2014-03-19, 10:45
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nu vet jag inte vad du puttade in för siffror i din kalkylator men du kan ju knappast jämföra ditt lilla billiga hyresboende med ett hus som är 250m² större.
Det är riktigt. Jag jämförde dock inte min lägenhet med min gamla villa. Jag matade in min hyra jämfört med 1/3 av huspriset i det hus jag bor i (bor på vind konverterad till lgh), taget från vad hus i kvarteret har gått för när de sålts.

Svårt att köpa 1/3 hus såklart, och vet inte om 1/3 är rätt pris för en inredd vind. Några sålda hus de senaste åren är inte heller en exakt värdering av detta huset. Paret jag bor hos har inga lån heller.

Men ändå.
Citera
2014-03-19, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
För att klargöra lite, AH är typ 18 år och bor hemma så varför man ska diskutera bostad med honom är ganska märkligt.

I sakfrågan är jag som sagt kluven, jag gillar hyresrätt på många sätt och man slipper mycket bök och stök men samtidigt ser man de hus som säljs där jag bor nu så gör ju varende kotte som bott +5 år i sitt hus miljonvinster oavsett hur mycket de lagt ner på det under tiden de bott där. Då är det ju svårt att säga att det inte är ekonomiskt fördelaktigt.

Frågan JAG ställer mig är mer, kommer det vara fortsatt lönsamt eller har rusningen varit och det är 40 år till nästa likadan topp?

De senaste 20 åren har boende i villa/bostadsrätt gjort många svenskar till miljonärer, men det är sant att man aldrig vet hur det blir i framtiden. Finns där utrymme för fortsatta tvåsiffriga värdeökningar varje år?

Det kan det göra, men det kan precis som med aktier även gå neråt. I allmänhet kan vi dock konstatera att det troligaste är att bostadsbristen kvarstår tills det helt enkelt är billigare att bygga nytt än att köpa gammalt. Någonstans där ligger svaret. När det är såpass dyrt att köpa gammalt att man hellre köper nytt, då finns det inte mycket utrymme kvar att höja värdet på gamla bostäder.

Jag skulle tro att det finns möjlighet att återigen fördubbla värdet på gamla bostäder i de flesta områden närmaste 20 åren eftersom efterfrågan vida överstiger tillgången.

Därefter gäller det bara vissa attraktiva områden där folk verkligen vill bo, högstatusområden. I övrigt så kommer det alltmer att bli att man hellre bygger nytt än köper gammalt, vilket då gör att priserna stabiliseras.

Undantag kan vara en ekonomiskt kris av något slag som gör att ekonomin hamnar i obalans och att räntor och arbetslöshet ökar kraftigt. Då sjunker värdet som en sten på bostäderna och fortgår så till det finns köpare igen. Samhället kan dämpa en sådan nedgång genom välfärdssystemet, vilket då gör att folk som blir arbetslösa inte omedelbart måste sälja sina bostäder. Det betyder att krisen måste vara rätt omfattande och medföra att välfärdssystemen brister sönder.

Men nej, trycket på bostäder är helt otrolig och ekonomin är faktiskt tiptopp och jag spår därför minst en fördubbling av värdet närmaste 10-20 åren eller att staten väljer att gå in och börja bygga bostäder, vilket om det görs försiktigt kan stabilisera priserna med lite lägre värdeökningar på bostäder.

Nackdelen är att nya generationer blir svårt skuldsatta med höga värden på bostäder, men om du har varit med i svängen sista 10 åren och tagit del av värdeökningar så har du gjort en bingovinst helt klart.
Citera
2014-03-19, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Om du inte amorterar så kommer du att betala ränta i resten av livet till banken och huset/lägenheten blir aldrig DIN. Jag jämför endast ett hypotetiskt scenario där person A lägger extra pengar (det som blir kvar när han ej gör en dum bostadsaffär) på börsmarknaden, medans person B lägger allt på sitt hus.

Person A blir rikare i nästan varje scenario och hans egendom är relativt tryggad, eftersom att börsen alltid går upp på sikt medans huspriser blir uppblåsta i bubblor utan grund (se Sverige idag).

Ja, det gör väl inget att banken äger en del av bostaden?

Det bästa är att äga sitt eget boende, amortera så lite som möjligt och sätta pengarna på tex börsen.
Citera
2014-03-19, 11:36
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Det tog knappt 2 år innan det lönade sig för mig med mina siffror.

Angående frihet så kan det ju lika gärna gå åt andra hållet. Hyr man så kan man aldrig påverka sitt boende. Då är man lika mycket fastkedjad där.
Nej, friheten går inte "åt andra hållet. Det är precis då du hyr som du kan påverka allra mest. Du kan välja att byta bostad nästan närsomhelst/hursomhelst om du inte är nöjd med den nuvarande lägenheten, det kan du inte göra med en bostad som du äger.

Sen är jag inte särskilt förtjust i inredning och andra pengaslukande, onödiga hobbyn, så ser inte problemet i att jag inte kan renovera och ändra på bostaden hursomhelst.
Citera
2014-03-19, 11:37
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Righted
Jag har i flera inlägg förklarat varför ägande av bostad är att föredra. Sen kommer du med oseriösa kommentarer och undrar varför jag inte vill ta en seriös debatt med dig? Neger snälla, kryp tillbaka under din sten. Fortsätt du hyra och tro att det är att föredra, för all del, kunde inte bry mig mindre vad du gör. Men debattera med dig, det vill jag inte.

Angående PM, var det ett svar på ditt oseriösa PM.
Du har inte förklarat något alls. Du har enbart sagt "såhär är det", utan att kunna backa upp det med fakta. Ergo, du har inte kommit fram till en sanning.

Nej, jag förstår att du inte vill debattera med en person vars argument får dina egna ekonomiska misstag att framhävas. Jag hade inte heller mått bra om jag hade gjort ekonomiska beslut på blind tro, som du gjort (ser ingen annan orsak till att du aldrig kan svara på inlägg där faktan läggs fram framför näsan på dig).
Citera
2014-03-19, 11:40
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Righted
Det finns för- och nackdelar med båda alternativen så klart. Det är även fråga om kapital, alla har faktiskt inte möjligheten till bostadsrätt eller villa då man saknar kapital till insats. Så självklart är det även en klassfråga. Jag tror att det alltid kommer vara mer lönsamt att äga sin egen bostad jämfört med hyresrätt med reservation att man gjort en vettig affär. Visst finns det människor som går back på sina bostadsrätter eller villor, men då har man gjort en dålig affär.
Du kan inte spå framtiden och således är "dålig affär" ett korkat argument. Historiskt sett har bostadspriser fluktuerat enormt, i exempelvis Amsterdam tog det 276 år för en bostad att återfå sitt värde, inflationsjusterat (var från sent 1700-tal till 1900-talets slut).

Det finns ingen rationell förklaring till att bostadspriser skulle fortsätta att skena uppåt i den takt som de gör nu i evigheter. Det finns dock rationella förklaringar till att börsmarknaden världen över kommer att göra det. Inser du inte då vilket alternativ är bättre, om du vill tjäna pengar (vi pratar trots allt om investeringar här)?
Citera
2014-03-19, 11:40
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Nej, friheten går inte "åt andra hållet. Det är precis då du hyr som du kan påverka allra mest. Du kan välja att byta bostad nästan närsomhelst/hursomhelst om du inte är nöjd med den nuvarande lägenheten, det kan du inte göra med en bostad som du äger.

Sen är jag inte särskilt förtjust i inredning och andra pengaslukande, onödiga hobbyn, så ser inte problemet i att jag inte kan renovera och ändra på bostaden hursomhelst.

Jag bryr mig inte om vad du har för personliga preferenser men går man på majoriteten av vad Svenskar tycker så finns det faktiskt de som emellanåt kanske vill måla om en vägg eller byta spis till något mer roligt än den allra billigaste budgetmodellen.

Säger hyresvärden nej så kan du inte göra något åt det förutom att flytta. Det är inte frihet.

Detsamma gäller om du skulle hyra ett hus. Du kan inte dra igång och såga ner alla träd du har i trädgården om du vill det. Du måste alltid ha hyresvärdens tillåtelse om du vill ändra något när du hyr. Det finns inget frihet alls där att alltid behöva vara slav under din hyresvärd.
Citera
2014-03-19, 11:42
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Ja, det gör väl inget att banken äger en del av bostaden?

Det bästa är att äga sitt eget boende, amortera så lite som möjligt och sätta pengarna på tex börsen.
Det påståendet stämmer som sagt inte alltid, googla fram en kalkylator som räknar inom detta så får du se.

I vissa fall är det bättre, ekonomiskt sätt, att investera allt på börsen och amortera noll (dvs. att man hyr lägenhet). Dessutom finns det ingen garanti på att ditt hus kommer att vara värt mera än du köpte den för om 30 år, bostäder är inte börsbolag, de producerar inget av värde och således är det bara tillfälliga bubblor som driver upp priserna. Så fort som det börjar byggas mera hus/lägenheter så sjunker värdet på de gamla bostäderna.
Citera
2014-03-19, 11:45
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Jag bryr mig inte om vad du har för personliga preferenser men går man på majoriteten av vad Svenskar tycker så finns det faktiskt de som emellanåt kanske vill måla om en vägg eller byta spis till något mer roligt än den allra billigaste budgetmodellen.

Säger hyresvärden nej så kan du inte göra något åt det förutom att flytta. Det är inte frihet.

Detsamma gäller om du skulle hyra ett hus. Du kan inte dra igång och såga ner alla träd du har i trädgården om du vill det. Du måste alltid ha hyresvärdens tillåtelse om du vill ändra något när du hyr. Det finns inget frihet alls där att alltid behöva vara slav under din hyresvärd.
Jag bryr mig inte heller om majoriteten av svenskar, det är inget vettigt argument att ta majoritetens val som det bästa. Majoriteten av befolkningen kommer heller aldrig att bygga upp en förmögenhet åt sig för de är privatekonomiskt handikappade och lider av svår kredittagnings-sjukdom.

Jag definierar frihet som att man faktiskt kan flytta omkring utan att börja oroa sig för när huset är sålt och dessutom måsta betala dyra avgifter till mäklare o.dyl. varje gång man flyttar.

Jag tror du fortfarande inte förstår min synpunkt. Ur min synvinkel är jag ingen slav då jag inte störs av att jag inte kan pynta hursomhelst i huset och på gården utanför.

Om du värdesätter renovering, trädgårdsarbete och resten av jobbet/kostnaderna som villa och vissa lägenheter för med sig, då får du tycka så. Det finns dock inget rationellt i att slösa pengar på ny inredning/måla väggarna/byta spis till den "lyxiga" modellen.
Citera
2014-03-19, 11:57
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag tror du fortfarande inte förstår min synpunkt. Ur min synvinkel är jag ingen slav då jag inte störs av att jag inte kan pynta hursomhelst i huset och på gården utanför.
Jag tror inte du heller förstår min.

Du har ändå regler under en hyresvärd som saknas om du äger boendet själv. Inneboende eller hyra ut i andra hand är sådana exempel. Många hyresvärdar kan också ha åsikter om husdjur eller ditt beteende när du bor där. Igen så är inte det frihet för mig.
Citera
2014-03-19, 12:01
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Visst om man planerar att arbeta på samma jobb i 30 år,inte vill ha någon stor flexibilitet när det gäller boende så ska man väl köpa en lägenhet så fort som möjligt och känner för att belåna sig till stor risk så ska man köpa ett boende så snart som möjligt, fast om man inte är helt dum i huvudet så finns det mycket bättre och säkrare investeringar än att köpa en bostad speciellt med tanke på hur bostadsmarknaden ser ut i Sverige idag.
Citera
2014-03-19, 12:02
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Jag tror inte du heller förstår min.

Du har ändå regler under en hyresvärd som saknas om du äger boendet själv. Inneboende eller hyra ut i andra hand är sådana exempel. Många hyresvärdar kan också ha åsikter om husdjur eller ditt beteende när du bor där. Igen så är inte det frihet för mig.
Jag har inga husdjur. Jag bryr mig inte heller om att äga det, som sagt.

Jag lägger mera värde på det att jag kan flytta närsomhelst och inte behöver binda mig till stora lån, än att jag skulle äga ett hus efter 20-30 år, gått miste om pengar p.g.a. minskat investerande i faktiska avkastgenererande saker och fått "måla om väggarna, renovera, byta diskmaskin, ha husdjur".

Den psykologiska biten och inredning/husdjur är inte värd den ekonomiska förlusten det skulle betyda för mig. Jag gillar inte om att lägga alla ägg i en låda, då är ett hus/en lägenhet det mest korkade man kan "investera" i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in