2014-03-17, 13:53
Medlem
StandByMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
för ca 2000 inlägg sedan:

Din fråga då förblev obesvarad?
Citera
2014-03-17, 13:53
Medlem
-X-hellfires avatar
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/03/16/article-2582146-1C25907D00000578-110_306x423.jpg

The final words spoken from the cockpit of the missing Malaysia Airlines flight came from the co-pilot, not the captain, officials revealed.

It had been reported that a casually spoken 'all right, good night' came from Captain Zaharie Ahmad Shah, but Malaysian officials disclosed that it was actually said by 27-year-old Fariq Abdul Hamid, described by friends as mild-mannered and with a bright future ahead of him.

The seemingly innocuous phrase was spoken to air traffic controllers after a maintenance computer that relays data on the plane's status was disabled.

...

While investigators visited the homes of Shah and Hamid, it was also revealed by Malaysian police that the two pilots did not request to fly together, reported the Wall Street Journal.

It comes as FBI investigators say the disappearance of MH370 may have been ‘an act of piracy’ and the possibility that hundreds of passengers are being held at an unknown location has not been ruled out.

If the plane was intact and had enough electrical power in reserve, it would be able to send out a radar 'ping'.

After a missing half hour, ‘all right, good night' was spoken to air traffic controllers rather than the usual sign-off of ‘Roger and out’.

Whoever was talking did not mention a problem with the flight, suggesting an attempt was made to mislead ground control.

Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2582146/Caught-CCTV-Pilots-doomed-Malaysian-Airlines-flight-walk-security-final-time-off.html#ixzz2wDfkXgKV

Då är det väl klart att det var co-pilot som tog över planet, se även mitt inlägg #2320
(FB) Malaysia Airlines Flygning MH370 saknas 2014-03-09

Är fortfarande skeptisk till att 1:e piloten med 18 000 timmars erfarenhet skulle hitta på något sådant frivilligt.

Vet inte om det tagits upp innan men det kan vara så att 1:e piloten innan flighten mh-370 blivit uppsökt av co-pilot och hans kumpaner, tagit någon ur hans familj som gisslan, hotad till livet, kanske var därför de sas "flyttade ut" från hans hem som tagit upp innan i tråden. Det gisslanspåret kan vara "mörkat" av militären då de befinner sig i en känslig "förhandling" om de övriga 239 passagerna i planet.

PS det är dock dailymail och dess reportrar "Cut & paste" som författat det hela. När Tintin får vara med sådana här artiklar, ja då är det "Kalle Anka" nivå på det hela.
Senast redigerad av -X-hellfire 2014-03-17 kl. 14:06.
Citera
2014-03-17, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Praetori, de korridorer som presenterats av utredarna är baserade på de
ping som flygplanets SATCOM systemet har skickat ut.
Japp det var precis vad jag skrev tidigare, inlägget rörde något helt annat som du kanske misstolkade (dvs möjligheten att undvika att synas på radar om man avsåg eventuella sensorer just på Diego Garcia, inte att det skulle finnas något ytterligare samband). Nåväl, överspelat hur som helst.
Citera
2014-03-17, 13:57
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
RR får motorstat i flera timmar efteråt... Vad använder motorerna då för att skicka satellitdata?

ACARS använder tydligen flera sätt att skicka data, VHF över land och sattelit över hav, kan det vara så att de slog av sattelitdelen men 'glömde' radiolänken (VHF)? När planet sedan landade fick radiolänken kontakt och skickade sitt data... ja mycket foliehatt jag vet
Citera
2014-03-17, 14:02
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det finns betydligt fler än så. Jag har inga kartor med annat än aktiva flygfält men slänger du in Burma och andra länder inom räckvidden så blir det hysteriskt många. Säg att en eventuellt flygkunnig kapare känt sig inspirerad av SWA 4013. Allt under 2000m i längd blir då plötsligt en möjlighet och det går (med facit i hand av andra landningar) att tänka sig ännu kortare banor (förutsatt att man inte planerat att få upp kärran i luften igen).

Men det är rätt poänglöst att kapa ett plan om man inte planerar att

1. Förhandla om gisslan.

eller

2. Få upp den i luften och använda det till något.

eller

3. Krasha in det i nått / i havet för att döda gisslan. Detta känns dock med ganska poänglöst eftersom inget direkt budskap framgått såhär långt.

Säg att det är 500 stycken områden som klarar av att landa och få upp en sådan här kärra - det tror jag är grovt i överkant och vid det här laget så hade man hunnit kolla av dem utan problem.
Citera
2014-03-17, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -X-hellfire
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/03/16/article-2582146-1C25907D00000578-110_306x423.jpg

The final words spoken from the cockpit of the missing Malaysia Airlines flight came from the co-pilot, not the captain, officials revealed.

It had been reported that a casually spoken 'all right, good night' came from Captain Zaharie Ahmad Shah, but Malaysian officials disclosed that it was actually said by 27-year-old Fariq Abdul Hamid, described by friends as mild-mannered and with a bright future ahead of him.

The seemingly innocuous phrase was spoken to air traffic controllers after a maintenance computer that relays data on the plane's status was disabled.

Fetade det viktiga. Tiderna i sammanhanget litar jag inte ett dugg på. Jag skulle inte bli ett dugg överraskad om vissa av de inblandade klockorna från de extremt olika system som använts helt enkelt går fel med ett par minuter. Det skulle nämligen förklara precis allt som ser mystiskt ut.
Dvs det var SIA68 som Malaysiska militären säger sig spåra och inte den försvunna kärran, de 14 minuter man talar om i sammanhanget är även lika stor som tidsskillnaden man hävdar mellan transponderns försvinnande och annan utrustning.

Dvs allt försvann samtidigt som transpondern och hela det västliga spåret är en olycklig utveckling till följd av inkompetens och slarv.
Det enda suspekta är satellitsignalerna eftersom 7 timmar är på tok för mycket i sammanhanget om nu inte Inmarsat eller haveriutredarna är dumma i huvudet och inte dubbelkollat och/eller tagit hänsyn till tidsskillnaden mellan inblandade länder (varpå allt faller på plats) eller att den uppfattade signalen helt enkelt är från ett annat flygplan eller någon glitch.
Senast redigerad av Praetori 2014-03-17 kl. 14:05.
Citera
2014-03-17, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig
Men det är rätt poänglöst att kapa ett plan om man inte planerar att

1. Förhandla om gisslan.

eller

2. Få upp den i luften och använda det till något.

eller

3. Krasha in det i nått / i havet för att döda gisslan. Detta känns dock med ganska poänglöst eftersom inget direkt budskap framgått såhär långt.

Det vet du inte. Kanske i detta just nu så förhandlar man med ev kapare eller har redan gjort det. Vi kan bara spekulera men vi kan säkert konstantera att de vet mer än vad som sagts offentligt.
Citera
2014-03-17, 14:12
Medlem
SilentVictorys avatar
Något som vore väldigt intressant att få reda på är huruvida någon av de teknikerna som var ombord satt i jumpseat eller om de båda satt på sina tilldelade platser.

Någon som har info om det?

Ett möjligt scenario i det läget kan ju vara att teknikerna pular med något, och talar om att de har läget under kontroll. Varför då styrman väljer att inte påtala något särskilt till ATC i det läget.
Om nu transpondern skulle slås av under dubbelriktad förbindelse med ATC så skulle givetvis dessa reagera på det. Vilket de alltså inte verkar ha gjort. Och det får mig att tro att någonting inte riktigt stämmer här med de uppgifterna.

Jag personligen tror inte på någon teori om att de tagit någon familj som gisslan å haft sig.
Snarare i så fall ett kärleksdrama alt. separation i och med styrmans familj flyttat ut.
Inte första gången någon tar livet av sig p.g.a sådana saker, ett möjlig orsak som man kanske ska jaga vidare lite i. (Jag är medveten om mod-meddelanden här ang. självmord)

Två nya saker att gräva lite i. Har inte sett att detta tagits upp tidigare. Men å andra sidan så skrivs det en jävla massa skit här i tråden, och det blir omöjligt att hinna läsa allting.
Citera
2014-03-17, 14:13
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Fetade det viktiga. Tiderna i sammanhanget litar jag inte ett dugg på. Jag skulle inte bli ett dugg överraskad om vissa av de inblandade klockorna från de extremt olika system som använts helt enkelt går fel med ett par minuter. Det skulle nämligen förklara precis allt som ser mystiskt ut.
Dvs det var SIA68 som Malaysiska militären säger sig spåra och inte den försvunna kärran, de 14 minuter man talar om i sammanhanget är även lika stor som tidsskillnaden man hävdar mellan transponderns försvinnande och annan utrustning.

Dvs allt försvann samtidigt som transpondern och hela det västliga spåret är en olycklig utveckling till följd av inkompetens och slarv.
Det enda suspekta är satellitsignalerna eftersom 7 timmar är på tok för mycket i sammanhanget om nu inte Inmarsat eller haveriutredarna är dumma i huvudet och inte tagit hänsyn till tidsskillnaden mellan inblandade länder (varpå allt faller på plats) eller att den uppfattade signalen helt enkelt är från ett annat flygplan eller någon glitch.

Nja 7 timmar är inte så otroligt. Om det stämmer att de hade en räckvidd på 2600nm
på FL300 så ger det c.a 6 timmars flygning om de hållit en hastighet på 430knop
men om de flugit på högre höjd, t.ex. FL400 så ökar räckvidden men kanske 200-250nm
per varje 5000 fots ökning i höjd. Om du dessutom tar med i beräkningen att de kan
ha minskat farten något så är inte 7 timmar någon omöjlighet.

@SilentVictory, det var väl Kaptenens familj som påstods ha flyttat ut men
jag har för mig att jag läst att detta inte stämde men jag är osäker på den saken.
Senast redigerad av BleAivano 2014-03-17 kl. 14:15.
Citera
2014-03-17, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Nja 7 timmar är inte så otroligt. Om det stämmer att de hade en räckvidd på 2600nm
på FL300 så ger det c.a 6 timmars flygning om de hållit en hastighet på 430knop
men om de flugit på högre höjd, t.ex. FL400 så ökar räckvidden men kanske 200-250nm
per varje 5000 fots ökning i höjd. Om du dessutom tar med i beräkningen att de kan
ha minskat farten något så är inte 7 timmar någon omöjlighet.

@SilentVictory, det var väl Kaptenens familj som påstods ha flyttat ut men
jag har för mig att jag läst att detta inte stämde men jag är osäker på den saken.

Nej men det jag avsåg var att 7 timmar är för lång tid för att bero på en felställd klocka.
(men väl andra orsaker).
Citera
2014-03-17, 14:19
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miske
Det vet du inte. Kanske i detta just nu så förhandlar man med ev kapare eller har redan gjort det. Vi kan bara spekulera men vi kan säkert konstantera att de vet mer än vad som sagts offentligt.

Med andra ord så kan tråden låsas?

Sådat här kryper alltid fram. Det är en för stor sak för att man i hemlighet skall förhandla om något bakom lyckta dörrar - det ligger i kaparnas intresse att trycka på för att få sin vilja igenom. Dessutom förhandlar inte någon större makt i världen med terrorister, eller hur?

Detta är ingen actionfilm, utan verkligheten. 230 +/- liv spelar ingen roll i sammanhanget.
Citera
2014-03-17, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Något som vore väldigt intressant att få reda på är huruvida någon av de teknikerna som var ombord satt i jumpseat eller om de båda satt på sina tilldelade platser.

Hm, flygtekniker som sitter i cockpit är väl rätt utrotat sedan 80-talet? Däremot fanns visst en flygtekniker ombord som passagerare:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2582504/MH370-Malaysia-Airlines-mystery-Police-probe-flight-engineer-Mohd-Khairul-flight-engineer-private-je t-firm-involved-hijacking.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in