2014-03-20, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo

Blod markerar inte hunden för som enbart tränas för likdoft. Det är skrämmande vilka felaktigheter.

Se Marina i 3,5 år med en postare som satt som en papegoja och hade fel i varenda inlägg av de 12000 den lade. Skrämmande nivå. Och den sitter fortfarande och hävdar att den skulle ha minsta insikt eller kunskap. Det är en lekstuga långt ifrån saklighet som ger ett oseriös

Du ska nog inte tas på allvar det kommer inte jag att göra. Fortsätt sitt och påstå saker som inte stämmer. Du har liksom inte en enda sak rätt här. Pinsamt.
Hunden har aldrig markerat fel för det första din lögnhals. Sen är den säkrad din lögnhals. Likhundar markerar inte näsblod din lögnhals. Trolla vidare.

Lögnhals kan du vara själv, otrevliga människa.
Hundar kan markera på blod som kommer från en död person;
Så här skriver Dagens Nyheter:
"Hunden känner av luktmolekyler från död kroppsvävnad eller blod

Jag påstår att hunden även kan ha förvillats av fosfor. Och därmed kan blodet vara vanligt näsblod. Se mitt tidigare inlägg med länkar.

Likhund tolkades fel
En likhund markerade flera platser i hagen och utredarna tolkade det som att Quick hanterat Johan Asplunds kropp där. Men senare efterforskningar har visat att området ligger i ett stråk med apatit, fosfathaltigt mineral, som kan förklara hundens markeringar. Mineralen innehåller så mycket fosfat att det är grundämnet för att framställa konstgödning. Men detta visste inte tingsrätten när domen föll.

Poängen är att det KAN bli fel. Särskilt då fosfor är inblandat, som det troligtvis är i detta fall.

Men...
OM det är liklukt vi pratar om, så borde kroppen ha kommit i kontakt med mattan rent fysiskt. Men hur går det ihop? Om kroppen kommit i kontakt med mattan så skulle det garanterat finnas spår på kroppen från mattan. Och dessutom fler blodspår på mattan.

Har kroppen legat inlindad i en pressenning så har inte kroppen kommit i direktkontakt med mattan och hunden borde då inte markera för liklukt ändå.

En hundförare är så klart partiskt när det gäller sina egna meriter. Trots det är han inte Bergsäker på att hunden inte markerat fel någon gång, eftersom han lägger in "så vitt vi vet".
han har aldrig markerat fel någon gång tidigare så vitt vi vet, säger Ulf Lundström.

Hunden är säkrad, kvalitetsstämplad, certifierad, nyutexaminerad whatever, i april 2013. Det är en treårig unghund, utan mångårig erfarenhet. Såklart den inte hunnit med att göra många fel, det säger ju sig självt.

Visst, hunden kan må vara bra, men det är alltid upp till hundföraren att uppfatta olika signaler. Det är en subjektiv bedömning han får göra från fall till fall. Ibland tydligare ibland inte.

Varför drar du in någon annan postare från ett annat ämne?
Citera
2014-03-20, 18:44
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tråkigt att du blir irriterad/provocerad då man anger att man tror något. Jag ville bara på ett icke argumentativt vis påtala att rättsläkaren inte har gjort någon analys avs graden av lidande hos VB.
Själv upplever jag det irriterande då folk påstår, med absolut säkerhet, att saker och ting förhåller sig på ett visst sätt utan någon egentlig grund.
Vad betyder tex att VB "i princip" fick huggen i ryggen först, vilken expert att sagt det? Hur blir man principiellt huggen?
Expertisen säger ingenting om i vilken följd huggen föll.
Huggen kom "inte i rask följd enligt rättsläkaren"; ett totalt felaktigt påstående. Medveten lögn eller tankeoreda?
Det är talande att du väljer att citera en partsinlaga från EMF som någon sorts bevis för det du påstår. Ja, EMF är en expert. På att vara målsägandebiträde. Vill ändå tro att du förstår skillnaden på detta värv visavi rättsläkarens.

Trist med tjafs, leder inte framåt. Men desinformation i beskäftig ton leder garanterat bakåt.

Du har missat rättsläkarens ord alltså? Tröttsamt redan innan och nu än värre. Du får ta någon annan som visar det för dig, så slipper du ha fel information. Det är väl så att man bör vara medveten om rättsläkarens utlåtande innan man öppnar sin stora käft. Rättsläkaren har redogjort för att VB levde då hon höggs i ryggen, och redogjort för vilka hugg som dödade henne. Tror du målsägarbiträdet skriver uttalande som är byggda på luftslott eller?
Det gäller alla likhundsexperter också som desinformerar om näsblod.

Citat:
Av den rättsmedicinska utredningen framgår att Bangsuan haft omfattande skador och att angreppet mot henne har varit utdraget. Det är uppenbart att Bangsuan måste ha känt en stor smärta och dödsångest innan hon till slut avled.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-03-20 kl. 18:49.
Citera
2014-03-20, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Är inte på något vis ute efter att försöka förminska grymheten i detta mord men jag tror inte att rättsläkaren har uttalat sig om VB:s lidande (men givetvis blir det, tyvärr, ett högst rimligt antagande att VB fick lida sin sista tid i livet).
Det är inte klarlagt vilka hugg, rygg el bröst, som utdelades först/sist.
Att döden var utdragen är odiskutabelt enl expertis: "Det har tagit tid" (SSJ under huf).
Vill ändå vidhålla min uppfattning att själva huggen kan ha utdelats under ett mycket kort förlopp, hittar inget som motsäger det.

Det kan finnas en förklaring till. Att dådkraften sinade. Just när allt vägde, liv eller död. Vad jag menar är att en tveksamhet kan ha förläng det hela. Det behöver inte bero på tortyr.
Citera
2014-03-20, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Eftersom han körde bilen så sent som dagen innan han greps så borde han sett om det var blod ex på ratten eller i framsätena. Eftersom han inte sett något blod när han körde så hade han väl inte så mycket att välja på än motorutrymmet eller bagaget?

Jag kan nog inte övertyga dig men jag menar att kj gör bort sig när han direkt vet att det är i bagageutrymmet de funnit blodet. Och jag är ganska säker på att tingsrätten tagit med detta märkliga uttalande när de gjorde sin bedömning i skuldfrågan.
Citera
2014-03-20, 18:57
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
Jag kan nog inte övertyga dig men jag menar att kj gör bort sig när han direkt vet att det är i bagageutrymmet de funnit blodet. Och jag är ganska säker på att tingsrätten tagit med detta märkliga uttalande när de gjorde sin bedömning i skuldfrågan.
Ja, vi uppfattar nog detta lite olika. Jag tycker inte det är så anmärkningsvärt med tanke på att KJ vet att VB var död och att han kört sin bil strax innan han greps. Tycker förhörsledaren gör en sorts pedagogisk singel loop tanke när KJ nämner bagaget.
Citera
2014-03-20, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det kan finnas en förklaring till. Att dådkraften sinade. Just när allt vägde, liv eller död. Vad jag menar är att en tveksamhet kan ha förläng det hela. Det behöver inte bero på tortyr.

Ja eller att en svagare person hugg i ryggen, och en starkare tog de sista dödande huggen in i hjärtat.

Kanske var så att huggen i ryggen gjordes i affekt/hysteri sen var det liksom försent att ångra sig,
Citera
2014-03-20, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Ja eller att en svagare person hugg i ryggen, och en starkare tog de sista dödande huggen in i hjärtat.

Kanske var så att huggen i ryggen gjordes i affekt/hysteri sen var det liksom försent att ångra sig,

Har huggen skett i den ordningen? Först i ryggen? ...och sen i hjärtat?
Citera
2014-03-20, 19:17
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Mål B 132-14 Kristoffer Johansson ./. allmän åklagare angående mord; nu komplettering av bevisuppgift
Åklagarens tidigare ingivna bevisuppuppgift kompletteras enligt följande.
Skriftlig bevisning
Analysresultat av undersökning av Kristoffer Johanssons dator, del 3 s. 774-779 och 783
Konversation via facebook mellan Vatchareeya Bangsuan och Mikael Berg, del 3 s. 902 meddelande 8 och 9

INKOM: 2014-02-27
MÅLNR: B 132-14
AKTBIL: 17

AKTBIL: 8

Citat:
Huvudförhandlingsplan, mål B 132-14 r5

Inlagda i trådstarten.

/Mod
Citera
2014-03-20, 19:23
Medlem
Citat:
Inte enligt dokumentet i FUP i alla fall. Och det kan stämma eftersom KJ inte såg fläckarna.
Blod fanns det ju förövrigt, men DNA/ besudlingarna som Uno markerat är inte blod det är min uppfattning. Lik avsätter förruttnelsedoft efter 15 -20 minuter, och markering där kropp/delar har haft direktkontakt ger bäst utslag för en likhund.

Fråga papegojan så är väl listens blod rost.
Näsblod? Sanslösa fantasier måste jag säga.

Blodet på handske och kasse, från levande eller död?
Citera
2014-03-20, 19:33
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

Ja, du Bajen2013, då kan man ana vilka speciella figurer du har i tankarna när du
spekulerar...
Det behöver man inte vara inte någon raketforskare eller Poirot för att lista ut direkt.

Ja, vi får väl hoppas då att det fullkomligt harmlösa och menlösa och viljelösa
människoexemplaret KJ sätts på fri fot igen så det lilla idylliska, norrländska samhället får sitt
kamouflageklädda original att göra sig lustiga över på nytt på alla gator och torg.
Han kommer säkert att mottas med öppna famnen av alla.
En lysande framtid går han sannolikt till mötes.

Och istället för honom på kåken har vi då kanske de du och somliga andra så gärna
vill skicka in dit för illdådet. Det blir väl ett tillfredsställande slut på den här blodiga och
synbarligen något infekterade storyn mitt ute i den svenska verkligheten anno 2014.
Senast redigerad av Grandioso 2014-03-20 kl. 19:42.
Citera
2014-03-20, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, du Bajen2013, då kan man ana vilka speciella figurer du har i tankarna när du
spekulerar...:whistle:
Det behöver man inte vara inte någon raketforskare eller Poirot för att lista ut direkt.

Ja, vi får väl hoppas då att det fullkomligt harmlösa och menlösa och viljelösa
människoexemplaret KJ sätts på fri fot igen så det lilla idylliska, norrländska samhället får sitt
kamouflageklädda original att göra sig lustiga över på nytt på alla gator och torg.
Han kommer säkert att mottas med öppna famnen av alla.
En lysande framtid går han sannolikt till mötes.

Och istället för honom på kåken har vi då kanske de du och somliga andra så gärna
vill skicka in dit för illdådet. Det blir väl ett tillfredsställande slut på den här blodiga och
synbarligen något infekterade storyn mitt ute i den svenska verkligheten anno 2014. :lol:

Hey, visa lite respekt för människan KJ. Jag vill bara en enda sak. Det är att man gör en ordentlig utredning av vad ALLT det innebär av paret MB/AN.

Det skulle gynna dig också, för om paret AN/MB verkligen är helt oskyldiga så stärks ju bevisen mot KJ.

Hade detta gjorts när det skulle, så hade vi inte haft den här debatten idag.

Det är för få bevis och för många lösa trådar för att man ska skicka in en person på 16 år.
Citera
2014-03-20, 20:06
Bannlyst
Citat:
Hey, visa lite respekt för människan KJ. Jag vill bara en enda sak. Det är att man gör en ordentlig utredning av vad ALLT det innebär av paret MB/AN.

Det skulle gynna dig också, för om paret AN/MB verkligen är helt oskyldiga så stärks ju bevisen mot KJ.

Hade detta gjorts när det skulle, så hade vi inte haft den här debatten idag.

Det är för få bevis och för många lösa trådar för att man ska skicka in en person på 16 år.

OM MB varit skyldig på minsta vis skulle han aldrig säga att han suttit hemma och svarat på mail den kvällen. Han vet att det går att kolla även om polisen aldrig fick anledning att gå så långt i utredningen. En skyldig tar med i beräkningen att de ska bli utredda. Det är likadant med misstänkta som namnger alibin. Det är en enorm risk att ljuga om sånt. Ingen skyldig med någon intelligens skulle ta den risken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in