2014-03-22, 01:44
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Som Quarrel tidigare skrivit så var HRs dom förbestämt innan domen ens kom.
Har du källa på detta eller är det bara en spekulation från din sida?
Senast redigerad av Grandioso 2014-03-22 kl. 02:08.
Citera
2014-03-22, 01:53
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Är det dina egna spekulationer eller har du fakta på det du skriver?
Läsförmågan brister?

Ser du inte att jag skriver att jag "tippar" att det kan bli så?
Jag gissar att en hel del såna här kvinnor med just böjelse för mördare och andra
kriminella typer hör av sig till "fagre" Fredrik framöver.

Juha som mördade en hel familj lockade ju som bekant till sig en och annan dam.
Helge F likaså. Nu visst omgift tror jag, sittandes fortfarande inlåst på kåken som han är.
Englas mördare Anders E har till och med dragit till sig nån mindre omdömesgill madam
ur de svenska folkdjupen.

Så visst är det troligt att FS också blir "uppvaktad" av förhoppningsfulla, kärlekskranka
kvinns uti riket.

Edit: Om du syftar på det andra jag skrev så är det väl ganska givet att tjejen ifråga
måste vara mer än lovligt godtrogen om hon fortfarande är behärskad av övertygelsen
att hennes blivande fängelsekund till livspartner skulle vara oskyldig till det som han är
dömd för.

Om det nu inte är på det viset så att....ja, du kan nog räkna ut resten själv tror jag...
Med ditt konspiratoriska sinnelag går det säkert utan vidare svårigheter...
Senast redigerad av Grandioso 2014-03-22 kl. 02:53.
Citera
2014-03-22, 02:49
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Jag vidhåller att resning inte borde ha beviljats på den förhandenvarande ansökan. Resning till den tilltalades nackdel är ett så kraftfullt instrument att man, som jag har uttryckt saken tidigare, bör vara autistformell när man hanterar det. De uttalat pragmatiska tankebanor som HD:s majoritet använder för oss en bit ut på ett sluttande plan, som det är onödigt att gå - även om det är i syfte att lagföra en i all rimlighet skyldig mördare.

Men när resningen väl beviljades, är hovrättens dom rimlig. Den är alltså klart mer offensivt skriven än den förra, men också mycket mer stringent i resonemangen - om vi bortser från luddigheten i att bedöma LJ:s vittnesmål i termer av Vi beaktar det inte i skuldbedömningen, men tar likafullt intryck av det.
Hade nu HD nekat resning i detta mycket speciella ärende och därmed
förhindrat en svensk domstol från möjligheten att pröva det en tredje gång, så hade
svenskt rättsväsende svikit ett mordoffer.
Det dristar jag mig till att påstå faktiskt. Mot bakgrund av hur allt låg till.

Man hade negligerat sanningen om ett mord, ett offer och en mördare.
Nu hände det lyckligtvis inte.
Nu gavs det möjlighet att äntligen skipa den rättvisa som så länge uteblivit.
Marina Johansson fick sin upprättelse. Liksom alla hennes anhöriga med sin saknad och sorg.

Det bör vi alla vara tacksamma över.

Och det här innebär inte att man framöver kommer att bevilja resningar till höger och
vänster på vilka lättsinniga grunder som helst. De farhågorna behöver man inte hålla sig med,
vågar jag påstå. Detta fall var som sagt ytterst speciellt. Av undantagskaraktär verkligen.
Senast redigerad av Grandioso 2014-03-22 kl. 03:07.
Citera
2014-03-22, 05:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vad jag begriper kan ingenting av det du nämner vara aktuellt. Allt det du nämner är ju rena bevisvärderingsfrågor, och när det gäller sådana är ju hovrätten sistainstans. Högsta domstolen är inte till för att ändra hovrätternas bevisvärdering, och en överklagan till HD är heller inte rätt forum för att delge omvärlden att man tycker att hovrätten har värderat bevisningen fel. För att ge substans till en överklagan till HD måste det endera finnas någon fråga som är av vikt för den allmänna rättstillämpningen, och det kan kan jag inte se att det på något sätt gör, eller så måste det finnas allvarliga rättgångsfel av typen domvilla eller tjänstefel i målets handläggning, och det gör det inte heller.

Man kan tycka att domstolens resonemang om LJ:s vittnesmål handlar om att både äta kakan och ha den kvar, men det är fullt klart inte på LJ:s vittnesmål som hovrätten baserar domen. Hovrätten börjar med att finna det fastslaget vilken dag Marina dödades, går vidare med att konstatera att ett antal åtgärder som mördaren uppenbarligen vidtagit är uppenbart poänglösa om inte det varit just FS som varit gärningsman, och går vidare med att konstatera att det inte finns tidsmässigt utrymme för någon annan gärningsman än FS. Domen är väsentligt mer offensivt skriven än den gamla hovrättsdomen, men den anser jag ju vara mer modstulet skriven än vad som är rimligt.

Jag vidhåller att resning inte borde ha beviljats på den förhandenvarande ansökan. Resning till den tilltalades nackdel är ett så kraftfullt instrument att man, som jag har uttryckt saken tidigare, bör vara autistformell när man hanterar det. De uttalat pragmatiska tankebanor som HD:s majoritet använder för oss en bit ut på ett sluttande plan, som det är onödigt att gå - även om det är i syfte att lagföra en i all rimlighet skyldig mördare.

Men när resningen väl beviljades, är hovrättens dom rimlig. Den är alltså klart mer offensivt skriven än den förra, men också mycket mer stringent i resonemangen - om vi bortser från luddigheten i att bedöma LJ:s vittnesmål i termer av Vi beaktar det inte i skuldbedömningen, men tar likafullt intryck av det.

Mycket av det du säger är välformulerat, men du glömde att resning till förmån för en dömd gott kan handla om bevisvärdering, förutsatt att värderingen är direkt felaktig eller feltolkad och har avgörande i målet. Eftersom det är ett indiciemål krävs synnerligen lite för att åtal inte kan styrkas, eller hur?
Det finns inget krav om nyhetsvärde heller.

oavsett så tror jag på att resningsansökan kommer att komma, och min fråga var vad den kan innehålla.

Den luddiga LJ formuleringen har du rätt i, det enda intryck LJ gjorde i domstolen var att han inte hade en aning om vilken vecka eller dag han såg något. dessutom säger han att han såg en kartong i bilen. inget paket...

vad mer kan en ansökan innehålla ?
Citera
2014-03-22, 06:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo

Däremot så ratade domstolen de sk smygmobilerna, och sexkontakterna som noggrant redogör för att hon inga hade. Så det betyder att allt som BI och EG samt PZ har fått utstå i smuts i tråden har inte gått hem. Dom kammade hem full pott. All in för åklagaren.

Där finns en direkt felaktighet huruvida smygtelefonen undersökts.
Det är kollat med Telia, problemet är att när den registrerades på enskilda firman så är den Telenor.
Eller om det var tvärtom.
Hur som så styrker vittnet PF att det var Marinas smygmobil för att FS inte skulle upptäcka vem hon pratade med (greath death ?), och det betyder att telefonen användes 2010, för MJ smög inte förrän det var slut med FS.

Det här tror jag kommer med i resningsansökan, eftersom ett stödjande bevis för tidpunkten är telefon och datatrafiken.
Citera
2014-03-22, 06:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Så vad skulle en överklagan med ovanstående argument göra menar du? Vad skall det leda till?
Ett frikännande? Sänkning av straffet?

Dessa argument är bara rättshaveristiska och hela ditt inlägg andas förnekande.
Kanske är dags att vakna nu?

Ett frikännande så klart, hur tänker du annars ?

Förnekande är väl att bortse från de omständigheter som är direkt felaktiga i domen. Tex. motsägelsen mellan PFs vittnesmål om smygmobilens användande vs. att Polisen inte kollade rätt operatör.

Eller ljög PF ? Det har inte HR motiverat väl ? Jag tyckte han lät trovärdig i HR...
Han ser ju en aningen skum ut, tjockisen, och bor i en mördad exflickväns hus med sin nuvarande fru och vapen. lite läskigt faktiskt, är sängen kvar också månne ?
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-03-22 kl. 06:25.
Citera
2014-03-22, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men han visste i två veckor att han skulle bli dömd till fängelse, kanske livstid. 16 år är mycket bättre, all anledning att bli glad. Det är möjligt att maskroos använde fel ord, hon kanske skulle ha sagt lättad.

maskroos är naturligtvis inte heller glad åt situationen, men hon är säkert glad åt att FS kommer ut om tio år. Bättre än att han sitter längre tid, kanske obestämd. Hon har iaf uttryckt sin övertygelse om att FS är oskyldig.

För att ditt svammel överhuvudtaget ska gå ihop, krävs alltså att maskroos använt fel ord?

Hahaha..
Pinsamt svagt resonemang.
Citera
2014-03-22, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Ett frikännande så klart, hur tänker du annars ?

Förnekande är väl att bortse från de omständigheter som är direkt felaktiga i domen.

Nej, förnekande är att se och förstå sanningen, men medvetet bortse ifrån den.
Jag kan iofs ha överskattat dig...

Men lycka till då!
Citera
2014-03-22, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
vad mer kan en ansökan innehålla ?

En saknad mobil, en saknad kula, samt en saknad pistol.. Med tydliga och oemotstridiga spår av att den alternative gärningsmannen mördat Marina.
Då har du ditt case.

Ditt övriga dravel är betydelselöst.
Citera
2014-03-22, 07:31
Medlem
soopys avatar
Citat:
Läser man domen så köpte HR vittnesmålen från de anhöriga, polis B.I och E.G med hull och hår.

Att de inte kunde ge L.Js vittnesmål någon större betydelse fastän de gav honom en viss tilltro beror på att HR öht inte kunde få ihop hans story. Av alla mobilsamtal han sagt sig ringt från den tid han påstod sig iaktagit en kalsongklädd man på rastplats visa det sig att det inte fanns underlag på att något mobilsamtal ens ägt rum.

Polis B.Is minne är knackigt men ändå så förlitade sig HR på att det var autentiska minnen.

Sen att de satt en stor tilltro till de anhöriiga är chansartat eftersom inga direkta bevis finns mer än deras antaganden. Syrran C säger att hon raderat sms om Lid/Linköping men inget bevis finns att så var. Mamman L säger att M haft vita presenningar men har inte nämnt något om det förrän hon sett bild från B.P i media.

Här går HR verkligen balansgång till att få till en fällande dom utifrån att HD pekat med pinnen med röstning 3-2.

Det fetade:

Not at all.

HR gör sin egen bedömning när väl HD sagt att så ska göras. HD pekade med hela handen. Omröstningsresultatet bevisar att HD gjorde en mycket noggrann utvärdering. Istället för att ansvariga justitieråd skulle ha "gruppat ihop sig" så tänkte man själva. (Den här tråden hade mått bra av att fler medlemmar gjort just det.)
Citera
2014-03-22, 07:35
Medlem
soopys avatar
Citat:
Himmel och helvete behöver man inte riva upp om man är övertygad om att överpröva domen.

Nu var det förbestämt att HR skulle fälla och då är det meningslöst att stångas i onödan..rent av meningslöst.
Bättre blir att spara energin till att gå vidare efter att ha läst domen.

Det fetade: Ja, att gå vidare till fängelse i mer än tio år. DET kräver energi, tills man kommer in i fängelserytmen.

HR prövade ärendet efter konstens alla regler, någon predestinering förekom förstås inte. Säkerligen föregicks domen av sömnlösa nätter, inte bara för FS utan även för rättens ledamöter.
Citera
2014-03-22, 07:37
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Skulle du bli glad över 16 års fängelse om du visste att du var oskyldig? Jag skulle riva upp himmel och helvete.

Precis. Så många förlorade år för något man inte gjort!

Istället verkar reaktionen vara: "Aha, jag lyckades i varje fall delvis "flyga under radarn, igen!"

Men, det är klart, den reaktionen håller inte så länge i fängelsevardagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in