2014-03-18, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Och då är vi tillbaka på ruta 1, en krasch i Thailändska sjön cirka 01:30.
Otroligt mycket motsägelsefulla uppgifter hela tiden, svårt att veta vad som är fakta, dimridåer eller bara lösa rykten.

Japp och det enda man kan konstatera är att Malaysias myndigheter mest lyckats med att göra bort sig.
Huvuden kommer rulla om flygplanet trots allt skulle visa sig ligga i Thailändska sjön.
Utredningsläget kan knappas påstås vara särskilt gott och OM nu alla uppgifter stämmer med radarspår ut över Malackasundet så är det ännu en fet svart plump i Malaysias flygvapens oförmåga. Om ett passagerarplan i storlek av en 777a lyckats flyga utan åtgärd genom Malaysiskt luftrum från kust till kust så kommer huvuden rulla oavsett.
Citera
2014-03-18, 22:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
- Hur länge kan ett så här stort plan glidflyga om det befinner sig på marschhöjd (runt 35000 fot) innan det slår i backen? Hur snabbt förlorar det höjd?
Inte en exakt siffra - dessutom handlar det om en 747 - men trots det värt att nämna.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-431802/The-story-BA-flight-009-words-passenger-dreads-.html

Citat:
Even without its engines, a 747 can travel forward ten miles for every 1,000ft it falls in altitude

16 km per 305 meter i höjdförlust.

Alltså ca 560 km om det börjar falla från marschhöjd. Om dessa siffror stämmer även för 777:or.
Senast redigerad av U-Fig 2014-03-18 kl. 22:17.
Citera
2014-03-18, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orax
Därför det finns andra satelliter som utesluter vissa positioner då de varit inom räckhåll men inte mottagit någon signal.

Ett stort jävla tack till smartskallen som gör ett upprop på flashbackbrudar i tråden, och ett ännu större tack till mindre nogräknade brudar som svarade. Ni tillförde så mycket matnyttigt till tråden, verkligen.

Enligt vad som framkommit så är det SITA som anlitat Inmarsat för täckning i det aktuella området, IOR är den enda fågel som kan ha tagit emot något signal, POR ligger över Stilla Havet och dess maximala räckvidd för mottagning skär ungefär Thailändska sjön, att exkludera området baserat på det känns helt vansinnigt om jag skall vara ärlig.
Senast redigerad av Praetori 2014-03-18 kl. 22:19.
Citera
2014-03-18, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Utifrån vad vi vet om öns läge i relation till närbelägna flygplatser (eller snarare flygplatsEN som går att landa på med så stora plan): Vad kan vi säga om sannolikheten att ett stort plan sveper över ön på så låg höjd att man t.o.m kan se dörrarna på det (Jag vet inte vad det kan betyda för flyghöjd i realiteten)
om man vill kolla detta behövs bara ett telefonsamtal. Till flygtrafikledningen på närmaste flygplats. Antingen vet de eller vet de inte. Vet de så är problemet löst.

Edit stavfel
Senast redigerad av Powerless1 2014-03-18 kl. 22:20.
Citera
2014-03-18, 22:17
Medlem
DreamTwisters avatar
Med viss anslutning till den intressanta teori som lagts fram av MrFold framförs följande i de länkade nyheterna rörande vittnesmålen:

Citat:
Satellite data suggests that the last "ping" was recieved from the flight somwhere close to the Maldives and the US naval base on Diego Garcia.

http://www.haveeru.com.mv/news/54062#

Finns det fler källor som säger att sista ping kom från de trakterna? Isf är jag verkligen inte på tårna idag
Citera
2014-03-18, 22:18
Medlem
Här är den till dags dato bästa förklaringen, som verkligen förklarar allt:

http://www.wired.com/autopia/2014/03/mh370-electrical-fire/
Citera
2014-03-18, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Froddler
Det finns inte en katt på månen som säger att det här skulle vara en olycka just nu.

Det är det absolut mest troliga.
Citera
2014-03-18, 22:22
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Inte en exakt siffra - dessutom handlar det om en 747 - men trots det värt att nämna.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-431802/The-story-BA-flight-009-words-passenger-dreads-.html

16 km per 305 meter i höjdförlust.

Alltså ca 560 km om det börjar falla från marschhöjd. Om dessa siffror stämmer även för 777r.

Sticker ut skallen igen (passa på, jag är ett lätt byte ikväll) och gissar att glidtalet i bästa fall är runt 1:20, realistiskt kanske 1:15. Befann sig alltså planet på (avrundar lite) 11 km höjd bör det ha kunnat glidflyga ca 16-20 mil
Citera
2014-03-18, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Enligt vad som framkommit så är det SITA som anlitat Inmarsat för täckning i det aktuella området, IOR är den enda fågel som kan ha tagit emot något signal, POR ligger över Stilla Havet och dess maximala räckvidd för mottagning skär ungefär Thailändska sjön, att exkludera området baserat på det känns helt vansinnigt om jag skall vara ärlig.

Jag minns ärligt inte exakt vilken satellit det rör sig om, men det borde inte vara så svårt att googla upp då jag sett det nämnas flera gånger, både hos pprune och de större nyhetsbyråerna. Hur som är det med hjälp av uteslutningsmetoden man har kunnat konstatera vart planet INTE befann sig. Pålitligheten är ungefär detsamma som pinget som snappades upp, dvs. troligt men med möjliga felkällor.
Citera
2014-03-18, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brainwhipper
Här är den till dags dato bästa förklaringen, som verkligen förklarar allt:

http://www.wired.com/autopia/2014/03/mh370-electrical-fire/

Den faller ju dessvärre på att de 2 korridorerna som en satellit har pingat planet 5 timmar senare är åt andra hållet igen. Alltså planet har inte fortsatt rakt ut i indiska oceanen efter man passerat Pulau Langkawi, utan har igen girrat antingen norrut eller söderut.
Citera
2014-03-18, 22:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Sticker ut skallen igen (passa på, jag är ett lätt byte ikväll) och gissar att glidtalet i bästa fall är runt 1:20, realistiskt kanske 1:15. Befann sig alltså planet på (avrundar lite) 11 km höjd bör det ha kunnat glidflyga ca 16-20 mil
Varför 1:15 eller 1:20 för en 777:a när nedanstående

Citat:
Even without its engines, a 747 can travel forward ten miles for every 1,000ft it falls in altitude
gällde för en 747:a på 80-talet?
Citera
2014-03-18, 22:25
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Med viss anslutning till den intressanta teori som lagts fram av MrFold framförs följande i de länkade nyheterna rörande vittnesmålen:

http://www.haveeru.com.mv/news/54062#

Finns det fler källor som säger att sista ping kom från de trakterna? Isf är jag verkligen inte på tårna idag

Inte mig veterligen. Jag läste precis en uppdaterad sammanfattning med tidslinje på CNN och där står det fortfarande att "pinget" inte kan positionsbestämmas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in