Citat:
Ursprungligen postat av
FimpeDimpen
Skulle vara intressant om du ville utveckla lite.
Om du flyger på ett konstant avstånd (dvs varken avlägsnar dig eller närmar dig) till en radarstation så finns det inget dopplerskifte i ekot som kommer tillbaka. Eftersom mikrovågorna (eller radiovågorna i fallet OTH) studsar på precis allting så kommer flygplanet därmed inte vara urskiljbart från övriga mark och havsekon. Flyger du i en gigantisk cirkel (med radarn i mitten) istället för närmsta vägen så får radarn oerhört svårt att upptäcka dig. Detta är teoretiskt och har mig veterligen möjligen endast utnyttjats av stealthflygplan, och då endast delvis, för att bättre på deras chanser att penetrera luftförsvaret (och då understödda av kraftiga bakgrundsstörare vilket minskar noggrannheten i inmätningarna).
De bilder på korridorer som postats tidigare här i tråden skulle kanske ha sitt centrum på Diego Garcia (som i egenskap av stor amerikansk örlogsbas i Indiska oceanan möjligen skulle kunna ha dylika system).
Nu måste jag dock vara på det klara med att detta är så långt bortanför vad som skulle vara rimligt att det för egen del endast är intressant som tankeexperiment. Att det nämnts i sammanhanget och att "korridorerna" ser ut som de gör kan ha andra förklaringar just eftersom det är så otroligt långsökt.
Edit: Det har framkommit att "Kurvan" som jag tidigare skrev är baserad på information från det brittiska satellitbolaget Inmarsat. Man har med andra ord kunnat uppskatta ett avstånd men inte en riktning (därför ser den ut som den gör). Att cirkeln hamnar med centrum i trakterna kring Diego Garcia får nog endast betraktas som en slump.