Men i allt som framkommit om HF; finns det alls anledning att tror att kan tänkas ha skjutit diverse skott på att förhållande professionellt sätt?
Kanske inte...
(inte som jag känner till i alla fall, bortsett då från upplysningen från Ester om att han skulle ha innehaft en pistol redan år 2002, och kanske skjutit med den nå´n gång?...)
men vem i församlingen har det? ...förutom Sara, då, med hennes träning strax före mordet i Stockholm av Farid? Om Ockham´s rakkniv skall användas även i frågan om VEM som sköt, så verkar det ofrånkomligt att det faktiskt var Sara som sköt alla skotten, men inte som hon förevisade på rekonstruktionen, utan på ett annat sätt som ledde till de faktiska resultaten...denna slutsats går ju stick-i-stäv med Dick Sundevall´s resonemang om "22 punkter", http://www.magasinetparagraf.se/knutby/articles/del-3-22-punkter-som-friar-sara
men det visade sig ju att hon inte var helt exakt när hon talade om var hon slängt i revolvern från Ölandsbron, eftersom den hittades c:a 350 meter från den plats hon angav...kanske hon även missade några steg när hon angav var och hur hon stod när hon sköt?
Långsökt, javisst, men varför inte?
Helge verkar ju av någon anledning ha haft 41 krutstänkpartiklar på sina kläder (FB) Knutby-tråden (2006) (39505 - 70216)
medan Sara´s skyddskläder aldrig återfunnits... fölaktligen kan ju hennes kläder också ha varit höljda med krutstänk...
Jag har nu läst (eller skummat) alla de 358 sidorna i denna tråden, läst Dick Sundevalls artikelserie i Magasinet§, samt googlat en hel del allmänt i ämnet.
Skulle ni mera insatta, Nabo m.fl, kunna ge lite kunskaper, om de finns, kring följande…
Bra initiativ! Ställ gärna frågor om om Knutbyhaveriet och om sekten idag. Jag har information om församlingens inre förhållanden och återkommer till dina frågor.
”Krigets första offer är sanningen”, heter det.
I Knutby Filadelfia predikas att församlingen är i krig med sin omvärld. På inspelade predikningar profeterar ledarna om erövringar:
- Nu tar vi Knutbyskolan! Nu tar vi över kommunen! Nu tar vi Roslagen! Sedan tar vi hela Sverige!
Låtsaskriget skulle rättfärdiga ljugandet. Men profetiorna om storkrig, om Åsas hemgång, om sektens tillväxt har visat sig komma från falska profeter. Men det törs medlemmar inte knysta om.
Jag har inga moraliska synpunkter på att människor i mer än tio år lever med annan sängpartner än sin lagvigda/-e. När Åsa, Patrik och Urban bytt partner är det förljugenheten – att deras vanemässiga lögner ingår i maktmissbruket - som jag vänder mig emot. Ledarna pressar medlemmar och barn till att bli medlögnare.
Knutby Filadelfia har ingen whistleblower. För ingen vill dra på sig Åsa W:s, pastorernas och äldstebrödernas ilska och bestraffningar.
Radioprogrammet ”Karlavagnen” anknöt den 12 mars till Ulf Ekmans avhopp från Livets Ord. En lyssnare som ringde in var Kenneth A. i Karlstad. Han berättar om sina år i Knutby och om sin chock och sitt lidande när ledarnas lögnaktighet och maktmissbruk uppdagades. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/332364?programid=3117
Kenneth beskriver
• fenomenet lovebombing när han värvades till sekten
• Knutbys slutna tisdagsmöten, då "nyheter från himlen” meddelas
• kontroll och lydnadskulturen
• den hemliga tron på att Åsa W ska gifta sig med Jesus
• utfrysningen när Kenneth och hans fru ville lämna sekten
• lögnerna – hur man i Knutby Filadelfia säger ett och gör tvärt om
Hur blev det för er när ni gick ur församlingen? frågar programledaren.
- Vi skrev ett brev där vi berättade hur det var, säger Kenneth, att vi skulle ta nya vägar. Och vi tänkte bo kvar. Och det vart ju ett riktigt, riktigt rabalder - att vi SVEK församlingen, vi SVEK [knutby]gud[en], vi SVEK alla våra vänner! Alltså… vi blev vända ryggen, helt enkelt.
”Men vi vill ju ha kvar er som våra VÄNNER!” sa vi då.
”Men det kan ni ju inte ha! Vi är ju församlingen! Och ni står ju inte Ett-med-oss.”
”Men ni är väl vänner med oss ändå? Vi älskar er ju lika mycket fast vi inte är med i församlingen! Om vi går med i en annan församling, vad är det för skillnad?”
[Knutbyledarna sa:] ”Men ni SVIKER [knutby]gud[en]! Ni går ju inte med [knutby]gud[en]! Så kan man inte göra!”
Man har träffat alla, man har kramat alla och man har hälsat på alla - och så är det totalt stopp!
[slut citat]
Det handlar om projektion. För det var Knutby Filadelfiaförsamlingen som svek Kenneth och hans fru - inte tvärt om.
Här är Kenneths berättelse transkriberad:
”Att hoppa av och byta spår”
0.57.30 - 1.06.21 i programmet (85 utan musik)
Kenneth (Adolfsson) i Karlstad berättar:
- Jag har ju själv gått ur en församling som jag inte från början tyckte var en sekt, men som visade sig, efter sex år, att det var en sekt, Knutby Filadelfia.
Kenneth och hans fru deltog i Knutby Filadelfias bibelkurs juli 2006. Där ”undervisade” Åsa Waldau och resten av församlingens ledare.
Kenneth belyser fenomenet lovebombing när han säger att han upplevde Knutby Filadelfia som ”fantastisk” bibelkursen som ”mycket, mycket bra… fantastiskt bra”. Han ”fick mersmak” av och ville bli medlem i Knutby.
Programledaren inflikar: För oss som följde händelserna via medierna så framstår det ju som HELT RUBBAT det som pågick i Knutby med Kristi brud och allt detta och Gud som skickade meddelanden med sms och allt vad det nu var. Var det INGET i det som fick er att tänka en extra gång innan ni packade flyttlasset och flyttade till Knutby?
- Jo visst var det det, säger Kenneth, och dessutom frågade vi ju församlingsmedlemmarna vad som var sant i det här. Sms:en det vet vi ju, att det var Helge, som skickade till barnflickan. Det vet vi ju efteråt. Man FÖRSÄKRADE oss om att det här med Kristi brud, det var något som tidningarna hade hittat på. Och att det var INGEN SANNING ALLS i det. Det trodde vi på - och gick med.
Och de sa till oss att det är svårt att gå med i den här församlingen men det är väldigt lätt att gå ur. Med facit i hand så var det precis tvärt om.
- Vi hade fantastiska år där ända fram till 2008-2009 innan vi började upptäcka: Det stämmer inte med den kristendomen vi tror på, den Gud vi tror på. För här var det ledarskapet som styrde och ställde med team och såna här saker. Jag har hört andra berätta [om det] också: Att man skulle vara med i olika team eller arbetsgrupper och man skulle ”göra sååå”, man skulle hjälpa till på söndagarna, vara med och gå i kyrkan alltid. Det var inte bra om man gick till någon annan kyrka: ”Varför skulle du göra det, våran kyrka duger väl lika bra som någon annan?” Man skulle…
Men är det unikt för Knutby? Så är det i många frikyrkoförsamlingar att man förväntas hjälpa till med kyrkkaffet och vara med…
- Javisst, men om du inte gjorde det så ifrågasattes du då: ”Varför var inte du med på den här samlingen? Du jobbade inte den dagen. Och varför var inte du med på bönegruppen här i kväll? Du skulle vara med varje tisdag. Det har vi ju sagt att alla som inte är sjuka ska vara med där!”
Och på de mötena fick man då veta att: ”Ja nu vill [knutby]gud[en] att vi ska gå vidare. Och ’han’ har märkt att inte alla i församlingen är med. Står församlingen bakom det? HELA TIDEN: ’Står vi bakom det här?’ Det här är nånting NYTT, som kommer nu. Är det nånting NYTT igen som kommer…’
Till slut började jag fundera: Varför ska det alltid vara någonting NYTT som kommer varje gång vi har möten i församlingen som var slutna, bara för församlingsmedlemmar?
Och då började jag fundera och tänka efter. Och sedan när man då sa… [Kenneth suckar] Man ifrågasatte om Jesus är Gud: ”Han är Guds son - han är inte Gud.”
”Vad då?” sa jag, ”det klart att Han är det. Det står ju i Bibeln att Jag är!”
”Ja, men”, sa ledaren, ”han [Jesus] menar på att ’jag är HÄR nu’.
Och jag sa: ”Nej, det där kan inte jag gå med på. Det där ställer inte jag upp på!” ”Nehej, men då står du inte med församlingen här.”
”Nej, det gör jag inte”, sa jag.
”Ja, men, [sa knutbyledaren], då får vi diskutera det här tills vi är överens.” Och så var det i många frågor.
Programledaren ber Kenneth förtydliga och Kenneth förklarar att Knutbyledarna menar att Jesus kom till jorden inte som Gud utan som en människa. Enligt Knutbyläran är Jesus Guds son men ”bara mänsklig”. Kenneth fortsätter:
- Och sen när man upptäckte det här med Kristi brudläran. Det klart att DEN fanns kvar där, helt klart!
Teorin om att Jesus kan välja sig en brud på jorden - det tror man fortfarande på i Knutby enligt…
- Javisst fast man försökte dölja det. Men jag har pratat med många församlingsmedlemmar – dom har vidhållit det här alltså.
Hur blev det för er när ni gick ur församlingen?
- Vi skrev ett brev där vi berättade hur det var. Att vi skulle ta nya vägar. Och vi tänkte bo kvar. Och det vart ju ett riktigt, riktigt rabalder - att vi SVEK församlingen, vi SVEK [knutby]gud[en], vi SVEK alla våra vänner! Alltså… vi blev vända ryggen, helt enkelt. ”Men vi vill ju ha kvar er som våra VÄNNER!” sa vi då.
”Men det kan ni ju inte ha! Vi är ju församlingen! Och ni står ju inte Ett-med-oss.”
”Men ni är väl vänner med oss ändå? Vi älskar er ju lika mycket fast vi inte är med i församlingen! Om vi går med i en annan församling, vad är det för skillnad?”
[Knutbyledarna sa:] ”Men ni SVIKER [knutby]gud[en]! Ni går ju inte med [knutby]gud[en]! Så kan man inte göra!”Man har träffat alla, man har kramat alla och man har hälsat på alla - och så är det totalt stopp!
Hur har det här påverkat dig och din familj?
- Det var jättejobbigt! [Kenneth suckar tungt] Fruktansvärt! Att bo där i Knutby hela 2012, att bo mitt i församlingen… Vi var tvungna att flytta till en annan lägenhet. Det gick inte att bo kvar där. Att fortsätta att bo där och inte kunna umgås med våra gamla vänner. Inte få träffa dem och hälsa på dem som vi brukade. När till och med en av våra vänner blev tillsagd [av knutbyledarna]: ”Du får inte umgås med dem [Kenneth och hans fru] för de är farliga!”
VI var alltså farliga.
Har du anklagat dig själv, tänkt att det här borde du ju ha förstått, det var ju bara att läsa innantill i tidningarna vad det var för typ av församling:
- Ja, ja, vi följde tidningarna. Det låter nog dumt men vi fick ju försäkringar när vi gick med där att det VAR inte så. Och sen när jag upptäckte att det VAR så och ifrågasatte det här i församlingsledningen så backade dom ändå: ”Nej, det är inte så…”
”Men ni säger ju SÅ och så gör ni en annan sak och hela tiden ska det…”
Ja, det är så mycket som jag skulle kunna ta upp, som jag inte vill ta upp av personliga skäl mot dem som är med där...
Kenneth säger avslutningsvis att han och hustrun är tillbaka i sin församling i Korskyrkan, Karlstad.
- De tog emot oss med öppna armar. Det var inget snack om att vi varit där [i Knutby] och varför. Ingen skuldbeläggning utan tvärt om ”Välkomna hem!”
Senast redigerad av nabo 2014-03-21 kl. 15:33.
...frågan är mycket berättigad! Vad gjorde Sara öht på platsen...?
Jag tillhör ju dem som tvivlar på Saras skuld och menar att någon annan sköt såväl Alexandra som Daniel.
Sara var nog enbart där för att ta på sig skulden och därmed få Tirsas nåd.
Svårt att förstå... Men det är nog så det funkar i knutbysekten.
Utöver trasslen med kulorna och Saras virriga vittnesmål så stämmer ju inte tidpunkten med kroppstemperaturen. Tyvärr så slarvade polisen även med att dokumentera detta.
I Daniels första vittnesmål var det en kraftig man och han såg en pistolpipa. Sara uppgav att hon hade kudden framför vapnet.
...så vem sköt då?
Tja, jag tippar på Farid Lamrani...
...men han skyddades ju av polisen med kapen Klänning i spetsen.
Då uppstår genast två möjliga förklaringar till Saras närvaro om vi antar att hon inte avlossade något skott:
1) Hon skjutsade dit Farid och släppte av honom någonstans på väg därifrån och åkte sedan vidare med vapnet samt att hon tog på sig skulden.
2) Hon hämtade vapnet efter att någon annan utfört dådet, åkte därifrån och tog på sig skulden.
Jaha, okej. Jag förstår fördelen med en Knutbytråd på Skvallersidan.
Svar till scuiridaes funderingar: Sa*ra var ingen jagsvag kvinna. Det var så hon blev, förändrad av manipulation och tukt.
HF blev likaså förändrad. Man bör inte upprepa ÅWs och medias påstående om att HF har psykopati. Diagnosen är inte bekräftad av professionella som undersökt honom. Alla hantlangare i Nazityskland hade inte psykopati. Vanliga människor kan bli personlighetsändrade i en totalitär miljö. The Saints utdrag ur Sektbarn visar sektmedlemmars brist på empati med barnen. Men dessa vuxna har inte alltid varit sådana. De har inte haft rubbningar i CNS-proteinsynteser före första levnadsåret. Sektskada är en förvärvad psykisk störning som är reversibel men kan ge bestående men. Det är ett problem som psykiatrin, beroendevården, psykoterapin, polis, rättsväsende, skola och politiker ännu inte kan hantera.
Innan Sa*ra bröts ned kritiserade hon öppet och vänligt vad än hon tyckte ÅW hade fel i. När Sa*ra och HF blivit kära i varandra insisterade Sa*ra exempelvis på att det varit fel av ÅW att pressa henne att gifta sig med Jona*tan. Sa*ra kritiserade också ÅW för att HF inte hade fått lov att sörja Heléne. Det var fel ansåg Sa*ra. Men en NPD-person kan omöjligen ha fel! Men samtidigt var HF, Sa*ra, JoFr, SaFr, PaWa och andra redan så sektberoende/sektsjuka att de trodde Alexan*dras och ÅW:s död var förutbestämda.
The Saints förklaringar stämmer. Men den springande punkten är enligt min uppfattning att Sa*ra vände HF emot ÅW. HF ”tillhörde” Tirsa och var utsedd att sköta hennes ”plantering”, församlingen, när hon farit till himlen. HF hade officierat vid trolovningen. HF hade likt ett spiritistiskt medium i uppdrag att tala kärleksord från Jesus till Tirsa och smeka Tirsa från Jesus. I det läget förklarade Sa*ra att Jesus inte älskar ÅW mer än andra troende. Skulle HF gå in på den linjen måste han avsättas och ut från Knutby innan fler började tvivla. I annat fall skulle Tirsareligionen spricka och ÅW än en gång stå utan jobb. Ingen ovanlig situation i NPD-personers karriär.
HF kunde anpassa sig till ÅW:s önskningar som en kameleont. Psykologiskt sett hade han bevarat ett minimum av integritet när han spelade dubbelt vad gällde kärlekslivet. Men socialt sett var han givetvis hänsynslös mot kvinnorna och ryggradslös mot ÅW. För HF gällde det att hålla ÅW nöjd. Han fick tydligen ha sex med andra men inte ”älska” och ”tillhöra” (vilket är samma sak för NPD:are) någon annan än Tirsa.
Sa*ra verkar däremot inte ens förstå vitsen med att ljuga eller slå knut på sig själv. Gud ser ju ändå allt. Då är det ingen idé att luras. Sa*ra behöll en sympatisk uppriktighet som efter Helén*es död var sällsynt runt ÅW. Sa*ras inre resning hade gjort att ÅW respekterade henne, ville ha henne som sin närmaste tärna och menade att Sa*ra var den som bäst hörde Jesus. Det sa ÅW även i tingsrätten. Men i längden står inte en NPD-person ut med att en underordnad får respekt, aktning, kärlek. Vem är det som sagt att Avund är alla NPD-personers andranamn?
HF hade i sitt pastorat stöd av Sa*ra som är intelligent, kan Bibeln och är infödd i frikyrkokulturen. ÅW, hennes systrar, HF, KiWi är invandrare i Frikyrkoland. De for till Livets Ord i Uppsala och kom tillbaka med inspiration, lovsånger och böcker från förlaget. De imiterade Ulf Ekmans sätt att predika, ett skratt som inte når ögonen, handgester, tonfall och formuleringar så ordagrant att man kan tala om ekotal, ekolali. Knutbypastorernas inspelade predikningar låter som Killinggängets parodi på Livets Ord. Jag gissar att detta bidrar till att just Världen idag tar sitt ansvar och vill gå till botten med brotten i Knutby. Livets Ordledarna vill en gång för alla visa att Knutby Filadelfia stått för något helt annat än svenska trosrörelsen.
Så svaret till scuiridae:
Sa*ra tyckte från början om ÅW men såg henne som en vanlig, felbar pastor. Sa*ra satte Gud och Jesus högt över ÅW. Sa*ra kunde stålsätta sig i tukt och isolering. Men det djävulskt utstuderade var att ÅW gjorde HF till sitt verktyg. Då kraschade Sa*ra. HF vidaresände sms till Sa*ras mobil och framförde ÅWs värsta hatord rakt ut till Sa*ra i vittnes närvaro. Arma Alexan*dra var nämligen informatören som rapporterade till systern. ÅW ville ha kontroll på att HF varit hård nog. När Alexan*dra somnat och Nettan tassat hem från torktumlandet fick Askunge-Sa*ra komma fram ur vrån. Då var det dags för vin och chipspåse. HF och Sa*ra såg på film, försökte glömma helvetet de levde i och älskade nästan som förr.
Den ultimata dekadensen i Blå villan hösten 2003.
Knutbyfallet är mångfacetterat och knepigt att försöka förstå sig på, men ovanstående beskrivning framstår än så länge för mig som en av de vettigaste sammanställningarna av fallet som jag har läst hittills...(det finns några till, t.ex. medd. 456 och 476 i tråden Knutbymorden 2.0). Eftersom det vimlar av olika detaljer att särskilja mellan när jag läser olika trådar och försöker begripa händelseförloppet i Knutby, t.ex. tider, motsägelsefulla vittnesmål, etc., etc., och jag dessutom gärna lär mig nya begrepp och sammanhang, samtidigt som äldre uppfattningar då får modifieras och anpassas till de nya lärdomarna, så undrar jag om någon mer i tråden instämmer i att ordet "sekt" som ofta används om knutby-församlingen kanske hellre borde bytas ut mot "kult"?
Grunden för denna undran/åsikt finner jag på denna sidan, där en sekt sägs karaktäriseras av att protestera mot det samfunds lära från vilken den utbryter sig, och strävar istället efter att återgå till en mer "sann" eller "ursprunglig" tolkning av den gemensamma religionen... medan en "kult" å andra sidan sägs i större utsträckning formas omkring någonting nytt, t.ex. en ny profetia, typ Tirsa-profetian...och en kult formas också, och leds, i större utsträckning än en sekt av karismatiska ledare, typ Åsa Waldau?...
Exempel på sekter vilka i sin tur över tid stabiliserats och övergått till att bli nya samfund anges vara Metodister, Baptister och Sjunde-dags-adventister, medan exempel på kulter vilka också de i sin tur över tid övergått till att bli nya samfund anges vara Kristen vetenskap grundad av Mary Baker Eddy, och Nation of Islam, grundad av Wallace Fard Muhammad.
De flesta kulter uppges dock upphöra i och med att grundaren/den Karismatiske Ledaren antingen dör, eller misskrediteras...
En konsekvens av ovanstående resonemang blir att den religiösa sammanslutningen i Knutby hellre bör benämnas "Knutby-kulten" eller "Tirsa-kulten", än något annat, eftersom den t.ex. fråntagits vigselrätten och därmed på ett sätt kan sägas ha utbrutit sig från sitt ursprungliga trossamfund...
Senast redigerad av studentroland 2014-03-22 kl. 14:19.
Anledning: ändring av hur jag skrev in länkar
Jag återkommer till det här med att Pete med fler inte tycker församlingen har någon moralisk skuld. Då skulle man vilja fråga exempelvis Pete vad Sara skulle gjort då i den situationen hon satt i?
Skulle hon sagt ifrån till Helge att det var en dålig idé? Nej, just det. Man måste ju lyda sin man, sin ledare och plogen spets?
Skulle hon funderat på om detta verkligen var rimligt och rätt? Nej, just det. Man fick ju inte ifrågasätta med det vidriga förnuftet. Det är inte meningen att du ska förstå, du ska lyda som (eller liknande) Pete själv sagt i någon predikan.
Skulle hon kanske gå till pastor Å med sina eventuella funderingar? Nej, just det. Hon tålde inte att se henne.
Skulle S helt enkelt lämna församlingen? Nej. Lämnar man den kommer man inte till Himlen utan ett tråkigare ställe.
Med församlingens egen logik hade hon bara att lyda sin ledare och göra sig till Guds verktyg.
Jag återkommer till det här med att Pete med fler inte tycker församlingen har någon moralisk skuld. Då skulle man vilja fråga exempelvis Pete vad Sara skulle gjort då i den situationen hon satt i?
Skulle hon sagt ifrån till Helge att det var en dålig idé? Nej, just det. Man måste ju lyda sin man, sin ledare och plogen spets?
Skulle hon funderat på om detta verkligen var rimligt och rätt? Nej, just det. Man fick ju inte ifrågasätta med det vidriga förnuftet. Det är inte meningen att du ska förstå, du ska lyda som (eller liknande) Pete själv sagt i någon predikan.
Skulle hon kanske gå till pastor Å med sina eventuella funderingar? Nej, just det. Hon tålde inte att se henne.
Skulle S helt enkelt lämna församlingen? Nej. Lämnar man den kommer man inte till Himlen utan ett tråkigare ställe.
Med församlingens egen logik hade hon bara att lyda sin ledare och göra sig till Guds verktyg.
Tack. Givetvis. Nu har jag ny telefon med fungerande penna men ibland hittar den på egna ord. Jag har äntligen fått den att sluta översätta allt till engelska på eget initiativ.
Hej!
Skulle ni mera insatta, Nabo m.fl, kunna ge lite kunskaper, om de finns, kring följande:
*Har tex Sundevalls artiklar i ämnet gjort att nåt börjat röra på sig i Myndighetssverige i Knytbyfrågan?
Inte vad jag har märkt. Om det ska bli resning och nya rättegångar krävs nog (som i Quickfallet) att en grävande journalist finner bevis för att domen blivit felaktig och skapar uppmärksamhet om detta i media. Sedan gäller det för journalisten att finna en intelligent och idog advokat som är beredd att jobba hårt pro bono och som lyckas driva resningsärendet i rättsmyndigheten.
Det kan tänkas att ny information om brotten kommer fram när nu ett flertal ur Knutbysektens inre krets har lämnat sammanhanget. I deras situation går man igenom en inre omställningsprocess som kan ta tid. När dessa talar med varandra, med själavårdare, med psykoterapeut, med läkare så kan någon välja att berätta mer om brotten.
I november 2005 inleddes barnmisshandelsrättegångar mot två Knutbymedlemmar. Både SaFr och ÅsaGr fälldes - mot sitt nekande - i tre instanser. Fallen drogs alltså ända upp i HD.
Så vad kunde leda till nya rättegångar om mordet och mordförsök 2004?
En möjlighet till resning vore om det kunde bevisas att fler än HF drev barnflickan till att (mot sin vilja) försöka döda två kamrater, varav den ene överlevde.
Ni som har tillgång till slasken: Kan man se i teleloggarna varifrån det dubblerade sms:et till barnflickan avsändes? Hon mottog en morgon två identiska sms när HF var i Hongkong. Skickades båda från hans mobil där eller kom det ena från en annan plats? Om ett av sms:en vore avsänt från Sverige vore det bevisat att fler än HF var inblandade i fjärrkontroll av barnflickan. Men funnes ett sådant bevis borde det ju redan vara redovisat av HF:s advokat.
En annan möjlighet till resning vore om det kunde bevisas att Heléne Fossmo blev mördad. Kommer EvGi, SaFr, PeGe, HF att berätta mer om dramat 18 dec 1999 än vad som framkom 2004? Åsa W sa nyligen i en intervju att hon var med när Heléne hittades i badrummet. Tidigare har Åsa W sagt att hon då befann sig på ett varuhus.
En tredje möjlighet vore om ”Myndighetssverige” ingrep mot en så extrem och dysfunktionell grupp, som Knutby Filadelfia där medlemmar hamnat i sådan fara som Heléne F., Alexandra F., DaLi, Sara S., Di*na och ett antal misshandlade barn har gjort.
Länge tänkte jag som Sundevall och andra att det var någon annan än barnflickan som sköt. Jag är fortfarande öppen för den möjligheten men har delvis tänkt om.
I en av Para§rafs artiklar om Knutbyfallet jämför R. Robèrt knutbyledarnas sätt att bryta ned barnflickan med hur vanliga tjejer i andra länder har värvats av totalitära grupper och programmerats till ”svarta änkor”. Kan en svart änka be någon annan om hjälp att utföra terrordåd och självmordsbombning? Kan hon delegera sin ”kallelse” till andra?
Nej.
Mot den psykologiska bakgrunden lutar jag numera åt att det var barnflickan som sköt.
Men de motsägelser som Dick Sundevall räknar upp bör givetvis klargöras.
Så annapannaojs, mitt svar på frågan är att ett antal kvalificerade journalister bevakar Knutbyfrågan och det har skrivits och skrivs nu vetenskapliga studier om Knutbysekten vid flera universitet/utbildningsinstitutioner.
Men inga tecken märks ännu på att Myndighetssverige tar i itu med brotten, maktmissbruket och den lögnkultur i Knutby som Kenneth A berättade om i SR.
Återkommer till dina andra frågor.
Senast redigerad av nabo 2014-03-23 kl. 17:14.
Läs översta kommentaren på detta inlägg. Peter Gembäck nickar instämmande till ett antikatolskt inlägg på den Ulf Ekman-kritiska hemsidan Aletheia.
Man kan undra vad han fick luft ifrån där. Inte direkt så att han har särskilt starkt teologiskt förtroendekapital. Knutby pingst har väl till och med övergivit treenighetsläran vad jag har läst.
Sedan tror de väl fortfarande att Åsa Waldau är kristi brud? Jag har i alla fall inte läst något om att de tror att det är församlingen som är bruden.