2014-03-19, 12:03
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Visst om man planerar att arbeta på samma jobb i 30 år,inte vill ha någon stor flexibilitet när det gäller boende så ska man väl köpa en lägenhet så fort som möjligt och känner för att belåna sig till stor risk så ska man köpa ett boende så snart som möjligt, fast om man inte är helt dum i huvudet så finns det mycket bättre och säkrare investeringar än att köpa en bostad speciellt med tanke på hur bostadsmarknaden ser ut i Sverige idag.
Detta. Klarare än såhär blir det inte.
Citera
2014-03-19, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Tänk på era barn.

När ni dör vill ni väl efterlämna något av värde?

När jag dör ska det finnas pengar till begravningen, ungarna ska inte få ett enda öre.
Citera
2014-03-19, 12:10
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Jag har inga husdjur. Jag bryr mig inte heller om att äga det, som sagt.
Och under din livstid så kommer du aldrig att ändra dig?

Det är inte frihet att aldrig kunna ändra livsstil heller vet du väl.

Eller vad händer om du skulle träffa en partner som vill ha en annan livsstil.

Det är faktiskt lite roligt att du resonerar som en sur gammal gubbe som aldrig någonsin haft något kul i hela sitt liv... redan...
Citera
2014-03-19, 12:12
Medlem
Heroinepupilss avatar
I Vänersborg och sånna städer så finns det bostadrsätter för under 20lax.
Citera
2014-03-19, 12:27
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Det är faktiskt lite roligt att du resonerar som en sur gammal gubbe som aldrig någonsin haft något kul i hela sitt liv... redan...
Jag definierar frihet som: att vara minimalt påverkad och instängd av omständigheterna kring mig.

Hur kan du dra slutsatsen att jag inte är fri från det att jag hatar husdjur?

Nej, jag resonerar som en man som inte vill bli en gammal surgubbe utan en endaste krona på banken. Det är där man hamnar om man är ekonomiskt oansvarig. Du får också gärna förklara var länken går mellan att surgubbe-normal person, om jag inte gillar prylar/båtar/bilar/överdimensionerade hus/dåliga investeringsformer/husdjur/pyntande med lägenheten.
Citera
2014-03-19, 12:31
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Husdjur är också något som är förbannat korkat att skaffa ifall man inte vill vara fast på samma ställe i femton år, det är så jävla många idioter som bara skaffar en hund eller en katt utan att tänka långsiktigt vilket är elakt mot djuren.
Citera
2014-03-19, 12:41
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Nej, jag förstår att du inte vill debattera med en person vars argument får dina egna ekonomiska misstag att framhävas.

Jag har personligen tjänat grova pengar på den här marknaden. Jag önskar mina medmänniskor samma framgång, därför har jag tipsat om ägandeformen av bostad i den här tråden.

Citat:
Du kan inte spå framtiden och således är "dålig affär" ett korkat argument. Historiskt sett har bostadspriser fluktuerat enormt, i exempelvis Amsterdam tog det 276 år för en bostad att återfå sitt värde, inflationsjusterat (var från sent 1700-tal till 1900-talets slut).

Det finns ingen rationell förklaring till att bostadspriser skulle fortsätta att skena uppåt i den takt som de gör nu i evigheter. Det finns dock rationella förklaringar till att börsmarknaden världen över kommer att göra det. Inser du inte då vilket alternativ är bättre, om du vill tjäna pengar (vi pratar trots allt om investeringar här)?

Jag måste fråga, lider du av aspegers?
Citera
2014-03-19, 12:44
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Righted
Jag har personligen tjänat grova pengar på den här marknaden. Jag önskar mina medmänniskor samma framgång, därför har jag tipsat om ägandeformen av bostad i den här tråden.

Jag måste fråga, lider du av aspegers?
Vad du personligen förtjänat är föga irrelevant, det är statistik och historisk avkastning som är viktigt om du vill övertyga andra att "göra bra affärer". Det finns ingen statistik som skulle påvisa att bostäder är en bra investering i det långa loppet.

Varför tror du att jag lider av asperger? Är det verkligen ett tecken på asperger då man vill argumentera rationellt och faktiskt ha goda grunder för sina argument?

Du lider snarare av lässvårigheter då du fortfarande inte kunnat inse sanningen: bostäder är en extremt volatil, illikvid och historiskt sett mycket riskabel investering. Det finns ingen orsak till att köpa lägenhet istället för värdepapper om man faktiskt vill nå god avkastning.
Citera
2014-03-19, 12:53
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Vad du personligen förtjänat är föga irrelevant, det är statistik och historisk avkastning som är viktigt om du vill övertyga andra att "göra bra affärer". Det finns ingen statistik som skulle påvisa att bostäder är en bra investering i det långa loppet.

Varför tror du att jag lider av asperger? Är det verkligen ett tecken på asperger då man vill argumentera rationellt och faktiskt ha goda grunder för sina argument?

Du lider snarare av lässvårigheter då du fortfarande inte kunnat inse sanningen: bostäder är en extremt volatil, illikvid och historiskt sett mycket riskabel investering. Det finns ingen orsak till att köpa lägenhet istället för värdepapper om man faktiskt vill nå god avkastning.

Absolut, köp du dina "värdepapper" och sitt i din hyresrätt ute i förorten (eller du bodde fortfarande hemma hos dina föräldrar, hur var det nu?). Det är ingen som hindrar dig, jag lovar! Lev väl, min aspergervän.
Citera
2014-03-19, 13:00
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Hur kan du dra slutsatsen att jag inte är fri från det att jag hatar husdjur?
.

Husdjur kanske är ett dåligt exempel men vi säger hyra ut i andra hand för att du ska till Polen och bergsvandra ett halvår. Du är i vilket fall som helst friare att äga ditt egna boende än att hyra av någon annan.

Min surgubbeliknelse är bara att du är så himla principfast. Du är säker på att du aldrig kommer att förändra dig själv eller att någon partner till dig kommer att förändra dig. Det är att vara tämligen enkelspårig.
Senast redigerad av Conception 2014-03-19 kl. 13:02.
Citera
2014-03-19, 13:01
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Righted
Absolut, köp du dina "värdepapper" och sitt i din hyresrätt ute i förorten (eller du bodde fortfarande hemma hos dina föräldrar, hur var det nu?). Det är ingen som hindrar dig, jag lovar! Lev väl, min aspergervän.
Som vanligt, ad-hominem. Nej, det är nog inte jag som har asperger, det är snarare du som har downs syndrom om du inte kan föra en diskussion (från de senaste svaren jag fått så drar jag slutsatsen att du inte kan föra diskussion).

Sitter gärna i hyresbostaden och blir förmögen medans du slänger allt på din lägenhet och blir fattig då bostadspriserna kraschar.
Citera
2014-03-19, 13:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Du kan inte spå framtiden och således är "dålig affär" ett korkat argument. Historiskt sett har bostadspriser fluktuerat enormt, i exempelvis Amsterdam tog det 276 år för en bostad att återfå sitt värde, inflationsjusterat (var från sent 1700-tal till 1900-talets slut).

Det finns ingen rationell förklaring till att bostadspriser skulle fortsätta att skena uppåt i den takt som de gör nu i evigheter. Det finns dock rationella förklaringar till att börsmarknaden världen över kommer att göra det. Inser du inte då vilket alternativ är bättre, om du vill tjäna pengar (vi pratar trots allt om investeringar här)?

Du är ju vanligtvis snabb med att kasta upp länkar till Cornucopia och hans profetior.

Här får du en länk tillbaka som du gärna får reflektera över också.

http://cornucopia.cornubot.se/2011/07/borsens-avkastning-justerat-for.html

"Problemet är att vi allt mer sätter vår framtid på att börsutvecklingen de senaste decennierna är normalläge och inte en avvikelse, t ex när vi skall drömma om vår pension."

Jag tror du sätter för mycket tro på börsen och dess framtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in