2014-03-17, 00:01
Medlem
Jag undrar över en sak.Transpondern slogs ju ut på något sätt. Troligtvis medvetet. Vad var det andra kommunikationssystemet som slogs ut strax efter?

Minns ej längre. Finns det förresten nån sammanfattning?
Citera
2014-03-17, 00:02
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teknikfreak
Det verkar som att Indiska Oceanen som slutdestination blir mer och mer sannolikt:

http://news.sky.com/story/1226741/missing-plane-southern-route-more-likely

Att piloten väljer att begå utökat självmord är tyvärr inget unikt, det har hänt flertalet gånger tidigare: http://news.aviation-safety.net/2013/12/22/list-of-aircraft-accidents-caused-by-pilot-suicide/

Så själv ser jag inte riktigt varför vissa anser detta som en "omöjlig" förklaring till MH370:s försvinnande.
Tvärt om skulle jag säga att det ser ut att vara den mest sannolika förklaringen just nu.

Antalet kapningar där ett plan med mer än 200 personer landat och hållits gömt över en vecka har jag ingen lista över, men jag kan inte påminna mig om att det inträffat tidigare?

Jag håller med. Självmord med inslag av hämnd mot den Malaysiska staten känns rätt troligt och i så fall är det inte heller helt ologiskt att planet flög ut över indiska oceanen. Flyger man snett neråt så finns det väl inga öar eller nånting, vilket innebär att det inte finns nån återvändo. Ett scenario som en del självmördare brukar söka sig till när de tex simmar ut så långt att de inte orkar simma tillbaks eller binder en sten vid foten och hoppar i.
Citera
2014-03-17, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Ungefär hur lång blir räckvidden om planet flögs på 5000 ft ?

beror på vilken fart man väljer, men säg drygt halverad räckvidd för att få en känsla av storleken.

Dessutom är Malaysia ett relativt bergigt land så har de flugit lågt är det förmodligen inte över Malaysia som det tidigare sagts att de gjorde.
Citera
2014-03-17, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Brandsläckarna som finns ombord är ganska små halonsläckare.

Enda möjligen användbara verktyg för ändamålet är brandyxan, med den förvaras vanligtvis inne i cockpit.
Jag funderar vilt här, men kan kaptenen valt att ta, eller smyga in cabinpersonalens syrgastuber in i cockpit? Efter det att han slagit ut styrman valt att gå direkt upp på hög höjd, då är det bara en tidsfråga innan alla i cabinen är medvetslösa, samtidigt som han själv kan använda upp de tuber han tagit?
Citera
2014-03-17, 00:13
Medlem
Jag ser att ni varit inne på änkepension.
Jag vill bara vara säker på att ni inte missat denna klassiker.
En tredjepilot som flög i cockpit som medföljande.
Han hade med sig olika hammare och ett harpungevär i ett gitarrfodral!!! En av piloterna fick övergående halvsidig förlamning efter hammarslag mot huvudet.
De överlevde men ingen i den besättningen flög igen.
Gärningsmannen hade tecknat livförsäkring nyligen.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Federal_Express_Flight_705
Citat:
About twenty minutes after takeoff, as the flight crew carried on a casual conversation, Calloway entered the flight deck and commenced his attack. Every member of the crew took multiple hammer blows which fractured both Peterson's and Tucker's skulls, severing Peterson's temporal artery.[2] Sanders reported that during the beginning of the attack, he could not discern any emotion from Calloway, just "simply a face in his eyes". A lengthy struggle ensued with the flight engineer and captain as Tucker, also an ex-Navy pilot, performed extreme aerial maneuvers with the aircraft, at times flying upside down, with the intent to keep the hijacker off-balance.[1]

The flight crew eventually succeeded in restraining Calloway, though only after moments of inverted and near-transonic flight beyond the designed capabilities of a DC-10. Sanders took control and Tucker, who had by then lost use of the right side of his body, went back to assist Peterson in restraining Calloway. Sanders communicated with air traffic control, prepared for an emergency landing back at Memphis International Airport. Meanwhile, after screaming that he could not breathe, Calloway started fighting with the crew again.

Heavily loaded with fuel and cargo, the plane was approaching too fast and too high to land...
Senast redigerad av y2c 2014-03-17 kl. 00:18.
Citera
2014-03-17, 00:15
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Det verkar som att Indiska Oceanen som slutdestination blir mer och mer sannolikt:

Att piloten väljer att begå utökat självmord är tyvärr inget unikt, det har hänt flertalet gånger tidigare: http://news.aviation-safety.net/2013/12/22/list-of-aircraft-accidents-caused-by-pilot-suicide/

Så själv ser jag inte riktigt varför vissa anser detta som en "omöjlig" förklaring till MH370:s försvinnande.
Tvärt om skulle jag säga att det ser ut att vara den mest sannolika förklaringen just nu.

Antalet kapningar där ett plan med mer än 200 personer landat och hållits gömt över en vecka har jag ingen lista över, men jag kan inte påminna mig om att det inträffat tidigare?

Kan ju också vara att man inte vill erkänna att radarbevakningen i t ex Indien inte är så vattentät som man vill att världen ska tro.

Om nu personliga problem i familjen har dementerats för piloten, skulle en trebarnspappa begå självmord över att en politiker fängslas? Lite väl extremt, tycker jag. Hur har han överlevt till 53 års ålder utan att offra sig för diverse principer på vägen?

Edit: Dessutom borde det finnas ett avskedsbrev eller nåt annat statement som förklarar hans handling i så fall. Skulle nästan kunna tänka mig att han skulle lagt upp det på Youtube...
Senast redigerad av Summerbird 2014-03-17 kl. 00:18.
Citera
2014-03-17, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag funderar vilt här, men kan kaptenen valt att ta, eller smyga in cabinpersonalens syrgastuber in i cockpit? Efter det att han slagit ut styrman valt att gå direkt upp på hög höjd, då är det bara en tidsfråga innan alla i cabinen är medvetslösa, samtidigt som han själv kan använda upp de tuber han tagit?

Nej mycket mycket otroligt. Först, kapten är oskyldig till annat bevisats.
Men om han slagit ut styrman, samlar man inte in syrgasflaskorna i cabin. Vill man ont finns det andra sätt.
Citera
2014-03-17, 00:18
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:

Inte alls omöjlig men det är samma frågetecken med den sydliga rutten, nämligen
en tämligen stor radartäckning, i det här faller från Australiens sida, där den sydliga
rutten till största delen går inom räckvidden för Australiensisk radars räckvidd.

Hade de flugit den södra rutten så borde de ju ha upptäckts av den Australiensiska radarn?
Enligt denna artikel så finns det inga spår av Mh370 på Australiensisk radar.

Dessutom så om han nu inte brytt sig om den Australiensiska radarn, varför verkar
han då ha gjort sig ett sådant besvär med att undvika den Indonesiska radarn?

Jag skrev lite om den Australiensiska radar här:
(FB) Malaysia Airlines Flygning MH370 saknas 2014-03-09

Jag vet inte om USA har nåt liknade på Diego Garcia men i sådana fall skulle en
radartäckning kunna se ut ungefär så här över Indiska Oceanen:
http://www.gcmap.com/mapui?P=GET-NKW&R=3000km%40GET%0D%0A3000km%40NKW&MS=wls&DU=km

Inte helt lätt att smyga in en Boeing 777 där.
Senast redigerad av BleAivano 2014-03-17 kl. 00:21.
Citera
2014-03-17, 00:19
Medlem
AnnaLinderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag håller med. Självmord med inslag av hämnd mot den Malaysiska staten känns rätt troligt och i så fall är det inte heller helt ologiskt att planet flög ut över indiska oceanen.

Rätt troligt? Ska vi säga ungefär 90% säkert att vi nu har löst gåtan?

Med tanke på att ungefär majoriteten av Malaysias befolkning känner hat mot den politiska regimen som sitter i Kuala Lumpur, kanske man får förmoda att vi får se många självmordsattentat framöver. Kanske 90% chans att vi får ser miljoner självmordsdåd?
Citera
2014-03-17, 00:20
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele

Men vad vore motivet här ?

Denna kapten har jobbat år ut, och år in..(och då snackar vi inte om ett skitjobb, inte ens i sas, utan en kapten på utrikes-flygningar, ett prestige-jobb)

Varför, skall denna 53 åriga kapten börja gå "bananas" och börja dräpa 200 + passagerare ?

För sin ev (påstådda) sexulaitet ?

Knappast, då borde han kunna på semester och ledighet finna "sitt". Utan problem.
Citera
2014-03-17, 00:22
Medlem
OmedelSvenssons avatar
När det gäller den norra färdvägen, mht den presenterade 40-graderslinjen på inmarsat, så började det ljusna ungefär en timme efter 0811 lokal tid, dvs sista pinget. Om maskinen flög lite längre än sista pinget( tar det för att den pingade med 60 minuters mellanrum) så kan man ha kommit lika långt som det röda strecket visar på kartorna och ändå landat när det håller på att ljusna.
Antar att det är därför det röda strecket slutar där det gör.

Greppar dock inte själva ringarnas gradsystem. Inmarsat ligger på 3578mils höjd och 5 grader blir kring 311mil...
Citera
2014-03-17, 00:24
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Men vad vore motivet här ?

Denna kapten har jobbat år ut, och år in..(och då snackar vi inte om ett skitjobb, inte ens i sas, utan en kapten på utrikes-flygningar, ett prestige-jobb)

Varför, skall denna 53 åriga kapten börja gå "bananas" och börja dräpa 200 + passagerare ?

För sin ev (påstådda) sexulaitet ?

Knappast, då borde han kunna på semester och ledighet finna "sitt". Utan problem.

Det är väl inte piloten som det spekuleras i om han är gay? Det är den politiska oppositionsledaren som fängslades pga anklagelser om sodomi (homosexualitet är förbjudet i Malaysia).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in