Citat:
Ursprungligen postat av
Kanske-det
Okej, nu ska jag förklara mig. Jag börjar med Rondo. Först och främst är han enligt mig den bästa försvararen i NBA på PG positionen.
Försvar är svårt att mäta; hur mycket beror på laget som helhet och hur mycket på individen?
Det finns stats att gå på, och jag gör gärna en sammanställning om du är intresserad; kort sagt är det inte mycket som tyder på att Rondo är en så bra försvarare som han får cred för. Det kan vara värt att ta hänsyn till att han större delen av sin karriär har spelat med en erkänt bra defensiv coach - inklusive thibs - men framförallt bredvid Kevin Garnett.
Oftast är PG:n den minst värdefulle försvararen. Vissa saker är naturligtvis omätbara, som vem som leder och dirigerar försvaret. Vem är det i Clippers, och vem är och har det varit i Celtics?
Citat:
Han är stabil och medför både en mängd assist
Mestadels en faktor av att han tar så få skott (klokt) jämfört med andra PGs. En assist säger egentligen inte så mycket mer än att passmottagaren sätter sitt skott. En bättre siffra vore hur många av assistförsöken som leder till poäng. Hänsyn måste tas till vem PG:n spelar med och en hel del annat.
Hans rpg stats är sämre än westbrooks.
http://www.basketball-reference.com/play-index/pcm_finder.cgi?request=1&sum=1&p1=westbru01&y1=201 4&p2=rondora01&y2=2014
Citat:
- se hans förra säsong där han enligt mig var helt fantastisk rakt igenom.
Hans stats är identiska eller sämre än tidigare säsonger.
Citat:
Sedan påpekar du att Rondo haft fantastiska medspelare runt sig, och det har inte Westbrook?
Jo, men Rondos försvarare brukar ju ta upp hans D, som ganska uppenbart påverkas rätt mycket av att spela med en av tidernas bästa försvarare (bland andra). Boston under big3-eran hade varit ett topplag med många PGs. De är väldigt olika spelare; RWB har en usg% på 33%, Rondo på 22%. Anledningen är att RWB kan göra betydligt mer än Rondo.
Citat:
Vidare så är Parker en bättre PG än Paul eftersom Paul har chockat när det gäller som mest - i playoffs. Clippers har haft en stark trupp i några år nu men ändå så lyckas de aldrig riktigt medan parker redan har 3 ringar (1 finals mvp) plus att han tog laget till finalen förra året. Legender skapas i playoffs, inte under grundserien.
Hur nära är Charles Barkley och den här killen tycker du?
http://www.basketball-reference.com/players/h/horryro01.html Barkley gjorde visserligen lite mer poäng, men legender skapas i playoffs och Horry har trots allt 7 ringar.
Citat:
Att sedan Paul skulle vara bästa pgn någonsin är skrattretande - han har långt kvar till stockton och magic (ungefär 5 ringar om man ska vara specifik).
Stockton har ju 0 ringar, trots ett topplag under en massiv mängd av år. Om han ändå kan räknas som en av tidernas bästa PGs, tycker du inte det gör din argumentation något inkonsekvent?