2014-03-17, 12:55
Medlem
Snapcounts avatar
Med det här om "terrain masking".

Hade någon utav piloterna en militär bakgrund ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Skulle vara intressant om du ville utveckla lite.

Om du flyger på ett konstant avstånd (dvs varken avlägsnar dig eller närmar dig) till en radarstation så finns det inget dopplerskifte i ekot som kommer tillbaka. Eftersom mikrovågorna (eller radiovågorna i fallet OTH) studsar på precis allting så kommer flygplanet därmed inte vara urskiljbart från övriga mark och havsekon. Flyger du i en gigantisk cirkel (med radarn i mitten) istället för närmsta vägen så får radarn oerhört svårt att upptäcka dig. Detta är teoretiskt och har mig veterligen möjligen endast utnyttjats av stealthflygplan, och då endast delvis, för att bättre på deras chanser att penetrera luftförsvaret (och då understödda av kraftiga bakgrundsstörare vilket minskar noggrannheten i inmätningarna).

De bilder på korridorer som postats tidigare här i tråden skulle kanske ha sitt centrum på Diego Garcia (som i egenskap av stor amerikansk örlogsbas i Indiska oceanan möjligen skulle kunna ha dylika system).

Nu måste jag dock vara på det klara med att detta är så långt bortanför vad som skulle vara rimligt att det för egen del endast är intressant som tankeexperiment. Att det nämnts i sammanhanget och att "korridorerna" ser ut som de gör kan ha andra förklaringar just eftersom det är så otroligt långsökt.

Edit: Det har framkommit att "Kurvan" som jag tidigare skrev är baserad på information från det brittiska satellitbolaget Inmarsat. Man har med andra ord kunnat uppskatta ett avstånd men inte en riktning (därför ser den ut som den gör). Att cirkeln hamnar med centrum i trakterna kring Diego Garcia får nog endast betraktas som en slump.
Senast redigerad av Praetori 2014-03-17 kl. 13:21.
Citera
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Finns det ingen sån hemlig knapp ?
Det finns ju på varje fartyg , dvs placeringen är hemlig.

Vad jag känner till ställer man in transpondern på att "squawka", dvs sända, den fyrsiffriga koden 7500 vid en kapning. Detta tar ju dock längre tid och går inte att göra obemärkt jämfört med att bara trycka på en knapp.

Tycker alla i kabinpersonalen borde ha varsin trådlös larmknapp på sig, även om det kan verka lite överdrivet. Kör själv lastbil om nätterna, och då har vi personliga larmdosor (stora som en mobiltelefon) på oss. Håller man inne en stor fet röd knapp på den i två sekunder ringer den upp polisen så att de kan höra vad som pågår (den har alltså inbygg mikrofon), samt börjar skicka GPS-data så de kan spåra sändaren. Och det för en sketen lastbil med en ynka person ombord.
Citera
2014-03-17, 12:56
Medlem
AgentHemligs avatar
Bara jag som tröttnat på detta nu? Planet är någonstans - antingen på marken, eller i havet.

Om det stått på marken någonstans så måste det ju varit hur simpelt som helst att hitta det, eller hur? Det kan inte ta mer än 1-2 timmar att plocka fram alla möjliga flygplatser inom räckvidden. Så kollar man dem -

Finns planet där JA/NEJ.

Om inte - det ligger i vattnet. Case closed.
Citera
2014-03-17, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig
Bara jag som tröttnat på detta nu? Planet är någonstans - antingen på marken, eller i havet.

Om det stått på marken någonstans så måste det ju varit hur simpelt som helst att hitta det, eller hur? Det kan inte ta mer än 1-2 timmar att plocka fram alla möjliga flygplatser inom räckvidden. Så kollar man dem -

Finns planet där JA/NEJ.

För en kontrollerad landning på en flygplats så är ju mängden banor begränsade ja. Men det finns säkerligen nedlagda flygfält, vägar och annat som i teorin skulle kunna användas för en riskabel landning av en 777a. Det räcker ju i princip med en gammal bombflygplats från världskriget där gräsfältet klarar vikten (det måste inte vara asfalt/betong) eller en schaktad sträcka mark eller gammal sjöbotten.
Nu tycker jag att alltihop känns otroligt konstlat som det är men OM det är någon som snattat planet och varit så pass väl förberedd så att man kan få det att försvinna så är mängden landningsplatser säkerligen inte få till antalet.
Citera
2014-03-17, 13:08
Bannlyst
De måste hitta planet nu innan svarta lådan blir förstörd!
Citera
2014-03-17, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
Vad jag menar mer precist är - hur går de normala trafikflyglederna i förhållande till militära radaranläggningar i området? Om lederna går tillräckligt långt borta kanske inte en normal, påslagen, transponder har räckvidd nog att nå fram till radaranläggningen. Då skulle ett plan med avslagen transponder inte se annorlunda ut än vilket annat plan som helst (på det avståndet från radaranläggningen). Sen att jag själv inte tror ett dugg på att det skulle vara så välplanerat, genomförbart och att ett tillräckligt starkt motiv finns är en annan sak...

Enligt wikipedia har transpondern tydligen längre räckvidd än en simple radar.
Citera
2014-03-17, 13:11
Medlem
Man kan ju börja undra hur stort detta är egentligen. Hur många som är inblandade osv.

För piloten har ju inte agerat själv i detta. Långt ifrån. Men är det en terrorgrupp, nån typ av maffia som ville åt nåt viktigt på planet eller en hel regering i nåt land som är inblandat?

Jag tror inte att planet ligger på havsbotten. Frågan är ju om det planeras ett terrordåd runt om i världen eller om det bara var något värdefullt som skulle tas.

Själv tror jag det är mycket större och mer personer inblandat än man kan tänka sig.

Intressant är det och jag hoppas verkligen att man kan få klarhet i det. Eller så kanske man inte vill det(tänker stort terrordåd)
Citera
2014-03-17, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig

Finns planet där JA/NEJ.

Om det har landat så står de säkert inte kvar på landningsbanan utan har väl parkerats i en hangar/ett garage och kanske målats om. Vad vet jag, men att gömma ett plan på marken känns som den lättaste uppgiften i det här sammanhanget. Och nej, tror det är uteslutet att planet har landat på ett flygplats som är i bruk. Det har nog siktat in sig på en ödsligt belägen landningsbana.
Citera
2014-03-17, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
http://keithledgerwood.tumblr.com/post/79838944823/did-malaysian-airlines-370-disappear-using-sia68

Intressant text!

Japp, synnerligen intressant teori om detta är fysiskt möjligt. Har varit inne på detta spår, som en av möjliga lösningar under flera dagar. Ingen har hittils kunnat avfärda teorin. Man hoppas bara att indien/pakistan/afghanistan inte bara "viftar bort saken" och avfärdar det hela med att "nej då inget oidentifierat har passerat" utan att de verkligen tar en lång och ordentlig titt på radarinselningen. Man tycker att det borde gå att åtminståne få en hint om teorin kan stämma..
Senast redigerad av ManTheStan 2014-03-17 kl. 13:25.
Citera
2014-03-17, 13:25
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
För en kontrollerad landning på en flygplats så är ju mängden banor begränsade ja. Men det finns säkerligen nedlagda flygfält, vägar och annat som i teorin skulle kunna användas för en riskabel landning av en 777a. Det räcker ju i princip med en gammal bombflygplats från världskriget där gräsfältet klarar vikten (det måste inte vara asfalt/betong) eller en schaktad sträcka mark eller gammal sjöbotten.
Nu tycker jag att alltihop känns otroligt konstlat som det är men OM det är någon som snattat planet och varit så pass väl förberedd så att man kan få det att försvinna så är mängden landningsplatser säkerligen inte få till antalet.

Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Om det har landat så står de säkert inte kvar på landningsbanan utan har väl parkerats i en hangar/ett garage och kanske målats om. Vad vet jag, men att gömma ett plan på marken känns som den lättaste uppgiften i det här sammanhanget. Och nej, tror det är uteslutet att planet har landat på ett flygplats som är i bruk. Det har nog siktat in sig på en ödsligt belägen landningsbana.

Ni talar lite om varandra. Jag tror inte det landat på en flygplats som är i bruk - har det landat är det självklart på en väg eller liknande. Om man nu kört in det i en hangar så bör det ju synas från luften att man kört in ett plan där. Att kika på nedlagda flygfält osv. kan inte heller vara några problem - så otroligt många kan det helt enkelt inte finnas. Säg att det finns 20 stycken nedlagda flygfält som klarar eller NÄSTAN klarar en sådan här stor kärra inom flygradien (kallas räckvidden så?). Det bör man ha kunnat kolla upp nu.

Att i princip krashlanda kärran i djungeln på en indiana jones flygplats känns ju inte heller riktigt aktuellt - någon skulle ha märkt det - sådana platser är ju betydligt fler men det känns inte riktigt vettigt att göra en sådan avancerad kapning av planet för att mer eller mindre haverera.

Nae, et logiska är att planet ligger och skvalpar någonstans i havet. Jag kan förstå att det är intressant för folk och media att spekulera, men vi talar ju inte om att hela världen låg för planets fötter, vill man använda kärran till något terroristigt (kul ord) så måste det ändå vara en hyfsat stabil landningsplats. De bör vara ganska få till antalet att kontrollera.
Citera
2014-03-17, 13:25
Medlem
ningudos avatar
Hans Kjäll: Jag har två hypoteser, en att det är ett stort systemfel och då finns flygplanet med all sannolikhet på havsbotten långt ut i Indiska oceanen. Den andra hypotesen är kapning och då borde flygplanet ha landat någanstans och vara intakt eller så misslyckades kapningen och då finns flygplanet sannolikt på havsbottnen också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in