2014-03-17, 01:27
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Men ändå, att en trebarnsfar offrar sig för att skämma ut styret? Och lämnar inget uttalande om varför. Han gillade ju att lägga upp klipp på Youtube, och hade laptopen med sig på sista flygningen. Så han kunde ha lagt upp det riktigt effektfullt innan planet gick ner.

Då tror jag mer (okej, läs hoppas då) på att planet har landat och att förhandlingar pågår. Kanske tafflandet är pga att man inte kan gå ut med info? Man har även tackat nej till hjälp, vilket också skulle kunna bero på hot från kapare.

Återigen, att avslöja vad han gjort och varför skulle vara extremt kontraproduktivt. Andra skäl en politiska kan dock som sagt inte uteslutas.

Är din andra teori sann lovar jag här och nu att lägga upp ett klipp i tråden där jag äter upp min sko. Den ser jag 0% sannolikhet på.
Citera
2014-03-17, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Ja det är klart men poängen är att alla terrorister tycker att de utför sina dåd i demokratins namn.

Men pilotens hjälte oppositionsledaren verkar stå för en fredlig kamp för demokratin enligt den artikeln som länkats i ett inlägg alldeles nyligen. Om piloten utförde en kapning av planet av politiska skäl så hade han ju i så fall klart misstolkat sin hjältes budskap. Och eftersom han förmodligen inte är lågbegåvad så lär det i så fall berott på tillfälling förvirring/krisreaktion/psykos/nåt liknande vilket innebär att kapningen i så fall gjorts av personliga skäl.
Citera
2014-03-17, 01:29
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetvandrare
Från Indien? Eller fler länder? Jag tolkade ett nej till Indien att de inte behövde kolla flygradarn för att regimen i Malaysia var så säkra på att planet inte flugit över Indien.

Interpol, som erbjudit hjälp upprepade gånger. Och FBI (de senare har inte blivit tillfrågade om hjälp).
Citera
2014-03-17, 01:30
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Men pilotens hjälte oppositionsledaren verkar stå för en fredlig kamp för demokratin enligt den artikeln som länkats i ett inlägg alldeles nyligen. Om piloten utförde en kapning av planet av politiska skäl så hade han ju i så fall klart misstolkat sin hjältes budskap. Och eftersom han förmodligen inte är lågbegåvad så lär det i så fall berott på tillfälling förvirring/krisreaktion/psykos/nåt liknande vilket innebär att kapningen i så fall gjorts av personliga skäl.

Återigen, det är något som alla terrorister gör. Det är som att säga att Bin laden misstolkade sin hjälte Mohammed.
Citera
2014-03-17, 01:31
Medlem
Citat:
Att någon av dem gjorde det av personliga skäl kan såklart inte uteslutas men din teori om att det skulle ha slutat på ett annat sätt men att något gick fel blir svår att få ihop.
Jag menar att tanken med hela operationen (om det nu inte bara var ren olyckshändelse med katastrofsituation ombord) kan från början varit avsett för något helt annat än vad som nu hänt och inte nödvändigtvis att det skulle brakat in i en byggnad (som vi idag vet vad som hänt, för imorgon kan det vara nya fakta).

Att Malaysia framstår som ett totalt inkompetent land råder det dock inget tvivel om. Har dock svårt att tro att piloten kunde räknat ut vad som skulle ske. Jag tror man kommer hitta planet, om han inte sänkte det i vattnet lugnt och försiktigt så det i det närmaste är intakt.
Citera
2014-03-17, 01:35
Medlem
Det skulle inte förvåna mig om det senare framkommer (och blir en stor skandal) att det mörkats något extremt i utredningen för att typ premiärministerns son skulle transportera sina sedlar/eskortflickor/heroinpåsar och att röntgenapparaten därför "pajade" den dagen så att några terrorister lyckades slinka igenom.
Citera
2014-03-17, 01:37
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Är din andra teori sann lovar jag här och nu att lägga upp ett klipp i tråden där jag äter upp min sko. Den ser jag 0% sannolikhet på.

Haha! Det ser jag fram emot! (Lovar att nöja mig med en flip flop. )
Senast redigerad av Summerbird 2014-03-17 kl. 01:39.
Citera
2014-03-17, 01:41
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetvandrare
Jag menar att tanken med hela operationen (om det nu inte bara var ren olyckshändelse med katastrofsituation ombord) kan från början varit avsett för något helt annat än vad som nu hänt och inte nödvändigtvis att det skulle brakat in i en byggnad (som vi idag vet vad som hänt, för imorgon kan det vara nya fakta).

Att Malaysia framstår som ett totalt inkompetent land råder det dock inget tvivel om. Har dock svårt att tro att piloten kunde räknat ut vad som skulle ske. Jag tror man kommer hitta planet, om han inte sänkte det i vattnet lugnt och försiktigt så det i det närmaste är intakt.

Hittar det gör man säkert förr eller senare. Han har däremot sett till så att det tar väldigt lång tid samt eventuellt också sett till så att man aldrig kommer kunna hitta bevis för vad han gjort. Något som han på förhand skulle ha förstått följderna av för de styrande i landet. Sedan var han ju pilot till yrket, han hade säkert koll på tex hur dålig koll flygledarna hade samt hur inkompetent landets haverikommission var.

Olyckshändelse är väl helt struket? Går ju knappt ens på det extremt teoretiska planet att konstruera en teori som inte involverar att någon medvetet gjort det här.

Jag förstår att du inte nödvändigtvis menade att flyga in i en byggnad men vad annars finns det? Om målet var att landa någon stans och få en gisslansituation fanns ingen anledning att skaka av sig radarn, han hade bara kunnat landa i Vietnam eller var som helst. Det finns liksom inga rimliga ställen han kan ha varit på väg till åt det hållet.
Citera
2014-03-17, 01:42
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourDDptd
Och ingen kan förklara varför. Skadar inte det här mycket mera Malaysia Airlines än om de kunde bevisa att det var en ensam galning till pilot som begick självmord? Jag skulle vilja veta om inte de som styr i Malaysia också äger stora delar av detta flygbolag. Tror kaptenen bestämt sig för att att internationellt skada förtroendet för Malaysia så mycket han kunde
På ett sätt, bolaget är statligt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines
Citera
2014-03-17, 01:46
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jo, fast nu skall man ju hitta en kapten också som är så involverad att han faktsikt flyger stora passagerarplan, om nu planen är enl. teorin.
Visst är teorin orimlig, det kan jag hålla med om. Men vill ändå inte avfärda den helt.

Det är mycket enkelt egenligen och totalt genialt.
Det är ju så, att om planet skulle lyfta igen... nä men vänta, vi gör så här.
Ponera att:
MH370's transponder dyker upp imorgon igen, helt plötsligt, med rutten inställd på exempelvis Kina, Beijing.
Tänk hur det skulle se ut i media då? Kan du begripa reaktionerna från världen?
Och vad tror du händer när planet närmar sig Beijing, tror du landet tillåter att ens passera landsgränsen? De skulle spränga planet åt helvete i luften kan jag tala om. Ingen skulle våga riskera att planet exempelvis skulle leverera en atombomb rätt i hjärtat av Beijing.

Det betyder också, att terroristerna, som flyger planet, skulle inte behöva mörda en enda människa, de skulle bara behöva ratta planet och den kinesiska militären hade skött mördandet genom att skjuta ner planet.
Samma hade hänt om planet varit på väg mot New York. USA hade skjuktit ner planet utan att blinka. Vilka konsekvenser det skulle gett vågar jag knappt tänka på. Ett plan med över 150 oskyldiga kineser ombord skjuts ner. Oavsett vad som skulle hända efter, så är ju planen genial och det skulle skrivits om i historieböckerna utan tvekan. Terrorister som dödar utan att döda.

Hemma igen efter 9 timmar jobb och inget nytt

Du forbiser en vital del. Det skulle inte bli sa historiskt, faktiskt. Inget land skulle klandra det nedskjutande landet for att just ha skjutit er planet. Efter 9/11 sa ar det ingen hemlighet att alla lander ar pa sin vakt. Det skulle bli rubriker i tidningarna ett par dagar, kaparna skulle fa en lank till wikipedia, men sen ar det tyst. Inget varldskrig, ingenting kommer ut av det.

Sa nej, det ar ingen genial plan.
Citera
2014-03-17, 01:47
Medlem
AnnaLinderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen

Du har helt rätt. Oppositionen är "värre" än Gandhi. Oppositionsledaren går i fängelse gång på gång. Regimen i Malaysia är genomkorrumperad och maktfullkomlig och inte van vid att möta internationell press och än mindre kompetent att vara involverad i en historia som denna. Därför kommer alla motsägelser, alla förvirrade meddelanden och till slut måste man anklaga den som man alltid anklagar, nämligen oppositionsledaren.

Regimens världsbild är enkel:

De som är emot regeringen är terrorister. Dessa skall kastas i fängelse. Oppositionsledaren anklagades för sodomi och sattes i fängelse. Han kommer ut och är populärare än aldrig förr. Han måste kastas in i fängelse igen.

Piloten stöder oppositionsledaren (vilket en stor andel av befolkningen i Malaysia gör och om de inte stöder honom, så inser de i alla fall att han är politiskt förföljd och satts i fängelse pga politiska skäl). Piloten är därför en terrorist. Terrorister dödar oskyldiga. Alltså är det fullt logiskt att leda allting tillbaks till oppositionen.

Malaysia börjar nu bekymra sig om turistintäkterna och det är väl inte så konstigt när folk får upp ögonen för vilka jubelidioter som sitter i ledningen för landet.
Citera
2014-03-17, 01:53
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourDDptd
Det är inte alls omöjligt att de anade från tidigt skede att deras egen personal låg bakom detta. En sak som får mig att rysa är när man tänker på att den svarta lådan lagrar 120 minuter data tillbaks i tiden. Har läst det någonstans. Kan någon verifiera åt mig om det stämmer? Är det därför som piloten flugit på en konstig kurs. Han vet att han måste bränna minst 120 minuter flygtid innan han sänker planet ner i havet annars kan någon om de hittar planet höra när andre piloten i panik försöker banka på cockpitdörren för att komma in i cockpit igen. Det kan ha utspelat sig någon form av kaos när han tog över planet själv som han inte vill skall kunna lyssnas på igen av en haveriutredning. Jag tror att det är en av anledningarna till att han flög så pass länge efter att ha stängt av transpondern. Dels ville han ut i Indiska Oceanen så att planet blir oerhört svårhittat dels ifall att någon hittar de svarta lådorna så skall de inte kunna fälla piloten postumt för massmord/flygplanskapning. I och med att piloten flög så pass länge finns inga spår kvar hur "kapningen" av planet gick till. Detta har gjort planerat och med vilje. Jag tror flygplanet blir oerhört svårhittat.

Jag laste om ett fall gallande just detta, och dar framgick at det att personen (tror det var rorande ett Fed-Ex plan) att personem som utforde den attacken var medveten om att planet var tbunget att ha en viss flygtid for att just svarta ladan inte skulle visa pa vad som eg. hant. Han var ute efter livforsakringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in