Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Jag undrar lite hur du tänker. Man hittar VB's blod i KJs bil någon vecka efter att hon mördats. KJs lägenhet är den sista kända platsen som VB befunnit sig på. En likhund markerar för likdoft.
Ändå tror du att det kan vara näsblod och att hunden markerat fel. Visst jag kan hålla med om att det är inte är ett fullständigt omöjligt scenario. Men hur många mördare tror du skulle fällas om det alltid krävs 100 % bevis. Inte många. Jag antar det är därför lagen säger att det räcker att något är visat Utom rimligt tvivel Om sen ditt näsblodsscenario är rimligt eller inte är upp till domstolen att bedöma. Och i TR så var det inte det. Vi får se hur det går i nästa instans.
Ändå tror du att det kan vara näsblod och att hunden markerat fel. Visst jag kan hålla med om att det är inte är ett fullständigt omöjligt scenario. Men hur många mördare tror du skulle fällas om det alltid krävs 100 % bevis. Inte många. Jag antar det är därför lagen säger att det räcker att något är visat Utom rimligt tvivel Om sen ditt näsblodsscenario är rimligt eller inte är upp till domstolen att bedöma. Och i TR så var det inte det. Vi får se hur det går i nästa instans.
Vi fick se åklagarna förvanska och vrida på olika fakta i TR. TR gick på allt som sades från åklagarhåll. De svalde allt utan självkritik.
Jag tror inte på slumpen; att VB mördades väldigt lägligt för vissa, att enda beviset som faller med en hund ska vara avgörande om en person ska sitta inne i 16 år med så många missar och frågetecken sällan skådat i svensk rättshistoria.
Eftersom jag inte kan titta närmare på vem som gjort detta dåd; inte förhöra vissa personer, kontrollera deras datorer och mobiler, inte undersöka deras arbetsplats, prata med deras vänner, så tittar jag på möjligheten till håligheter i den tunna bevisning som finns.
Den uteblivna undersökningen är en rejäl miss, kanske medveten. För om bevis funnits på annat håll så blir det plötsligt helt naturligt att tro att hunden verkligen har markerat fel.
Bevisen mot KJ är så tunna i dagsläget så det behövs inte mycket för att väga över åt andra hållet. Det saknas helt enkelt för mycket för att INTE undersöka alternativa gm eller medhjälpare. Men man vill inte leta, man vill inte hitta. Man har tokletat i fel riktning, därför har man inte hittat rätt.
Jag dömer inte folk på hur konstigt de uppför sig, tvärtom.
Att de hittar blod i bilen är inga konstigheter, VB har själv beskrivit hur hon blött efter träning. Det verkar även vara mycket gammalt och intorkat blod, som inte ens syns med blotta ögat.
Då återstår hunden. Och nu kom det fram att fosfor lurar likhundar att tro att det är lik. Fosfor har stark anknytning till KJ och hans bil.
Så vad är mest troligt just nu?