2014-03-19, 19:04
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag tyckte det var konstigt att inte förhöret med MR fanns i FUP. Det fanns alltså i slasken. Quarrel har alltså tillgång till slasken. Undrar vad mer som lagts där.
Att åklagarna inte tog med det i fup förstår jag. Vittnen som berättar att KJ inte låser bilen och lämnar nyckeln i tändningslåset gynnar inte åklagarsidan. Likaså att en av hans kamrater beter sig konstigare än KJ själv drar uppmärksamhet från åklagarnas gm. Läste i förhöret att WL legat gömd i framsätet. Det var något som vittnet i Bodsvedjan också observerat. Den gången var det i en stor svart Nissan. Visst sa vittnet att det var en yngre ljus man?

Sen det där ödehuset i Heden måste jag besöka.
Citera
2014-03-19, 19:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anne67
Jag har försökt följa den här tråden så gott jag kunnat, och har en reflektion.

Det är vissa här som tror att KJ och MB/AN varit i någon form av maskopi, men det tror inte jag.

OM KJ inte har begått mordet, så tror jag att VB var hos honom, och sedan gick mot sävast. Efter vägen har hon plockats upp av MB, som utfört dådet.
MB vet att VB kommer från KJ, som han vet vem det är. MB vet också vilken bil som är hans, då hon ev blivit hämtad efter träningen av KJ förut.
MB tar lite blod och planterar i KJs bil, för han vet ju att han (KJ) kommer bli misstänkt.

Vittnet som såg en asiatiska efter vägen mot sävast, såg i så fall då VB.

KJs dna på hennes ben hamnade där när hon levde och befann sig i KJs lägenhet.

Att KJ; MB och AN skulle planerat och utfört detta i samförstånd ser jag som uteslutet.

Det är väl bara en person som har den teorin. Men upprepas den tillräckligt många gånger så är det lätt att tro att det är fler som har den åsikten.
Citera
2014-03-19, 19:11
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag lutar mera åt att det visar att rättsmaskineriet föredrog att fälla samhällsbelastande ufot KJ framför en aktad samhällsmedborgare som t ex den i många kretsar omtyckte och uppskattade Mikel Berg. Det måste finnas ett ömmande skäl till att polisen omedelbart bytte fokus från MB till KJ i samma ögonblick som man fick upp KJ på skärmen. Detta väcker berättigade frågor, och det utgår jag ifrån att Thomas Olsson kommer låta hovrätten förstå. Min uppfattning är att utredningen är klandervärd. Milt, och försiktigt uttryckt.
Ja eller hur, j ä t t e o m t y c k t, verkligen!!!???
Citera
2014-03-19, 19:15
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag gjorde en enkel sökning på likhund+markering+fosfor och där dök mycket information upp bl.a. hunden Sampos markeringar i TQ fallet. En geolog kundee påvisa höga halter av fosfor där hunden markerat.

TO borde vara medveten om detta samband också. Fosfor kan lagras i 1000-tals år. Man kan ju undra hur mycket fosfor som finns lagrat i marken i Bodens militärområde? Särskilt i värnen?

Fosfor är den bärande beståndsdelen i spårljusammunition: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A5rljusammunition

Sannolikheten är med andra ord rätt hög att fosfor förvarats i värnen.
Senast redigerad av zero73 2014-03-19 kl. 19:54.
Citera
2014-03-19, 19:27
Medlem
För er som vill se aftonbladets länk till hundtestet igen.
Observera att man klippt lite så man inte ser första felsöket. Detta är andra söket, då han får en markering.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17675549.ab

Klicka på videon under bild 1.
Citera
2014-03-19, 19:27
Medlem
henkesss avatar
Stämde detta egentligen från VB till MB? Isåfall kan jag lätt gissa mig till vem hon menade.

10:36
Vatchareeya Bangsuan
Den där killen du vet han som är nybörjare fan vad han läskigt
Jag känner inte honom han kom och kramade mig i torsdags jag var inte beredd och vill inte. Han sökte mitt
nummer på nätet och ringer och messa
Ska jag säga rakt ut på tisdag att jag inte gillar honom alls? Jag vill säga men vågar inte säga. När jag inte svara
mess så ringer han när jag hade förläsning hmm läskigt
Idag han frågade han kom och dricka kaffe hos mig jag sa plugg och plugg och ljög ska till luleå och träna han fråga
om får följa med vilken jobbig människa inte artig alls
Citera
2014-03-19, 19:28
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Tror du han mördat henne hemma? Eller smugit efter henne när hon gått mot MBs hem?
1. Ja, det tror jag. Och styckningen har karaktären av en ren transportstyckning vilket
tyder på att så också är fallet. Varför stycka en kropp om man inte behöver?
2. Om hon nu verkligen inte dödats i lägenheten utan istället avlägsnat sig därifrån vid
ungefär niotiden på kvällen, vad är det som säger att hon då tvunget måste ha gått
i riktning mot det ställe du nämner? Mot där din och flera andras favoritkandidat till dådet
hade sitt hem?
Citera
2014-03-19, 19:33
Medlem
soopys avatar
Citat:
Jag lutar mera åt att det visar att rättsmaskineriet föredrog att fälla samhällsbelastande ufot KJ framför en aktad samhällsmedborgare som t ex den i många kretsar omtyckte och uppskattade Mik****l Be*g. Det måste finnas ett ömmande skäl till att polisen omedelbart bytte fokus från MB till KJ i samma ögonblick som man fick upp KJ på skärmen. Detta väcker berättigade frågor, och det utgår jag ifrån att Thomas Olsson kommer låta hovrätten förstå. Min uppfattning är att utredningen är klandervärd. Milt, och försiktigt uttryckt.

Finns visst evidens för att social ställning, kända "psykiska avvikelser" etc. och t.ex. kön kan påverka domstolsdomar, i viss mån.

Men här finns så pass mycket som talar för den dömdes skuld att den alt. GM du nämner bleknar i jämförelse, det handlar om starka och indicier och bevis kontra hörsägen, folk som vill komma åt den äldre, och mer mogna, mannen du namnger av andra än skuldskäl (inte du kanske). Nu är det ju faktiskt inte olagligt, om det är omoraliskt är en smak/åsiktssak, att ha en "affär" med en tydligt yngre person...

Men, återigen, klart att de s.k. "ufoegenskaperna" gjorde det lättare för polisen, menar dock att man inte ensidigt, och för tidigt, låst utredningen på den dömde pojken. Erfarna poliser vet att de flesta med en del socialt / psykiskt avvikande i bagaget inte begår mord, dom heller.
Senast redigerad av soopy 2014-03-19 kl. 19:35.
Citera
2014-03-19, 19:48
Medlem
Citat:
Gjorde hon ..? Vilken uppgift styrker det påståendet ? Ingen såg Vatchareeya komma till KJ:s bostad, och ingen har sett henne lämna området .. Var har du fått detta ifrån ?
Källa på motsatsen?
Citera
2014-03-19, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Finns visst evidens för att social ställning, kända "psykiska avvikelser" etc. och t.ex. kön kan påverka domstolsdomar, i viss mån.

Men här finns så pass mycket som talar för den dömdes skuld att den alt. GM du nämner bleknar i jämförelse, det handlar om starka och indicier och bevis kontra hörsägen, folk som vill komma åt den äldre, och mer mogna, mannen du namnger av andra än skuldskäl (inte du kanske). Nu är det ju faktiskt inte olagligt, om det är omoraliskt är en smak/åsiktssak, att ha en "affär" med en tydligt yngre person...

Men, återigen, klart att de s.k. "ufoegenskaperna" gjorde det lättare för polisen, menar dock att man inte ensidigt, och för tidigt, låst utredningen på den dömde pojken. Erfarna poliser vet att de flesta med en del socialt / psykiskt avvikande i bagaget inte begår mord, dom heller.

Men det finns dem som gör det, helt oprovocerat. Speciellt om dem inte fått rätt hjälp.(vansinnesdåd)
Det handlar helt och hållet om hur det har varit innan.. Under uppväxten, skolan, vänner osv osv. Man kan inte dra alla över en kam och säga att alla som har haft det tufft aldrig kommer att va med i en polisutredning som misstänkt.

Dessutom kan det handla om pengar när det kommer till MB, han kan mycket väl ha slingrat sig ur på det sättet.

Boden är verkligen inte en stor stad.. Speciellt när man vet mycket om många, och många vet om en.
Citera
2014-03-19, 19:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Att åklagarna inte tog med det i fup förstår jag. Vittnen som berättar att KJ inte låser bilen och lämnar nyckeln i tändningslåset gynnar inte åklagarsidan. Likaså att en av hans kamrater beter sig konstigare än KJ själv drar uppmärksamhet från åklagarnas gm. Läste i förhöret att WL legat gömd i framsätet. Det var något som vittnet i Bodsvedjan också observerat. Den gången var det i en stor svart Nissan. Visst sa vittnet att det var en yngre ljus man?

Sen det där ödehuset i Heden måste jag besöka.

Vet man att det var WL som gömde sig i bilen i Bodsvedjan? Har han gjort liknande på annan plats?
Citera
2014-03-19, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/thomas-olsson-kristoffer-har-starka-forhoppningar-8363381.aspx

Stjärnadvokat Thomas Olsson avslöjar inte mycket om strategin inför fredagens hovrättsförhandlingar.
Men han ser många brister i åklagarnas bevisning – inte minst gällande utredningen av alternativ gärningsman.
Tycker det är jättebra att KJ får en andra chans med en ny skärpt advokat. Nu måste ÅK övertyga juryn samtidigt som ordentligt försvar finns. I TR hade han inget försvar alls.
Assistenten i all ära, hon var bra i TR men Forsberg bör gå i pension!
Ser fram emot denna rättegång Hårda tanter mot hård gubbe. Resultat - sanningen förhoppningsvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in