2014-03-20, 14:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hanniibaal
snälla ta en titt på denna dokumentär ni som inte sett den. Vinklat och filmat ur rebellernas synvinkel men det handlar om barnen. Det är helt sjukt, lilla tjejen som pratar in början fick mig att börja gråta nästan... Finner inge ord för hur mycket jag tycker synd om alla barn som drabbats.

Children on the frontline
http://www.youtube.com/watch?v=zFG7iaDnNk0

edit: ber om ursäkt om det redan har postats tidigare.
Det är viktigt att även såna här klipp kommer upp. Det är lätt att se konflikten i siffror och rada upp dödstal mot varandra, tala om strategiska vinster för armén eller terroristerna och spekulera om vem som kommer att vinna kriget. Vad många inte ser är individerna som drabbas av detta hemska krig. Familjer, barn, kvinnor och andra oskyldiga drabbas alla på ett eller annat sätt. De flesta har förlorat någon familjemedlem. Vissa kan inte gå i skolan eftersom att den är sönderbombad. Vissa vågar inte ta sig till universitetet eftersom att man är rädd för vilka man kan träffa på vägen. De universitet som är öppna tar det många timmar att ta sig till, även om man bor i staden. Checkpoint efter checkpoint avlöser varandra både tur- och retur. Vad är det för liv? Man riskerar sin hälsa varje dag bara för att ta sig till skolan, och när man väl har kommit hem är det dags att sova igen för att upprepa samma procedur nästkommande dag.

Många har inte råd med mat för dagen, och man vågar inte gå ut på kvällarna. Vilken skillnad det är i Syrien jämfört med för blott fyra år sedan
Senast redigerad av iwtwftgs 2014-03-20 kl. 14:43.
Citera
2014-03-20, 14:48
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
USA stängde Syrien ambassad och bad all personal att lämna landet
http://rt.com/news/syrian-embassy-shut-usa-638/

Jag har på känn att SAA's framgångar på något vis kommer att bemötas av USrael/EU (NATO). Vi kan t.ex. läsa följande i artikeln ovan:

Citat:
Karin Leukefeld, a journalist who has recently returned from Syria, believes the situation has geopolitical implications outside of the war-torn nation.

“I think it definitely has to do with the tense situation in between Washington and Moscow over the situation in Ukraine,” she told RT. “What is happening in Ukraine and what is happening in Syria is closely connected...I think it's total failure of US diplomacy on the case of Syria.”

Vilken roll spelar Krim i Rysslands förmåga att försvara Syrien om NATO väljer att trappa upp konflikten? Kan vi få en syntes av läget? Regulus?
Citera
2014-03-20, 17:57
Medlem
Har följt tråden med uppskattning länge nu, tack för uppdateringar och för så många bra länkar!

Ursäkta om detta har diskuterats och länkats tidigare, jag hittade inte det, men har inte läst alla sidor. Men undrar vad för bevis som finns för och emot anklagelserna om att SAA belägrar och totalförstör bostadsområden för att bestraffa befolkningen i rebellkontrollerade områden? Har läst bland annat denna artikel från Pravda nedan, men den innehåller inte så mycket hårda fakta.
http://english.pravda.ru/opinion/columnists/02-02-2014/126740-syria_propaganda-0/

För de som är nyligen insatta i konflikten, anklagelserna mot Syriska regimen om totalförstörelse av bostadsområden grundar sig till stor del på HRW:s rapport Razed Ground från januari. HRW:s agerande och rapporter tidigare, till exempel angående attacken i Gouta, har varit mycket tveksamt och jag är därför är jag skeptisk till objektiviteten i denna nya rapport. http://www.hrw.org/reports/2014/01/30/razed-ground
Citera
2014-03-20, 19:07
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
snälla ta en titt på denna dokumentär ni som inte sett den. Vinklat och filmat ur rebellernas synvinkel men det handlar om barnen. Det är helt sjukt, lilla tjejen som pratar in början fick mig att börja gråta nästan... Finner inge ord för hur mycket jag tycker synd om alla barn som drabbats.

Jag har inte sett den, men har däremot vetat att den funnits ute. Dokumentären kommer sändas på SVT 2 på söndag kl 22:10 och bör ses.

http://www.svt.se/dokument-utifran/
Citera
2014-03-20, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iwtwftgs
Det ska vara Al-Nusra, enligt en kommentar till filmen på Facebook.

vilka är al- nusra, rebeller eller regimen?
Citera
2014-03-20, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY

Radikala rebeller!
Citera
2014-03-20, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY

Al Qaeda-affilierade terrorister.
Citera
2014-03-20, 21:34
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifLi
Vilken roll spelar Krim i Rysslands förmåga att försvara Syrien om NATO väljer att trappa upp konflikten? Kan vi få en syntes av läget? Regulus?

Ingen, eftersom Ryssland fortfarande måste få sin flotta ut ur Svarta Havet för att verka i Syrien, och det är snarare så att Turkiet har ilsknat till på ryssarna på grund av de tatarer som bor på Krim. Det kan därför bli svårare att komma ut med styrkorna om det skulle bli allvar.

Vidare hade ju inte Ryssland på något sätt kunnat matcha USA till havs innan, och i och med att tonläget skruvats upp är chansen stor att andra NATO-länder med flottor i området blandar sig i.

Däremot är det inte säkert att USA låter det spilla över till Syrien genom att anfalla direkt, man kanske tycker det är en sideshow jämfört med Ukraina och inte gör något alls? Svårt att veta.
Citera
2014-03-20, 21:52
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Ingen, eftersom Ryssland fortfarande måste få sin flotta ut ur Svarta Havet för att verka i Syrien, och det är snarare så att Turkiet har ilsknat till på ryssarna på grund av de tatarer som bor på Krim. Det kan därför bli svårare att komma ut med styrkorna om det skulle bli allvar.

Vidare hade ju inte Ryssland på något sätt kunnat matcha USA till havs innan, och i och med att tonläget skruvats upp är chansen stor att andra NATO-länder med flottor i området blandar sig i.

Däremot är det inte säkert att USA låter det spilla över till Syrien genom att anfalla direkt, man kanske tycker det är en sideshow jämfört med Ukraina och inte gör något alls? Svårt att veta.

Det torde finnas en risk att för en militär intervention efter att Syrien i enlighet med avtalet fullgjort sina prestationer. Samarbetet om konflikten i Syrien kommer antagligen påverkas, men att det skall ske en direkt militär intervention ser jag inte heller som troligt, trots konflikten mellan USA och Ryssland. Det hade varit oansvarigt av USA/NATO att stoppa samarbetet med Ryssland i att försöka hitta en lösning på konflikten i Syrien. Det är många människoliv dessa beslut hänger på och jag anser att man bör vara försiktig med att hämnas på motparten p.g.a. dennes agerande i en annan konflikt. Det är visserligen realpolitik, men viss ansvarighet bör man ta.

Jag hoppas att samarbetet kring Syrien fortsätter. Det är inte bara konflikten i Syrien som påverkas, utan FN:s ställning hade också underminerats om parterna väljer att upphöra samarbeta eller aktivt försöka förstöra för varandra. Sådana förfaranden ser vi idag, stater motverkar varandra, men detta till en viss grad. Vi får hoppas att nivån på hur Ryssland och USA agerar mot varandra inte ökar från redan kylig och argsint till fientlig. Det är inte i någons intresse.
Citera
2014-03-20, 22:11
Medlem
blackjackks avatar
Citat:

Otroligt sorligt att se hur barn får lida på grund av den maktgalna psykopaten hunden Bashar. Tyckte för mig att jag läst en länk här på forumet där även alawitiska mammor tröttnar på att deras söner dör i kriget medan hunden Bashars släktingar samt nära och kära är i trygghet.

Att det sedan verkar finnas extrema takfiri-grupper i Syrien gör inte saken bättre. Jag lider verkligen med det syriska folket.
Citera
2014-03-21, 00:45
Medlem
freudianslips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomerosJansson
Har följt tråden med uppskattning länge nu, tack för uppdateringar och för så många bra länkar!

Ursäkta om detta har diskuterats och länkats tidigare, jag hittade inte det, men har inte läst alla sidor. Men undrar vad för bevis som finns för och emot anklagelserna om att SAA belägrar och totalförstör bostadsområden för att bestraffa befolkningen i rebellkontrollerade områden? Har läst bland annat denna artikel från Pravda nedan, men den innehåller inte så mycket hårda fakta.
http://english.pravda.ru/opinion/columnists/02-02-2014/126740-syria_propaganda-0/

För de som är nyligen insatta i konflikten, anklagelserna mot Syriska regimen om totalförstörelse av bostadsområden grundar sig till stor del på HRW:s rapport Razed Ground från januari. HRW:s agerande och rapporter tidigare, till exempel angående attacken i Gouta, har varit mycket tveksamt och jag är därför är jag skeptisk till objektiviteten i denna nya rapport. http://www.hrw.org/reports/2014/01/30/razed-ground

Det finns hundratals om inte tusentals filmer på förödelsen regeringens flygattacker och artilleri skapar i rebellkontrollerade områden.

Den här sidan postar mycket: http://yallasouriya.wordpress.com/
Citera
2014-03-21, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Otroligt sorligt att se hur barn får lida på grund av den maktgalna psykopaten hunden Bashar.

Bara den korkade pappskallen hävdar att det är Bashars fel att barn lider. Barnen lider på grund av politiska judar och människoätande terrorister som drar runt och spränger upp bilar, hus, torg, kyrkor och moskéer.

Att du fortfarande inte har fattat det efter 3 år av denna konflikt tyder på att du har en skruv lös.

Citat:
Tyckte för mig att jag läst en länk här på forumet där även alawitiska mammor tröttnar på att deras söner dör i kriget medan hunden Bashars släktingar samt nära och kära är i trygghet.

Fast det är ju Bashars familj som styr landet din allmänna skojare. Vad tänker du med? Menar du att de skall gå ut och kriga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in