2014-03-15, 21:53
  #32401
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Bara positivt. Fler platser på de höga poängen. Normering ftw.
Samtidigt tycker jag det är bra att Lund får större konkurrens. KTH behöver höja sina antagningspoäng, de ligger under LTH sedan förra året. Uppsala behöver också få ett uppsving.
Det är lärosätens plikt att locka sökande. Uppsala som har ett minst lika bra studentliv som Lund bör nog göra reklam för att dem har betydligt finare nationer än Lund, faktiskt.
Allt handlar idag om social kompetens i en utbildning, det är inte längre välrenommerad status som talar för den sökande. Mottagandet och nollning hänger bra ihop. Där ligger fortfarande Lund ljusår före. Om det har fungerat så bra för Lund i de senaste tre åren varför anammar ingen detta framgångsrika koncept? Uppsala må ha ett fint studentliv med häftiga nationer, men nollningen är ju lika viktig. Hur ska Uppsala locka till sig de bästa studenterna? Hur ska KTH slå Lund på fingrarna igen? Chalmers har väl alltid varit oberoende, deras poäng skiljer sig bara 0,05 från Lund.

Det lustiga är att tiden har förändrats. Förr i tiden var Chalmers det som många ville komma in på främst. Då handlade det bara om att bli färdig och komma ut fort i arbetslivet. Idag ska man få mer tid till att utveckla sina ledaregenskaper, sina sociala egenskaper och mer tid till att utveckla det sociala nätverket. Kunskaperna är inte längre vad som bara efterfrågas.
Citera
2014-03-15, 22:07
  #32402
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Samtidigt tycker jag det är bra att Lund får större konkurrens. KTH behöver höja sina antagningspoäng, de ligger under LTH sedan förra året. Uppsala behöver också få ett uppsving.
Det är lärosätens plikt att locka sökande. Uppsala som har ett minst lika bra studentliv som Lund bör nog göra reklam för att dem har betydligt finare nationer än Lund, faktiskt.
Allt handlar idag om social kompetens i en utbildning, det är inte längre välrenommerad status som talar för den sökande. Mottagandet och nollning hänger bra ihop. Där ligger fortfarande Lund ljusår före. Om det har fungerat så bra för Lund i de senaste tre åren varför anammar ingen detta framgångsrika koncept? Uppsala må ha ett fint studentliv med häftiga nationer, men nollningen är ju lika viktig. Hur ska Uppsala locka till sig de bästa studenterna? Hur ska KTH slå Lund på fingrarna igen? Chalmers har väl alltid varit oberoende, deras poäng skiljer sig bara 0,05 från Lund.

Det lustiga är att tiden har förändrats. Förr i tiden var Chalmers det som många ville komma in på främst. Då handlade det bara om att bli färdig och komma ut fort i arbetslivet. Idag ska man få mer tid till att utveckla sina ledaregenskaper, sina sociala egenskaper och mer tid till att utveckla det sociala nätverket. Kunskaperna är inte längre vad som bara efterfrågas.
Konstig analogi. Alla studenter motiveras inte av samma faktorer när de söker högskola.

F.ö är LTH ett sjunkande skepp. Den katastrofala ekonomiska situationen kommer ge utslag på antagningsstatistiken under de kommande 5 åren.
Citera
2014-03-16, 03:47
  #32403
Medlem
Frågar återigen.. Jag kommer göra matte 1a BAS nationella nu i april och tänkte bara kolla om det är någon som gjort det förut och kommer ihåg om det såg ut såhär : http://www.extracoach.se/upload/NaP/ma_1a_vt12.pdf. Gör dom nya prov varje VT/HT per ÅR? Det där är nämligen VT 2012 provet, men skrev det 2013. Är det någon som vet om detta prov fortfarande är tillgängligt eller om det kommer komma ett nytt? Tack som fan för svar.. mvh.
Citera
2014-03-16, 07:11
  #32404
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koskensnorva
Frågar återigen.. Jag kommer göra matte 1a BAS nationella nu i april och tänkte bara kolla om det är någon som gjort det förut och kommer ihåg om det såg ut såhär : http://www.extracoach.se/upload/NaP/ma_1a_vt12.pdf. Gör dom nya prov varje VT/HT per ÅR? Det där är nämligen VT 2012 provet, men skrev det 2013. Är det någon som vet om detta prov fortfarande är tillgängligt eller om det kommer komma ett nytt? Tack som fan för svar.. mvh.

Nationella prov görs om till varje termin
Citera
2014-03-16, 08:49
  #32405
Medlem
Hur fungerar normeringen? Att fler skriver kommer väl resultera i att det blir svårare att få högt normerat resultat?
Citera
2014-03-16, 09:17
  #32406
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thompa1
Hur fungerar normeringen? Att fler skriver kommer väl resultera i att det blir svårare att få högt normerat resultat?

Eller tvärtom. Ifall fler skriver dåligt så är det lättare att få högre betyg.
Citera
2014-03-16, 10:38
  #32407
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thompa1
Hur fungerar normeringen? Att fler skriver kommer väl resultera i att det blir svårare att få högt normerat resultat?
Det borde vara lika svårt/lätt som tidigare år, det är väl själva poängen med normering?
Citera
2014-03-16, 10:44
  #32408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hendurik
F.ö är LTH ett sjunkande skepp. Den katastrofala ekonomiska situationen kommer ge utslag på antagningsstatistiken under de kommande 5 åren.
Utveckla? Hur tror du att detta kommer att påverka LTHs anseende och kvalitet?

Citat:
Ursprungligen postat av thompa1
Hur fungerar normeringen? Att fler skriver kommer väl resultera i att det blir svårare att få högt normerat resultat?
Inte nödvändigtvis. Om fler "idioter" skriver kan det bli lättare och vice versa. Se även nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Det borde vara lika svårt/lätt som tidigare år, det är väl själva poängen med normering?
Ungefär så, ja.
Citera
2014-03-16, 11:18
  #32409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jollenstollen
Utveckla? Hur tror du att detta kommer att påverka LTHs anseende och kvalitet?

Inte nödvändigtvis. Om fler "idioter" skriver kan det bli lättare och vice versa. Se även nedan.

Ungefär så, ja.

Min bild är att fler "idioter" skriver. Känns som det i alla fall. Folk som inte vågat innan och hört hur "lätt" det är att komma in via HP. I höstas var det bara jag som skrev HP ur de klasser jag gick på komvux. Nu i vår är det 7-8 stycken. De flesta är stolpskott...
Citera
2014-03-16, 11:44
  #32410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Nationella prov görs om till varje termin

Är du heeelt hundra på det?
Citera
2014-03-16, 14:33
  #32411
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollenstollen
Utveckla? Hur tror du att detta kommer att påverka LTHs anseende och kvalitet?
LTH's kvalitet är redan påverkad. Stora nedskärningar i antal övningstillfällen, utbildningar som läggs ner, etc. Anseendet påverkas till följd av detta.
Citera
2014-03-16, 15:01
  #32412
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Koskensnorva
Är du heeelt hundra på det?
Så här skriver Skolverket:
Citat:
Prov som återanvänds omfattas av sekretess. De nationella proven ska förvaras på ett betryggande sätt så att innehållet inte röjs. På provhäftena samt i lärarinformationen anges hur länge Skolverket planerar att återvända ett nationellt prov.

Det förekommer förmodligen aldrig en "direkt återanvändning"; att de nationella proven är likadana som det föregående årets.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in