Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-20, 13:07
  #67897
Medlem
MrsMagoos avatar
Huvudförhandlingsplan, mål B 132-14 r5

Dag 1 fredagen den 21 mars kl. 09.30-16.00
09:30 Yrkande, inställning och sakframställningar (i TR ca 4 tim 30 min)
12:00-13:30 LUNCH
13:30-16.00 Fortsatta sakframställningar

Dag 2 onsdagen den 26 mars kl. 09.30-16.00
Uppspelning av förhör och ett omförhör, totalt förhörstid ca 3 tim 40 min
09.30 Uppspelning sakkunniga Annemarie Svejderud 22 min
Uppspelning sakkunnige Staffan Jansson 18 min
Uppspelning vittnet David Lindblom 84 min
12:00-13:30 LUNCH
Uppspelning sakkunniga Susan Sprogoe-Jakobsen 57 min
15:00 Omförhör sakkunnige Anders Lindström (per videokonferens) (17 min i TR)
Uppspelning vittnet Ulf Lundström 10 min
Uppspelning vittnet Carola Mickels*on 13 min HOVRÄTTEN FÖR
ÖVRE NORRLAND
rotel 5

Dag 3 torsdagen den 27 mars kl. 08.30-16.00
Uppspelning av förhör, totalt förhörstid ca 4 tim 59 min
08:30 Uppspelning målsäganden Cattaliya Sim*lä 95 min (50+45)
Uppspelning målsäganden Jan-Erik Sim*lä 41 min
Uppspelning tilltalade Kristoffer Johansson (insp. 1) 65 min
12:15-13:45 LUNCH
Uppspelning tilltalade Kristoffer Johansson (del av insp. 2) 58 min

Dag 4 fredagen den 28 mars kl. 08.30-16.00
Uppspelning av förhör, totalt förhörstid ca 5 tim 4 min
08:30 Uppspelning tilltalade Kristoffer Johansson (del av insp. 2) 153 min (80+73)
Uppspelning tilltalade Kristoffer Johansson (del av insp. 3) 22 min
12:00-13:30 LUNCH
13:30 Uppspelning tilltalade Kristoffer Johansson (del av insp. 3) 95 min (62+33)
Uppspelning förhör vittnet Daniel J*hansson (osynkad ljud/bild) 24 min
Uppspelning förhör vittnet Camilla Br*nning 10 min

Dag 5 Ändrad och två nya vittne pressas in.

Dag 6 tisdagen den 1 april kl. 08.30-16.00
Uppspelning av förhör, totalt förhörstid ca 5 tim 26 min
08:30 Uppspelning vittnet Micael B*rg 89 min (52+6+37)
Uppspelning vittnet Patrik Hertzb*rg 46 min
Uppspelning vittnet Alexander B*oström 37 min
12:00-13:30 LUNCH
Forts. uppspelning vittnet Alexander Bostr*m 20 min (14+6)
Uppspelning vittnet Bo B*cklund 21 min
Uppspelning vittnet Ida Granstr*m 28 min
Uppspelning vittnet Sofia B*rg (endast ljud) 7 min
Uppspelning vittnet Jonny J*hansson 50 min
Uppspelning tilltalad Kristoffer Johansson (insp. 4 och 5) 22 min (4+18)

Dag 7 onsdagen den 2 april kl. 08.30-16.00
08:30 Personalia
Åklagarens slutanförande
12:00-13:30 LUNCH
Målsägandebiträdets och försvararens slutanföranden
Hovrätten påbörjar enskild överläggning

Dag 8 torsdagen den 3 april kl. 08.30-16.00
Reservdag
__________________
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-03-20 kl. 13:24.
Citera
2014-03-20, 13:14
  #67898
Medlem
MrsMagoos avatar
Överklagande
Klagande
Kammaråklagare Anna Bergström, Åklagarkammaren i Luleå Motpart

Johansson, Karl Kristoffer
19910429-3635
Frihetsberövande: Häktad
Offentlig försvarare
Olsson, Thomas

Saken Mord


Yrkanden
Åklagaren yrkar att hovrätten, med ändring av tingsrättens dom, dömer Kristoffer Johansson för mord till 18 års fängelse.
Grunder
Kristoffer Johansson ska, helt i enlighet med tingsrättens dom i ansvarsdelen, dömas för mord. Det finns en rad mycket försvårande omständigheter som talar för att straffet bör bli längre än 14 års fängelse. Gärningen har präglats av stor hänsynslöshet då det varit fråga om ett oprovocerat angrepp med ett stort antal hugg mot vitala delar av målsägandens kropp, både mot bröst och rygg, då målsäganden befunnit sig i ett skyddslöst läge. Dödsförloppet har varit långsamt och målsäganden måste ha känt stark dödsångest. Kristoffer Johansson har etter mordet skändat målsägandens kropp genom att stycka, ransportera och placera ut kroppsdelar på olika platser.


aktbilaga 2



Elisabeth Massi Fritz
Yrkanden
I egenskap av ombud och målsägandebiträde för Cattaliya Similä och Jan-Erik Similä får jag härmed överklaga tingsrättens dom samt yrka
att hov/ätten med ändring av tingsrätten dömer Kristoffer Johansson till ett strängare straff, i första hand ett livstidsstraff,


Omständigheter
Tingsrätten har gjort en korrekt bedömning av bevisningen i målet och kommit fram till att Kristoffer Johansson har gjort sig skyldig till mordet på Vatchareya Bangsuan (nedan kallad Bangsuan). Tingsrätten har även kommit fram till att det är styrkt att bristoffer Johansson, efter dödens inträde, hanterat hennes kropp såsom angetts i åtalet. bristoffer Johansson har även gjort sig skyldig till brott mot griftefrid vilket tingsrätten bedömt som försvårande moment i det uppsåtliga dödandet.
Mordet har präglats av stor hänsynslöshet. Det är också fråga om ett utdraget händelseförlopp vilket måste ha inneburit ett stort lidande för Bangsuan innan hon till slut avled. Efter hennes död har kroppen hanterats på ett synnerligen skymfligt sätt.

Tingsrätten har tagit hänsyn till Kristoffer Johansson 'ålder trots att 29 kap 7 § 1 st brottsbalken inte är direkt tillämplig. Detta menar målsägandesidan är en felaktig bedömning.


Även den hänsyn tingsrätten tar som har bäring på Kristoffer Johanssons funktionsnedsättning i form av ADD och Aspergers syndrom och slutsatsen att hann funktionshinder kan ha påverkat hans förmåga att kontrollera sitt handlande samt hanteringen av den döda kroppen menar målsägandesidan, inte är av sådan karaktär att de skall leda till att en gärning som har ett mycket högt straffvärde skall leda till ett fängelsestraff på 14 års fängelse.

Det brott som Kvistoffer Johansson har begått har präglats av synnerligen stor hänsynslöshet och råhet mot Bangsuan, Det är fråga om ett brutalt angrepp där hon måste ha varit helt skyddslös och utlämnad åt Kvistoffer Johansson.Johansson. Av den rättsmedicinska utredningen framgår att Bangsuan haft omfattande skador och att angreppet mot henne har varit utdraget. Det är uppenbart att Bangsuan måste ha känt en stor smärta och dödsångest innan hon till slut avled.

Några förmildrande omständigheter som kan påverka gärningens straffvärde har inte framkommit. Med hänsyn till samtliga omständigheter i målet måste mordet på Bangsuan
•-a,ro, bland de allvarligaste fallen av mord som kan förekomma. _Även hur kroppen har hanterats efter mordet är synnerligen allvarligt.
Sammanfattningsvis måste straff-värdet motsvara fängelse på livstid, Skadeståndet
En avvikelse från schablonbeloppet skall ske med anledning av samtliga försvårande omständigheter som finns i detta mål, Tingsrätten har under rubriken skadestånd berört lena och den bedömning som görs är korrekt. Beloppet som tingsrätten har kommit fram till motsvarar dock inte det belopp som det psykiska lidandet båda föräldrarna har -infogats med anledning av mordet på dottern. Det psykiska lidandet som har tillfogats )båda föräldrarna är ett synnerligen allvarligt trauma. De skall tillerkännas det yrkade )beloppet.
Stockholm den 12 februari 2014

Elisabeth Massi Fritz


Aktbilaga 3

Dagboksblad
https://anonfiles.com/file/390b8480d...e6ee375fbe8388
__________________
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-03-20 kl. 13:34.
Citera
2014-03-20, 13:14
  #67899
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag tror att det är du som kan ha missförstått mig. Jag tog för givet att karateklubbar har rätt många aktivt tränande killar och varför skulle Vatchareeya selektivt välja bort dessa som k eller kk utanför träningslokalen ? Tydligen hade VB pressat åtminstonen av dessa på ett busskort värt en tusenlapp samt fått denne att lägga ner sin karateträning. Vad motsäger att denna kreativa lilla thaitjej skulle kunna komma på idén att träna gratis på klubben mot tjänster av något slag ? Och varför då inte mot sextjänster, som en utveckling av det resonemanget ?

Psykologi är inte mitt ämnesområde - då talar vi snarare om psykiatri, ett område där jag förvärvat hyggliga kunskaper, och att KJ skulle ha haft en psykos vid tillfället för mordet på Vatchareeya tror jag inte på för ett ögonblick, där delar jag RPU-folkets professionella bedömning. Men nog om detta.
Psyksnack då om du är tvungen att märka ord. Karatekillar eller inte karatekillar, strunt samma. Hon var en sökare och långt ifrån alla kontakter kan vara framme i ljuset.
Citera
2014-03-20, 13:26
  #67900
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Psyksnack då om du är tvungen att märka ord. Karatekillar eller inte karatekillar, strunt samma. Hon var en sökare och långt ifrån alla kontakter kan vara framme i ljuset.

Jag vet en person som inte varit på tapeten än. Även den killen hade hon lite små problem med. En bekant till en person från karaten. Kanske inte är värt att blanda in fler personer heller. Får se hur det utvecklas med KJ först.
Citera
2014-03-20, 13:33
  #67901
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag undrar lite hur du tänker. Den enda som har sagt att det är blod från lik är Uno. Vi vet nu att det är liten mängd blod. Kan komma från näsa eller blödande tå placerad på gummilist som stöd vid tejpning. Kan ha gått till på det viset.
Tycker du att det räcker för att låsa in någon 12-16år.
Vi vet inte att det är en liten mängd. Zero73:s experiment visade att det kan vara en liten mängd men inte att det måste vara en liten mängd.

Ja, tillsammans med övriga indicier så tycker jag nog att det skall räcka. Men även om jag är övertygad om KJs skuld så erkänner jag gärna att jag tycker det är på gränsen. Blir spännande att se vad HR säger.
__________________
Senast redigerad av Clavell 2014-03-20 kl. 13:43.
Citera
2014-03-20, 13:35
  #67902
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
- Blodet i bagaget. Det var ju inte bara i bilen utan dessutom på en plastpåse och på ett par handskar.

Javisst. Blöder man näsblod och det kommer på listen och i bakluckan där en påse och handskar ligger så är ju chansen större att blodet stänker på fler saker än inte. Helt naturlugt.


Även om jag tycker dina förklaringar känns långsökta så motsäger jag inte att det kan finnas andra förklaringar än att KJ är är GM. Men jag tycker det krävs för många osannolika sammanträffande för att KJ skall kunna vara oskyldig.
Citera
2014-03-20, 13:43
  #67903
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ja, det ser inte bra ut för den misstänkte klienten kan man säga. De punkterna ser välbekanta ut dessutom som Olsson radar upp.

Nå, vilket vittne är det som ska ge KJ alibi att han inte placerade ut benen ?


Ingen aning .. Kan inte föreställa mig att det existerar något sådant alibivittne. Men det är ju inte i huvudsak detta som Thomas Olson kommer att inrikta sig på. Tror du inser det, eller hur ?
Citera
2014-03-20, 13:45
  #67904
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Den psykiska gärningsmannaprofilen passar perfekt in på fälld man. Så är inte fallet med annan (andra) som impliceras.


Om du är inne på endast en gärningsman så är du inne på fel spår. Du borde inse detta vid det här laget ..
Citera
2014-03-20, 13:56
  #67905
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Jag vet en person som inte varit på tapeten än. Även den killen hade hon lite små problem med. En bekant till en person från karaten. Kanske inte är värt att blanda in fler personer heller. Får se hur det utvecklas med KJ först.
Äh, här är ju i princip halva Boden inblandad så det spelar ingen roll men jag förstår hur du tänker och du har nog rätt. Bättre sätta fokus på KJ och se vad som kommer att hända. Vad kluven jag är
Citera
2014-03-20, 14:23
  #67906
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
- Blodet i bagaget. Det var ju inte bara i bilen utan dessutom på en plastpåse och på ett par handskar.

Javisst. Blöder man näsblod och det kommer på listen och i bakluckan där en påse och handskar ligger så är ju chansen större att blodet stänker på fler saker än inte. Helt naturlugt.


Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Även om jag tycker dina förklaringar känns långsökta så motsäger jag inte att det kan finnas andra förklaringar än att KJ är är GM. Men jag tycker det krävs för många osannolika sammanträffande för att KJ skall kunna vara oskyldig.

Ja, blir ytterst en fråga om sannolikhetsbedömningar när det gäller den juridiska skuldfrågan, och då är KJ rökt. Den "bleka sanningen" är att sådana sammanträffanden av t.ex. näsblod kan få en oskyldig dömd. Så det är bra för rättssäkerheten att man har rätt pojke här. Den sammanlagda kedjan av bevis och indicier gör ett fällande bortom rimligt tvivel fullt möjligt, även i HR.
__________________
Senast redigerad av soopy 2014-03-20 kl. 14:28.
Citera
2014-03-20, 14:35
  #67907
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag tror att det är du som kan ha missförstått mig. Jag tog för givet att karateklubbar har rätt många aktivt tränande killar och varför skulle Vatchareeya selektivt välja bort dessa som k eller kk utanför träningslokalen ? Tydligen hade VB pressat åtminstonen av dessa på ett busskort värt en tusenlapp samt fått denne att lägga ner sin karateträning. Vad motsäger att denna kreativa lilla thaitjej skulle kunna komma på idén att träna gratis på klubben mot tjänster av något slag ? Och varför då inte mot sextjänster, som en utveckling av det resonemanget ?

Psykologi är inte mitt ämnesområde - då talar vi snarare om psykiatri, ett område där jag förvärvat hyggliga kunskaper, och att KJ skulle ha haft en psykos vid tillfället för mordet på Vatchareeya tror jag inte på för ett ögonblick, där delar jag RPU-folkets professionella bedömning. Men nog om detta.

Dels har ju den fällde sitt vanliga, genomsnittliga sinnestillstånd som präglas av tydlig insufficiens.

Sedan blir ju frågan hur man kan veta vad tillståndet var när han mördade?

Det kan man inte vara säker på. Men bra att han kan dömas på riktigt, så det blev ju rätt ändå.
Citera
2014-03-20, 14:39
  #67908
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Huvudförhandlingsplan, som den såg ut i morse. Advokat Olssons nya vittnen kommer troligen att förhöras på eftermiddagen, dag 5. https://anonfiles.com/file/4fe08dddd...aa5cf49372bbba


Bra Tomas Olsson!! Kom igen! Här har vi en mycket kunnig, engagerad, rättvis, insatt och handlingskraftig advokat!

Äntligen!!! KJ hade förtjänat att ha en bra advokat från början!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback