2014-03-17, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jourDDptd
Den som utfört det här har vidtagit stor omsorg för att dölja uppsåtet. Det där leder till frågan vilken typ av kapare har störst anledning att dölja brottet? En av Malaysia Airlines egna piloter eller en klassisk terrorist?

Men om det nu skulle vara piloten som är skyldig så tror jag mer på personliga motiv än politiska. Man utför inte en terrorattack i demokratins namn helt enkelt.
Citera
2014-03-17, 01:06
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Nej, men man skulle kunna tänka sig att "democracy is dead" är ett ironiskt statement från någon som tappat tron och gått över till "den andra sidan". Men jag tror inte syftet är terror i så fall. Inte död och förstörelse, möjligen utpressning.

Men att Shah skulle ha förutsatt det tafflande som det Malaysiska styret uppvisat? Vi sitter med facit i hand och en vecka senare är det lätt att dra slutsatser. Jag tror inte att den gode piloten, hur fiffig han än var med att laga glassmaskiner, kunde sia om detta spektakel.

Han var nog väl medveten om hur inkompetenta de var men det är klart att han inte kan ha vetat exakt hur mycket de skulle "taffla". Vad han däremot antagligen visste var att planet inte skulle hittas på minst flera dagar och att styret skulle stå där som idioter. Framtiden kommer också utvisa om han sett till så att vi kanske aldrig får reda på vad som hände.

Antingen det eller en ren hämndaktion mot flygbolaget. Har det spekulerats kring att Shah kan ha fått besked om att han skulle sparkas pga sina sympatier?
Citera
2014-03-17, 01:06
Medlem
Helt galen fundering utan någon som helst bäring.

Men tänk om sodomisten aka oppositionsledaren var pilotens älskare. Och att det var därför han var på rättegången.
Citera
2014-03-17, 01:08
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Men om det nu skulle vara piloten som är skyldig så tror jag mer på personliga motiv än politiska. Man utför inte en terrorattack i demokratins namn helt enkelt.

Nästan alla terrorattacker utförs i demokratins namn?
Citera
2014-03-17, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Nästan alla terrorattacker utförs i demokratins namn?

Beror lite på hur man definierar det. Man kan utföra terrorattacker i "demokratins" namn men inte i demokratins.
Citera
2014-03-17, 01:15
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Beror lite på hur man definierar det. Man kan utföra terrorattacker i "demokratins" namn men inte i demokratins.

Ja det är klart men poängen är att alla terrorister tycker att de utför sina dåd i demokratins namn.
Citera
2014-03-17, 01:17
Medlem
Jag köper inte att piloten utförde en "attack" mot den Malaysiska regimen. Då skulle han om han nu begick en "terrorhandlingen i demokratins namn" skickat in planet där det gjorde mer skada. Typ en regeringsbyggnad eller något. Att piloten skulle kunnat ana i före väg regimens taffliga hanterande av planets försvinnandet är inte skäl för att sänka det i havet av den anledningen.

Kanske var det tänkt att sluta på ett helt annat sätt? Men på vägen hände något så den enda utvägen blev Indiska Oceanen?

Det finns så mycket uppslag och möjligheter, men om han tog ner planet i havet var det av personliga skäl, inte direkt riktat mot staten Malaysia och flygbolaget (även om staten är en iscensättande faktor för dennes "personliga skäl").
Senast redigerad av Internetvandrare 2014-03-17 kl. 01:20.
Citera
2014-03-17, 01:20
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Han var nog väl medveten om hur inkompetenta de var men det är klart att han inte kan ha vetat exakt hur mycket de skulle "taffla". Vad han däremot antagligen visste var att planet inte skulle hittas på minst flera dagar och att styret skulle stå där som idioter. Framtiden kommer också utvisa om han sett till så att vi kanske aldrig får reda på vad som hände.

Antingen det eller en ren hämndaktion mot flygbolaget. Har det spekulerats kring att Shah kan ha fått besked om att han skulle sparkas pga sina sympatier?

Men ändå, att en trebarnsfar offrar sig för att skämma ut styret? Och lämnar inget uttalande om varför. Han gillade ju att lägga upp klipp på Youtube, och hade laptopen med sig på sista flygningen. Så han kunde ha lagt upp det riktigt effektfullt innan planet gick ner.

Då tror jag mer (okej, läs hoppas då) på att planet har landat och att förhandlingar pågår. Kanske tafflandet är pga att man inte kan gå ut med info? Man har även tackat nej till hjälp, vilket också skulle kunna bero på hot från kapare.
Citera
2014-03-17, 01:23
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetvandrare
Jag köper inte att piloten utförde en "attack" mot den Malaysiska regimen. Då skulle han om han nu begick en "terrorhandlingen i demokratins namn" skickat in planet där det gjorde mer skada. Typ en regeringsbyggnad eller något. Att piloten skulle kunnat ana i före väg regimens taffliga hanterande av planets försvinnandet är inte skäl för att sänka det i havet av den anledningen.

Kanske var det tänkt att sluta på ett helt annat sätt? Men på vägen hände något så den enda utvägen blev Indiska Oceanen?

Det finns så mycket uppslag och möjligheter, men om han tog ner planet i havet var det av personliga skäl, inte mot staten Malaysia och flygbolaget (även om staten är iscensättande faktor).

Att flyga in planet i en regeringsbyggnad och därefter efterlämna ett manifest skulle bara skada det han kämpade för. Att planet försvinner och att Malaysiska myndigheter aldrig lyckas får reda på vad som hände skadar det sittande styret maximalt. Att någon av dem gjorde det av personliga skäl kan såklart inte uteslutas men din teori om att det skulle ha slutat på ett annat sätt men att något gick fel blir svår att få ihop.
Citera
2014-03-17, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Man har även tackat nej till hjälp, vilket också skulle kunna bero på hot från kapare.
Från Indien? Eller fler länder? Jag tolkade ett nej till Indien att de inte behövde kolla flygradarn för att regimen i Malaysia var så säkra på att planet inte flugit över Indien.
Citera
2014-03-17, 01:24
Medlem
Orkos avatar
Jag tycker bara det är intressant att i ö-gruppen Andamanerna, som nämnts som en eventuell destination, så ingår ön North sentinel island.

För er som inte vet det så är den totalt isolerad. Det är förbjudet att närman sig ön för att den bebos av en grupp infödingar som lever helt isolerat från civilisationen.

Jag ser frmför mig hur kaptenen sätter ner planet på vattnet längs med stranden. Leder av passagerarna under vapenhot och upprättar ett kungadöme på ön. Där tvingas passagerarna framleva sina liv i decennier innan de hittas igen.

Och nej. Det här är ingen seriös teori jag har. Jag bara önskar att det vore så.
Citera
2014-03-17, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetvandrare
Från Indien? Eller fler länder? Jag tolkade ett nej till Indien att de inte behövde kolla flygradarn för att regimen i Malaysia var så säkra på att planet inte flugit över Indien.

Interpol hade erbjudit sig hjälpa till med utredningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in