2014-03-17, 16:20
Medlem
Arngrips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Det är bara att man väntade sig en signal från ACARS en halv timme efter 1:07. Men man har egentligen ingen aning om vad som hänt med ACARS förutom att det inte funkade kl. 1:37. Läs mitt förra inlägg.

Aha, tack! Då förstår jag!
Citera
2014-03-17, 16:20
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag bara undrar eftersom det nu antas vara andrepiloten som säger godnatt. Kanske skulle han gå och ta en tupplur. Det är ju precis efter att han säger godnatt som det verkligen börjar hända saker.
Cockpit har ju en dörr som går att låsa inifrån om jag förstår saken rätt. Ligger sovavdelningen innanför eller utanför denna dörr?

Där sade du nåt!

Ser ut som att overhead crew rest är åtkomlig endast utifrån cockpit.
http://www.boeing.com/boeing/companyoffices/gallery/images/commercial/crewrest_location.page

Alltså skulle händelseförloppet kunna vara att piloten säger "good night", lämnar över till andrepiloten och öppnar dörren till cockpit för att lägga sig. En eller flera kapare tar sig in i cockpit och övermannar andrepiloten innan han hinner göra något väsen av sig. Är det så du tänker?
Citera
2014-03-17, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Jo precis men dessa röda linjer innefattar ju även den första troliga haveriplatsen bara det att tidsstämpeln är 7 timmar senare.
Jag argumenterar inte för eller emot dessa "korridorer" eller troliga platser utan endast det faktum att det A är en väldigt (för att inte säga extremt) rudimentär metod för avståndsbedömning som dessutom inte ger riktning samt att B, det verkar troligare att påståendet om signalens tillförlitlighet eller tidpunkt nog kan ifrågasättas.

Som jag har fattat det så täcks dock detta område även av en annan satellit, som överlappar, varför detta scenario kunnat uteslutas.
Citera
2014-03-17, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det var en intressant teori, en fripassagerare så att säga. Men har inte flygplatserna järnkoll på vilka som kommer och går. Att smuggla in en person är kanske inte så enkelt.

Andra har ju varit inne på att planets system har tagits över av en passagerare med djupa tekniska kunskaper eller att en Trojan hade inplanterats i planets datorer.

Det händer ju rätt ofta att folk lyckas gömma sig i utrymmet för landingsstället:

http://www.nydailynews.com/news/world/dead-body-found-landing-gear-new-york-tokyo-delta-flight-59-article-1.171196

http://rt.com/news/italy-stowaway-froze-moscow-305/

http://www.upi.com/Top_News/World-News/2013/07/19/Stowaway-freezes-to-death-in-landing-gear-of-plane/UPI-90861374254823/

Visserligen har de inte befunnit sig i kabinen. Men jag kan inte tänka mig att det är omöjligt att lyckas slinka in i kabinen innan boarding.
Citera
2014-03-17, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
Där sade du nåt!

http://www.boeing.com/boeing/companyoffices/gallery/images/commercial/crewrest_location.page

Alltså skulle händelseförloppet kunna vara att piloten säger "good night", lämnar över till andrepiloten och öppnar dörren till cockpit för att lägga sig. En eller flera kapare tar sig in i cockpit och övermannar andrepiloten innan han hinner göra något väsen av sig. Är det så du tänker?
Men brukar piloterna lägga sig för att sova så snart de satt sig i planet?
Citera
2014-03-17, 16:26
Medlem
StandByMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Men idag är man ju väldigt säker på att planet vände åt något håll. Självklart har man inte kunnat hitta någonting där transpondern gick ner, de flög ju enligt det vi vet i flera timmar efteråt.
Så om de har hamnat i vattnet så är det ju i så fall väldigt långt från den plats där transpondern försvann.
Så nej, det köper jag inte.

Att överleva ute på öppet hav, en ocean, i en livväst i så många dagar? Njaaaaaaaaaaaaaa Vore väl ett mirakel i så fall.

Jag försöker inte sälja något Bara visar på samband och oklarheter. Vi behöver inte debattera överlevnadschanser i flytväst kontra livflotte för det var inte det frågan handlade om utan om ev. överlevande fanns eller inte efter brand/nödlandning.

Däremot köper jag inte att man är väldigt säker på att planet vände. Man är inte säker på någonting annat än att planet saknas.
Senast redigerad av StandByMe 2014-03-17 kl. 16:29.
Citera
2014-03-17, 16:30
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Men brukar piloterna lägga sig för att sova så snart de satt sig i planet?

Haha, sant

Men kan det kanske varit så att den ena av dem ville vara utvilad inför landningen? Vet inte alls hur de brukar lägga upp det där. Personligen har det hänt några gånger att man vill gå och lägga sig en timme in på ett nattpass, piloter är ju inga supermänniskor de heller...
Citera
2014-03-17, 16:30
Medlem
Citat:
Där sade du nåt!

Snarare att det är andrapiloten som går ut och lägger sig, eftersom det är han som säger good night. Nu är förstepiloten helt ensam därinne att göra vad han vill. Han var ju den som först misstänktes. Men det låter lite väl stolligt, ur ett flygsäkerhets perspektiv. Vad händer om han svimmar, och larmet går. Då kommer ju inte andrepiloten in och kan flyga, eftersom dörren skulle vara låst. Alltså borde deras sovavdelning ligga i samma sektion som cockpit. Någon som vet?
Citera
2014-03-17, 16:31
Medlem
bullet^s avatar
Vi leker med tanken att den är kapad och att man har landat den på nåt jävla öken någonstans..
men den måste väl tankas, jag har inte kollat i kartan vart kan man eventuellt ha landat den.. vet dock inte hur bensinförbrukningen är på ett sådant plan och hur mycket man har tankat dom med och hur långt dom kommer från där planet startade tills bensinen tar slut, vet man det då kan man ju ta ut en liten radie.
Citera
2014-03-17, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Förvisso, men jag har ytterst svårt att tro att man inte skulle hinna få iväg något meddelande alls. Man bör ju ha nåt höjd så här långt in i flygningen också. Systemen stängdes av vid olika tidpunkter vilket också pekar på mänsklig inblandning.
Jag lägger alla mina pengar på att pilot (erna) är inblandade i detta. Sen om planet är i delar eller står någonstans i detta nu återstår att se.

Det fetade har ju delvis dementerats? Dvs det "finns" en tidsskillnad mellan sista signal från transponder och bla ACARS men dessa till skillnad från transponder sänder ju data med 30min mellanrum.
Jag tror verkligen att utredare internationellt borde börja ifrågasätta vissa av slutsatserna som dragits eftersom en del slutsatser bygger på gammal information som man sedan inte bekräftat eller dragit tillbaka.

Helhetsbilden blir ju ruggigt förvirrad och kanske till och med missvisande om underlaget för bedömningarna inte är baserat på bekräftad och kontrollerad information (vilket i och för sig är symptomatiskt när det uppstår högt medialt och/eller politiskt tryck även i västvärlden).
Det känns som att Malaysiska myndigheterna inte har haft någonting att gå på så minsta halmstrå har tagits för fakta och därefter har det snurrat på.
Citera
2014-03-17, 16:33
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Haha, sant

Men kan det kanske varit så att den ena av dem ville vara utvilad inför landningen? Vet inte alls hur de brukar lägga upp det där. Personligen har det hänt några gånger att man vill gå och lägga sig en timme in på ett nattpass, piloter är ju inga supermänniskor de heller...

Det var ju bara två piloter ombord så ingen ska snika iväg för en tupplur Dessutom är inte sträckan så lång att det behövs
Citera
2014-03-17, 16:34
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullet^
Vi leker med tanken att den är kapad och att man har landat den på nåt jävla öken någonstans..
men den måste väl tankas, jag har inte kollat i kartan vart kan man eventuellt ha landat den.. vet dock inte hur bensinförbrukningen är på ett sådant plan och hur mycket man har tankat dom med och hur långt dom kommer från där planet startade tills bensinen tar slut, vet man det då kan man ju ta ut en liten radie.

Jag lovar att det postats minst 100 inlägg, sannolikt fler, om inom vilket/vilka områden planet kan ha landat givet bränsleförbrukning och avstånd från senast kända position. Du kan väl inte på allvar tro att ingen i en sån här stor tråd efter en vecka ens tänkt en sån tanke?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in