2014-03-19, 13:38
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du är ju vanligtvis snabb med att kasta upp länkar till Cornucopia och hans profetior.

Här får du en länk tillbaka som du gärna får reflektera över också.

http://cornucopia.cornubot.se/2011/07/borsens-avkastning-justerat-for.html

"Problemet är att vi allt mer sätter vår framtid på att börsutvecklingen de senaste decennierna är normalläge och inte en avvikelse, t ex när vi skall drömma om vår pension."

Jag tror du sätter för mycket tro på börsen och dess framtid.
Det gör jag inte. Tänk såhär: tror du faktiskt att ekonomin kommer att stagnera då vi har miljarder människor i världen som ännu inte blivit masskonsumerister som vi i väst har blivit? Nya marknader öppnas ständigt i Afrika/Asien/Sydamerika, det ser ytterst bra ut om man ser på nära framtid.

Jag har inga planer på att leva i 100 år till och således ser jag ingen orsak till oro, vi kommer ha 50+ år av tillväxt i nuvarande takt SOM MINST, inga problem.
Citera
2014-03-19, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Det påståendet stämmer som sagt inte alltid, googla fram en kalkylator som räknar inom detta så får du se.

I vissa fall är det bättre, ekonomiskt sätt, att investera allt på börsen och amortera noll (dvs. att man hyr lägenhet). Dessutom finns det ingen garanti på att ditt hus kommer att vara värt mera än du köpte den för om 30 år, bostäder är inte börsbolag, de producerar inget av värde och således är det bara tillfälliga bubblor som driver upp priserna. Så fort som det börjar byggas mera hus/lägenheter så sjunker värdet på de gamla bostäderna.

1. Som sagt, du behöver inte amortera alls om du inte har hög belåningsgrad. Och om du anser att inflationen ingår i räntan så glöm inte att när du hyr så betalar du bostadsbolagets räntor med din hyra.
3. Det rimliga är att bostadspriserna följer inflationen i längden. Varken mer eller mindre.
Citera
2014-03-19, 14:06
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
1. Som sagt, du behöver inte amortera alls om du inte har hög belåningsgrad. Och om du anser att inflationen ingår i räntan så glöm inte att när du hyr så betalar du bostadsbolagets räntor med din hyra.
3. Det rimliga är att bostadspriserna följer inflationen i längden. Varken mer eller mindre.
1. Det går inte att "anse" att "inflationen ingår i räntan", det är ett falskt påstående.

3. Det "rimliga" finns det inga bevis på. T.ex. i USA så gjorde du ca. 1% årlig vinst efter inflation om du köpte lägenhet 1890 och sålde 2005. Det är en extremt dålig värdeutveckling på sikt.

Att det priserna skulle följa inflationen i längden (som du säger) skulle också betyda att det skulle bli ett dåligt investeringsobjekt. Då man investerar så vill man slå inflationen med råga, så att det blir maximalt kvar efter skatter och avgifter+ inflationen.
Citera
2014-03-19, 14:23
Medlem
Citat:
1. Det går inte att "anse" att "inflationen ingår i räntan", det är ett falskt påstående.

3. Det "rimliga" finns det inga bevis på. T.ex. i USA så gjorde du ca. 1% årlig vinst efter inflation om du köpte lägenhet 1890 och sålde 2005. Det är en extremt dålig värdeutveckling på sikt.

Att det priserna skulle följa inflationen i längden (som du säger) skulle också betyda att det skulle bli ett dåligt investeringsobjekt. Då man investerar så vill man slå inflationen med råga, så att det blir maximalt kvar efter skatter och avgifter+ inflationen.

1. Jag skrev fel, jag menar naturligtvis amorteringen, inte inflationen.

3. Ett boende är ingen investering, det är konsumtion, man betalar alltså en utgift för det. Den utgiften är lägre för att äga i längden, jämfört med att hyra.
Citera
2014-03-19, 14:49
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
1. Jag skrev fel, jag menar naturligtvis amorteringen, inte inflationen.

3. Ett boende är ingen investering, det är konsumtion, man betalar alltså en utgift för det. Den utgiften är lägre för att äga i längden, jämfört med att hyra.
3. Utgifterna är inte alltid billigare i längden om du äger, det beror mycket på var lägenheten är, ränteläget, skatter och tiotals andra faktorer. Går dock att räkna med t.ex. NYT:s rent vs buy kalkylator.

Oftast blir det lönsammare efter 20-30 år (för vissa tidigare tidigare, för andra aldrig, jag hör till den sistnämnda gruppen), och så länge har jag inte tänkt bo på samma ställe, så då blir det dessutom en icke-fråga för mig. Har man samma jobba och bekantskapskrets/hemort i så lång tid så då kan det löna sig att köpa, ja.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2014-03-19 kl. 14:50. Anledning: edit
Citera
2014-03-19, 15:00
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Oftast blir det lönsammare efter 20-30 år (för vissa tidigare tidigare, för andra aldrig, jag hör till den sistnämnda gruppen), och så länge har jag inte tänkt bo på samma ställe, så då blir det dessutom en icke-fråga för mig. Har man samma jobba och bekantskapskrets/hemort i så lång tid så då kan det löna sig att köpa, ja.
Vad har du för källa på det?

Jag hade 2 år.

Jag skulle istället vilja påstå att 25år (Som Celeno fick) istället visar att man bor jäkligt billigt i sin hyreslägenhet.

När sker aldrig? Då räknar du med att bostadspriserna sjunker, eller hur?
Citera
2014-03-19, 15:16
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Vad har du för källa på det?

Jag hade 2 år.

Jag skulle istället vilja påstå att 25år (Som Celeno fick) istället visar att man bor jäkligt billigt i sin hyreslägenhet.

När sker aldrig? Då räknar du med att bostadspriserna sjunker, eller hur?
Bostadspriserna kommer onekligen att sjunka, bubblan kan inte fortsätta att växa för evigt. Se vad som hände i USA...

I övrigt, källan är kalkylatorn som NYT gjort (googla den).
Citera
2014-03-19, 15:29
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Bostadspriserna kommer onekligen att sjunka, bubblan kan inte fortsätta att växa för evigt. Se vad som hände i USA...

Vart i den källan står det att det oftast är efter 20-30 år köpande lönar sig??

Defaultvärdet när man öppnar kalkylatorn med redan ifyllda värden är ju 5 år..

http://www.nytimes.com/interactive/business/buy-rent-calculator.html
Senast redigerad av Conception 2014-03-19 kl. 15:32.
Citera
2014-03-19, 15:41
Medlem
mastejags avatar
Citat:

Vi har inte samma system som i USA. Dock håller jag med dig i att bostadspriserna är på en sinnessjuk nivå idag och det vore hälsosamt att få ner dem en 20%.
Citera
2014-03-19, 19:26
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Vart i den källan står det att det oftast är efter 20-30 år köpande lönar sig??

Defaultvärdet när man öppnar kalkylatorn med redan ifyllda värden är ju 5 år..

http://www.nytimes.com/interactive/business/buy-rent-calculator.html
Vad har defaultvärdet med något att göra?

Kalkylatorn är där för att man skall plugga in faktiska siffror.
Citera
2014-03-19, 19:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Vad har defaultvärdet med något att göra?

Kalkylatorn är där för att man skall plugga in faktiska siffror.
Snyggt sätt att undvika frågan igen. Har du inget bra namn på den debattekniken också.
Citera
2014-03-19, 20:30
Medlem
nins avatar
Det är en grej att köpa en bostadsrätt när priset är i botten, det är en annan sak att köpa när den är i närheten av toppen. Något man bör tänka på:
-Det är en omöjlighet att priserna ska fortsätta i all oändlighet att gå upp mer än löneökningen hos befolkningen.
-När priserna går upp och man skulle "tjänar" pengar om man skulle sälja så går de även upp för de bostäder som man kan tänka dig flytta till (så länge du inte flyttar till ett sämre område eller från storstad till mindre stad).
-Endast en idiot säger att "det kommer inte hända" om framtiden. Det finns INGEN som kan se in i framtiden och stort sett allt kan hända.

Btw, så snacka Ingves på TV4 nyss att målet för framtiden är att folk skall amortera bort lånen på 30-40 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in