2014-03-17, 13:29
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arngrip
Olika information och ny förvirring kring när ACARS slogs av:

http://www.theguardian.com/world/blog/2014/mar/17/mh370-crew-of-missing-plane-investigated-for-more-than-a-week-live-updates#block-5326caf0e4b0e42fe28 2779e

Jag är lika förvirrad, trodde att ACARS användes till del för att rapportera motorstatusen. Men om man nu som jag tycker mig kunna läsa sig till att ACARS är avslagen men RR får motorstat i flera timmar efteråt... Vad använder motorerna då för att skicka satellitdata?
Citera
2014-03-17, 13:30
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chill90
Jag tror inte att planet ligger på havsbotten. Frågan är ju om det planeras ett terrordåd runt om i världen eller om det bara var något värdefullt som skulle tas.

Frågan har lyfts tidigare. Det som talar emot att det var något man ville stjäla eller någon individ man ville kidnappa är att då skulle man vara tvungna att ta specifikt just det planet. Då är det betydligt svårare att förklara inblandning av pilot eller crew eftersom det skulle vara en ren chansning om de var med ett plan med sådan värdefull last. Sannolikt skulle också den värdefulla lasten bokas på just det planet med för kort varsel för att dra ihop en operation som denna.

Om det däremot var planet specifikt man var ute efter då spelar det egentligen ingen roll vilket plan som väljs utan vilket plan som helst på en viss rutt går bra. När man får ombord pilot och eventuella andra inblandade så kör man, innan dess kan man förbereda det flera år om man så vill.

Frågan är väl om det verkligen är värt den enorma operation det innebär att sno ett plan i luften, landa det, eventuellt fylla det med sprängmedel, lyfta igen och sen flyga in i någon byggnad. Det känns som om chansen att verkligen lyckas med det är försvinnande liten.
Citera
2014-03-17, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Är det inte ganska osmidigt att kapa ett plan med 230 passagerare om syftet är att gömma undan planet för ett ev terrordåd i framtiden? Jag menar vad gör de av alla resenärer efter de har landat? Borde ju finnas tillfällen med färre passagerare

När du lastat planet med en dirty bomb och sedan flyger det mot ditt mål så har du självklart passagerarna levande kvar ombord. Då blir beslutet svårt för främmande makt om dom ska skjuta ner det eller inte.
Citera
2014-03-17, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chill90
Man kan ju börja undra hur stort detta är egentligen. Hur många som är inblandade osv.

För piloten har ju inte agerat själv i detta. Långt ifrån. Men är det en terrorgrupp, nån typ av maffia som ville åt nåt viktigt på planet eller en hel regering i nåt land som är inblandat?

Jag tror inte att planet ligger på havsbotten. Frågan är ju om det planeras ett terrordåd runt om i världen eller om det bara var något värdefullt som skulle tas.

Själv tror jag det är mycket större och mer personer inblandat än man kan tänka sig.

Intressant är det och jag hoppas verkligen att man kan få klarhet i det. Eller så kanske man inte vill det(tänker stort terrordåd)

Ja det kan man verkligen börja undra. Det är ju det mest spektakulära brottet i mänsklighetens historia isåfall, som får helikopterrånet i Västberga att framstå som ett primitivt bankrån.

Och om det är co-piloten som hälsade godnatt och om godnatthälsningen kom efter det att diverse system redan hade börjat stängas av så måste båda piloterna varit inblandade (besitter ens co-piloten, alltså 27-åringen med skralt antal flygtimmar, kunskapen och erfarenheten som krävs för att genomföra ett sånt här uppdrag? Och eftersom godnatthälsningen verkar ha skickats iväg efter att uppdraget börjat så borde co-piloten vara med på det). Men jag tycker det är väldigt svårt att hitta några som helst beröringspunkter dem emellan? Den ena är ateist och religionskritiker och den andra ser åtminstone inte vara någon fanatiker av något slag, den ena är politiskt aktiv emedan den andra verkar till synes politiskt ointresserad. Och för att de ska genomföra något sånt här tillsammans, så borde de ju i princip ha tillhört samma "terroristgrupp". Det känns isåfall som att även andra personer i flygbolaget borde vara inblandade, bland annat den som parade ihop piloterna (eftersom dessa enligt uppgift inte frågat efter att få flyga tillsammans). Jag köper inte att två piloter som är beredda offra sina sina välbetalda jobb och de karriärer de förmodligen drömt om och strävat efter i hela sina liv för att antingen dö eller riskera livslånga fängelsestraff - av en slump råkar hamna i samma cockpit.

Ja, det måste vara en gigantisk konspiration i så fall och det är väl det som talar emot det.
Citera
2014-03-17, 13:40
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
När du lastat planet med en dirty bomb och sedan flyger det mot ditt mål så har du självklart passagerarna levande kvar ombord. Då blir beslutet svårt för främmande makt om dom ska skjuta ner det eller inte.

Ingen skulle tveka att skjuta ned det. Det lärde jag mig redan under GMU, frågan ställdes och det skulle inte ens övervägas att inte skjuta ned planet.
Citera
2014-03-17, 13:43
Medlem
StandByMes avatar
Nu när Malaysierna pratar om att MH370, en B777-200ER, har flugit marknära - sk "terrain masking" - börjar jag mycket starkt tvivla på att det är rätt kärra dom har följt på radarn. Detta ska alltså ha utförts i mörker över bergig terräng.

Det kanske inte var helt fel med spekulationerna i början om att MH370 blev nedskjutet för då kan det vara jaktplanet som man har följt på radarn och som är mera lämpat för den sortens flygövningar.
Senast redigerad av StandByMe 2014-03-17 kl. 13:48.
Citera
2014-03-17, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig
Ingen skulle tveka att skjuta ned det. Det lärde jag mig redan under GMU, frågan ställdes och det skulle inte ens övervägas att inte skjuta ned planet.

Nä där har du nog helt rätt. Men med hela världen som tittar på lär det ju bli ett jävla spektakel. Även om jag tror att detta scenario är helt otänkbart.
Citera
2014-03-17, 13:48
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori

De bilder på korridorer som postats tidigare här i tråden skulle kanske ha sitt centrum
på Diego Garcia (som i egenskap av stor amerikansk örlogsbas i Indiska oceanan möjligen
skulle kunna ha dylika system).

Praetori, de korridorer som presenterats av utredarna är baserade på de
ping som flygplanets SATCOM systemet har skickat ut.

http://tmfassociates.com/blog/wp-content/uploads/2014/03/I3-satellite-coverage.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d6/MH370_last_ping_corridors.jpg

Det finns alltså flera satelliter som täcker in i princip hela jordklotet.
Enligt utredarna har så flygplanet haft kontakt med den satellit som alltid befinner sig
över Indiska oceanen.

Utredarna vet att när planet skickade sin sista ping till satelliten så var de på ett
visst avstånd (radie) från satellitens centrum. Detta i kombination med att de
uppgifter de har om hur mycket bränsle planet ska ha haft ombord (ej mer än normalt)
gör att de kan få ut två stycken där planet kan ha befunnit sig vid den sista pingen.

Planet kan alltså t.ex. inte ha befunnit sig över Diego Garcia vid sista pingen
eftersom det inte stämmer överens med avståndet till satelliten.

Om de valde att flyga söderut så bör den sista pingen har varit inom detta område;
http://www.airliners.net/ufview.file?id=194466&filename=phpMVBJqw.jpeg
Dvs det område där det aktuella avståndet ifrån satelliten överlappar med
det för närvarande kända teoretiska max-avståndet ifrån där de försvann.

Bild från Socalgeo.

Enligt The Independent så hade planet som mest kunnat flyga 3000miles (2600nm)
från där det försvann om de flög på 30'000 fots höjd.
http://www.independent.co.uk/incoming/article9194712.ece/ALTERNATES/w620/16March_MalaysiaPlaneweb.jpg
Senast redigerad av BleAivano 2014-03-17 kl. 13:53.
Citera
2014-03-17, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StandByMe
Nu när Malaysierna pratar om att MH370, alltså en B777-200ER, har flugit marknära - sk "terrain masking" - börjar jag mycket starkt tvivla på att det är rätt kärra dom har följt på radarn. Detta ska alltså ha utförts i mörker över bergig terräng.

Det kanske inte var helt fel med spekulationerna i början om att MH370 blev nedskjutet för då kan det vara jaktplanet som man har följt på radarn och som är mera lämpat för den sortens flygövningar.
för ca 2000 inlägg sedan:

Citat:
Del av inlägg 3763: Hur sannolikt är det att radarspåret över Malaysia kommer från ett militärflyg under en pågående hemlig operation/militärövning? Alltså, världen och utredarna har "jagat" ett oidentifierat militärflyg. Någon?
Citera
2014-03-17, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig
Ni talar lite om varandra. Jag tror inte det landat på en flygplats som är i bruk - har det landat är det självklart på en väg eller liknande. Om man nu kört in det i en hangar så bör det ju synas från luften att man kört in ett plan där. Att kika på nedlagda flygfält osv. kan inte heller vara några problem - så otroligt många kan det helt enkelt inte finnas. Säg att det finns 20 stycken nedlagda flygfält som klarar eller NÄSTAN klarar en sådan här stor kärra inom flygradien (kallas räckvidden så?). Det bör man ha kunnat kolla upp nu.

Det finns betydligt fler än så. Jag har inga kartor med annat än aktiva flygfält men slänger du in Burma och andra länder inom räckvidden så blir det hysteriskt många. Säg att en eventuellt flygkunnig kapare känt sig inspirerad av SWA 4013. Allt under 2000m i längd blir då plötsligt en möjlighet och det går (med facit i hand av andra landningar) att tänka sig ännu kortare banor (förutsatt att man inte planerat att få upp kärran i luften igen).
Citera
2014-03-17, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
För det första är mobiltäckningen mycket dålig på hög höjd. Men om planet har flugit lågt för att undvika radar så är det möjligt att mobiler kan ha fungerat. Då finns det tre huvudalternativ, antingen har eventuella kapare samlat in alla mobiler eller så har passagerarna varit döda eller så kan man ha använt en störsändare. Det skall finns sådana som kan slå ut mobiltrafik.

Vette sjutton om mobiltelefoner klarar av att switcha mellan mobilmaster i så hög hastighet? Även om den nu inte höll marschfart på 900km/h på låg höjd.

Citat:
Ursprungligen postat av 3dskrivaren
De måste hitta planet nu innan svarta lådan blir förstörd!

Förstörd hur då? Air France kärran som doppade i Atlanten 2009 hittade man "svarta lådan" (datainspelaren) till först 2011, över 2 år senare. På ett jäkla djup. Den är liksom inte gjort av kartong...
Citera
2014-03-17, 13:52
Medlem
Det som stör mig är frånvaron av information om kontakt med passagerarna. Har inte sett när sista kontakten med passagerarna skedde. Hade de möjlighet att kommunicera när planet befann sig ute över havet?

Sen känns det som att informationen om att flygplanet skickat signaler efter den tidpunkt då den försvann och tystnade, är lite spektakulär. Kan man tro att den är sann? Speciellt som det krävs flera timmar ytterligare flygning, vilket i sig lett till massor av olika rykten kring kapning etc. Isåfall om det stämmer är det en historia som överträffar det allra mesta man hört innan.

Men det är värt att ifrågasätta den informationen.

Just att ingen information alls förvarnade, inga nödrop eller sändningar att något problem uppstått talar för ett mycket snabbt förlopp. Sen om orsaken till det kan man spekulera i, men isåfall ligger planet i havet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in