Citat:
Ursprungligen postat av
IzZzY
Jag har varit mer eller mindre överygad om att det har funnits en koppling mellan domen och MH370 sedan första början. (även om jag då trodde det var en bomb) Piloten tycks vara just en sådan individ som är en fanatisk anhängare av oppositionen. Han har haft god tid på sig att lista ut hur han ska gå till väga, vart han kan landa och kanske förbereda något på plats. Motivet bör i så fall vara att få Anwar Ibrahim frisläppt i händelse av en fällande dom, och med ett sådant motiv och så länge passagerarna behandlats väl så är det inte nödvädigtvis så att det skulle innebära politiskt självmord. Piloten skulle sannolikt ses som en hjälte bland många av hans oppositionella kamrater. Det faktum att han inte hört av sig än skulle kunna vara ett sätt att låta regeringen ge sig ut på just denna jakt efter ett plan som inte kan hittas, för att få dem att verkar inkompetenta.
Så när ett plan försvinner så är din första tanke att den demokratiska politiska oppositionen på något sätt är inkopplad? Det låter ganska vrickat om du frågar mig.
Det är dock härliga och friska spekulationer och konspirationsteorier. De faller helt inom ramen för en regim som ser oppositionen som terrorister och inte som demokratiska medtävlare om makten. Spekulationerna kan ju ha viss klangbotten inom Malaysia, men ter sig som helt absurda för folk som inte är indoktrinerade av regimens media.
Det låter dessutom som att du har en känslomässig koppling till Malaysia att döma av din värdering av oppositionen och deras ledare som knappast alls kännetecknas av desperation. Däremot är det snarare en regim som kastar sin politiska motståndare i fängelse stup i kvarten och som givetvis blandar in oppositionsledaren när ett plan försvinner, som verkligen har tappat konceptet och är desperat.
Oppositionsledaren leder en multi-etnisk koalition i ett land med stora minoriteter. Detta ser du kanske som något negativt och konstigt. Men det verkar vara en styrka, då Anwar har starkt stöd för sitt försök. Regimen, å andra sidan, spelar ut det malaysisk-nationalistiska kortet stup i kvarten i sitt försök att sitta kvar.
Jag är svensk utan kopplingar till Malaysia men jag har varit i landet många gånger. Medierna är fulla av politisk propaganda för regimen och dagliga hyllningar till regeringen och dess företrädare - samt sockrade med smädelser mot den politiska oppositionen och dess ledare.
Regimen gör nu totalt bort sig inför världen och på internationella presskonferenser. Den framstår som helt igenom inkompetent, särskilt då den plötsligt blandar in oppositionen på helt lösa spekulationer. Det är totalt lol. Regimen fattar tyvärr inte hur mycket den skadar landet.