2014-03-18, 21:43
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Hur ska han kunna bevisa det? Att det är KJ som använt den och att den är KJs överhuvudtaget. Han famlar efter halmstrån, TO.
Han behöver inte bevisa något. Åklagaren ska däremot bevisa att det inte stämmer. Advokaten sår tvivel.
Citera
2014-03-18, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jujubee
Jag har inte läst hela tråden, men har läst FUPen och mer eller mindre följt detta eftersom jag bor i närheten.

98% av tiden är jag övertygad om att "Kibbe" utfört dådet själv (med ingen annan motivation än att han var sugen på att stycka en människa; han berättade ju ganska utförligt i FUPen att han gillar att se om han "klarar av" saker och "rädslan kommer först efteråt"), sen finns det de där 2% då jag undrar om någon annan var inblandad (tror dock inte mindre på att "Kibbe" gjorde det, eller åtminstone hade stor del i det).

Jag anser att han försa sig ganska många gånger under förhören (blodet i bakluckan, tejpen, osv), så jag uppfattar det som ganska självklart att han hade allt att göra med (ev. stor del av) Vatchareeyas död.

En sak jag däremot undrar är varför han inte har blivit förhörd om vad det var han "snickrade" på? Jag minns inte vilken sida eller när det var i FUPen, men jag minns bestämt att vittnen (grannar) berättat att de hört snickrande mitt i natten från hans lägenhet. Han har ju erfarenhet av att skapa vapen, kan han ha skapat något sådant? Kan tänka mig att någon med aspergers tänker att "Det här vapnet ska jag skapa för att döda någon, då är det bäst att jag gör det på natten för att ingen ska märka det!". Givetvis bara spekulation från min sida, men ändå. Har jag missat något, eller blev han aldrig tillfrågad om vad det var han snickrade på?

KJ var "nattaktiv" dvs han hade snott på dygnet och såg på tv långt in på morgonkvisten och sov därför dagtid.

Enligt uppgift från KJs bror hade KJ sågat sönder en säng för att göra "ett fodral" till airsoftvapnen. Tror att det var vad han gjorde.

Tror också att det misslyckades och kastades när föräldrarna städade ut feb/mars.

Min gissning.
Citera
2014-03-18, 21:46
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Ja, absolut, TO försöker motivera sitt arvode. För det första så är det när omöjligt att bevisa att det saknats tidsmässigt utrymme för KJ att placera ut benen. Om det nu mot all förmodan går att bevisa att KJ inte kunnat placera ut benen och man finner att benen måste ha placerats där under viss tidsperiod så friar det inte KJ från mordet, bara utplaceringen av benen. Men visst, TO måste ju försöka någonting.
Nä för åklagarna har ju bevisat var hon mördades och med vilket vapen. Dessutom har de bevisat var, när och hur hon styckades. Eller? Faller den sista biten med gula huset så kommer HR att fria KJ.
Citera
2014-03-18, 21:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Ja, absolut, TO försöker motivera sitt arvode. För det första så är det när omöjligt att bevisa att det saknats tidsmässigt utrymme för KJ att placera ut benen. Om det nu mot all förmodan går att bevisa att KJ inte kunnat placera ut benen och man finner att benen måste ha placerats där under viss tidsperiod så friar det inte KJ från mordet, bara utplaceringen av benen. Men visst, TO måste ju försöka någonting.

Benen fanns enligt ett vittne inte i huset den 18:e maj. Om KJ har alibi för tiden 18-20 maj så betyder det att någon mer är inblandad, alternativt att KJ är oskyldig. Mht övriga omständigheter skulle jag tippa på att fler än KJ är inblandade, betyder isf att det inte kan uteslutas att någon annan är mördaren, ett rimligt tvivel om skuld, således döms KJ enbart för brott mot griftefriden, och det är vad jag har trott ett bra tag.
Citera
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Han behöver inte bevisa något. Åklagaren ska däremot bevisa att det inte stämmer. Advokaten sår tvivel.
Jag använde fel ord, sorry
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
TACK! Äntligen händer det något.

Det gör det och framförallt visar detta att Olsson besitter skärpa, först deklarerar han
att inget nytt är på gång inför hovrättsförhandlingarna för att sedan i "elfte timmen"
komma med sina "trumfkort". Dessa "trumfkort" har han säkert haft på hand lite längre
än vad han/tidningen ger sken av.
Olsson har, tror jag, låtit påskina att åklagarna kan känna sig avslappnade inför fredag,
inte undra på att Scönbeck ilsknar till.
Citera
2014-03-18, 21:51
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men om åklagaren menar att kroppsdelarna hamnade i gula huset den 18-20 maj, och KJ har alibi för den tiden men är inblandad, så betyder det att minst en person till är inblandad.
Det går väl kanske inte att utesluta men föga troligt, enligt min mening.

Hade någon av KJ:s kompisar skäggväxt vid tiden för dådet? Jag tänker då på iakttagelsen
av den som stängde fönstret och som ska ha burit just skägg.

Ja, nu skulle det inte förvåna mig ifall man påträffar en övergiven skåpbil med ett
inmonterat badkar så blir även herr Lagro lite nöjd...
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Det gör det och framförallt visar detta att Olsson besitter skärpa, först deklarerar han
att inget nytt är på gång inför hovrättsförhandlingarna för att sedan i "elfte timmen"
komma med sina "trumfkort". Dessa "trumfkort" har han säkert haft på hand lite längre
än vad han/tidningen ger sken av.
Olsson har, tror jag, låtit påskina att åklagarna kan känna sig avslappnade inför fredag,
inte undra på att Scönbeck ilsknar till.

Han har gjort vad åklagaren gjorde MIT försvaret, nämligen hållit inne på information, kanske i syfte att stressa åklagaren och ge henne mindre tid för förberedelser, TO kan det där med taktik tror jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
KJ var "nattaktiv" dvs han hade snott på dygnet och såg på tv långt in på morgonkvisten och sov därför dagtid.

Enligt uppgift från KJs bror hade KJ sågat sönder en säng för att göra "ett fodral" till airsoftvapnen. Tror att det var vad han gjorde.

Tror också att det misslyckades och kastades när föräldrarna städade ut feb/mars.

Min gissning.

Är det med i FUPen, och relaterat till vittnesmålet? Hade för mig att "snickrandet" inträffade i närheten av mordet, men jag kan minnas helt fel.

Sen vill jag även påpeka att jag inte förstår resonemanget "kroppen skulle vara för tung för att KJ skulle kunna bära den 160 m (eller vad det nu var)". Torson, om jag förstod det rätt, vägde 33 kilo. Tänk att du är adrenalinkickad, du har obestämt med tid på dig (eller finns det ett tidsspann på hur länge det tog för iallafall torson att flyttas från punkt A till punkt B?) och du vet att det inte är på kartan att du kan skita i det. För mig låter det inte alls otroligt att man (alternativt KJ) skulle kunna bära 33 kilo i det läget.

Som sagt, jag förstår inte resonemanget att det skulle vara en omöjlighet. Det är liksom inte en vardagssituation vi snackar om, då man kan tänka "oj, fan vad tungt det här blev, jag tror inte jag ids bära".
Citera
2014-03-18, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hahahaha, åklagaren är ju för schön alltså. Vad är det för vits med ... Sedan frågan om hon känner till chatfunktionen, haha. Hon menar att man inte kan veta om det är KJ som har chattat, bör i så fall betyda att hon sågar sina egna bevis, för vad säger att KJ eller för den delen VB var de personer som använde sina mobiler.

Det här ska bli särskilt kul att följa nu. Åklagaren verkar tagen på sängen och totalt panikslagen, rätt åt skrabban.

Sedan säger hon typ "jag vet inte om vi har kompetens att tömma en X-box på information ..."

Detta ser jag fram emot. Hon blev mållös ... Det var på tiden att det kom lite motstånd för balansen i detta mål!
Citera
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
edit: Jag tror att någon mer VET om vad KJ gjort....
Kanske någon som även sett sig nödsakad att "hjälpa" honom med ett och annat efteråt...

Ja, det kan vi nog utgå ifrån. Denne "någon", som inte varit delaktig i mord och styckning (men möjligen vid uppstädningen efteråt) är förmodligen en närstående. Samt några medgärningspersoner vid eventet - och några dessa närstående som anar, men inte vet. Gissningsvis handlar det om 7-8 personer som vet eller är ganska väl är insatta i turerna kring mordet på Vatchareeya Bangsuan. Hoppas det reder ut sig och att även dessa som vet men som i förhör lämnat oriktiga uppgifter faller tungt vid åtal om skyddande av brottsling - BrB 17:11. Kan ge fyra välförtjänta år på kåken.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det går väl kanske inte att utesluta men föga troligt, enligt min mening.

Hade någon av KJ:s kompisar skäggväxt vid tiden för dådet? Jag tänker då på iakttagelsen
av den som stängde fönstret och som ska ha burit just skägg.

Ja, nu skulle det inte förvåna mig ifall man påträffar en övergiven skåpbil med ett
inmonterat badkar så blir även herr Lagro lite nöjd...

RLÅ, ME tror hade skägg, finns säkert fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in