Citat:
Ursprungligen postat av
Hefaiston
Vad hände med att det sista som sades var "roger"? Det ändrades någon gång under dom senaste 400 sidorna men ingenstans har det bekräftats om "roger" var felaktigt eller om det är någon som översatt fel (jag har dock sett "good night" även i engelskspråkig press).
Angående att det skulle vara konstigt har du helt rätt, så länge det inte är väldigt mycket att göra använder vi regelbundet "hello", "bye", "see you", "thanks" och så vidare på radiofrekvenserna. Det står till och med i vårt regelverk att det är OK så länge det inte är "överdrivet" (eller något åt det hållet).
TCAS fungerar normalt inte när din transponder är avstängd, TCAS "ser" heller inte andra plan som inte har transponder aktiv.
Det är lite märkligt att myndigheterna inte kan vara mer exakta med vad han sa men även "Roger" hittar jag en masse i kommunikation vid storflygplatser.
Det där med TCAS är märkligt, hur bar han sig isf åt för att ens se var Singapore Airlines befann sig när han inte vet vilket eko det är TCAS visar (eller fattar jag dig fel?). Kollar man t. ex. FR24 så är det en stadig ström av trafik med 5-8 km imellan som tickar norröver, hur visste han vilket han skulle följa? (erkänner, jag gillar teorin som länkats men behöver förstå bakgrunden bättre)