Citat:
Ursprungligen postat av
MBoudine
Jag lutar mera åt att det visar att rättsmaskineriet föredrog att fälla samhällsbelastande ufot KJ framför en aktad samhällsmedborgare som t ex den i många kretsar omtyckte och uppskattade Mik****l Be*g. Det måste finnas ett ömmande skäl till att polisen omedelbart bytte fokus från MB till KJ i samma ögonblick som man fick upp KJ på skärmen. Detta väcker berättigade frågor, och det utgår jag ifrån att Thomas Olsson kommer låta hovrätten förstå. Min uppfattning är att utredningen är klandervärd. Milt, och försiktigt uttryckt.
Finns visst evidens för att social ställning, kända "psykiska avvikelser" etc. och t.ex. kön kan påverka domstolsdomar, i viss mån.
Men här finns så pass mycket som talar för den dömdes skuld att den alt. GM du nämner bleknar i jämförelse, det handlar om starka och indicier och bevis kontra hörsägen, folk som vill komma åt den äldre, och mer mogna, mannen du namnger av andra än skuldskäl (inte du kanske). Nu är det ju faktiskt inte olagligt, om det är omoraliskt är en smak/åsiktssak, att ha en "affär" med en tydligt yngre person...
Men, återigen, klart att de s.k. "ufoegenskaperna" gjorde det lättare för polisen, menar dock att man inte ensidigt, och för tidigt, låst utredningen på den dömde pojken. Erfarna poliser vet att de flesta med en del socialt / psykiskt avvikande i bagaget inte begår mord, dom heller.