2014-03-17, 04:00
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Om de flyger över land så har de ju täckning.

Inte så högt upp i luften.

Citat:
Och om de hör tumult från cockpit så borde någon ha försökt kontakta någon.

Fanns inga möjligheter att kontakta någon.
Citera
2014-03-17, 04:02
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Har du surfat runt pa nyhetstidningarna nu ? Jag var inne nyss pa Aftonbladet och 3 engelska tidningar, ingen av dessa hade MH370 som forsta nyhet. Pa Daily Mail sa ar en dalig online dating erfarenhet, 40p skattehojning samt en tvist om TV-licens mer intressant vad vad som skett med planet. Det har gatt over en vecka, inga konkreta svar och vardet sjunker. Det ar just detta som far din teori att te sig svag.

Det ar inget historiskt eller "wow" i ditt resonemang alls, tyvarr. Inget land kommer start krig for att det far sitt plan nerkjutet, media kommer skriva om saken ett par dagar, saken kommer fa en wikipediasida och sedan ar det forpassat till glomska och det kommer tas upp som en sidfot nasta gang ett plan forsvinner.

Samma sak galler dock omvant om det nu skulle vara piloten som vill gora ett statement, han har isf missat ett ypperligt tillfalle, vilket gor att jag tvivlar pa den teorin ocksa.

Jo men nu har ju allt kört fast liksom, kommer inte särskilt mycket nytt i ämnet. Ingen vet någonting. Men så fort det kommer upp något nytt jätteintressant så kommer allt blossa upp igen.

Tidningarna måste ju tänka på sina intäker och när MH370-storyn för tillfället inte utvecklas vidare så måste de ju ta in annat också. Så var det ju även med 9/11 så klart, först var det ju så mättat i media att det inte fanns något annat att titta på liksom, men sedan ebbade det ut även det.

Men vi får se hur det går, det får tiden utvisa här nu.
Citera
2014-03-17, 04:09
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Inte så högt upp i luften.

Fanns inga möjligheter att kontakta någon.

Ok
Senast redigerad av EnergizerBunny 2014-03-17 kl. 04:16.
Citera
2014-03-17, 04:15
Bannlyst
Citat:
Aven om jag nu inte tror pa teorin landa och halla passagarerna gisslan-teorin fullt ut sa ar iaf detta en mer rimlig, och logisk forklaring an de som hitills framforts. Kudos for denna.

Denna stammer sa mycket mer in pa kaptenens hallning. Da blir ju foljdfragan: vart tusan har dom isf landat ?

Just i centralasien kryllar det av gamla sovjetiska flygbaser, varav flera faktiskt är ute i ingenstans. Särskilt i Kazakhstan vilket ligger i linje med den sista pingen som snappats upp från satelliten. Men frågan är ju huruvida det finns någon form av bevakning kvar, eller om de är helt övergivna. Samt i vilket skick landningsbanorna är i efter 20+ år av förfall(?). Men så länge man trodde att planet låg i sydkinesiska havet så har man troligen inte haft anledning att undersöka varje flygfält. Däremot bör det, om den teorin stämmer, visa sig ganska snart om det ligger något i det.

Citat:
Visst är det ett alternativ. Dock lär vi inte veta att det har landat förrän hela operationen med att säkra platsen är över. Sådant lär man inte vilja ha ut i media då det ju lär störa operationen.

En tidigare teori om att man vill åt någonting på planet som en "kartell" i Iran skulle ha stor nytta av är lättare att pussla ihop, då man redan där på plats i Iran har folk som kan muta de personer som krävs, samt personer för att kunna ta emot 777an som landar.

Medan det för att få ihop din teori behöver det komma dit folk som är engagerade i problemen i Malaysia, varför den planen vore svårare att utföra, men säkert inte omöjligt. Så visst är det en teori också. Hela skiten är ju rätt skum alltså, så varför inte. Bara att man inte kunnat spåra planet via radar när det åter flög över land i Malaysia är ju en aning märkligt.

Ja, jag är inne på din linje också. Och det kan pågå förhandlingar redan nu. Det krävs att mycket ska falla på plats, och det krävs nog en relativt stor organisation bakom ett sådant scenario. Jag vill tro att det måste finnas en grupp på plats som har förberett det hela i så fall. De kan vara andra från malaysia och/eller lokala förmågor som man kunnat betala eller på annat sätt övertyga. Vilket naturligtvis gör allt så mycket svårare, men långt ifrån omöjligt. Det finns väldigt många från Kazakhstan här i Malaysia. Bara på universitetet jag studerar på i KL har ett hundratal, och fler från andra centralasiatiska länder. (De flesta etniska ryssar) Så det finns en bred bas där man kan rekrytera hjälp.

Men som du är inne på, allt är redan så skumt att det inte längre finns några alternativ kvar som "makes sense". Det som blir kvar är en radda av i varierande grad osannolika händelseförlopp. Att min teori är riktig är, som jag skrev tidigare, osannolikt, men inget annat känns mindre osannolikt utifrån den information som finns tillgänglig. Ett jäkla mysterium.
Citera
2014-03-17, 04:18
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Men var finns uppgifterna om när kontakten med passagerarna bröts?

På något sätt måste väl passagerare kunnat ha kontakt med omvärlden? Wi-Fi, Internet via vad vet jag, mobil på något vis.

Har ingen av de över 220 haft kontakt med någon nere på land, som kan bekräfta att "kontakten bröts vid den och den tidpunkten"?
Vet inte, ärligt talat. Möjligt att flygplanet erbjuder Internet/telefoni men att det också kan stängas av av piloten.
Citera
2014-03-17, 04:23
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IzZzY
Just i centralasien kryllar det av gamla sovjetiska flygbaser, varav flera faktiskt är ute i ingenstans. Särskilt i Kazakhstan vilket ligger i linje med den sista pingen som snappats upp från satelliten. Men frågan är ju huruvida det finns någon form av bevakning kvar, eller om de är helt övergivna. Samt i vilket skick landningsbanorna är i efter 20+ år av förfall(?). Men så länge man trodde att planet låg i sydkinesiska havet så har man troligen inte haft anledning att undersöka varje flygfält. Däremot bör det, om den teorin stämmer, visa sig ganska snart om det ligger något i det.

Ifall de först började nyligen eller skall göra, så hoppas jag de inte är för sent ute, med tanke på att man haft många dagar på sig att "gömma" planet, hur i hela världen det nu skulle gå till med tanke på storleken. Kollar man av tänkbara flygfält via satellit, är det lättare att hålla planet "gömt", annars får man ha tillgång till hangarer i den storleken - och det är nog ganska uteslutet att de har.

Så nä, nu är det väl bara vänta och se. Det lär visa sig hyfsat snart i så fall.

Det är väl ljust i KL nu? Läggdags här i Sverige iaf
Citera
Medlem
AnnaLinderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IzZzY
Jag har varit mer eller mindre överygad om att det har funnits en koppling mellan domen och MH370 sedan första början. (även om jag då trodde det var en bomb) Piloten tycks vara just en sådan individ som är en fanatisk anhängare av oppositionen. Han har haft god tid på sig att lista ut hur han ska gå till väga, vart han kan landa och kanske förbereda något på plats. Motivet bör i så fall vara att få Anwar Ibrahim frisläppt i händelse av en fällande dom, och med ett sådant motiv och så länge passagerarna behandlats väl så är det inte nödvädigtvis så att det skulle innebära politiskt självmord. Piloten skulle sannolikt ses som en hjälte bland många av hans oppositionella kamrater. Det faktum att han inte hört av sig än skulle kunna vara ett sätt att låta regeringen ge sig ut på just denna jakt efter ett plan som inte kan hittas, för att få dem att verkar inkompetenta.

Så när ett plan försvinner så är din första tanke att den demokratiska politiska oppositionen på något sätt är inkopplad? Det låter ganska vrickat om du frågar mig.

Det är dock härliga och friska spekulationer och konspirationsteorier. De faller helt inom ramen för en regim som ser oppositionen som terrorister och inte som demokratiska medtävlare om makten. Spekulationerna kan ju ha viss klangbotten inom Malaysia, men ter sig som helt absurda för folk som inte är indoktrinerade av regimens media.

Det låter dessutom som att du har en känslomässig koppling till Malaysia att döma av din värdering av oppositionen och deras ledare som knappast alls kännetecknas av desperation. Däremot är det snarare en regim som kastar sin politiska motståndare i fängelse stup i kvarten och som givetvis blandar in oppositionsledaren när ett plan försvinner, som verkligen har tappat konceptet och är desperat.

Oppositionsledaren leder en multi-etnisk koalition i ett land med stora minoriteter. Detta ser du kanske som något negativt och konstigt. Men det verkar vara en styrka, då Anwar har starkt stöd för sitt försök. Regimen, å andra sidan, spelar ut det malaysisk-nationalistiska kortet stup i kvarten i sitt försök att sitta kvar.

Jag är svensk utan kopplingar till Malaysia men jag har varit i landet många gånger. Medierna är fulla av politisk propaganda för regimen och dagliga hyllningar till regeringen och dess företrädare - samt sockrade med smädelser mot den politiska oppositionen och dess ledare.

Regimen gör nu totalt bort sig inför världen och på internationella presskonferenser. Den framstår som helt igenom inkompetent, särskilt då den plötsligt blandar in oppositionen på helt lösa spekulationer. Det är totalt lol. Regimen fattar tyvärr inte hur mycket den skadar landet.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StandByMe
En reflektion jag gör när jag tittat på "korridorerna" som planet antas ha befunnit sig inom är att cirkeln som de baseras på går mycket nära planets senast kända position. Cirkeln korsar även i stort sett positionen som Kina angav att man sett möjliga vrakdelar på. Även observationen från ögonvittnet på oljeplattformen pekar mot cirkeln.

Det kanske är så att planet verkligen fick problem/brand utbröt men att den skickliga piloten lyckades nödlanda på havet och att planet därefter höll sig flytande i 7-8 timmar innan det sjönk och försvann.

Sjönk planet efter en lyckad nödlandning på öppet hav borde man hittat passagerarna vid det här laget. Finns ju flytvästar och sånt ombord.
Citera
2014-03-17, 04:24
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Vet inte, ärligt talat. Möjligt att flygplanet erbjuder Internet/telefoni men att det också kan stängas av av piloten.

Här finns lite intressanta notes ang. täckning m.m.

http://www.news.com.au/technology/gadgets/could-mobile-phone-tracking-help-find-missing-malaysian-airlines-flight-mh370/story-fn6vihic-1226856877396
Citera
2014-03-17, 04:27
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Sjönk planet efter en lyckad nödlandning på öppet hav borde man hittat passagerarna vid det här laget. Finns ju flytvästar och sånt ombord.

Fast det hjälper föga om man letar på fel ställen. Om de har landat på vatten så är det ju Indiska oceanen i så fall, o den är rätt stor - inte lätt att hitta passagerarna bara sådär. Och i så fall lär passagerarna vara döda för länge sedan.
Citera
2014-03-17, 04:27
Medlem
AnnaLinderssons avatar
Citat:
Aven om jag nu inte tror pa teorin landa och halla passagarerna gisslan-teorin fullt ut sa ar iaf detta en mer rimlig, och logisk forklaring an de som hitills framforts. Kudos for denna.

Denna stammer sa mycket mer in pa kaptenens hallning. Da blir ju foljdfragan: vart tusan har dom isf landat ?

Kaptenens hållning? Är du medveten om att kaptenen stöder en demokratiskt oppositionsledare som har stöd av majoriteten av de röstande? Kaptenens "hållning" är den helt naturliga hållning som alla med något bakom pannbenet har i Malaysia, dvs. de som inte har låtit sig bli indoktrinerade av regimens media. Är du dessutom medveten att detta nu blivit till inrikespolitik pga den imbecillt inkompetenta regimen i Kuala Lumpur, som skyller allt negativt på oppositionen?
Citera
2014-03-17, 04:40
Medlem
trattfans avatar
Vet att det redan har varit uppe men blev tvungen att dra på Lost igen efter alla år.
Skrämmande när piloten säger "Efter xx timmar så dog kommunikationen. Vi vände om och då stötte vi på turbulens. De letar efter oss på fel ställe."

Nu säger jag ju inte att så är fallet med just MH370 men ändå skrämmande.
Hoppas bara att passagerarna dog snabbt och tror tyvärr inte att det har skett någon kapning.

Blir fan knäckt om de inte hittar planet. Så mycket man har blivit insatt i detta fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in