Citat:
Man vet inte vad big bang innebär och det är en teori.
Hörts talas om gravitations"teorin"? Cellteorin? Germ theorof disease? osv
Idag vet vi i stora drag hur universum utvecklats, mycket tack vare Big-bang-teorin och annan modern forskning.
Citat:
Man vet inte vad mörk materia är.
Och?
Citat:
Man vet inte varför universum verkar expandera.
och?
Citat:
Man förstår inte gravitation.
Vad finns det att förstå? Vi har gravitationslagen osv. men det känns som att du förbereder ett stort argument from ignorance här.
Citat:
Man förstår inte magnetism.
Tala för dig själv.
Citat:
Man känner inte till formen på universum. Man förstår inte hur fotoner kan kommunicera momentant. Vad som sker i ett svart hål vet man ej. Sonoluminescence är en gåta. Listan kan göra mycket lång..
osv. Varför är detta relevant? Självklart kommer det alltid finnas saker man inte förstår/vet om. Om vi hade vetat allt hade vi inte behövt forska osv.
Definierar du Gud som omvänt proportionell mot våran kunskap om universum?
Citat:
Planeterna påverkar exempelvis olika marknaders upp och nedgång och därför det mänskliga psyket. Det kan jag visa då jag ibland följer en handlare som arbetar med sådana analyser. Men endast så länge inte för många har kunskapen. Det är inget absolut.
Vad snackar du om?
Citat:
Om det finns en enda gudinna eller gud som skapat allt vet jag inte.
Tror nog på ett cykliskt universum.
Okej?
526:
Citat:
Nej det är ingen förklaring till de frågor som religionen ställer.
Det är ett riktigt svar gentemot de falska svar som religioner försöker ge. T.ex
Livets mångfald:
Kristendomen: Gud trollade fram allt. Källa:bibeln
Vetenskapen: Naturligt urval tillsammans med variation inom arvet + mutationer = utveckling av olika livsformer. Källa: Empiri, observationer och fakta.
Universums uppkomst.
Kristendomen: Gud skapade allt på sex dagar osv. Källa: bibeln
Vetenskapen: För ca 13.8 miljarder år sedan skedde en expansion av rumtiden och sedan dess har universum gått från varmt till kallt, nya grundämnen har bildats i supernovor osv. Källa: empiri, fakta, observationer osv
Jag tog nu kristendomen som exempel men det finns många andra religioner som ger samma bisarra svar. T.ex Zeus och tor om åskan osv.
Citat:
Det är bara ett påstående från en annan typ av religion (scientismen). Först försöker de tala om vad frågan är, sen försöker de dessutom att definiera vad som ska räknas som förklaring.
Scientismen? Sluta trolla nu.
Anledningen till att vetenskapen går att lita på, är för att den bevisligen är det i särklass mest effektiva verktyget att använda för att lära sig om omvärlden. Den har gett oss datorer, flygplan, kärnkraft, bord, stolar, bilar, hus, mobiler osv osv. Kort och gott: Den funkar.