2014-03-18, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av soria
de försökte ta sig in i nya kvarter bla al-Serjan al-Jadideh(nya assyriska kvarteret) men NDF var vakna och slog tillbaka terroristerna , nu går det rykten att SAA förbereder sig att ta Shiek Maqsoud.
Har en moster och massa kusiner & släkt runt dessa områden. De bor i Al-Seryan al-Qadime (Hayy Al-Siryan). Al-Qadime och al-Jadideh (vilket översätts till "den/det gamla" respektive "det nya") ligger precis bredvid varandra... Finns även ett kurdiskt område nära dessa gator som heter Ashrafie.

Hoppas verkligen man lyckas hålla terroristerna borta. Släkt från mammas sida har bott i Hayy Al-Siryan sedan man kom ner från Urhoy (Urfa) efter Seyfo...

Måste ringa min kusin som flyttade dit från Kamishli för ett par år sedan och kolla ifall han vet någonting. Stackaren flyttade dit för att plugga på läkarprogrammet - så bröt inbördeskriget ut ett par månader efter det :/
Senast redigerad av iwtwftgs 2014-03-18 kl. 15:31.
Citera
2014-03-18, 17:40
Medlem
Indrivarens avatar
[quote=soria|47988328]Hände mycket i Aleppo den senaste dygnet , terroristerna gick till attack från Shiek Maqsoud(västra delen av kvarteret är under al-tawhids kontroll) och industri området i väst ,de försökte ta sig in i nya kvarter bla al-Serjan al-Jadideh(nya assyriska kvarteret) men NDF var vakna och slog tillbaka terroristerna , nu går det rykten att SAA förbereder sig att ta Shiek Maqsoud.

Andra rykten säger att SAA var mycket nära Centralfängelset igår men tvingades dra sig tillbaka en bit , efter det ropade terroristerna på fängelsets försvarare och hotade de slakta deras familjer om de inte lämnar fängelset, de ropade namn på familj medlemmar som ska vara gisslan hos de .
Det blev lite kaos inne i fängelset, soldaterna var oroliga för sina familjer, SAA tog kontakt med fängelset och lovade att deras familjer var i säkerhet och även lovat bryta belägringen de närmste dagarna.

Fyfan vad spännande, Kommer bli en riktig moralboost för SAA när man befriar sina hjältekamrater vid fängelset. men hur i helvete har terroristråttorna fått reda på vilka soldaterna där inne är och tagit reda på vilka familjeband de har?
Citera
2014-03-18, 21:23
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Efter tre år så har terroristerna fortfarande inte lärt sig särskilt mycket om militär verksamhet ser det ut som. Jag ser knappt en enda person i videon som beter sig någorlunda professionellt. Inte en enda ser ut att ha fått ens ett par veckors grundläggande militär utbildning. De springer runt helt kaotiskt, hoppar upp och ner, vrålar, skjuter utan att sikta och verkar inte ha någon som helst organisation eller ledning. De beter sig nästan lika värdelöst som påtända negrer i någon kannibalmilis som krigar i något afrikanskt inbördeskrig.

Många av dessa fake-islamister är bara prostituerade luder.
De är med i krig och rövartåg bara för att de får betalt.
I detta fall betalt av Saudiarabien, USA mflr.

Denna luderpersonlighet är typiskt tokhöger.
Brist på empati, stark egoism, kan inte se något fel på att döda oskyldiga, gör vadsomhelst för pengar.
I många fall prioriterar de att befria folk från liv och ägodelar istället för att befria dem från Bashar.

I luderkontraktet står antagligen att arbetsgivaren vill ha bevis på att ludren strider istället för att leva gott på pengarna. Därav många löjliga videos där de låtsas kämpa.

- - -
Riktiga frihetskämpar och islamister jämfört med dessa luder, kämpar gratis eller tom betalar för att bekämpa drägg.
Citera
2014-03-18, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iwtwftgs
Måste ringa min kusin som flyttade dit från Kamishli för ett par år sedan och kolla ifall han vet någonting.

Han sa att det inte var några strider i Siryan al-Yadide, utan vad som hände var att terroristerna avfyrade en qazifet hawn (miniraket) till området som förstörde två bilar. Som tur inga dödade eller ens skadade. Han sa att de större striderna var belägna i Shiek Maqsod, precis som det står på föregående sida.

Minns jag Aleppo rätt är Shiek Maqsod ett kurdiskt område? Har för mig att Ashrafie och Shiek Maqsod var kurdiska områden. Vilka strider mot vilka i området? Vilken part är kurderna med?
Citera
2014-03-18, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iwtwftgs
Han sa att det inte var några strider i Siryan al-Yadide, utan vad som hände var att terroristerna avfyrade en qazifet hawn (miniraket) till området som förstörde två bilar. Som tur inga dödade eller ens skadade. Han sa att de större striderna var belägna i Shiek Maqsod, precis som det står på föregående sida.

Minns jag Aleppo rätt är Shiek Maqsod ett kurdiskt område? Har för mig att Ashrafie och Shiek Maqsod var kurdiska områden. Vilka strider mot vilka i området? Vilken part är kurderna med?

Som civil i dessa områden. Vilken sida står civilbefolkningen på eller är man neutrala?
Citera
2014-03-18, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hebbe25
Som civil i dessa områden. Vilken sida står civilbefolkningen på eller är man neutrala?

Jag tror att det beror på vad man har för ursprung (finns väldigt många olika etniciteter i Syrien) samt vilken stad man bor i. Jag tror vidare att 95% av Syriens befolkning hade gett ett finger eller två för att få tillbaka livet före kriget. Nu växte jag inte upp där själv, men jag har varit i Syrien rätt många gånger och har väldigt goda minnen därifrån. Trist att det blivit som det blivit

Min gissning är att merparten av civilbefolkningen är på Assads sida. Man har sett vad terroristerna fört med sig, och hur situationen ser ut i städerna dessa har kontroll över. Erinrar exempelvis i början av konflikten där västerländsk media var snabba på att visa videoklipp på anti-Assad demonstrationer, men visade inte pro-Assad demonstrationen som hade över 1 miljon deltagare.

Är jättesvårt att generalisera, men om jag skulle få välja ett alternativ tror jag definitivt att civilbefolkningen lutar åt Assad. Detta inte nödvändigtvis för att Assad är någon ängel själv. Men om vi jämför Assad och terroristerna, så är det som att jämföra en mild huvudvärk med obotlig cancer.
Citera
2014-03-18, 23:21
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Hände mycket i Aleppo den senaste dygnet , terroristerna gick till attack från Shiek Maqsoud(västra delen av kvarteret är under al-tawhids kontroll) och industri området i väst ,de försökte ta sig in i nya kvarter bla al-Serjan al-Jadideh(nya assyriska kvarteret) men NDF var vakna och slog tillbaka terroristerna , nu går det rykten att SAA förbereder sig att ta Shiek Maqsoud.

Kan det inte tänkas finnas risker med att påbörja en offensiv mot Sheik Masqood? Repressalier av YPG mot SAA/NDF i al-Hassake och Qamishli eller är dessa risker små?

Det vore kanske strategiskt säkrast att säkra Sheik Masqood senare. Det råder ingen tvekan om att Sheik Masqood ska vara under SAA kontroll vid en eventuell seger i Aleppo, inget annat kommer på fråga. Finns inga kompromisser med kontrollen när det gäller Syriens största och viktigaste stad. Detta kommer antagligen accepteras av de väpnade styrkorna i området vid en eventuell seger i staden.
Senast redigerad av ZuparN 2014-03-18 kl. 23:24.
Citera
2014-03-19, 01:25
Medlem
SAA fortsätter offensiven i Qalamoun, nästa by att falla är Ras al-Ayn som ligger precis intill Yabroud.
http://www.presstv.ir/detail/2014/03/18/355225/syrian-army-captures-village-near-capital/

Enligt andra osäkrare källor är Falita nära att falla. En ny karta över hur situationen ser ut på ett ungefär.
https://twitter.com/KeepingtheLeith/status/446066021028200448/photo/1
Citera
2014-03-19, 01:34
Medlem
di.canios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
Många av dessa fake-islamister är bara prostituerade luder.
De är med i krig och rövartåg bara för att de får betalt.
I detta fall betalt av Saudiarabien, USA mflr.

Denna luderpersonlighet är typiskt tokhöger.
Brist på empati, stark egoism, kan inte se något fel på att döda oskyldiga, gör vadsomhelst för pengar.
I många fall prioriterar de att befria folk från liv och ägodelar istället för att befria dem från Bashar.

.

Låter exakt som Contras i Nicaragua och andra rövartåg som agerat dödskvadroner i Latinamerika, självklart backade av fina högerkanten och USA.

Länge leve Assad!!
Citera
2014-03-19, 11:51
Medlem
Israel bombar som hämnd för vad de tror är en bomb utplacerad av SAA i ett område Israel illegalt ockuperar från Syrien.

Jag tror nog inte dessa bomber ändrar något "på marken" i Syrien, men jag funderar lite, Israel ockuperar alltså inte hela golanhöjdsområdet iomed att de bombar just där?

Hur säkra kan de vara på att det är SAA som försåtsminerar "gränsen"? Varför skulle SAA göra det just nu? Eller var det så att det smällde och 4 invalidiserade soldater måste hämnas, och de kan ju inte ge sig på sina egna, den sidan de har stöttat utan måste bomba SAA, eftersom de måste ju ge sig på någon/något som hämnd?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/israel-bombar-syriska-mal/
Citera
2014-03-19, 12:30
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indrivaren
Fyfan vad spännande, Kommer bli en riktig moralboost för SAA när man befriar sina hjältekamrater vid fängelset. men hur i helvete har terroristråttorna fått reda på vilka soldaterna där inne är och tagit reda på vilka familjeband de har?
Efter jätte attacken på fängelset har flera bilder på hjältarna som försvarar fängelset postats på internet och gissar att terroristerna kände igen några och tog fram namn på deras familj medlemmar, det ett stort misstag att publicera bilderna .
Citera
2014-03-19, 12:39
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
SAA fortsätter offensiven i Qalamoun, nästa by att falla är Ras al-Ayn som ligger precis intill Yabroud.
http://www.presstv.ir/detail/2014/03/18/355225/syrian-army-captures-village-near-capital/

hehe det går snabbt Ras al-Ayn är redan tagen av SAA, terroristerna la benen på ryggen så fort SAA kom till staden .
Terroristerna i Ras al-Maara och Falita är under attack och SAA är på väg till Rankus, terroristerna Rankus gick till attack på klustret och Jesusstatyn igen och igen har de misslyckats .

Men på andra sidan gränsen i Arsal är de hur kaxiga som helst, samlade i tusen tals igår och skrek att de skulle försvara Arsal med sitt liv ..... härligt att höra,hoppas Arsal blir en massgrav för terroristerna
https://www.facebook.com/photo.php?v=448750851926163
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in