Undersök om man kan bestämma konstanterna a och b i funktionen f(x)=ax^3+bx så att funktionen för x=1 antar maximivärdet 6?
Man kan ställa upp ekvationssystemet
f(1)=6
f'(1)=0
Detta måste vara uppfyllt för att det ska finnas en maximipunkt vid x=1 som har värdet 6.
Om systemet har en lösning så kan måste man också avgöra om det verkligen är en maximipunkt. Det kan göras t ex genom att beräkna f''(1).
Edit: Jag antar att frågeställning är att hitta en lokal maximipunkt. Om det är en global maximipunkt som sökas så är det omöjligt, för om a=/0 så kan f anta godtyckligt stora värden. Om a=0 är antingen f konstant 0 eller kan anta godtyckligt stora värden.
Senast redigerad av OneDoesNotSimply 2014-03-20 kl. 19:58.
Det kan finnas vissa fel, andra raden borde vara 0 -9 8 (5-4a) -16. Ett problem med att ha en rad med a längst upp är att a kommer med på väldigt många ställen, vilket kan göra det svårare att räkna. Kolonnen (-2, 0, 1, -3) är lämplig att ha längst till vänster, då den redan innehåller en nolla och de andra talen är små. Raden med 1 innehåller inte heller a, vilket förenklar beräkningarna.
Hmm, jag tror jag förstår. Så först växlade jag kolonner på följande vis:
Sen antar jag att det är pga min bristande matematik som jag inte får till det, för visst gör du en radreducering så att matrisen blir på form:
[1 x x x x
0 1 x x x
0 0 1 x x
0 0 0 (na + m) x]
Jag får väldigt konstiga värden på n och m, framför allt m då det var 339/19 eller något märkligt (har inte blocket framför mig). Om man löser na + m = x så kommer man få en entydlig lösning då antagligen är a = ((x - m)/n) och det finns en lösning, eller så är den inte det och då finns det oändligt med lösningar.
Detta måste vara uppfyllt för att det ska finnas en maximipunkt vid x=1 som har värdet 6.
Om systemet har en lösning så kan måste man också avgöra om det verkligen är en maximipunkt. Det kan göras t ex genom att beräkna f''(1).
Edit: Jag antar att frågeställning är att hitta en lokal maximipunkt. Om det är en global maximipunkt som sökas så är det omöjligt, för om a=/0 så kan f anta godtyckligt stora värden. Om a=0 är antingen f konstant 0 eller kan anta godtyckligt stora värden.
För att visa att det är en maximipunkt kan man undersöka om värden som är mindre och större än (ln 2)/p ger mindre värden för y. Om man tar x nära 0 så kommer y(x) att vara nära 0. Om x är mycket stor kommer y(x) också att vara nära 0. Alltså är (ln 2)/p en maximipunkt och C/4 är det största värdet.