Citat:
Ursprungligen postat av
OneDoesNotSimply
Här skulle man ha nytta av att skriva om matrisen till trappstegsform. Då blir det tydligare om det kan finnas en fri variabel, en unik lösning eller ingen lösning. En ide är att behandla fallen a=0 och a=/0 för sig.
Edit: Antalet lösningar förändras inte om man byter plats på kolonnerna. Genom att byta plats på 1:a och 4:e kolonnen kan man eventuellt få en enklare lösning.
Att låta vektorerna bli kolonner i en matris A är en bra ide. Radreducering kommer visa om Ax=0 har fler lösningar än den triviala lösningen. Kanske blir det enklare om man väljer den andra vektorn som den första kolonnen, så att inte a är med där.
Bra kommentarer, tack!
I exempel 2 har jag nog fått till det, om jag tolkar det rätt så räcker det med att få fram ekvationen (andra raden i matrisen efter reduktion):
2a + 4 - a + 2 = 0
a = -6, vilket berättar att vektorerna är linjärt oberoende vid just detta tal.
Exempel 1 får jag inte till, men det kan nog vara min rostiga matte som spökar. Jag funderar på om man, utöver att växla kolonner, även får växla rader? Skulle efter kolonnväxling kanske passa att växla rader 1,4 så att a hamnar "sist"?