2014-03-16, 23:33
Medlem
napalmenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Jag vet inte hur lång tid lådan sparar. Men om lådan kopplades ur vid start så skulle det inte spela någon roll, nej. Det skulle ändå vara väldigt suspekt.

Självklart är det väldigt suspekt ifall så är fallet. Tycker hela denna historian är så suspekt att jag förmodligen kommer få ståfräs när sanningen kommer fram.
Citera
2014-03-16, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Enligt australiensisk nyhetskanal:

Det enda det visar är att ingen vet något.

Tidigare spekulerades det att de flög på 45000 ft vilket jag inte tror ett smack på, då 43000ft är max höjd för en lätt 777
Vill man döda folk pga av syrebrist räcker betydligt lägre höjder.

Om transpondern var avslagen med flit för att undgå upptäckt med sekundärradar, så vore det logiska
att sjunka till under 5000 ft för då syns man. inte för den militära primärradarn heller.

Den logiska slutsatsen, varken primär eller sekundär radarn har sett planet och vet inte var och på vilken höjd de befann sig.
Det enda nyhetskanalen förmedlar är att vill man inte synas av militärradarn flyg lågt.

Men det finns inga bevis eftersom man inte syns, på 5000 ft har man betydlig kortare räckvidd och man når inte alls långt.
Senast redigerad av rusellpeters 2014-03-16 kl. 23:38.
Citera
2014-03-16, 23:34
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napalmens
Så tekniskt sett så är det skitsamma ifall de hittar lådan om nu piloten har kopplat ur den också? Då kan det ju kvitta ifall de hittar planet för det skulle inte förvåna mig ifall han har kopplat ur den också om han nu varit ute efter att ta sitt eget liv.

Om han kopplar ur de svarta lådorna med någon säkring ökar det sannolikheten att det är piloten själv som gjort detta. Låter han dem vara igång kan det alltid tänkas vara en äkta kapare som flyger tills flygplanet kraschar. Om det är totalt tyst på de svarta lådornas 120 minuters inspelning kan vi ju aldrig säga vem som styrde flygplanet. Om någon är kunnig nog att koppla ur dem är det nog en väldigt erfaren pilot som gör detta. Bevis mot honom som han ogärna vill ge eftervärlden
Citera
2014-03-16, 23:40
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Annars hade han ju kunnat spara två timmars idogt trixande genom att rycka säkringen till båda de svarta lådorna? Och 2 timmar ska det tydligen vara på den modellen

Just det faktum att kaparen brydde sig om att de svarta lådorna inte skall innehålla någon avslöjande information pekar åt att kaparen är en person som har mycket heder på spel. Vilken terror islamist eller terror uigurer skulle bry sig om något sådant?
Citera
2014-03-16, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jourDDptd
Just det faktum att kaparen brydde sig om att de svarta lådorna inte skall innehålla någon avslöjande information pekar åt att kaparen är en person som har mycket heder på spel. Vilken terror islamist eller terror uigurer skulle bry sig om något sådant?

Fel, det finns spekulationer ej fakta på att det rör sig om en kapning.
Citera
2014-03-16, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Enligt australiensisk nyhetskanal:

Citat:
Nine News Australia ‏@9NewsAUS 1 tim
#BREAKING: #MH370 dropped to an altitude of 5,000 feet and may have used 'terrain masking' to avoid detection. @LauraTurner_9 reports #9News

Var det över thailand planet flög lågt? För det var ju tydligen någon tidigare i tråden som kände någon som i thailand sett ett plan passera rakt över hans huvud på riktigt låg höjd.

Det är en smart tanke även om den är en smula riskabel. Allt beror ju på vilka behov och syften man har. Å ena sidan undkommer man radarn på låg höjd. Väldigt få på marken skulle initialt heller reagera nämnvärt. Kanske bli lite förundrade men inte tillräckligt för att kontakta myndigheterna. Å andra sidan kommer folk att rapportera in sina observationer om onormalt lågt flygande plan så fort en händelse som den här blir en förstasidesnyhet.

Genial ide om man enkelt vill undkomma upptäckt och bara kunna ta sig obemärkt från punkt a till b. Dålig ide om man vill dölja sina spår.

Om det stämmer kan man väl utgå ifrån att den som hade planet var mer intresserad av att gömma sig på kort än lång sikt.
Citera
2014-03-16, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
---
Men det finns inga bevis eftersom man inte syns, på 5000 ft har man betydlig kortare räckvidd och man når inte alls långt.

Ungefär hur lång blir räckvidden om planet flögs på 5000 ft ?
Citera
2014-03-16, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Utflyttningen är dementerad tidigare idag.

Var då?
Citera
Medlem
Det verkar som att Indiska Oceanen som slutdestination blir mer och mer sannolikt:

Citat:
Several experts have said a route along the southern corridor over the ocean was the more likely scenario.

This was because the northern one would have required the plane to travel undetected through numerous national airspaces in a strategically sensitive region.

http://news.sky.com/story/1226741/missing-plane-southern-route-more-likely

Att piloten väljer att begå utökat självmord är tyvärr inget unikt, det har hänt flertalet gånger tidigare: http://news.aviation-safety.net/2013/12/22/list-of-aircraft-accidents-caused-by-pilot-suicide/

Så själv ser jag inte riktigt varför vissa anser detta som en "omöjlig" förklaring till MH370:s försvinnande.
Tvärt om skulle jag säga att det ser ut att vara den mest sannolika förklaringen just nu.

Antalet kapningar där ett plan med mer än 200 personer landat och hållits gömt över en vecka har jag ingen lista över, men jag kan inte påminna mig om att det inträffat tidigare?
Citera
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Fel, det finns spekulationer ej fakta på att det rör sig om en kapning.

Det är precis så han önskade att eftervärlden kommer att se det hela. Inga bevis för kapning. När de hittar de svarta lådorna kommer att att innehålla noll och intet om hur kapningen gick till men en massa information om konstiga höjder, flygrutter som ingen normal pilot skulle flyga samt lång flygtid efter avvikelsen . Vad tyder det då på?
Citera
2014-03-16, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teknikfreak
Det verkar som att Indiska Oceanen som slutdestination blir mer och mer sannolikt:

http://news.sky.com/story/1226741/missing-plane-southern-route-more-likely

Att piloten väljer att begå utökat självmord är tyvärr inget unikt, det har hänt flertalet gånger tidigare: http://news.aviation-safety.net/2013/12/22/list-of-aircraft-accidents-caused-by-pilot-suicide/

Så själv ser jag inte riktigt varför vissa anser detta som en "omöjlig" förklaring till MH370:s försvinnande.
Tvärt om skulle jag säga att det ser ut att vara den mest sannolika förklaringen just nu.

Antalet kapningar där ett plan med mer än 200 personer landat och hållits gömt över en vecka har jag ingen lista över, men jag kan inte påminna mig om att det inträffat tidigare?

Jag håller med dig om att självmord är en rimlig förklaring. Och jag tror att planet flög söderut.

Det baserat på faktum att planet verkar extremt svårlokaliserat vilket gör rutten söderut mer trolig. Samt på uppgifterna att pilotens fru med barn flyttat ut dagen innan (om det nu stämmer). Inte första gången en separation utlöst en livskris hos en man i medelåldern. I (norra) sverige tar gemene man älgstudsaren och avslutar sitt liv. En pilot i malaysia väljer kanske sitt plan och havets botten.
Senast redigerad av FimpeDimpen 2014-03-17 kl. 00:41.
Citera
2014-03-16, 23:59
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Det skulle vara om det hänt något personligt, en personlig kris. Familjen flyttade ut dagen innan. En person som har en tjöja med trycket "Demokratin är död" kanske kan tänkas agera egensinnigt också. Shah ser rätt "lurig" ut på bilderna iaf. Men det vore bättre för passagerarna om det handlar om en planerad handling och inte något piloten fick för sig efter rättegångens utfall.

Lägligt att hans personliga dator fanns med på planet.

Sist men inte minst, tar själv min lap-top ofta med på resor, utan att jag driver med terrorism. Antar att ni själv kan vara online, utan att vara en 9/11 ?

Sedan så, personligt.. : som jag ser det, den enda personliga kris vore om jag hade fått en dödsdom av en läkare. Så att jag kan fixa en bra "änkepension", men med mitt klara sinne.., borde ju klara av att tänka att detta kommer att "chekas" i efterhand..

Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Hur skulle andra än piloterna ha tagit över planet, när det ju ej kom någon som helst mayday. Varken från pilot, annan personal i cockpit, övrig personal, eller passagerare. NÅGON skulle ju ha reagerat och ringt någon eller kontaktat någon på annat sätt.
Men så var det ju inte. Allt gick tyst och fint till.

En mycket bra fråga, en jag inte kan ge svar på.

Men.., ett troligt alternativ enligt mig är : Ett par terrorister i första klass väntade mycket nära vid cockpit-dörren. Efter att terroristernas "överaskningsanfall" gick som beräknat.., (sedan en paus) revolterade piloterna..

Som läget är just nu, vet vi inget. Vi kan bara tänka efter..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in