Citat:
Ursprungligen postat av
mastejag
För att klargöra lite, AH är typ 18 år och bor hemma så varför man ska diskutera bostad med honom är ganska märkligt.
I sakfrågan är jag som sagt kluven, jag gillar hyresrätt på många sätt och man slipper mycket bök och stök men samtidigt ser man de hus som säljs där jag bor nu så gör ju varende kotte som bott +5 år i sitt hus miljonvinster oavsett hur mycket de lagt ner på det under tiden de bott där. Då är det ju svårt att säga att det inte är ekonomiskt fördelaktigt.
Frågan JAG ställer mig är mer, kommer det vara fortsatt lönsamt eller har rusningen varit och det är 40 år till nästa likadan topp?
De senaste 20 åren har boende i villa/bostadsrätt gjort många svenskar till miljonärer, men det är sant att man aldrig vet hur det blir i framtiden. Finns där utrymme för fortsatta tvåsiffriga värdeökningar varje år?
Det kan det göra, men det kan precis som med aktier även gå neråt. I allmänhet kan vi dock konstatera att det troligaste är att bostadsbristen kvarstår tills det helt enkelt är billigare att bygga nytt än att köpa gammalt. Någonstans där ligger svaret. När det är såpass dyrt att köpa gammalt att man hellre köper nytt, då finns det inte mycket utrymme kvar att höja värdet på gamla bostäder.
Jag skulle tro att det finns möjlighet att återigen fördubbla värdet på gamla bostäder i de flesta områden närmaste 20 åren eftersom efterfrågan vida överstiger tillgången.
Därefter gäller det bara vissa attraktiva områden där folk verkligen vill bo, högstatusområden. I övrigt så kommer det alltmer att bli att man hellre bygger nytt än köper gammalt, vilket då gör att priserna stabiliseras.
Undantag kan vara en ekonomiskt kris av något slag som gör att ekonomin hamnar i obalans och att räntor och arbetslöshet ökar kraftigt. Då sjunker värdet som en sten på bostäderna och fortgår så till det finns köpare igen. Samhället kan dämpa en sådan nedgång genom välfärdssystemet, vilket då gör att folk som blir arbetslösa inte omedelbart måste sälja sina bostäder. Det betyder att krisen måste vara rätt omfattande och medföra att välfärdssystemen brister sönder.
Men nej, trycket på bostäder är helt otrolig och ekonomin är faktiskt tiptopp och jag spår därför minst en fördubbling av värdet närmaste 10-20 åren eller att staten väljer att gå in och börja bygga bostäder, vilket om det görs försiktigt kan stabilisera priserna med lite lägre värdeökningar på bostäder.
Nackdelen är att nya generationer blir svårt skuldsatta med höga värden på bostäder, men om du har varit med i svängen sista 10 åren och tagit del av värdeökningar så har du gjort en bingovinst helt klart.