Citat:
Ursprungligen postat av
LadyMystica
Du pratar hela tiden om "historiska handelser" och "eko" over hela varlden osv. det ar helt ok, for det ar vad kapare/terrorister vill. Det kan vi enas om.
Det jag vander mig emot i ditt resonemang ar att det skulle vara "historiskt" och ge ett eko att ett land skjuter ner ett plan som ses som ett hot, passagerare eller ej. Det ar det inte. Det skulle daremot fa ett sjudjavla mer liv i luckan om man nu gjorde en 9/11 light, mot te.x Peking.
Ditt resonemang haltar saledes ratt rejalt. Det racker inte att anhoriga skriker och vralar for att det skall bli historiskt. Hur manga tror du kommer ihag Iran Air flight 655 te.x ? Och ha da i atanke att det var en ren och skar djavla skandal, 60 barn ombord te.x och vad blev utfallet ? Medaljer och lite ersattning. Mojligen Lockerbi som hamnd, men det ar inte klarlagt saklart.
Stall dig nu fragan hur manga som kanner till 9/11.
Jag anser inte de går att jämföra. För det första hände det -88 då nyhetsspridning inte alls hade samma effekt som idag. Idag sprids allt som en löpeld på sekunder, hela världen över, via TV, via Internet, via radio, via mobiler, osv. osv.
Sedan så var det mer en olycklig händelse än något annat. Det var ju inget avsiktligt från USA's sida att skjuta ner de stackarna. Det var en rad olyckliga händelser som ledde upp till det.
Det är inte främst p.g.a skrikande anhöra som en nerskjutning av MH370 skulle vara värre, utan snarare för att hela världen tittar.
Ponera att ett barn skjuts ihjäl i Syrien imorgon, det kommer ett litet nyhetsinslag om det på kvällen. Vad händer sedan? Det är glömt på minuter.
Gör om exakt samma sak, med ett ordentligt "förspel" där media bevakar samtidigt som man avväger om man skall avrätta barnet eller inte, och BAM, två veckor senare, när världen hela tiden fått följa händelsen, så får barnet ett skott i pannan.
Det skulle bli ett sådant jävla liv, så det går inte jämföra med första allternativet då man bara sett ett litet nyhetsinslag.
Så är det ju idag. Det som uppmärksammas får mycket, mycket större "impact", än det som inte uppmärksammas.