2014-03-16, 21:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Track3r
Om teorin att planet blivit kapat och gjort en helvändning till någon ögrupp flera timmar från platsen, borde inte någon på planet gjort en uppdatering om detta via sociala medier? Det känns osannolikt att ingen av de 239 passagerarna inte lämnat några tecken som tyder på en kapning.
Varför då? Inte alla flygningar har internetuppkoppling tillgänglig, och inga (?) flygningar har internetuppkoppling tillgänglig utan att först genomföra betalning. Om planet kapas lär kaparna knappast godkänna att passagerarna kopplar upp sig mot den eventuellt tillgängliga internetuppkopplingen. Det är inte heller alldeles lätt att få täckning på sådan höjd varför uteblivna sms och samtal inte betyder att en kapning inte inträffat.
Citera
2014-03-16, 21:06
Medlem
Summerbirds avatar
Hur är det med radartäckning i Australien? Det spekuleras att planet kan ha flugit dit. Men jag har svårt att tro det. Australien känns inte som det land man tar ett kapat plan till. Det är troligare i mina ögon att man tagit sig obemärkt igenom Indiens luftrum, som visst bara har radarn igång "när det behövs".
Citera
2014-03-16, 21:07
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Tvärt om skulle jag vilja påstå. Finns inte på kartan att terroristerna skulle låta passagerarna leva. VARFÖR skulle de det?
Om det är ett terrordåd, oavsett om det är mot passagerarna i planet, eller om det är planer på senare användning av flygplanet för att mörda andra oskyldiga, så finns det ingen mening med att skona de på planet.
Finns ju ingen logik bakom.

Så om planet har landat är risken nästan total att passagerarna är döda vid detta laget. Allt annat vore ju extremt konstigt.

Ja, så många vittnen kan man väl inte lämna vid liv? Lätt att fixa med några "terroristKalashnikovs".

Om de nu inte ska användas som gisslan? Fast potentiella gisslantagare borde väl avhörts vid det här laget? Eller behöver de mer tid på sig?
Citera
2014-03-16, 21:08
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaro Paro
Kan inte transpondern sluta fungera på grund utav tekniska skäl (säg kabelbrand?) utan att någon initial reagerar?

Kan det vara så att transpondern var den första enheten som rök utan att kaptenen han reagera och när han väl förstod att något var galet hade resten av elektroniken slagit av så han inte kunde kontakta marken?

Då är det väl det vettigaste alternativet att vända om och hoppas att närmsta flygplats för att försöka landa? Men dom förlorade snabbt kontrollen över spakarna och planet flög den bit den kunde innan den plumsa i vattnet?

Är det möjligt?

Efter ha sätt lite dokumentärer på Youtube får jag intrycket att allt kan slås ut väldigt snabbt.

Visst, i teorin. Men detta i kombination med att planet precis efter att transpondern slagits av gjort väldigt medvetna manövrar för att skaka av sig flygledarna inom ett väldigt specifikt fönster utesluter den möjligheten helt.
Citera
2014-03-16, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svennekongo
Skulle planet ha kunnat nå afrikas horn/somalia?
Med extra bränsle ja så vitt jag förstår men det ska inte planet ha haft.
Men det skulle ha passerat strax söder om Indien, Pakistan och förbi Diego Garcia och i närheten av problemoråden i MENA så nej ett sådant plan skulle inte kunna landa i Somalia utan att ha blivit uppmärksammat.
Senast redigerad av Over0and0out 2014-03-16 kl. 21:12.
Citera
2014-03-16, 21:10
Medlem
I Sverige får man frakta husdjur i flygplans lastutrymmen, i Asiens ses säkert apor etc som husdjur. Kan det vara möjligt att en apa har brutit sig fri och gjort kaos med elledningar och annan vital utrustning i lastutrymmet? Tänk hur mycket som kan gå sönder om en arg orangutang får härja fritt... Planet skulle till Peking, Kina, kanske var det en arg panda från ett Zoo som ställde till med oreda...
Citera
2014-03-16, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixelknight
Med "God Natt" som sista ord från piloten känns det ju som att ett självmord har ägt rum...

Inte nödvändigtvis. De flög ju på natten.
Citera
2014-03-16, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaro Paro
Det är ju knappast så att dom hade med sig en kofot på planet. Det går säkert att forcera dörren men dom lär är ju mer eller mindre limiterade till sina händer och kanske något tillhygge dom kunnat göra utav vad som fanns på interiören i planet.

Det troligaste i sådana fall skulle ju vara att dom lyckats hota sig in i cockpiten. Genom att döda en passagerare i taget eller liknande så att dörren öppnades.
Men det ska ju inte vara så att man bara kan göra hopp tacklingar i flera timmar på dörren tills den går sönder.

Nu var det ju inte fråga om att kapare skulle ta sig in i cockpiten utan passagerare och crew
som skulle in till en pilot som bestämt sig för att ta livet av sig.
Jag är inte intresserad av dina egna teorier om kassaskåpsdörren , verktyg finns det alltid om
man tänker till och har sex timmar på sig.
Citera
2014-03-16, 21:14
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Hur är det med radartäckning i Australien? Det spekuleras att planet kan ha flugit dit. Men jag har svårt att tro det. Australien känns inte som det land man tar ett kapat plan till. Det är troligare i mina ögon att man tagit sig obemärkt igenom Indiens luftrum, som visst bara har radarn igång "när det behövs".

Det finns en bild någonstans i tråden på Australien radartäckning.
Den ska vara rätt så utförlig på den västra/norra sidan av Australien med
s.k. Over-the-horizon-radar.

*edit dels har du den här kartan: http://www.icao.int/APAC/Meetings/2013_APSAPG3/WP23%20Regional%20ATS%20Surveillance%20and%20Commu nications%20Coverage%20Gaps.pdf

*Edit2 här är den:
http://www.airliners.net/aviation-photos/misc/uf/194294/phpnp1ByG.png
större version från wikimedia med tillhörande artikel:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4d/JORS.svg/2000px-JORS.svg.png
http://en.wikipedia.org/wiki/Jindalee_Operational_Radar_Network
Senast redigerad av BleAivano 2014-03-16 kl. 21:26.
Citera
2014-03-16, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Nej. Diego Garcia är i vägen. Om man ens hade tillräckligt med bränsle för att nå Afrikas östkust, vilket jag tvivlar på.
Ivägen? Har kollat, det är drygt 180 mil mellan den ön och Indiens spets, borde inte planet kunnat ta sig förbi där eller har dom så bra radar? Fast dom hade nog ändå inte nått dit ialllafall så det känns onödigt att spekulera i. Kaparna vill nog vara väldigt säkra på att kunna nå fram.
Citera
2014-03-16, 21:17
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
vad har jag hittat?

http://www.tomnod.com/nod/challenge/malaysiaairsar2014/map/128148

Såg den på twitter innan och där hade även någon lagt en bild på planet i vinkel och längd över satellitbilden. Jag är inte övertygad..än.
Citera
2014-03-16, 21:20
Medlem
zorb89s avatar
Allt är bullich.

Ca 300pers borta och ingen kan tydligen få fram någon info ifrån deras mobiler. Hitta iphone eller vad som, världens ledande land på spionage är inblandat men kan inte hitta ett helt plan fullt med elektronik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in