2014-03-19, 18:40
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Jag kan inte säga att du ljuger då jag inte pratat med samma människor som du, men kom igen för fan. Tror du på det här själv?
Du är naiv.

Jag har själv erfarit att tjejer i klassen fått högre betyg än mig. Trots att jag lämnade in alla uppgifter (fick Godkänt), fick en tjej som endast hade lämnat in 3 av 8 uppgifter VG i betyg. Det var de enda skriftliga uppgifterna vi hade. Tjejer favoriseras av lärare eftersom de förväntar sig att de är bättre än killar.

Feminister hävdar att könen är en social konstruktion, vilket det inte finns några belägg för alls. Ens miljö spelar stor roll för vem man blir, men generna har också en stor roll för vem du blir. Inte minst om du blir kvinna eller man. Du kan vara psykopat hela livet, utan bete dig som en psykopat och det är endast folk med den särskilda genegenskapen som blir psykopater. Livsmiljön aktiverar olika gener beroende på hur den ser ut. Feminism är ett rent påhitt, som tror att människor kommer till jorden som nollställda maskiner och kan bli vem som helst.
Senast redigerad av Amadeuss 2014-03-19 kl. 18:43.
Citera
2014-03-19, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Du är naiv.

Jag har själv erfarit att tjejer i klassen fått högre betyg än mig. Trots att jag lämnade in alla uppgifter (fick Godkänt), fick en tjej som endast hade lämnat in 3 av 8 uppgifter VG i betyg. Det var de enda skriftliga uppgifterna vi hade. Tjejer favoriseras av lärare eftersom de förväntar sig att de är bättre än killar.
Du vet väl om att ingen tar dig på allvar om du kör med anekdotisk bevisföring?
Citera
2014-03-19, 18:51
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Du vet väl om att ingen tar dig på allvar om du kör med anekdotisk bevisföring?
Dom som har erfarit samma sak som mig, kan nog ta mig på allvar.

Men, det finns ju undersökningar som visar på att lärare sätter betyg på uppförande i klassrummen och inte kunskap.
Citera
2014-03-19, 18:53
Medlem
Citat:
Dom som har erfarit samma sak som mig, kan nog ta mig på allvar.

Men, det finns ju undersökningar som visar på att lärare sätter betyg på uppförande i klassrummen och inte kunskap.
För att hjälpa dig på traven i hur man gör för att bli tagen på allvar i ett debattforum så kan jag tipsa dig om att länka nämnda undersökning.
Citera
2014-03-19, 18:55
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
För att hjälpa dig på traven i hur man gör för att bli tagen på allvar i ett debattforum så kan jag tipsa dig om att länka nämnda undersökning.
http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2010/08/24/larare-satter-betyg-pa-uppforande
Citera
2014-03-19, 19:05
Medlem
Citat:
http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2010/08/24/larare-satter-betyg-pa-uppforande
Där ser man, tvekade på att du hade en undersökning att dra fram.

Nu är vi på väg till OT-land, men din länk säger ändå ingenting om att det skulle påverka betygen till tjejers fördel.

Svara gärna i PM om du vill fortsätta.
Citera
2014-03-19, 19:12
Medlem
Javelinss avatar
Jag håller med om vissa saker men håller däremot inte med om andra. Oavsett så har jag varit i samma sits där man känner någon sorts irritation över alla petitesser och konstiga "problem" som hittas i samhället idag. Jag har och kan också känna irritation över att man tar sig rättigheten att avgöra vad som är bäst för alla och hur föräldrar ska välja föräldraledighet eller uppfostran av sina barn.

Det som dock fick mig att lugna min irritation var att prata med feminister lugnt och sansat för att förstå att inte alla har dessa extrema värderingar. Jag stöttar fortfarande inte feminismen men känner heller inget hat mot den. Jag kan bli irriterad över att folk i sociala medier och media drar förhastade slutsatser och inte verkar tänka klart, men ändå får mängder av likes och uppmuntran. På något sätt glömmer många allt med egen tankeförmåga och logiskt tänkande när det gäller feminist-bloggare (och dylika textformer).
Citera
2014-03-19, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Javelins
Jag håller med om vissa saker men håller däremot inte med om andra. Oavsett så har jag varit i samma sits där man känner någon sorts irritation över alla petitesser och konstiga "problem" som hittas i samhället idag. Jag har och kan också känna irritation över att man tar sig rättigheten att avgöra vad som är bäst för alla och hur föräldrar ska välja föräldraledighet eller uppfostran av sina barn.

Det som dock fick mig att lugna min irritation var att prata med feminister lugnt och sansat för att förstå att inte alla har dessa extrema värderingar. Jag stöttar fortfarande inte feminismen men känner heller inget hat mot den. Jag kan bli irriterad över att folk i sociala medier och media drar förhastade slutsatser och inte verkar tänka klart, men ändå får mängder av likes och uppmuntran. På något sätt glömmer många allt med egen tankeförmåga och logiskt tänkande när det gäller feminist-bloggare (och dylika textformer).

Vad spelar det för roll att inte alla har extrema värderingar när det är de extrema som får genomslag i politiken och media? Jag kan lova dig att alla miljoner som röstade på nazisterna inte var lika extrema som Hitler, hade det gjort dig lugn i Nazityskland? Ideologier som styrs av extremister måste bekämpas. Feminister som låter sig styras av extremisterna är korkade och är minst lika farliga som extremisterna själva. Extremister behöver en skock mentalhandikappade får som låter sig styras, en roll Sveriges feminister fyller med bravur, även om de inte är extremister själva.
Citera
2014-03-19, 19:42
Medlem
Kommer ihåg när det kom ett företag på besök när jag pluggade IT och de (precis som vartenda annat IT-företag) säger att de prioriterar kvinnor vid anställning. Inte en käft bryr sig och tyvärr drar jag alla över en kam nu men... Varenda tjej jag pluggat med kan fan inte ett skit inom IT. I vilket fall som helst så bryr jag mig inte och det verkar ingen annan heller göra men är det inte sån här skit feminister borde klaga på? Hur de enbart på grund av sitt kön blir prioriterade? Det spelar alltså ingen roll vad de har i skallen...

I vilket fall som helst så har jag alltid undrat över hur det hade sett ut om företaget i fråga sagt att de prioriterade män vid anställning.

Bra skrivet av en väldigt arg ung man men jag skulle inte kunna bry mig mindre om feminister. Jag tror på båda könen lika mycket och jag kallar mig själv en humanist om något antar jag.
Citera
Rois avatar

Moderatormeddelande

Postat av Roi 2014-03-19, 19:47
Medlem
Har ni inget att bidra med förutom ryggdunk eller invektiv så knip käft

/Mod
2014-03-19, 20:37
Medlem
väl skrivet

ge mig en guldmedalj.

Som du säger skall kvinnor ha massa saker men tjäna lika mycket. Dom skall bli uppvaktade men ha samma rättigheter osv

Om 20-30 år kommer muslimerna garva åt de få svenska männen som lever kvar i detta landet.
Citera
2014-03-19, 21:32
Medlem
Katzyns avatar
Jag tycker du har en väldigt stark poäng faktiskt. Kanske inte just om feminismen men om samhällsklimatet gentemot män överlag.

Jag är ju kvinna. Men jag råkar också vara vit, heterosexuell medelklass. Och jag har själv massor med gånger råkat ut för att folk påstår att jag inte vet hur det är att ha det jobbigt, dom jobbiga grejerna jag gått igenom är inget värda för jag har det ju ändå så mycket lättare än alla som hade alkoholiserade föräldrar eller som flytt från nått krig. Framförallt påstår en del att allt jag lyckas med i livet inte är mina egna förtjänster eftersom jag har ju en stabil bakgrund så jag har säkert ändå åkt räkmackan dit, den som haft problem med språket eller sin sexualitet har ju haft det mycket tuffare så tydligen är deras prestationer därför mer värda.

Det är väldigt frustrerande, och jag kan faktiskt hålla med om att den biten antagligen är mycket värre för män. Fokus är idag som jag uppfattar det starkare på att män har privilegier än att vita medelklasspersoner har det, även om båda finns, så antar jag att män överlag är mer utsatta för det där än mig. Jag har ju läst en del humanistiska ämnen på universitetet, och där har jag flera gånger stött på killar som säger att det känns som att de inte får ha en åsikt på grund av att de råkar vara vita medelklassmän. Och då är det ändå vettiga, respektfulla personer, inte den sortens nötter som rör sig härinne, som säger det. Då har ju något faktiskt gått alldeles snett.

Sen tycker jag du har en överdriven svartsyn, det finns sektorer där det ser ut ungefär som du säger. Det är inom skolan, samt vissa delar av media och politik. Men ute bland Svensson skulle jag inte hävda att det är så folk tycker och tänker, och de flesta kvinnor älskar faktiskt män och både respekterar dem och är tacksamma för det män bidrar med. Och förhoppningsvis förstår du att just flashback har en extremt vinklad debatt i den frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in