2014-03-22, 10:22
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
När det fanns planer att placera blodspåret i KJ:s bil måste de vara helt säkra att det är hans bil och det kan endast göras med att de vet registreringnumret på bilen och planteringen går efter registreringsnumret att inga misstag begås. Motivet var sannolikt att fördröja och vilseleda utredningen och inte att sätta dit KJ. Nu med åklagarna blev det något helt annat, kroppar och kroppsdelar som hade transporterats, ingen som vet varifrån och vart.
Den typ av sökning som gjordes i bilregistret talar inte om vem som äger en bil. Man får bara reda på tekniska detaljer om bilen. Och uppgifter om t.ex. när den skall besiktigas. Därför kan sägas att sökningen i bilregistret har inget med mordet att göra.
Senast redigerad av Clavell 2014-03-22 kl. 10:25.
Citera
2014-03-22, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag är överraskad över Thomas Olssons aggressiva strategi i rätten, det ska jag ärligt erkänna. Han mörkade verkligen i intervjuer och fick det att låta som att det hela mest var en formalitet där han skulle försöka göra sitt bästa, men nöja sig med att formellt peka på svagheterna i att få ihop en sammanhängande beviskedja. Och nu står han alltså i hovrätten och mer eller mindre insinuerar att det är Berg som är skyldig till mordet. Eller åtminstone kan vara det.

Det torde inte vara en strategi som använts många gånger i svenska rättssalar. Frågan är hur hovrättsledamöterna kommer att reagera på den. Kommer de att förhålla sig helt kallsinniga och bara titta på hur de uppfattar styrkan i bevisningen själva? Eller kommer de på något plan att påverkas till viss del psykologiskt åt ena eller andra hållet. Det verkar uppenbart att Olsson kommer att försöka hamra in i dem hur mycket oklarheter han tycker det finns och att en annan person kan vara den skyldige. Jag tänker inte utesluta att han kan ha framgång. Men det kan nog lika gärna slå åt andra hållet: Hela taktiken att utmåla ett vittne i målet som alternativ GM, en GM som dessutom skvätt blod i den dömde mördarens bil, kan framstå som ett desperat försök från en advokat som inte har något bättre att komma med för sin klient - dessutom en moraliskt tvivelaktigt för att inte säga smaklös taktik.

Skulle vara intressant att få veta hur andra domstolsjurister uppfattar hans agerande.

Erkänner att jag inte är så bevandrad i juridiken men kan inte åklagarna försöka köra Olssons indicier på den andre alternative gärningsmannen i sank för att försöka så tvivel om honom (MB) som gärningsman. Vad finns det för reella bevis som skulle göra honom till gärningsman och som faller inom rimlighetens tvivel för att rentvå KJ? Blodsplantering (osannolik). Flyttning av kroppsdelar två veckor efter mordet? Hur sannolikt är det? Varför? Hur kommer gula huset in i bilden? Varför skulle MB flytta in benen i gula huset? Hur kunde han veta att detta skulle kopplas till KJ? KJ:s undersökning av gula huset var mig veterligen inte allmän kännedom. Slumpen är alltför långsökt att vara sannolik.
Varför inte köra alternativ gärningsman utan att ange någon specifik person? Det finns ju personer i KJ:s närhet som skulle kunna vara alternativa gärningsmän. Är det försvarets plikt att peka ut en specifik person eller räcker det med att någon annan icke namngiven person skulle kunna vara alternativ gärningsman?
Citera
2014-03-22, 10:41
Medlem
Buddisch13s avatar
Läste att i TQ utredningen hade en likhund markerat för lik men det visade sig senare att hunden markerat för ett dött djur, Min fråga blir då kan hunden i detta fallet markerat för KJs hund i bakluckan om han tex stoppat den där efter att den dog blev styckad???
Citera
2014-03-22, 10:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
De som undersökte om bostaden var styckmordsplatsen har uttryckt att de kunde inte hitta något som visar att det varit en sådan plats. De ger naturligtvis inga 100% garantier.

I förundersökningen? Vad exakt säger de där?

Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Jag gör ju det i första stycket i mitt inlägg

Men här kommer länken där Anna B uttalar sig inför aftonbladets kamera:
( du kan spola fram till 0:40 )

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17756904.ab

edit: detta är ju förstås inte brottsplatsutredarna som uttalar sig men gissningsvis är det
deras arbete som gör att Anna B kan uttrycka sig på detta vis. Kan också finnas en chans
att Anna själv eller med andras hjälp senare inser att detta nog var ett ganska dumt uttalande och
därför ändras detta konstaterande senare till att lägenheten fortfarande är med i deras olika
tänkta scenario, varför nöja sig med en version när man kan använda flera?

Jo, jag antar att åklagarna där i klippet på något sätt stöder sig på vad brottsplatsundersökarna uttalat, men just därför undrar jag ju om så exakt som möjligt vad som sagts i saken? Någon?
Citera
2014-03-22, 10:50
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Annars faller ju det där med grannarnas vittnesmål om skriken i alla fall. Det naturliga om KJ är skyldig är ju också att han mördat henne någon gång under kvällen 4 maj spåren efter henne upphör och innan han åker ut till föräldrahemmet.

Hur får man in "blodbilden" i ett oskyldighetsscenario?

Hur kan man helt utesluta att han lyckats undvika mordspår i hemmet?

Kan skriken ha annan källa, t.ex. tv-ljud?

Kan han ha misshandlat henne i bostaden, därav skriken, medfört henne till bilen, kanske icke blödande, mördat henne på ännu ej funnet plats, styckat henne, kört "bitarna" till dumpningsplatser, i bagageutrymmet? I så fall var aldrig kroppen, i blödande form, ALDRIG inne i kupén?

Stämmer inte hans psykiska profil väl med möjlig mördares?
Citera
Medlem
rayraviolis avatar
Jag tog upp det här för ett par veckor sen men det var ingen som nappade. Ett nytt försök då: Vem var det som besökte KJ den 10 maj kl 23:41 till 23.57? (Polisrapport: FUP s. 491). Jag kan inte minnas att nån berättar om detta besök i förhören eller att det framgår på annat sätt i utredningen. WL ringde strax innan men han uppger inte att han var där som jag kan minnas. Pappan är en annan kandidat.

Besöket har förmodligen inget att göra med brottet, men om nån håller tyst om det är det förstås intressant.
Citera
Medlem
this isn't mes avatar
Kan man se ödehuset på Google Earth? Vad är adressen?
Citera
2014-03-22, 10:51
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Du försöker påstå att oavsett var styckmordet skett är KJ skyldig ändå, men så fungerar det inte, även professorn uttalar sig, om KJ är skyldig har mordet och styckningen skett i bostaden, inte ordagrant så, men han menar att det är sanningen och det har han helt rätt i, sådant är han mycket kunnig på.
Åklagarna har väl börjat inse att om KJ skall kunna vara skyldig måste mordet och styckningen ha skett i bostaden, men det skulle de ha tänkt på innan de väckte åtal mot honom.
Polisen har mycket duktiga experter som undersökte om bostaden hade varit någon brottsplats, de kom fram att de kunde inte finna något som påvisade det. Jag anser de här experterna kan den saken bättre än åklagarna.

Vem är den omtalade men icke namngivne "professorn" som är mycket kunnig om KJ och om styckmordet på Vatchareeya Bangsuan ?
Citera
2014-03-22, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Den typ av sökning som gjordes i bilregistret talar inte om vem som äger en bil. Man får bara reda på tekniska detaljer om bilen. Och uppgifter om t.ex. när den skall besiktigas. Därför kan sägas att sökningen i bilregistret har inget med mordet att göra.

Du får visst fram ägaruppgifter vid en sökning. GM ville antagligen bara dubbelkolla så att blodet planterades uti "rätt" bil!

Ang BILREGISTRET.. så här ligger till till:

Gjorde själv en sökning på ett slumpmässigt utfall regnr. och detta är vad jag fick fram:

Förklaring fordonsuppgifter

Fordonsidentifikation
Registreringsnummer: L**3**
Fabrikat: SKODA PICK-UP 1,9D
Färg: RÖD Fordonsslag: LB
Fordonsår: 199* Fordonsslagsklass:
Identifieringsnummer: EHH673W5746195
Typgodkännandenummer:
Typgodkännandedatum:
Senaste EU-regbevis del 1: 2013-01-09
Senaste EU-regbevis del 2: 2013-01-09
Handelsbeteckning:
Upplysningar:

Ägare/Brukare
Namn: *******
Adress: *********
Postnr: 2** 64 Förvärvsdatum: 201*-0*-1*

Fordonsdata
Fordonsstatus: Avregistrerad (201*-0*-2*)
Tillfällig registrering: Nej
Antal ägare: 9 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig: 55*1*1-*9*3
I trafik första gången i Sverige: 199*-07-*9
I trafik första gången i utlandet: Import/införsel: Nej
Ägarbunden dispens: Nej
Ägarbunden dispens upphör: Nej

Tidigare ägare

Om du vill ha uppgifter om fordonets två senaste ägare samt ett sammandrag av fordonsuppgifterna ovan så kan du få det via fax. Ange det faxnummer (endast inom Sverige) du vill ha informationen skickad till. Uppgifterna är de samma som du kan beställa till fax via telefontjänsten0771 - 25 25 25.

Faxnummer:

(Ange numret i en följd inklusive riktnummer, till exempel 0123123456).
Senast redigerad av zemixon 2014-03-22 kl. 10:59.
Citera
2014-03-22, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buddisch13
Läste att i TQ utredningen hade en likhund markerat för lik men det visade sig senare att hunden markerat för ett dött djur, Min fråga blir då kan hunden i detta fallet markerat för KJs hund i bakluckan om han tex stoppat den där efter att den dog blev styckad???

Dom tränar likhundar att inte reagera om det är djurdoft. Denna hund var äkrad. Det som talar emot hunden, är att den bara är 3 år gammal och fick sitt "certifikat" i April 2013.

Hunden har så vitt tränaren vet inte gjort några fel tidigare. Men som vi alla vet. INGEN är felfri. ALLA gör något fel till slut. Så visst, kan det vara en felmarkering. Särskilt då det är mycket troligt att bakluckan kommit i kontakt med fosfor. Ett ämne som kan få likhundar att markera fel.
Citera
2014-03-22, 11:13
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Du får visst fram ägaruppgifter vid en sökning. GM ville antagligen bara dubbelkolla så att blodet planterades uti "rätt" bil!

Ang BILREGISTRET.. så här ligger till till:

Gjorde själv en sökning på ett slumpmässigt utfall regnr. och detta är vad jag fick fram:

Förklaring fordonsuppgifter

Fordonsidentifikation
Registreringsnummer: L**3**
Fabrikat: SKODA PICK-UP 1,9D
Färg: RÖD Fordonsslag: LB
Fordonsår: 199* Fordonsslagsklass:
Identifieringsnummer: EHH673W5746195
Typgodkännandenummer:
Typgodkännandedatum:
Senaste EU-regbevis del 1: 2013-01-09
Senaste EU-regbevis del 2: 2013-01-09
Handelsbeteckning:
Upplysningar:

Ägare/Brukare
Namn: *******
Adress: *********
Postnr: 2** 64 Förvärvsdatum: 201*-0*-1*

Fordonsdata
Fordonsstatus: Avregistrerad (201*-0*-2*)
Tillfällig registrering: Nej
Antal ägare: 9 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig: 55*1*1-*9*3
I trafik första gången i Sverige: 199*-07-*9
I trafik första gången i utlandet: Import/införsel: Nej
Ägarbunden dispens: Nej
Ägarbunden dispens upphör: Nej

Tidigare ägare

Om du vill ha uppgifter om fordonets två senaste ägare samt ett sammandrag av fordonsuppgifterna ovan så kan du få det via fax. Ange det faxnummer (endast inom Sverige) du vill ha informationen skickad till. Uppgifterna är de samma som du kan beställa till fax via telefontjänsten0771 - 25 25 25.

Faxnummer:

(Ange numret i en följd inklusive riktnummer, till exempel 0123123456).
Jag trodde du hade blockat mig Zemixon eftersom du aldrig svarade när jag ville ha källa på att VB polisanmält MB. Om du inte hittade någon källa så tycker jag det vore klädsamt om du kunde erkänna att du hade fel. Det kan hända den bäste.

När det gäller bilregistret så undrar jag var du har sökt. Jag testade själv på https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se och man får då inga ägaruppgifter.

Där finns också texten "Transportstyrelsen får inte publicera så kallade personrelaterade uppgifter på Internet (enligt Personuppgiftslagen: 1998:204) om fordonet är registrerat på en privatperson. Du kan i dessa fall ta del av grundläggande fordonsdata, besiktningsuppgifter, skatteuppgifter och information av mer teknisk karaktär. "

EDIT:
Kan det möjligtvis vara så att du råkat söka på ett fordon som ägs av ett företag?
Senast redigerad av Clavell 2014-03-22 kl. 11:18.
Citera
2014-03-22, 11:14
Medlem
Citat:
Enligt förundersökningen sid 78 uttalar sig ett vittne att AN på social media uttryckt:
"hon tror inte att flickan kommer att hittas vid liv" "Ingen kommer att sakna den kackerlackan"
Sådana här uttalanden kan väl inte uppfattas som någon bra relation, utan istället en hatisk relation till VB. Hur kunde hon tro att flickan inte kommer att hittas vid liv ? Det är väl ingenting man önskar.

Svartsjuka leder bara till problem... och i somliga fall till död....

I ANs psykiska tillstånd gör henne rasande och önskar livet ur en annan människa- gjorde hon verklighet av sin önskan av att se VB död?

MB hotar folk till livet........ bla en exflickvän som sa samma sak som VB gjorde strax innan hon mördades....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in