2014-03-22, 11:52
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Den är nästan för bra. Jag frågade det här när jag skrev om den senast men fick inget svar, så jag testar igen; någon som druckit en lagrad?
Jag drack en 10-årig och en 5-årig Orval på Kulminator i Antwerpen för en del år sedan. Mycket stor utveckling på dessa ölen, nästan en komplett förvandling till en helt annan öl. Den yngre var mycket torrare och med ganska mycket funk, bara lite beska kvar, riktigt fin öl. Den äldsta tyckte jag var lagrad för länge, för mycket konstiga smaker, surt och sött om vartannat och på tok för funkig, som något knasigt Brew Dog experiment som gått snett.
Citera
2014-03-22, 11:54
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Är den lika bra som mina favoriter i genren, Yeti (både Oak Aged och vanliga), Gonzo, gamla Ryeking från Amager och Mikkellers Beer Geek Brunch-stouts?
du borde veta bättre än att jämföra den mot en sådan stjärnkavalkad.
nej, den är inte i närheten av sådan kvalitet, men som du säger, priset för den flaskan och att den är rätt så bra gör den till ett väldigt bra bang for the buck.

samma här, blev förvånad över pris kontra storlek.
Citera
2014-03-22, 12:00
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meinhoonkaun
Jag drack en 10-årig och en 5-årig Orval på Kulminator i Antwerpen för en del år sedan. Mycket stor utveckling på dessa ölen, nästan en komplett förvandling till en helt annan öl. Den yngre var mycket torrare och med ganska mycket funk, bara lite beska kvar, riktigt fin öl. Den äldsta tyckte jag var lagrad för länge, för mycket konstiga smaker, surt och sött om vartannat och på tok för funkig, som något knasigt Brew Dog experiment som gått snett.

Vad menas med att smaken är "funkig"? Jag gissar att det är en variant på engelskans "funky" men hur detta beskriver ölsmak behöver jag lite hjälp med. "Spretig", "rörig", "galen", "häftig", eller helt enkelt "konstig"?
Citera
2014-03-22, 12:37
Medlem
Punklivs avatar
Citat:

Okej, låter bra. Tänkte köpa minst fem stycken nästa gång så vi får se hur det blir! Vill också veta mer om detta funk, jag har hört det många gånger men vet ju inte riktigt vad det är...
Citera
2014-03-22, 12:55
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Vad menas med att smaken är "funkig"? Jag gissar att det är en variant på engelskans "funky" men hur detta beskriver ölsmak behöver jag lite hjälp med. "Spretig", "rörig", "galen", "häftig", eller helt enkelt "konstig"?
jästig/möglig/stickande. jag skulle välja att kalla det "frän" på svenska.

tänk att du luktar i en gympasko som har varit med lite väl länge i gemet, det är "funky".
Citera
2014-03-22, 13:44
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish

tänk att du luktar i en gympasko som har varit med lite väl länge i gemet, det är "funky".

Då förstår jag precis
Citera
2014-03-22, 14:56
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av brutefish

Brutefish beskriver "funkig" bra, andra associationer skulle kunna vara, jordkällare, gamla böcker, stall, blöt hund, fallfrukt etc...
Citera
2014-03-22, 16:30
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Brutefish beskriver "funkig" bra, andra associationer skulle kunna vara, jordkällare, gamla böcker, stall, blöt hund, fallfrukt etc...

Blött läder, kattpiss, gröna äpplen, halm och mjölksyra likaså
Citera
2014-03-22, 16:52
Medlem
Citat:
Då förstår jag precis

Övriga svar + att jag skulle säga att det luktar ladugård och bondgård.

Drack en 9 årig Cantillon Lou Pepe Gueuze för ett tag sedan. Där snackar vi funk.
Citera
2014-03-22, 18:34
Medlem
KilKenny på burk smakade betydligt friskare än på flaska. var det för att det fanns en boll i burken?
Citera
2014-03-22, 18:37
Medlem
Tropeds avatar
Har ni några sköna tips i släppet som kommer den 1a April?
Citera
2014-03-22, 19:05
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
KilKenny på burk smakade betydligt friskare än på flaska. var det för att det fanns en boll i burken?
Det kan bero på att burken inte släpper in luft och ljus vilken påverkar ölen negativt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in