2014-03-16, 22:49
Medlem
Arngrips avatar
Här kan man ju fundera på om det var sjabbel/förvirring från Malaysias sida - eller om det var en medveten strategi:
Citat:
Malaysia concentrated search efforts for MH370 in the South China Sea for six days, even though it knew - within hours of the plane disappearing - that an unidentified aircraft had travelled west across its northern reaches.

The then unidentified jet passed across three Malaysian radar installations but no one noticed the blips.
F/A-18 and F-5 fighter jets were available on standby to investigate further, if an order had been given, The New York Times reports.

While radar analysts missed the jet in real time, a re-examination of data soon after the plane was reported missing uncovered the radar ''pings'' on the morning of March 8.

The revelation of the error, and the fact it took until Saturday for the South China Sea to be downgraded as the major search area, highlights an investigation that has been marked by misinformation and missteps from Malaysia's government.

The delay in redirecting search and rescue efforts means that any debris in the sea from the aircraft could be hundreds of kilometres from where the plane was ditched.
http://www.smh.com.au/national/mh370-missing-plane-flew-unnoticed-past-malaysian-radar-installations-20140316-34vmn.html
Citera
2014-03-16, 22:51
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Säkert missförstånd från min sida. Piloten lär ju självkart inte skickat ut mayday om han själv är den som kapar planet

Jag tänkte snarare på övrig personal, utanför cockpit, samt passagerarna. Är det någon som har räknat ut hur många minuter det var mellan att transpondern försvann och mobiltäckning tog slut?

Om det tidsspannet är kortare än tiden det tog för eventuella "externa kapare" att ta sig in i cockpit, så borde rimligtvis någon av passagerarna skickat ut ett nödrop av något slag.

Jag tror vi kan vara rätt säkra på att det inte finns mobiltäckning över hav mellan Malaysia och Vietnam
Citera
2014-03-16, 22:51
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Kan jag tolka svaret som att även du som har kännedom var det finns verktyg osv inte skulle kunna få upp dörren på sex timmar.
Sex timmar är ju ändock ganska lång tid om man tex skulle ta en brandsläckare och banka någon timme , finns det kolsyresläckare ombord förresten?
Finns det inga mekaniker med verktyg ombord längre förresten?
Brandsläckarna som finns ombord är ganska små halonsläckare.

Enda möjligen användbara verktyg för ändamålet är brandyxan, med den förvaras vanligtvis inne i cockpit.
Senast redigerad av ksv 2014-03-16 kl. 23:11.
Citera
2014-03-16, 22:52
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourDDptd
Det är inte alls omöjligt att de anade från tidigt skede att deras egen personal låg bakom detta. En sak som får mig att rysa är när man tänker på att den svarta lådan lagrar 120 minuter data tillbaks i tiden. Har läst det någonstans. Kan någon verifiera åt mig om det stämmer? Är det därför som piloten flugit på en konstig kurs. Han vet att han måste bränna minst 120 minuter flygtid innan han sänker planet ner i havet annars kan någon om de hittar planet höra när andre piloten i panik försöker banka på cockpitdörren för att komma in i cockpit igen. Det kan ha utspelat sig någon form av kaos när han tog över planet själv som han inte vill skall kunna lyssnas på igen av en haveriutredning. Jag tror att det är en av anledningarna till att han flög så pass länge efter att ha stängt av transpondern. Dels ville han ut i Indiska Oceanen så att planet blir oerhört svårhittat dels ifall att någon hittar de svarta lådorna så skall de inte kunna fälla piloten postumt för massmord/flygplanskapning. I och med att piloten flög så pass länge finns inga spår kvar hur "kapningen" av planet gick till. Detta har gjort planerat och med vilje. Jag tror flygplanet blir oerhört svårhittat.
varför skulle han lägga ner den tiden på en sån sak om han skulle dö?
Spelar ju ingen roll vid folk anser om en när man är död.
Citera
2014-03-16, 22:54
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourDDptd
Det är inte alls omöjligt att de anade från tidigt skede att deras egen personal låg bakom detta. En sak som får mig att rysa är när man tänker på att den svarta lådan lagrar 120 minuter data tillbaks i tiden. Har läst det någonstans. Kan någon verifiera åt mig om det stämmer? Är det därför som piloten flugit på en konstig kurs. Han vet att han måste bränna minst 120 minuter flygtid innan han sänker planet ner i havet annars kan någon om de hittar planet höra när andre piloten i panik försöker banka på cockpitdörren för att komma in i cockpit igen. Det kan ha utspelat sig någon form av kaos när han tog över planet själv som han inte vill skall kunna lyssnas på igen av en haveriutredning. Jag tror att det är en av anledningarna till att han flög så pass länge efter att ha stängt av transpondern. Dels ville han ut i Indiska Oceanen så att planet blir oerhört svårhittat dels ifall att någon hittar de svarta lådorna så skall de inte kunna fälla piloten postumt för massmord/flygplanskapning. I och med att piloten flög så pass länge finns inga spår kvar hur "kapningen" av planet gick till. Detta har gjort planerat och med vilje. Jag tror flygplanet blir oerhört svårhittat.

Annars hade han ju kunnat spara två timmars idogt trixande genom att rycka säkringen till båda de svarta lådorna? Och 2 timmar ska det tydligen vara på den modellen
Senast redigerad av DreamTwister 2014-03-16 kl. 22:56.
Citera
2014-03-16, 22:57
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag tror vi kan vara rätt säkra på att det inte finns mobiltäckning över hav mellan Malaysia och Vietnam

Inte över hav, utan över land, dvs Malaysia. De flög ju en stund över land, och sedan en stund över hav innan transpondern gick ner.

Så om det var andra kapare än piloten själv, och de inledde en synlig kapning medan de fortfarande flög över land, så fanns det ju mobiltäckning varför passagerare skulle kunnat ringa (nödrop).

Men jag själv tror mer på att personal i cockpit är inblandad i kapningen.
Citera
Medlem
DEt finns ju nu en del som tyder på att det kan vara piloten som ligger bakom detta, men det är ju väldigt svårt att förstå varför.
Det som tyder på piloten är det politiska engagemanget, händelserna de senaste dygnen i hans liv. Att den som har rattat planet verkar ha vetat vad han har gjort och det verkar välplanerat. Stigningen till 13000 kan vara ett sätt att få död på passagerarna.

Det man ändå tycker är så märkligt är sättet han gjorde detta på i så fall. Att döda alla passagerare och sig själv är en oerhört vansinnig handling och han verkar ju ha varit ganska klok, inte heller verkar han ha varit deprimerad, men det kan man i och för sig vara ändå.
De flesta piloter som man vet har begått självmord har störtdykt ner i backen, men varför skulle man vilja flyga iväg långt bort med ett plan som kanske är fullt av döda passagerare? Varför vill man inte göra ett politiskt "statement" om man tycker att det är fel på det politiska systemet.

Var kanske hans avsikt att bli världsberömd och få hela världen totalt konfunderad efter sin död? I så fall har han ju lyckats och i så fall är detta en unik och mycket bisarr handling.
Han var en man som var oerhört tekniskt intresserad och han kunde sitt plan utan och innan genom bland annat sin simulator. Kanske var det bara något han hade funderat på att flyga planet helt som han själv ville och testa gränserna när han nu gjorde sin sista flygning.
Citera
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
God kväll, kära medapor!

Jag har funderat på en sak de senaste dagarna. Nämligen: hur stor är sannolikheten att mh370 inte ens lämnat marken från första början? Ganska stor, anser jag. Bevis?

http://imgur.com/AYy7SSL planets estimerade position inte alls långt ifrån Kuala Lumpur. Otippat.

•Hanteringen luktar mörkläggning och konspiration. Man presenterar syndabockar på löpande band i media till höger och vänster utan att verifiera uppgifterna.

Finns säkert en uppsjö punkter men jag orkar inte fundera ut fler. Ni kan säkert hjälpa till.

Konkret. Vad finns det öht som bevisar att mh370 entrade luftrummet kring Kuala Lumpur ca 00:41 för drygt en vecka sedan?

5k+ inlägg, grattis fb-anhängare. Väl använd tid *cough*, eller inte?

Tyvärr, din teori faller på sin egen orimlighet. Hela flygplatsen skulle i princip behöva vara insyltade, man skulle behöt fejka radar, radiokommunikation, etc. För att inte tala om vart man skulle gömt planet - på parkeringsplatsen längst bort på flygplatsen, där ingen kommer upptäcka det på över en vecka. Nej, nej och åter nej. Dubbel foliehatt på!
Senast redigerad av BadCash81 2014-03-16 kl. 23:00.
Citera
2014-03-16, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
En liten tanke bara, vid flera resor som jag företagit till platser där jag har dålig koll på om mobilen funkar så har jag tagit med mig en satellittelefon, inte otänkbart att någon passagerare hade en sådan med sig, skulle den funka inifrån flygplanskabinen tro?

/Provokatör

Signalen från satellit till telefon är väldigt svag , så det är frågan om den går igenom flygplanets lättmetall kropp, prova med något motsvarande på landbacken byggt i lättmetall.
Citera
2014-03-16, 23:00
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Inte otänkbart, men osannolikt. Jag känner ingen med satellittelefon nuförtiden.

Jag har faktiskt 2 stycken ibland rör man sig utanför mobiltäckningen (mest utomlands) och då känns det bra att veta att man kan få tag i någon för en som blivit mobilberoende som mig. Vet flera som har satellittelefoner fortfarande, är väl ingen som använder dom in nån utsträckning men dom funkar ju och som sagt skönt att ha backup.

/Provokatör
Citera
2014-03-16, 23:00
Medlem
napalmenss avatar
Ligger inte Diego Garcia lite för bra till egentligen för att inte ha snappat upp planet på radarn? Skulle gärna vilja släppa tanken på att flygplanet står där nere på Diego Garcia men kan inte det.
Citera
2014-03-16, 23:01
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Han var en man som var oerhört tekniskt intresserad och han kunde sitt plan utan och innan genom bland annat sin simulator. Kanske var det bara något han hade funderat på att flyga planet helt som han själv ville och testa gränserna när han nu gjorde sin sista flygning.

Det där är en mycket intressant tanke och den versionen köper jag direkt för att förklara varför han flög ur kurs vid eventuell självmord. Dock vill jag i så fall samtidigt ställa frågan, vad som hindrade honom att göra densamme längs den vanliga rutten mot Beijing.
I övrigt en intressant tanke som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in