ger det däremot en ganska grov uppskattning på att du kan hamna runt 1,5 (+- 0,2) på den riktiga provdagen.
Citera
2014-03-23, 00:06
  #32549
Medlem
Soulsurfers avatar
Är riktigt sent ute med att göra gamla prov igen... gjorde första ORD-delen nu precis från hösten-94 21/30 med 5 minuter kvar av tiden är väl helt okej, men inget speciellt grymt resultat.

Aja, i vilket fall som helst skall det bli rätt intressant att se hur mycket bättre man skriver den här gången utan aktivt pluggande, tror inte på mirakel, men en bit vore nog inte helt omöjligt från mitt urusla resultat för ett år sedan. Får försöka klämma in lite gamla prov under de två veckorna som återstår nu och hoppas på det bästa. Lär nog slå mitt bottenlåga 0.3-0.4 kvant-resultat från förra året trots att jag inte kan någon geometri
__________________
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-03-23 kl. 00:13.
Citera
2014-03-23, 00:16
  #32550
Medlem
Boblovebudss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NgulBanan
Jag har nu skapat mig ett litet problem. Mitt problem grundar sig i denna uppgift:

Kvantitet I: 69*116

Kvantitet II: 68*117

Kvantitet I blir ju 8004, och kvantitet II blir 7956, alltså Kvant I>Kvant II.

Här försökte jag se om det fanns något samband så jag testade att ta bort tiotalet:

9*116 = 1044

8*117 = 936

Fortfarande kvant I>kvant II

Sen testade jag:

69*16 = 1104

68*17 = 1156

???????

Varför blir "kvant II" > "kvant I"

Jag tycker att det borde följa samma mönster som de tidigare kvantiteterna men icke. (Jag kanske har räknat fel men det tror jag inte)

Det här kanske var en onödig fråga men jag tycker att det är skumt, eller så är jag bara trött

Kvant 1: 68*116 + 116

Kvant 2: 68*116 + 68

Då ser man enkelt att 1 > 2
Citera
2014-03-23, 19:46
  #32551
Medlem
Använder ni derivering för att få fram en kurvas lutning, snabbare än genom (x2-x1)/(y2-y1) och hur gör ni isf?
Det var ett tag sedan jag läste det matte kurserna.
Citera
2014-03-23, 20:09
  #32552
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fplinng
Använder ni derivering för att få fram en kurvas lutning, snabbare än genom (x2-x1)/(y2-y1) och hur gör ni isf?
Det var ett tag sedan jag läste det matte kurserna.

Nej det behöver du inte göra. Man behöver inte kunna derivata för HP så inga frågor är konstruerade för att man ska sitta och göra det.

Vet inte om man behövt veta lutning någon gång faktiskt? Jag kan ha fel men det brukar räcka med att veta om en funktion är negativ eller positiv.
Citera
2014-03-23, 20:28
  #32553
Medlem
Har mycket plugg i skolan för tillfället men tänkte inom snar framtid dra ner till biblioteket och plöja igenom lite hp-matematik (läser ma3b men tydligen är den sortens matte irrelevant). Visst är det matematik 1c som jag ska köra på?
Citera
2014-03-23, 21:03
  #32554
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaMarcus
Har mycket plugg i skolan för tillfället men tänkte inom snar framtid dra ner till biblioteket och plöja igenom lite hp-matematik (läser ma3b men tydligen är den sortens matte irrelevant). Visst är det matematik 1c som jag ska köra på?
Nej, det räcker med matematik 1b enligt de ansvariga för högskoleprovet.
Citera
2014-03-23, 23:20
  #32555
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Nej, det räcker med matematik 1b enligt de ansvariga för högskoleprovet.

Har du en bra bok för matematik B? Eller någon som har en bra för B. Känns som att det finns massor med matematikböcker nu för tiden. Är det http://www.adlibris.com/se/bok/matematik-5000-kurs-1b-gron-larobok-9789127421615 som gäller eller finns det bättre?
__________________
Senast redigerad av Mialterego 2014-03-23 kl. 23:23.
Citera
2014-03-24, 00:08
  #32556
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Är riktigt sent ute med att göra gamla prov igen... gjorde första ORD-delen nu precis från hösten-94 21/30 med 5 minuter kvar av tiden är väl helt okej, men inget speciellt grymt resultat.

Aja, i vilket fall som helst skall det bli rätt intressant att se hur mycket bättre man skriver den här gången utan aktivt pluggande, tror inte på mirakel, men en bit vore nog inte helt omöjligt från mitt urusla resultat för ett år sedan. Får försöka klämma in lite gamla prov under de två veckorna som återstår nu och hoppas på det bästa. Lär nog slå mitt bottenlåga 0.3-0.4 kvant-resultat från förra året trots att jag inte kan någon geometri


Var hittar man så pass gamla prov? Har försökt få tag på gamla ord-delar från 90-talet men hittar ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in