2014-03-18, 19:45
Medlem
Det här har jag ju sagt förr, så det kanske blir lite tjatigt, men jag känner att det är dags att säga det igen - i min mening blir det inte rimligt att diskutera i oändlighet vem som är bäst av två extremt duktiga spelare.

"Vem är bäst, Messi eller CR7?!" Jag känner lite såhär, spelar det någon roll egentligen?

Det enda man behöver förstå är att både Paul och Parker är två av ligans bästa PG's. Charles Barkley kanske väljer Parker (vem bryr sig), medan Jordan väljer Paul, medan Dr J väljer Parker, medan The Dream väljer Paul, osv, osv, osv.

Tycker bara det blir meningslöst till slut.
2014-03-18, 20:13
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanske-det
Okej, nu ska jag förklara mig. Jag börjar med Rondo. Först och främst är han enligt mig den bästa försvararen i NBA på PG positionen.

Försvar är svårt att mäta; hur mycket beror på laget som helhet och hur mycket på individen?

Det finns stats att gå på, och jag gör gärna en sammanställning om du är intresserad; kort sagt är det inte mycket som tyder på att Rondo är en så bra försvarare som han får cred för. Det kan vara värt att ta hänsyn till att han större delen av sin karriär har spelat med en erkänt bra defensiv coach - inklusive thibs - men framförallt bredvid Kevin Garnett.

Oftast är PG:n den minst värdefulle försvararen. Vissa saker är naturligtvis omätbara, som vem som leder och dirigerar försvaret. Vem är det i Clippers, och vem är och har det varit i Celtics?

Citat:
Han är stabil och medför både en mängd assist

Mestadels en faktor av att han tar så få skott (klokt) jämfört med andra PGs. En assist säger egentligen inte så mycket mer än att passmottagaren sätter sitt skott. En bättre siffra vore hur många av assistförsöken som leder till poäng. Hänsyn måste tas till vem PG:n spelar med och en hel del annat.

Citat:
och returer

Hans rpg stats är sämre än westbrooks. http://www.basketball-reference.com/play-index/pcm_finder.cgi?request=1&sum=1&p1=westbru01&y1=201 4&p2=rondora01&y2=2014

Citat:
- se hans förra säsong där han enligt mig var helt fantastisk rakt igenom.

Hans stats är identiska eller sämre än tidigare säsonger.

Citat:
Sedan påpekar du att Rondo haft fantastiska medspelare runt sig, och det har inte Westbrook?

Jo, men Rondos försvarare brukar ju ta upp hans D, som ganska uppenbart påverkas rätt mycket av att spela med en av tidernas bästa försvarare (bland andra). Boston under big3-eran hade varit ett topplag med många PGs. De är väldigt olika spelare; RWB har en usg% på 33%, Rondo på 22%. Anledningen är att RWB kan göra betydligt mer än Rondo.

Citat:
Vidare så är Parker en bättre PG än Paul eftersom Paul har chockat när det gäller som mest - i playoffs. Clippers har haft en stark trupp i några år nu men ändå så lyckas de aldrig riktigt medan parker redan har 3 ringar (1 finals mvp) plus att han tog laget till finalen förra året. Legender skapas i playoffs, inte under grundserien.

Hur nära är Charles Barkley och den här killen tycker du? http://www.basketball-reference.com/players/h/horryro01.html Barkley gjorde visserligen lite mer poäng, men legender skapas i playoffs och Horry har trots allt 7 ringar.

Citat:
Att sedan Paul skulle vara bästa pgn någonsin är skrattretande - han har långt kvar till stockton och magic (ungefär 5 ringar om man ska vara specifik).

Stockton har ju 0 ringar, trots ett topplag under en massiv mängd av år. Om han ändå kan räknas som en av tidernas bästa PGs, tycker du inte det gör din argumentation något inkonsekvent?
Senast redigerad av Sobofied 2014-03-18 kl. 20:20.
2014-03-18, 20:19
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spliffpatrullen
Det här har jag ju sagt förr, så det kanske blir lite tjatigt, men jag känner att det är dags att säga det igen - i min mening blir det inte rimligt att diskutera i oändlighet vem som är bäst av två extremt duktiga spelare.

"Vem är bäst, Messi eller CR7?!" Jag känner lite såhär, spelar det någon roll egentligen?

Det enda man behöver förstå är att både Paul och Parker är två av ligans bästa PG's. Charles Barkley kanske väljer Parker (vem bryr sig), medan Jordan väljer Paul, medan Dr J väljer Parker, medan The Dream väljer Paul, osv, osv, osv.

Tycker bara det blir meningslöst till slut.

Du har rätt. Det är meningslöst att lyssna på "experter". Det bästa man kan göra är att se på de objektiva mätningar vi har.
2014-03-18, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotselleri
Dock är ju celts nu ungefär som hornets var då. Hornets hade inte någon spelare som kunde mäta sig med jeff green. Och de var ju ganska mycket bättre än vad Celts är just nu i århundradets sämsta eastern conference. Så jag tycker ju inte direkt att det håller. Jag tycker också att man inte kan anses som en spec bra PG utan att kunna skjuta. Sen att man verkar riktigt oskön är ju något annat men det finns det ju fler som är.

Lägg ner, de hade Peja, West och Chandler som alla är/var bättre än Green.
Senast redigerad av MockDraft 2014-03-18 kl. 20:56.
2014-03-18, 21:49
Medlem
Citat:
Försvar är svårt att mäta; hur mycket beror på laget som helhet och hur mycket på individen?

Det finns stats att gå på, och jag gör gärna en sammanställning om du är intresserad; kort sagt är det inte mycket som tyder på att Rondo är en så bra försvarare som han får cred för. Det kan vara värt att ta hänsyn till att han större delen av sin karriär har spelat med en erkänt bra defensiv coach - inklusive thibs - men framförallt bredvid Kevin Garnett.

Oftast är PG:n den minst värdefulle försvararen. Vissa saker är naturligtvis omätbara, som vem som leder och dirigerar försvaret. Vem är det i Clippers, och vem är och har det varit i Celtics?

Nja, håller inte med. Rondo är en väldigt duktig och smart försvarare. Han är väldigt snabb och duktig att hålla sig framför sin gubbe. Men visst, vi kan ha olika åsikter här.

Citat:
Mestadels en faktor av att han tar så få skott (klokt) jämfört med andra PGs. En assist säger egentligen inte så mycket mer än att passmottagaren sätter sitt skott. En bättre siffra vore hur många av assistförsöken som leder till poäng. Hänsyn måste tas till vem PG:n spelar med och en hel del annat.

Fast tänker man så kan vi lika gärna skippa hela debatten om assist. Såg du ens Rondo spela under förra året/tidigare år? Han var anledningen till att Allen/Garnett var så bra som de var i slutet när de spelade i Boston. Titta bara på Garnetts siffror i Brooklyn (visst han har även blivit äldre).

Citat:
Hans stats är identiska eller sämre än tidigare säsonger.

Ser du ens matcherna eller går du in och kollar på NBA.com endast? Rondo var anledningen till att Boston ens gick till slutspel förra året.

Citat:
Jo, men Rondos försvarare brukar ju ta upp hans D, som ganska uppenbart påverkas rätt mycket av att spela med en av tidernas bästa försvarare (bland andra). Boston under big3-eran hade varit ett topplag med många PGs. De är väldigt olika spelare; RWB har en usg% på 33%, Rondo på 22%. Anledningen är att RWB kan göra betydligt mer än Rondo.

Vi har delade meningar. Du går mer på stats än vad jag gör. I min värld är inte Westbrook en PG utan en SG. Han har inte spelförståelsen som behövs och Thunder har periodvis gått bättre i år utan honom. Som jag skrev tidigare; han är omogen i sitt spel och tar skott som inte ens iverson hade tagit back in the day. Han är även alldeles för känslodriven på planen.

Citat:
Hur nära är Charles Barkley och den här killen tycker du? http://www.basketball-reference.com/...horryro01.html Barkley gjorde visserligen lite mer poäng, men legender skapas i playoffs och Horry har trots allt 7 ringar.

Men det där argumentet är bara fjantigt och det vet du. Det är skillnad på att vara en karaktärsspelare och en ledare. Paul är en ledare och det är ni som säger att han är ligans bästa PG (även bäst någonsin) men vilket lag har han lett hela vägen? Jag har aldrig sagt att Barkley är den bästa PF någonsin.

Citat:
Stockton har ju 0 ringar, trots ett topplag under en massiv mängd av år. Om han ändå kan räknas som en av tidernas bästa PGs, tycker du inte det gör din argumentation något inkonsekvent?

Håller med, jag skrev lite otydligt. Men om man kan räkna in spelare som aldrig egentligen tagit ett lag till ett mästerskap som bäst någonsin har Paul ändå LÅNGT kvar till stockton. Till magic är det inte ens mätbart hur långt borta han är.
2014-03-18, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanske-det

Ser du ens matcherna eller går du in och kollar på NBA.com endast? Rondo var anledningen till att Boston ens gick till slutspel förra året.

.

Asså jag gillar Rondo jävligt mycket men det här är inte ens i närheten till sanningen.
2014-03-18, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Du har rätt. Det är meningslöst att lyssna på "experter". Det bästa man kan göra är att se på de objektiva mätningar vi har.

Du missade min poäng. Låt mig illustrera det såhär..

Vi har ett snöre som är 112 cm, det andra är 113 cm.

Tydligen är det sjukt viktigt att mäta dessa snören med varandra, man MÅSTE veta vilket som är längst, medan jag känner; vad har det för betydelse?
2014-03-18, 22:48
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Fast tänker man så kan vi lika gärna skippa hela debatten om assist. Såg du ens Rondo spela under förra året/tidigare år?

Jag är rätt okej med att skippa debatten om assists. Jag tycker det är en nästintill värdelös stat.
Jag såg extremt mycket basket förra året.

Citat:
Han var anledningen till att Allen/Garnett var så bra som de var i slutet när de spelade i Boston. Titta bara på Garnetts siffror i Brooklyn (visst han har även blivit äldre).

Yeah, no.
Citat:

Nä.
Jag kollar, förutom matcherna, bl a:

basketball-reference.com
82games.com
http://www.hoopdata.com/
2p2 NBA-tråd: http://forumserver.twoplustwo.com/46/sporting-events/nba-season-thread-2013-14-a-1383753/
Förmodligen världens bäste NBA-bettors twitter: https://twitter.com/haralabob
apbrs statforum: http://apbr.org/metrics/
En statblog: http://pointsperpossession.com/ <- podcasttips!

och lite annat.
Citat:
Vi har delade meningar. Du går mer på stats än vad jag gör. I min värld är inte Westbrook en PG utan en SG.

Det är okej. Vi kan säga att han är en bättre spelare än en bättre PG.
Citat:
Han har inte spelförståelsen som behövs och Thunder har periodvis gått bättre i år utan honom. Som jag skrev tidigare; han är omogen i sitt spel och tar skott som inte ens iverson hade tagit back in the day. Han är även alldeles för känslodriven på planen.

Har du undersökt hur Boston gjort ifrån sig, offensivt och defensivt, utan Rondo på plan?
Det är möjligt att RWB är känslodriven. Hans spel korrelerar dock med vinnande basket i mycket högre grad än Rondos. Det går att mäta sådant genom statistik.

Citat:
Men det där argumentet är bara fjantigt och det vet du. Det är skillnad på att vara en karaktärsspelare och en ledare. Paul är en ledare och det är ni som säger att han är ligans bästa PG (även bäst någonsin) men vilket lag har han lett hela vägen?

Ok - men det finns ju ledare som inte heller vunnit ringar. Detta tyder på att det är ett dåligt sätt att avgöra vem som är bäst på. Var LBJ inte ligans bäste spelare åren innan han vann sin första ring? Var Jordan inte ligans bästa spelare innan han vann sin första ring? Var Ewing, Barkley, Malone dåliga ledare? Tror du spurs resultat varit sämre senaste decenniet om man haft Paul istället för Parker? Är han ens Spurs ledare? Senast jag kollade har han spelat hela sin karriär med Tim f***ing Duncan, tidernas bästa coach och en drös med andra klasspelare.

Citat:
Jag har aldrig sagt att Barkley är den bästa PF någonsin.
Nej, jag bara illustrerar att antalet ringar är ett dåligt mått på hur bra en spelare är.

Citat:
Håller med, jag skrev lite otydligt. Men om man kan räkna in spelare som aldrig egentligen tagit ett lag till ett mästerskap som bäst någonsin har Paul ändå LÅNGT kvar till stockton.

Varför, om nu inte ringar är det avgörande?
Senast redigerad av Sobofied 2014-03-18 kl. 22:52.
2014-03-18, 22:50
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spliffpatrullen
Du missade min poäng. Låt mig illustrera det såhär..

Vi har ett snöre som är 112 cm, det andra är 113 cm.

Tydligen är det sjukt viktigt att mäta dessa snören med varandra, man MÅSTE veta vilket som är längst, medan jag känner; vad har det för betydelse?

Det är så klart en vinkling, men om någon säger att ett snöre som är 130 cm är lika långt som ett 110 cms skulle du nog vilja protestera lite av ren princip
2014-03-18, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det är så klart en vinkling, men om någon säger att ett snöre som är 130 cm är lika långt som ett 110 cms skulle du nog vilja protestera lite av ren princip

Ja, men det är ju en annan sak. I min värld är Messi 112 cm, CR7 113, eller tvärtom, samma med LeBron och Durant, osv, osv, osv.

Dessa individer presterar redan på en så hög nivå, och när dom dessutom är extremt nära varandra blir ett mätande om vem som är bäst ointressant för mig.
2014-03-19, 00:23
Medlem
Fantantonios avatar
Jag tycker inte om Chalmer, alls. Tycker att han är en medioker PG som spelar i ett överlägset lag. Snubben är på 29 plats i assist ligan vilket inte är tillräckligt bra enligt mig. Visserligen håller Lebron och D3 mer i bollen än övriga lag men tycker fortfarande att han är medioker. Tänk er CP3 eller Westbrook i Miami Heat. Ossanolikt men ponera bara.

Sen har jag problem med hans självförtroende, Mario har flera gånger påstått att han är en av dem bättre PG:n i ligan vilket är helt fel.
Senast redigerad av Fantantonio 2014-03-19 kl. 00:26.
2014-03-19, 00:25
Medlem
Fantantonios avatar
Lebron bara kör på mot Clevleand. Redan 16 poäng och det återstår 5:30 i Q1. Imponerande

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in