2014-03-18, 09:20
Medlem
Hur är det att bo i Björkekärr ?

Har varit där så klart och tycker området ser helt ok ut men funderar om det ändå är ett skitområde eftersom interna kötiden är lika lång dit som till pissiga Kortedala (4 1/2 år jämfört t ex Majorna som ligger på dryga 10 år)

Letar ny bostad inom samma bostadsbolag och med mina 9 år i samma lägenhet har jag rätt stort utbud att söka på. Alternativet Utby annars ?
Citera
2014-03-18, 13:54
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hekima

Har varit där så klart och tycker området ser helt ok ut men funderar om det ändå är ett skitområde eftersom interna kötiden är lika lång dit som till pissiga Kortedala (4 1/2 år jämfört t ex Majorna som ligger på dryga 10 år)

Letar ny bostad inom samma bostadsbolag och med mina 9 år i samma lägenhet har jag rätt stort utbud att söka på. Alternativet Utby annars ?

Absolut inte. Vet inget om den interna kötiden men dessa stadsdelar går inte att jämföra, förutom att vissa av de äldre husen ser likadana ut. Att Majorna har lång kötid beror sannolikt på att alla posörer och nyinflyttade vill bo där och uppleva myten.
Citera
2014-03-18, 14:23
Medlem
Dr0sters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hekima

Beror på var i Björkekärr. Nu är hela Björkekärr väldigt lugnt, uppvuxen där, men jag skulle hellre bo borta vid Stabbetorget/Studiegången/Trätorget än borta vid Spåntorget. Vissereligen har du bara 17 bussen till till stan, men utöver det så är det tumme upp. Sedan tycker ju jag att Öster öht är trevligt...iaf dom delarna som är Björkekärr, Kålltorp, Lund, Örgryte, Bö osv. Sedan finns det ju dom som klagar på att det finns nå A-lagare å nå socialfall i Kålltorp, visst, men det är fortfarande väldigt lugnt.

Majorna är ju överskattat å det grövsta. Dess främsta fördel gentemot ovan nämnda stadsdelar är att det är nära stan och Slottskogen (och så nära stan är det inte...beror på var i Majorna du bor).
Senast redigerad av Dr0ster 2014-03-18 kl. 14:26.
Citera
2014-03-18, 18:01
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr0ster
Beror på var i Björkekärr. Nu är hela Björkekärr väldigt lugnt, uppvuxen där, men jag skulle hellre bo borta vid Stabbetorget/Studiegången/Trätorget än borta vid Spåntorget. Vissereligen har du bara 17 bussen till till stan, men utöver det så är det tumme upp. Sedan tycker ju jag att Öster öht är trevligt...iaf dom delarna som är Björkekärr, Kålltorp, Lund, Örgryte, Bö osv. Sedan finns det ju dom som klagar på att det finns nå A-lagare å nå socialfall i Kålltorp, visst, men det är fortfarande väldigt lugnt.

Majorna är ju överskattat å det grövsta. Dess främsta fördel gentemot ovan nämnda stadsdelar är att det är nära stan och Slottskogen (och så nära stan är det inte...beror på var i Majorna du bor).
Bor i Majorna, fem min spårvagn från Järntorget, men det kanske inte är centralt nog för dig.
Mer överskattade stadsdelar är t ex Eriksberg, Johanneberg och Guldheden. Anses ganska fina att bo i men är totalt stendöda och bebyggelsen är totalt smaklös.
Citera
2014-03-18, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr0ster

Ok ja några a-lagare och en å annat socfall stör jag mig inte på. Har överlevt i Bergsjön i 9 år så det låter som rena åldringshemmet. Ska hålla utkik på lägenheter i Björkekärr mao. Tack för infot.
Citera
2014-03-18, 23:03
Medlem
Zajebistaswinias avatar
Vad sägs om denna lägenhet i Ruddalen?

Funderar på att lägga ett bud. Borde jag det?

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...atan-9-6033619
Citera
2014-03-19, 07:38
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zajebistaswinia
Vad sägs om denna lägenhet i Ruddalen?

Funderar på att lägga ett bud. Borde jag det?

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...atan-9-6033619

Det blir ju Frölunda och det är la sådär, just där lär det inte vara värst direkt men vagnarna hem (de går ju till Tynnered...) är la ingen höjdare. Jag bor där dock inte själv men det känns ju inte som det roligaste området direkt...
Citera
2014-03-19, 09:41
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det blir ju Frölunda och det är la sådär, just där lär det inte vara värst direkt men vagnarna hem (de går ju till Tynnered...) är la ingen höjdare. Jag bor där dock inte själv men det känns ju inte som det roligaste området direkt...
Jag bor strax utanför Tynnered och tar de vagnarna hem lite då och då, har aldrig varit något problem oavsett hur sent på natten det har varit. Men det var tydligen en del strul på vagnarna med ungdomsgäng förra året, jag märkte aldrig av det själv. Sen har jag dålig koll på hur de delarna av Frölunda är men skulle tro att det är rätt lugnt, skulle dock helst inte promenera hem själv från Frölunda Torg sent på kvällen.
Citera
2014-03-19, 15:17
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Jag bor strax utanför Tynnered och tar de vagnarna hem lite då och då, har aldrig varit något problem oavsett hur sent på natten det har varit. Men det var tydligen en del strul på vagnarna med ungdomsgäng förra året, jag märkte aldrig av det själv. Sen har jag dålig koll på hur de delarna av Frölunda är men skulle tro att det är rätt lugnt, skulle dock helst inte promenera hem själv från Frölunda Torg sent på kvällen.

Givetvis är det inte alltid strul men tillräckligt ofta för att det skall uppmärksammas och de gånger jag själv varit därute senare på kvällar etc har det ju inte direkt varit mysigt... Alla har vi dock olika erfarenheter av olika områden men det är ju fel del av stan i mitt tycke.
Var väl bättre förr dock när många äldre från stadens äldre bebyggelse som revs flyttades dit och det sedan blev väldigt mycket pensionärer i Frölunda men nu har det ju mer ersatts av andra grupperingar och inte till det bättre.
Citera
2014-04-06, 14:42
Medlem
Knutbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bussturken
Centrum = Bra

Väster
Askim Problemfritt
Billdal Problemfritt
Björkö Problemfritt
Brännö Problemfritt
Donsö Problemfritt
Fiskebäck Överklass
Flatås Lever på konstgjord andning är idag ok men inget vidare (är la okej)
Frölunda Skit
Frölunda Ghetto
Gamla Tynnered skit
Grimmered Problemfritt
Guldringen aldrig hört talas om
Gånglåten aldrig hört talas om
Hovås Överklass
Högsbo Lever på konstgjord andning är idag ok men inget vidare (är la okej)
Järnbrott Skit
Kannebäck aldrig hör talas om
Kaverös Lever på konstgjord andning är idag ok men inget vidare (är la okej)
Kungsladugård Mycket bra dock mycket batikhäxor och norrländska studenter
Kungsten Mycket bra
Långedrag Mycket bra
Majorna Är generellt väldigt bra men lite väl flummigt undvik dock att bo vid Chapmans Torg
Majviken Bra
Nya Varvet Mycket bra en del alkisar
Näset Överklass
Ruddalen Lever på konstgjord andning är idag ok men inget vidare (är la okej)
Sandarna Mycket bra
Sanna Mycket bra
Slottsskogen Är detta ett område ?
Stigberget Kommunister överallt
Styrsö Mycket bra
Tofta ?
Toredamm ?
Tynnered Ghetto
Västra Frölunda Skit
Västra Järnbrott Skit
Ängås Bra

Öster
Bagaregården Mycket bra
Björkekärr Bra
Bö Överklass
Härlanda Bra
Jakobsdal Bra
Kallebäck Mycket Bra
Kålltorp Mycket Bra
Kärralund Bra
Lunden Bra
Olskroken Bra
Redbergslid Mycket Bra
Robertshöjd Bra
Skår Mycket Bra
Strömmensberg Mycket bra
Sävenäs Bra
Torpa Bra
Vidkärr Bra
Örgryte ?
Överås Bra

Hisingen
Amhult Mycket Bra
Arendal Bra
Backa Ghetto
Biskopsgården Ghetto
Bjurslätt SKIT
Björlanda SKIT
Björlandavägen SKIT
Brunnsbo Ghetto
Bräcke Mycket Bra
Brämaregården Skit
Eriksberg Mycket bra
Hildedal Bra
Hjuvik Bra
Jättesten ?
Karlaplatsen ?
Kvillebäcken Skit
Kyrkbyn Lever på konstgjord andning
Kärra Bra
Kärrdalen Skit
Lilleby Mycket bra
Lindholmen Bra
Lundby Lever på konstgjord andning
Länsmansgården Ghetto
Nolered Bra
Norra Älvstranden Mycket Bra
Ramberget Skit
Rödbo Mycket bra
Sannegården Mycket bra
Skogome Mycket Bra
Skälltorp bra
Slättadamm bra
Svartedalen Skit
Säve bra
Tolered bra
Torslanda Mycket bra
Tuve skit
Wieselgrensplatsen skit

Norr
Agnesberg Skit
Angered Ghetto
Bellevue Skit
Bergsjön Ghetto
Bergum Bra
Eriksbo Skit
Gamlestaden Skit
Gunnilse Bra
Gårdsten Ghetto
Gärdsås Ghetto
Hammarkullen Ghetto
Hjällbo Ghetto
Kortedala Skit
Kviberg Skit
Linnarhult Bra
Lövgärdet Skit
Olofstorp Mycket Bra
Rannebergen Skit
Utby Mycket bra

Nu var det ett tag sen detta skrevs. Men varför är Tuve skit? Har hört från andra att det är ett ganska bra område.
Senast redigerad av Knutbollen 2014-04-06 kl. 14:46.
Citera
2014-04-07, 08:17
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutbollen
Nu var det ett tag sen detta skrevs. Men varför är Tuve skit? Har hört från andra att det är ett ganska bra område.

Det finns, enligt min erfarenhet, väldigt olika uppfattningar om Tuve beroende på vilka delar man besökt. Tuve Kyrkby etc är väl fortfarande fint medan precis vid torget kanske inte direkt är lockande att vara en sen afton.
Det byggs väl fortfarande en del uppe på berget där med?

Tuve i stort är väl helt okej men vissa delar känns som sagt mer sunkiga.
Citera
2014-04-07, 08:46
Medlem
Knutbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
vid torget kanske inte direkt är lockande att vara en sen afton.

Varför inte? Är det farligt att vara ute på torget vid dessa tider?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in