2014-03-17, 17:50
Medlem
skurmopps avatar
Antalet mil, kilometer eller räknemåttet man nu använder sig av när man talar luftburna medel har ju fastställts, relaterat till den mängden bränsle som flygplanet hade. Right? Att sedan göra en form av cirkelformation runt de platser som planet hade möjlighet att flyga till med den mängden bränsle har också gjorts. Dock är jag nyfiken på vilka platser som har högst sannolikhet till att vara platsen där planet kan ha landat.

Några förslag?
Citera
2014-03-17, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skumgummi
Om planet har landat någonstans borde det inte ha hittats vid det här laget?

hela den här historien är mystisk

Men de har ju mest sökt i havet än så länge, så det är inte så konstigt...
Citera
2014-03-17, 17:52
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax
Vilken pilot delar inte intresset flygsimulator?
Kanske något av det märkligaste jag sett media belysa i sina artiklar. Det är ju inte direkt ovanligt att man som pilot har ett intresse/passion för flygplan och flygsimulatorer.

Sedan kan man såklart nyttja det i syfte för att träna terrorattentat också, var väl i flightsim som twin towers blev bortplockade för att man inte skulle kunna simulera 9/11 om jag inte missminner mig?

Jag tror de finns kvar i specialutgåvan: "See New York - Closely"

Jag vill fortfarande gärna puffa för http://www.swesim.se
Citera
2014-03-17, 17:53
Medlem
Skumgummis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Problemet är väl att man inte vet vart det landat, man vet u inte om dom landat på en flygplats, kanske finns nån annan plats dom kunnat landa på.

Ok kanske planet är i en hangar någonstans. Otäck historia detta vi får väl se vad som händer framöver
Citera
2014-03-17, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quarterbye
Men de har ju mest sökt i havet än så länge, så det är inte så konstigt...

Men dom måste väl ha nå satellitbilder över öarna? hur svårt kan det va.
Citera
2014-03-17, 17:57
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skurmopp
Antalet mil, kilometer eller räknemåttet man nu använder sig av när man talar luftburna medel har ju fastställts, relaterat till den mängden bränsle som flygplanet hade. Right? Att sedan göra en form av cirkelformation runt de platser som planet hade möjlighet att flyga till med den mängden bränsle har också gjorts. Dock är jag nyfiken på vilka platser som har högst sannolikhet till att vara platsen där planet kan ha landat.

Några förslag?

varsågod och välj: http://project.wnyc.org/runways/

Dock så är räckvidden något snålt tilltagen och bör nog vara mellan 2600nm och 3000nm.
Se: http://www.gcmap.com/mapui?P=NAW-KUL%2C+NAW-BTJ%2C+NAW-CBD%2C+NAW-NNG%2C+NAW-KWE%2C+NAW-CTU%2C+NAW-LHW%2C+NAW-GOQ%2C+NAW- BOM%2C+NAW-DEL%2C+NAW-NKW%2C+NAW-PEK%2C+NAW-KHI%2C+NAW-FNJ%2C+NAW-URC%2C+NAW-PER%2C+NAW-KBL%2C+NAW-U LN%2C+NAW-ALA%2C+NAW-MCT%2C+NAW-IFH%2C+NAW-IKA%2C+NAW-MGQ%2C+NAW-SAH%2C+&R=2600nm%40NAW%0D%0A3000nm%40NAW%0D%0A3100 nm%40NAW&PM=b%3Adisc7%2B%22%25N%2216%3Ablue&MS=wls &RC=black&DU=nm&SG=430&SU=kts&E=240&EV=389&EU=k ts
Senast redigerad av BleAivano 2014-03-17 kl. 18:02.
Citera
2014-03-17, 17:59
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cia222
Ja det var över Thailand han såg planet, ett jätteplan på riktigt låg höjd. Han visste inget om vad som hänt då. Jag tror inte detta är rapporterat till några myndigheter nu heller. Det var ju mitt i natten men några fler kanske har sett planet
Läste nu artikeln i Aftonbladet och kom ihåg det där inlägget. Mycket möjligt att det flugit över Thailand alltså?
Citera
2014-03-17, 18:00
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skumgummi
Om planet har landat någonstans borde det inte ha hittats vid det här laget?

hela den här historien är mystisk

Kan inte låta bli att citera från pprune:

Citat:
In 1972, a plane disappeared over Alaska carrying the then-current House Majority Leader, Hale Boggs, and another Congressman. Fifty years later, that plane still has not been found. Alaska covers 663,300 square miles. The total area of the Indian Ocean is in excess of 28 million square miles. There are reports that the total potential search area for the plane is some 2 million
square miles. That's about 3 times the size of the entire state of Alaska
Citera
2014-03-17, 18:03
Medlem
panzertaxs avatar
Tycker ju onekligen det känns som om transpondern (2st?) slagits av manuellt, vilket inte är speciellt svårt eller komplicerat varken i små eller stora plan. Varför vill man slå av den? Det är ju för att inte bli identifierad utifrån beteckningen. Att slå av transpondern gör inte att man blir osynlig på någotvis alls. Radarekon fångar det fortfarande, så länge man flyger inom radarövervakat luftrum. Att slå av transpondern på ett plan och utan tillstånd försöka flyga in i radarövervakat och kontrollerat luftrum i Kina eller Pakistan t.ex. hade resulterat i duktigt militärt pådrag.

Att landa planet i hemlighet i samråd med någon nation känns för långsökt.
Skulle det vara ett terrorförsök för att imitera 9/11, så borde man vid det här laget ha identifierat en starkare koppling mellan någon av passagerarna och aktiva terrorgrupper. Det finns bra många personer världen över som jobbar heltid med att identifiera dessa fanatiker och dessutom är terrorgrupper duktiga på att skryta om sina dåd o ta på sig ansvaret osv. Om de inte gör det så får de ju inte ut något budskap, och det är ju oftast det som de vill, att sprida budskapet till sina anhängare att fortsätta sitt "krig" osv.

Varför skulle man vilja landa ett plan, fullt med vanligt folk, på ett helt annat ställe? Låt säga en ödegiven flygbas som man har kännedom om o styr planet dit. Vad ska de göra där? Utpressa någon stat? Är väl bättre o utpressa i luften i sådana fall o nyttja mekanismerna bränsle/luftburen farkost än att göra det på fast mark?

Kidnappat alla passagerare från flygplanet o hålla dem som gisslan? Hade krävt en enorm verksamhet, näst intill gerillaliknande. Fortfarande inget bra motiv, hade det varit i närheten av en snortplantage i Sydamerika kanske så...

Störtlandning/självmordsgrej då? Någon av piloterna mådde dåligt o bara ville döda sig själv o alla andra. Varför inte göra det efter planerad flygrutt? Varför avvika?

Någon nämnde mobiltelefoner/pads osv, skulle planet ha landat någonstans på en ö/öken/vadsom så borde någon ha använt sin telefon till o skicka ett sms eller vad som. Vad jag förstod tidigare idag så har inga mobilsignaler kommit från planet/passagerarna. Betänk då att det är långt ifrån alla som stänger av eller sätter sina i flygläge. Å ska man samla in ALLA enheter från ALLA i planet innan någon hinner slå larm, så får man vara ett bra gäng beväpnade på ett eller annat sätt.

Det går dock att störa ut all mobiltelefoni, men det är rätt avancerade prylar vi pratar om då. Inget medelsvensson kommer över.

Om det är en avsiktlig avvikelse som skett från flygrutten, så är motiv/tänkbart mål av yttersta vikt för att hitta planet/vraket.
Citera
2014-03-17, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister

Kan inte låta bli att citera från pprune:

Ja men det fallet är mycket omdiskuterat. Utan att vara alltför konspiratorisk så kan det faktiskt vara ett brott som ligger bakom.
Citera
2014-03-17, 18:11
Medlem
Rommelsteins avatar
Skulle detta kunna vara en teori? Jag tror inte jag läst någonting liknande än i denna tråd.

Eftersom att Malaysia Airlines är statligt ägt, har någon nu valt att kapa ett så pass stort plan som MH370 faktiskt är som en akt av terrorism, för att på så sätt försöka sätta skräck i människor och samtidigt skada Malaysia Airlines/staten Malaysia.
Citera
2014-03-17, 18:12
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja men det fallet är mycket omdiskuterat. Utan att vara alltför konspiratorisk så kan det faktiskt vara ett brott som ligger bakom.

Omdiskuterat på vilket sätt exakt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in