2014-03-18, 09:43
Medlem
studentrolands avatar
"Enligt förundersökningen kommer kulorna med största sannolikhet från samma vapen. Dock inte helt 100%-igt säkert om jag inte missminner mig.

Revolvern inköptes av SS genom Farid Lamrani (polisinformatör, som sedermera registrerades som "avliden", när folk började nysta i historien)
."

Jodå, jag har läst om Farid Lamrani också...
http://lege.net/politiken.biz/knutbyutredning_jk.html
Hur exakt uttrycks denna "icke 100%-iga" osäkerhet i FU, d.v.s. lämnar uttrycks-sättet något utrymme för att spekulera om huruvida de två kulorna i huvudet kom från ett annat vapen än kulan i höften?
Citera
2014-03-18, 11:00
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
"Enligt förundersökningen kommer kulorna med största sannolikhet från samma vapen. Dock inte helt 100%-igt säkert om jag inte missminner mig.

Revolvern inköptes av SS genom Farid Lamrani (polisinformatör, som sedermera registrerades som "avliden", när folk började nysta i historien)
."

Jodå, jag har läst om Farid Lamrani också...
http://lege.net/politiken.biz/knutbyutredning_jk.html
Hur exakt uttrycks denna "icke 100%-iga" osäkerhet i FU, d.v.s. lämnar uttrycks-sättet något utrymme för att spekulera om huruvida de två kulorna i huvudet kom från ett annat vapen än kulan i höften?

I rapporten från SKL säger man bl.a. följande:

Citat:
Slutsats

Skäl talar för att kulorna 44-04/G1 och 45-04/G2 har utskjutits ur revolvern 229-04/G1.
Kulorna 45-04/G1 och 54-04/S2 har utskjutits ur ett vapen med samma bomdata som för
revolvern 229-04/G1 men frågan, om de utskjutits ur just denna revolver, måste lämnas öppen.

Min personliga tolkning är att det är högst sannolikt att kulorna skjutits från samma vapen. Men, man kan inte vara 100% säker.

Men, om det inte skulle röra sig om en och samma revolver, så skulle det i så fall ha använts två revolvrar med samma bomdata, vilket förefaller högst osannolikt.
Citera
2014-03-18, 16:47
Medlem
studentrolands avatar
"Skäl talar för att kulorna 44-04/G1 och 45-04/G2 har utskjutits ur revolvern 229-04/G1.
Kulorna 45-04/G1 och 54-04/S2 har utskjutits ur ett vapen med samma bomdata som för
revolvern 229-04/G1 men frågan, om de utskjutits ur just denna revolver, måste lämnas öppen.
"

"Min personliga tolkning är att det är högst sannolikt att kulorna skjutits från samma vapen. Men, man kan inte vara 100% säker.

Men, om det inte skulle röra sig om en och samma revolver, så skulle det i så fall ha använts två revolvrar med samma bomdata, vilket förefaller högst osannolikt.
"

O.K. Jag läste med ledning av ovanstående citat även denna post:
(FB) Knutby-tråden (2004) (1 - 34685)
Där sägs:"De tre första nämnda kulorna kommer från skotten mot Alexandra och
den fjärde från skotten mot Daniel. Om jag förstått det hela rätt avses
kulorna i huvudet de två första och den tredje är kulan i höften.
"

Så, om jag begriper detta riktigt, så återfanns kulorna;
44-04/G1 i huvudet, och 45-04/G2 också i huvudet, och båda två har bomdata som talar för att de kom från samma vapen, revolvern 229-04/G1, vilken då är Sara´s revolver?
Denna revolver var som jag förstår det en Smith & Wesson, mod. 64, kal. 38 special, med en 3 tums pipa, och den lämnar enligt denna sida tydligen ytterligare speciella kännetecken, förutom bomdata;
http://www.itdemokrati.nu/page26.html
där det sägs:"Vid provskjutningar med olika piplängder har det kunnat konstateras att piplängder kortare än 4 tum avsätter en särskild typ av spår i form av uppsvampning av kulans bakre del."
Den tredje kulan 45-04/G1, satt då i höften, och den fjärde kulan 54-04/S2 kom alltså från DL?
Anledningen till att frågan om de två sistnämnda kulorna kom från samma vapen lämnas öppen, är då som jag förstår det att två kulor är mer deformerade än de andra? Vilka då?
Senast redigerad av studentroland 2014-03-18 kl. 16:48. Anledning: kursivering
Citera
2014-03-18, 18:33
Medlem
the saints avatar
Citat:
"Skäl talar för att kulorna 44-04/G1 och 45-04/G2 har utskjutits ur revolvern 229-04/G1.
"

"Min personliga tolkning är att det är högst sannolikt att kulorna skjutits från samma vapen. Men, man kan inte vara 100% säker.

"

O.K. Jag läste med ledning av ovanstående citat även denna post:
(FB) Knutby-tråden (2004) (1 - 34685)
Där sägs:"De tre första nämnda kulorna kommer från skotten mot Alexandra och
den fjärde från skotten mot Daniel. Om jag förstått det hela rätt avses
kulorna i huvudet de två första och den tredje är kulan i höften.
"

Så, om jag begriper detta riktigt, så återfanns kulorna;
44-04/G1 i huvudet, och 45-04/G2 också i huvudet, och båda två har bomdata som talar för att de kom från samma vapen, revolvern 229-04/G1, vilken då är Sara´s revolver?
Denna revolver var som jag förstår det en Smith & Wesson, mod. 64, kal. 38 special, med en 3 tums pipa, och den lämnar enligt denna sida tydligen ytterligare speciella kännetecken, förutom bomdata;
http://www.itdemokrati.nu/page26.html
där det sägs:"Vid provskjutningar med olika piplängder har det kunnat konstateras att piplängder kortare än 4 tum avsätter en särskild typ av spår i form av uppsvampning av kulans bakre del."
Den tredje kulan 45-04/G1, satt då i höften, och den fjärde kulan 54-04/S2 kom alltså från DL?
Anledningen till att frågan om de två sistnämnda kulorna kom från samma vapen lämnas öppen, är då som jag förstår det att två kulor är mer deformerade än de andra? Vilka då?

I rapporten från SKL talar man enbart om "spårdetaljer" och i vilken grad de överensstämmer med kulor som man tagit från provskjutningen med det aktuella vapnet.

Inget nämns om eventuella skillnader i "uppsvampning" av bakre delen av kulorna.
Citera
2014-03-18, 19:27
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
I rapporten från SKL talar man enbart om "spårdetaljer" och i vilken grad de överensstämmer med kulor som man tagit från provskjutningen med det aktuella vapnet.

Inget nämns om eventuella skillnader i "uppsvampning" av bakre delen av kulorna.
O.K. Sägs något om vilka kulor som var deformerade?
Senast redigerad av studentroland 2014-03-18 kl. 19:28. Anledning: markering av text
Citera
2014-03-18, 19:27
Medlem
the saints avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av the saint

O.K. Sägs något om vilka kulor som var deformerade?

Nej.
Senast redigerad av the saint 2014-03-18 kl. 19:30.
Citera
2014-03-18, 19:46
Medlem
studentrolands avatar
O.K. Tanken om att de två skotten i AF´s huvud skulle ha avlossats tidigare under kvällen av någon annan än Sara, med ett annat vapen, och att AF varit död redan när Sara kliver in och skjuter ett "sista" skott i höften, vilket antyds av HF längst ned i denna artikelhttp://www.magasinetparagraf.se/knutby/articles/del-9-sektsjuk, är således en tanke som inte stöds av FU?
Citera
2014-03-18, 20:16
Medlem
En fråga alla borde ställa sig är att om det inte var SS som avlossade skotten, vad gjorde överhuvudtaget på platsen?

En annan fråga, eller undran, är varför det skulle förekomma två vapen?
Ingen i församlingen är väl så vapenkunnig att de trodde sig kunna komma undan med det, med tanke på den allmänna kunskapen alla känner till, att spåra kulor till vapen.
Citera
2014-03-18, 20:56
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Jag undrar om det står någonstans i förundersökningen huruvida alla tre kulorna som sköts mot Alexandra Fossmo kom från samma vapen?
(FB) Knutby 2.0 länkar finns i 1:a inlägget
Varför jag undrar är för att jag läst i boken "Kristi brud", sid. 42, att föräldrarna Eva och Ulf Westman lämnat upplysningar till polisen som går ut på att Helge Fossmo i Augusti 2002 varit på besök i Indien och då sagt till "Ester" som förestod barnhemmet i Indien att han ägde en pistol hemma i Sverige. "Ester" skulle därefter även ha frågat en annan församlingsmedlem i Sverige, oklart vilken, om detta verkligen var sant, och det skulle ha bekräftats att så var fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av catami
En fråga alla borde ställa sig är att om det inte var SS som avlossade skotten, vad gjorde överhuvudtaget på platsen?

En annan fråga, eller undran, är varför det skulle förekomma två vapen?
Ingen i församlingen är väl så vapenkunnig att de trodde sig kunna komma undan med det, med tanke på den allmänna kunskapen alla känner till, att spåra kulor till vapen.

Anledningen till tanken på att det kanske kunde ha funnits två vapen, är vad Ester i Indien antytt, (enligt boken "Kristi brud", sid.42) nämligen att HF sagt till Ester att han innehavt ett vapen redan 2002, (enligt FU 040110, sid 52)
Om detta inte stöds på något vis av de kulor som återfunnits, så är det ju så, men det bör ju diskuteras i alla fall...
(FB) Knutby-tråden (2006) (39505 - 70216)
Den rimligaste tanken, som man kommer fram till genom att använda "Ockhams rakkniv", är ju förstås att Sara sköt alla fem skotten med en enda revolver, men detta motsägs ju delvis som jag ser det av de två "påsittande" skotten...
Citera
2014-03-18, 22:15
Medlem
the saints avatar
Citat:
Anledningen till tanken på att det kanske kunde ha funnits två vapen, är vad Ester i Indien antytt, (enligt boken "Kristi brud", sid.42) nämligen att HF sagt till Ester att han innehavt ett vapen redan 2002, (enligt FU 040110, sid 52)
Om detta inte stöds på något vis av de kulor som återfunnits, så är det ju så, men det bör ju diskuteras i alla fall...
Den rimligaste tanken, som man kommer fram till genom att använda "Ockhams rakkniv", är ju förstås att Sara sköt alla fem skotten med en enda revolver, men detta motsägs ju delvis som jag ser det av de två "påsittande" skotten...

Min sammanfattning:

Det är teoretiskt möjligt att det har använts två revolvrar, men det är osannolikt.

Jag kan bara hålla med quark:

Citat:
Ursprungligen postat av quark
Ytterst teoretiskt.

SKL talar bara om de tekniska skälen.

Här gäller Ockhams rakkniv:

Entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem.

Multiplicera inte antalet vapen i onödan.
Citera
2014-03-18, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami

...frågan är mycket berättigad!
Vad gjorde Sara öht på platsen...?

Jag tillhör ju dem som tvivlar på Saras skuld och menar att någon annan sköt såväl Alexandra som Daniel.

Sara var nog enbart där för att ta på sig skulden och därmed få Tirsas nåd.
Svårt att förstå... Men det är nog så det funkar i knutbysekten.

Utöver trasslen med kulorna och Saras virriga vittnesmål så stämmer ju inte tidpunkten med kroppstemperaturen. Tyvärr så slarvade polisen även med att dokumentera detta.

I Daniels första vittnesmål var det en kraftig man och han såg en pistolpipa. Sara uppgav att hon hade kudden framför vapnet.

...så vem sköt då?
Tja, jag tippar på Farid Lamrani...
...men han skyddades ju av polisen med kapen Klänning i spetsen.
Citera
2014-03-18, 23:45
Medlem
studentrolands avatar
Jag hittade denna post, och i den sägs att "inget talar för en tvåvapenteori"...
Om kula nr. 1 heter 44-04/G1, och hittas i kudden, så kanske kula nr. 2 med ett snarlikt nummer 45-04/G1, också hittats i huvudet?
Av detta följer att kula nr. 3, 45-04/G2, hittas i höften. Skälen som talar för att två kulor avfyrats från det hittade vapnet, är enligt ovanstående post kula 1 och 3, d.v.s. en i huvudet och en i höften, så enligt denna logik bör rimligtvis även den tredje kulan i AF komma från samma vapen, alltså faller tvåvapenhypotesen...
Att AF skulle varit död innan SS kom till platsen baserade jag på uttrycket; " Jag vet, men samtidigt är det bra att vi håller båda alternativen öppna. Polisen som kommer in i rummet där Alexandra ligger, säger ju att "det här har inte hänt nyligen".", som jag läste i tidningen paragraf, här:
http://www.magasinetparagraf.se/knutby/articles/del-10-slutet-pa-borgan
Med ovanstående uppg. från FU om kulorna, så verkar polismannens iakttagelse lite "tunn" i sig själv, och dessutom verkar ju temperaturfallet inte vara anmärkningsvärt stort från mitt i natten till kl. 15:00 enligt denna post?
...så jag börjar luta åt att alla skotten faktiskt sköts med det vapnet som hittats...men om Sara inte sköt själv, med tanke på bristen av krutrester på henne, så återstår antingen "någon okänd", t.ex. en medföljande chaufför, eller...ja...HF själv?
Senast redigerad av studentroland 2014-03-18 kl. 23:52. Anledning: tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in