2014-03-19, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Jag undrar lite hur du tänker. Man hittar VB's blod i KJs bil någon vecka efter att hon mördats. KJs lägenhet är den sista kända platsen som VB befunnit sig på. En likhund markerar för likdoft.

Ändå tror du att det kan vara näsblod och att hunden markerat fel. Visst jag kan hålla med om att det är inte är ett fullständigt omöjligt scenario. Men hur många mördare tror du skulle fällas om det alltid krävs 100 % bevis. Inte många. Jag antar det är därför lagen säger att det räcker att något är visat Utom rimligt tvivel Om sen ditt näsblodsscenario är rimligt eller inte är upp till domstolen att bedöma. Och i TR så var det inte det. Vi får se hur det går i nästa instans.

Vi fick se åklagarna förvanska och vrida på olika fakta i TR. TR gick på allt som sades från åklagarhåll. De svalde allt utan självkritik.

Jag tror inte på slumpen; att VB mördades väldigt lägligt för vissa, att enda beviset som faller med en hund ska vara avgörande om en person ska sitta inne i 16 år med så många missar och frågetecken sällan skådat i svensk rättshistoria.

Eftersom jag inte kan titta närmare på vem som gjort detta dåd; inte förhöra vissa personer, kontrollera deras datorer och mobiler, inte undersöka deras arbetsplats, prata med deras vänner, så tittar jag på möjligheten till håligheter i den tunna bevisning som finns.

Den uteblivna undersökningen är en rejäl miss, kanske medveten. För om bevis funnits på annat håll så blir det plötsligt helt naturligt att tro att hunden verkligen har markerat fel.

Bevisen mot KJ är så tunna i dagsläget så det behövs inte mycket för att väga över åt andra hållet. Det saknas helt enkelt för mycket för att INTE undersöka alternativa gm eller medhjälpare. Men man vill inte leta, man vill inte hitta. Man har tokletat i fel riktning, därför har man inte hittat rätt.

Jag dömer inte folk på hur konstigt de uppför sig, tvärtom.

Att de hittar blod i bilen är inga konstigheter, VB har själv beskrivit hur hon blött efter träning. Det verkar även vara mycket gammalt och intorkat blod, som inte ens syns med blotta ögat.

Då återstår hunden. Och nu kom det fram att fosfor lurar likhundar att tro att det är lik. Fosfor har stark anknytning till KJ och hans bil.

Så vad är mest troligt just nu?
Citera
2014-03-19, 20:03
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vet man att det var WL som gömde sig i bilen i Bodsvedjan? Har han gjort liknande på annan plats?
I förhöret med MR som Q länkade kan man läsa att WL gjorde det i samband med att KJs bil blev "stulen" vid ödehuset i Heden. Lite ovanligt att gömma sig i framsätena på bilar och WL är ljus.
Citera
2014-03-19, 20:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Vi fick se åklagarna förvanska och vrida på olika fakta i TR. TR gick på allt som sades från åklagarhåll. De svalde allt utan självkritik.

Jag tror inte på slumpen; att VB mördades väldigt lägligt för vissa, att enda beviset som faller med en hund ska vara avgörande om en person ska sitta inne i 16 år med så många missar och frågetecken sällan skådat i svensk rättshistoria.

Eftersom jag inte kan titta närmare på vem som gjort detta dåd; inte förhöra vissa personer, kontrollera deras datorer och mobiler, inte undersöka deras arbetsplats, prata med deras vänner, så tittar jag på möjligheten till håligheter i den tunna bevisning som finns.

Den uteblivna undersökningen är en rejäl miss, kanske medveten. För om bevis funnits på annat håll så blir det plötsligt helt naturligt att tro att hunden verkligen har markerat fel.

Bevisen mot KJ är så tunna i dagsläget så det behövs inte mycket för att väga över åt andra hållet. Det saknas helt enkelt för mycket för att INTE undersöka alternativa gm eller medhjälpare. Men man vill inte leta, man vill inte hitta. Man har tokletat i fel riktning, därför har man inte hittat rätt.

Att de hittar blod i bilen är inga konstigheter, VB har själv beskrivit hur hon blött efter träning. Det verkar även vara mycket gammalt och intorkat blod, som inte ens syns med blotta ögat.

Då återstår hunden. Och nu kom det fram att fosfor lurar likhundar att tro att det är lik. Fosfor har stark anknytning till KJ och hans bil.

Blodet på bagageluckan var väl synligt för blotta ögat?
Citera
2014-03-19, 20:06
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Alla förblindas av att det "måste" finnas liklukt bara för att en likhund markerar. Hunden eller föraren kan ha haft en dålig dag. Det kan ha funnits spår av fosfor i bakluckan.
Det är en hund vi pratar om.

Om vi ponerar att de faktiskt är så att det är en felmarkering. Då är det större chans att det är vanligt näsblod från VB.
Då har ingen plantering skett, och KJ har inte kört omkring med en död VB i bakluckan.
Det är hårfint. Likhundar har markerat fel många gånger, varför inte nu?

Det är ju inte så att det här är 1 av 5 stensäkra bevis. Tvärtom, detta är det ENDA beviset, vilket gör det otroligt konstigt och får folk att fundera mer på plantering.

Men det är antagligen ingen plantering, om det visar sig att hunden verkligen har gjort en felmarkering.

Skulle vara intressant och se om de letat efter fosfor i bilen. Eller höra om de använt sig av rökgranater vid eventet.

Hittade detta:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:P-YERZz-ProJ:www.airsoftsverige.com/forum/viewtopic.php%3Ff%3D34%26t%3D6061+&cd=1&hl=en&ct=c lnk

Operation: Fallen Angel

Spelstart: 11 maj, 09.00
Spelets längd: 10-12 timmar
Då vi eftersträvar så autentisk outfit som möjligt önskar vi att alla gör sitt bästa för att följa de uppsatta gearkraven. Detta för att öka spelkänslan hos alla medverkande.

Bland mycke annan utrustning som remsas up, och som tydligen skulle användas vid FALLEN ANGEL den 11 maj, var...RÖKGRANATER !

GRANATER:
Granater är tillåtna på detta spel. Exempel Enola Gaye och Tornado(elelr liknande). Även rökgranater. Dock inget i stil med chockgranater. Absolut inga hemmabyggen.
Citera
2014-03-19, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Ja eller hur, j ä t t e o m t y c k t, verkligen!!!???
Vet du hur mycket dina inlägg spretar? Åt alla håll och kanter!!!!!!
Vad tror du har hänt med VB? Det vore intressant att veta med anledning av att du påstår KJs vänner är inblandade. Jag blir förvirrad. Vad menar du? Vet du något som vi inte vet?
Citera
2014-03-19, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Stämde detta egentligen från VB till MB? Isåfall kan jag lätt gissa mig till vem hon menade.

10:36
Vatchareeya Bangsuan
Den där killen du vet han som är nybörjare fan vad han läskigt
Jag känner inte honom han kom och kramade mig i torsdags jag var inte beredd och vill inte. Han sökte mitt
nummer på nätet och ringer och messa
Ska jag säga rakt ut på tisdag att jag inte gillar honom alls? Jag vill säga men vågar inte säga. När jag inte svara
mess så ringer han när jag hade förläsning hmm läskigt
Idag han frågade han kom och dricka kaffe hos mig jag sa plugg och plugg och ljög ska till luleå och träna han fråga
om får följa med vilken jobbig människa inte artig alls
Vem menar hon? Nybörjare? Nåt jag missat. Blir Nyfiken.
Citera
2014-03-19, 20:15
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Finns visst evidens för att social ställning, kända "psykiska avvikelser" etc. och t.ex. kön kan påverka domstolsdomar, i viss mån.

Men här finns så pass mycket som talar för den dömdes skuld att den alt. GM du nämner bleknar i jämförelse, det handlar om starka och indicier och bevis kontra hörsägen, folk som vill komma åt den äldre, och mer mogna, mannen du namnger av andra än skuldskäl (inte du kanske). Nu är det ju faktiskt inte olagligt, om det är omoraliskt är en smak/åsiktssak, att ha en "affär" med en tydligt yngre person...

Men, återigen, klart att de s.k. "ufoegenskaperna" gjorde det lättare för polisen, menar dock att man inte ensidigt, och för tidigt, låst utredningen på den dömde pojken. Erfarna poliser vet att de flesta med en del socialt / psykiskt avvikande i bagaget inte begår mord, dom heller.

Jag har aldrig nämnt (eller tror) att MB är GM ..

Bevis, utöver att offrets blod påträffats i den i tingsrätten morddömde KJ:s bil, finns inte.

Erfarna poliser i meningen erfarenhet av det slags mord jag tror att det här handlar om lyser med sin frånvaro. Jag har inte sett eller hört talas om någon i utredningen involverad polisutredare med adekvata kvaliteter, vilket jag tror krävs i det här mordfallet

Inte många rätt i det du skriver, hörru ..
Citera
2014-03-19, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Operation: Fallen Angel
Alt om Fallen Angel finns här: http://www.airsoftsverige.com/forum/viewtopic.php?f=34&t=6061

Finns bilder om man letar

Såg att TheForigner lagt ut en länk med. Var lite sen där.
Senast redigerad av moa-tove 2014-03-19 kl. 20:23.
Citera
2014-03-19, 20:21
Medlem
highfives avatar
Ödehuset/spökhuset i Heden. Ligger det vid älven i närheten av fiskodlingen?
Citera
2014-03-19, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
1. Ja, det tror jag. Och styckningen har karaktären av en ren transportstyckning vilket
tyder på att så också är fallet. Varför stycka en kropp om man inte behöver?
2. Om hon nu verkligen inte dödats i lägenheten utan istället avlägsnat sig därifrån vid
ungefär niotiden på kvällen, vad är det som säger att hon då tvunget måste ha gått
i riktning mot det ställe du nämner? Mot där din och flera andras favoritkandidat till dådet
hade sitt hem?

1. Håller med om att det är transportstyckning. Från en mordplats som binder mördaren till platsen, exempelvis hemmet, garaget, fritidshuset eller arbetsplatsen.

Men varför har man inte hittat ett enda bevis i någon av dessa platser för KJ? Och varför har man inte letat hos den andra huvudpersonen?

Inte en bloddroppe elker blodstänk är hittad. Inte ens poliserna som var där o letade tror att det är mordplatsen. Åklagarna avfärdade också lägenheten. Tills dess att de kom på att utan lägenheten som mordplats, har de zip nada.
Därför var de tvugna att backa bandet och hålla en dörr öppen, TROTS att all form av bevis saknas.

Så säg mig, om inte lägenheten är mordplats, tror du fortfarande på KJ som mördare? Trots att man inte har några bevis, mordplats, styckplats? Trots att man inte kontrollerat den andra?

2. Det mest troliga VB gör efter att ha trånat efter MB i 8-9 sms, är att hon vill träffa honom.

Hon har pluggat klart, hon vet troligen att han är på väg hem, hon har tidigare gjort oannonserade besök i hemmet och utanför restaurangen. Klockan är bara nio på kvällen.
Det är gångavstånd till dem från KJ.

Vittnet som ser VB är också mycket trovärdigt.

Mobilsignalen går ned från 3g till 2g på vägen. Och är påslagen tills någon kanske slänger den i backen och batteriet hoppar ut.

Hennes liv kretsades mellan karate-plugga-MB
Det var det enda hon tänkte på hela dagarna och nätterna.

Hon var i en brytpunkt. Hon ville absolut inte släppa taget om den stora kärleken, och satsade allt på ett kort. Att konfrontera dem i hemmet. Hon hade klara stalkertendenser, det är bevisat.

Hon mördades i affekt. Tillfället gjorde det.
Citera
2014-03-19, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Vem menar hon? Nybörjare? Nåt jag missat. Blir Nyfiken.

Detta var den utländska killen på Karaten, Han försökte väl ragga på VB, men hon ville inte.
Citera
2014-03-19, 20:30
Medlem
Clavells avatar
Citat:

För mig är det för mycket olika saker som talar för att det är KJ för att jag skall kunna tro att han är oskyldig. Men jag erkänner gärna att det inte finns ett enskilt bevis som är stensäkert. Det finns också många frågetecken som t.ex. var VB mördades och var hon styckades.

Men att:
- Blodet i bagaget. Det var ju inte bara i bilen utan dessutom på en plastpåse och på ett par handskar.
- Att VB ringde 112* under tiden hon var hos KJ samma dag som hon försvinner.
- Att det fanns en rulle med tejp av samma typ som den tejp som hittades i VB's hår hos KJ. Dessutom avriven på liknande sätt. Och med VBs blod på.
- Att VBs telefon inte används efter att hon lämnat KJ.
- Att KJ av misstag raderar alla konversation med VB dagen efter hon försvunnit.
- Att KJs DNA med stor sannolikhet finns på VB's vrist.

allt skulle vara en slump det tycker jag ligger bortom rimligt tvivel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in