2014-03-16, 11:38
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Nytt och konstigt:

Spårningssystemet var avslaget före kaptenen sa godnatt.
Citat:
'There is more information coming in from the press conference during the Q&A: one of the transponder systems was switched off before the last communication from the pilot and his message - “good night”.'
http://www.theguardian.com/world/2014/mar/16/flight-mh370-police-focus-on-pilots-as-search-for-airliner-goes-on-live-updates
Citera
2014-03-16, 11:41
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Nytt och konstigt:

http://www.theguardian.com/world/2014/mar/16/flight-mh370-police-focus-on-pilots-as-search-for-airliner-goes-on-live-updates
Inte alls konstigt. Det är ju i linje med det vi har spekulerat om i flera timmar redan.
Citera
2014-03-16, 11:42
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
OK, tack. Snabb genomläsning bara, det verkar i vart fall inte som att mobila jammers har någon särskilt stor räckvidd (det rör sig om runt 10 meter typ) och det är svårare att helt störa ut signalen från mobilen till basstationen än vice versa. Då ska man i så fall ha haft en större störningssändare på plats där flygplanet landade.

Om man klarar en så avancerad operation som att stjäla ett flygplan.. tror du då inte att man klarar att införskaffa en stark gsm-jammer ?
Citera
2014-03-16, 11:45
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
OK, tack. Snabb genomläsning bara, det verkar i vart fall inte som att mobila jammers har någon särskilt stor räckvidd (det rör sig om runt 10 meter typ) och det är svårare att helt störa ut signalen från mobilen till basstationen än vice versa. Då ska man i så fall ha haft en större störningssändare på plats där flygplanet landade.

Det nämns om kraftigare sändare med störningseffekt upp till en kilometer, men då uppstår frågan hur en sådan apparat kunnat tas med på planet. Dock verkar Shah vara en tekniknörd som hanterar det mesta.
Hans privata laptop saknas och jag kan tänka mig att i denna fanns alla rutter väl dokumenterade, lägg därtill hans långa erfarenhet. Även om man kan tycka det gigantiskt, finns säkerligen mycket programmerat i huvudet på denne pilot.
Citera
2014-03-16, 11:47
Medlem
Citat:
Detta faktum tillsammans med bristen på senare radarobservationer är några av flera indicier som i min värld talar ganska starkt emot hypotesen om att planet flugit in över land och landat någonstans. Hypotesen att planet lagt sig i radarskugga av någon annan flight känns också väldigt långsökt. Hur lyckas piloten öht "få tag" i en annan sån flight och komma så nära att detta är möjligt och utan att det upptäcks? Och vid någon punkt måste han ju i så fall ändå ha avvikit från den andra flighten och då ha synliggjort sig för militär markradar om inte annat. (Om nu scenariot öht ens är möjligt i teorin och inte bara en av flera verklighetsfrämmande teorier om vad som hände som florerar på forum världen över).
Att ingen har sett planet på radarn är inte så märkligt egentligen. Vi vet ju till exempel att en Tysk flög till Röda torget i Moskva utan att ryssarna såg honom. Jag tror vissa länders radarsystem kanske inte fungerar perfekt 24 timmar om dygnet och man kanske inte reagerar på ett enstaka objekt. De radarstationer som finns är ju mest till för militära syften och när det inte råder något direkt hot så tror jag inte att man är 100% alert.

Malaysierna säger ju sig ha sett något som passerade över deras territorium men de reagerade inte när det hände utan de såg detta först när man i efterhand analyserade loggar. Andra länder kanske inte ens sparar loggar, så det är ganska svårt att dra några definitiva slutsatser om detta.

En annan variant kan också vara att man har slagit på transpondern och låtsats vara ett annat plan, men jag vet inte om det skulle hjälpa.
Citera
2014-03-16, 11:49
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Nytt och konstigt:

Det finns en film som visar piloterna på flygplatsen där de scannas av. Hur långt före kommer Shah styrman? (Om man nu var tvungen att skruva bort ett lock för att komma åt säkringen till spårningssystemet)
Citera
2014-03-16, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Lita på mig, en delvis utbildad pilot skulle näppeligen inte hitta till de waypoints som de rapporteras
att de flugit över.

Då måste man själv mäta färdlinje och göra korrektion för vindupphållning, vilket int är helt lätt.
På 777 sätter man in fyrarna VOR viaFMS.

Om man har navskills att hitta waypoint vampi mitt över havet, så kan man programmera FMS för då är det betydligt enklare

Eftersom man inte ens säkert vet var planet flög är det lite väl opportunt att säga att det hittat till några i förväg bestämda waypoints , tom en tio års scout klara att ta ut en kurs på en karta.
En erfaren navigatör kan ta ut en kurs på tio grader när bara genom att titta på kartan.
Att ställa in kurs fart och höjd handlar väl bara om att hitta rätt reglage.
Att gå in i FMS fodrar någon form av utbildning på just den , är det förresten ett likadant system i alla plan.
Att koppla ifrån FMS och gå över till manuell kontroll måste väl vara något som är ett standard moment i en simulator.
Citera
2014-03-16, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Om man klarar en så avancerad operation som att stjäla ett flygplan.. tror du då inte att man klarar att införskaffa en stark gsm-jammer ?

Planet var även utrustat med satcom telefoner i business, dessa har täckning överallt vilket inte vanliga mobiler har.

Undan att detaljkunna kopplingschemat så är min gissning att dessa var fungerande eftersom man har satcom ping i så många timmar.

Jag tror alltså inte det är möjligt att bara delvis stänga av satcom.
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att ingen har sett planet på radarn är inte så märkligt egentligen. Vi vet ju till exempel att en Tysk flög till Röda torget i Moskva utan att ryssarna såg honom. Jag tror vissa länders radarsystem kanske inte fungerar perfekt 24 timmar om dygnet och man kanske inte reagerar på ett enstaka objekt. De radarstationer som finns är ju mest till för militära syften och när det inte råder något direkt hot så tror jag inte att man är 100% alert.

Malaysierna säger ju sig ha sett något som passerade över deras territorium men de reagerade inte när det hände utan de såg detta först när man i efterhand analyserade loggar. Andra länder kanske inte ens sparar loggar, så det är ganska svårt att dra några definitiva slutsatser om detta.

En annan variant kan också vara att man har slagit på transpondern och låtsats vara ett annat plan, men jag vet inte om det skulle hjälpa.

Nja, vår unge tysk fångades av rysk radar ett antal gånger men piloterna fick aldrig eldtillstånd. Som tur var
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimlicopassport
Somalia/Jemen/Iran är visserligen lite längre än till Peking men inte omöjligt att planet kunde ha nått dit. Isf skulle det kunna vara förhandlingar och locket på.

Iran är det. Isfahan, närmare bestämt.
Citera
2014-03-16, 11:55
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
De svarta lådorna (CVR & FDR) kan inte stängas av.

USA (NTSB) kopplades snabbt in för att det fanns amerikaner bland passagerarna.

Citat:
Ursprungligen postat av xituno

Det stämmer inte med verkligheten. Både CVR & FDR går att stänga av genom att dra säkringarna för dem. Det finns legitima skäl för att kunna göra det.

NTSB kopplas in för att det är amerikansktillverkat flygplan.

Du blandat ihop det lite, FBI intresserade sig för detta fall och sa att eftersom det
fanns Amerikanska medborgare på planet så var det en ingång för dem att ta sig an fallet.
Dock så vad senast har läst för ett par dagar sedan så sa FBI att de för närvarande
inte jobbar med fallet med att de har koll på händelseutveckling eftersom det då
inte fanns misstankar om att något brottsligt ska ha skett.

http://www.latimes.com/world/worldnow/la-fg-wn-fbi-disappearance-malaysian-airlines-jet-20140308,0,5571373.story#axzz2w7dwHQrc

Med de senaste dagarnas utveckling av fallet så kanske FBI omprövar sitt
beslut och påbörjar en egen utredning.

Sedan som U-fig skriver så är NTSB inkopplade eftersom det är ett Amerikanskt
plan och det är inget unikt för detta fall utan det är helt enligt de internationella
regler som finns inom flyget (gäller kanske även inom sjöfart?) att det HavKom i det
land som planet är byggt i har rätt att deltaga i haveriutredningen.

Citat:
The U.S. law enforcement official said that the federal National
Transportation Safety Board will also probably be brought into the investigation
"because the jet was built by Boeing in this country."

http://www.latimes.com/world/worldnow/la-fg-wn-fbi-disappearance-malaysian-airlines-jet-20140308,0,5571373.story#ixzz2w7eEbGc2

-----

Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag tycker det är märkligt då jag kikat lite på radartäckningen som fanns över området (en länkad PDF) och alla satelliter som kikar på väder och vindar dygnet runt att man kan tappa bort en sån stor sak som en 777a med kondensstrimmor och hela faderutten.

Har den dessutom en radioöverföring till RR så ska det väl inte vara omöjligt att några andra råkat få in den transmissionen och vet en bäring per skalle - då år det ju att triangulera ut position.

Eller är det bara USA/NSA SWE/FRA och andra som idkar radioövervakning... Ger mig fan på att det ligger ryska och kinensiska "trålare" däromkring åxå. Men dom vill nog inte säga nåt om det.

Övervakningen är inte så bra som jag trodde.

En vädersatellit är rätt värdelös när det kommer till att spana på annat än väder
eftersom dess zoomnivå är alldeles för låg för att de ska kunna vara till någon nytta.

Här har du exempel på satellitbilder från en vädersatellit:
http://www.smhi.se/weatherCacheSMHI2/satellitbilder/pps_ovw_scan2___1403161047_ky3or.jpg
http://www.sat24.com/sv-se/sp

Hur har du tänkt att du ska kunna upptäcka ett flygplan på den bilden?

---------

Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Det här lät osannolikt, men en brittisk säkerhetsexpert tar nu upp möjligheten till att planet kapats via mobil:

http://www.express.co.uk/news/world/465126/Missing-Malaysia-Airlines-plane-may-have-been-cyber-hijacked-using-mobile-phone

Tidningen är knappast den seriösaste ( man tar även upp att Uri Geller kopplats in ), men tidningens uppgifter om "cyberkapning" refereras i The Telegraph.

Hur skulle det ha gått till? Flygplanets system bör väl vara rätt slutna för
påverkan utifrån?

Du kan själv läsa om B777an system här:
http://www.davi.ws/avionics/TheAvionicsHandbook_Cap_11.pdf
http://www.citemaster.net/get/1472830e-8785-11e3-9b63-00163e009cc7/yeh98_777-fbw.pdf
http://www2.cs.uidaho.edu/~krings/CS449/Notes.F09/449-09-27.pdf

-------

Gällande den twittrade flygfisken som vissa här verkar avguda så kanske man
ska ta och kolla runt lite innan man utser honom till ett allvetande geni:

https://www.google.ca/#q=steven+frischling+compulsive+liar

-----------
Senast redigerad av BleAivano 2014-03-16 kl. 12:06.
Citera
2014-03-16, 11:58
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jag har inte förbisett det. Jag läste det förut. Men det förändrar fortfarande inte det faktum att planet ändrade kurs och flög i flera timmar efter transpondern försvann.

Kan du vara så snäll, du som ju verkar SÅ extremt insatt och logisk, ge mig en logisk och hållbar förklaring till varför i hela världen den självmordsbenägna fan till kapten skulle flyga till andra sidan jordklotet och crasha där, när han kan göra det praktiskt taget direkt efter takeoff?
Människan vill möjligtvis köra in i någon byggnad, men varför gör han inte det då? Finns ju inget som det minsta pekar på att något har varit fel på planet. Varför slutför han inte sitt "uppdrag"? Varför försvinner han ut i tomma intet?

Problemet med dig och dina gelikar är att ni är extremt naiva och är helt besatta av en viss mycket enkel förklaring, en förklaring som en 3-åring skulle kunna begripa. Och utanför den ramen kan ni inte på några sätt tänka.

Vad hade du för teorier för 6 dagar sedan? Hur nära var du sanningen då? Du går ju fortfarande i samma gamla spår som vissa gjorde redan första dagen, "crash & burn". Det är ju patetiskt rent av.
Använd den lilla hjärnkapacitet du har istället och svara på mina frågor är du väldigt snäll, om du nu klarar av det förstås.

Varför är det mer logiskt att piloten skulle skulle krascha direkt efter take-off?

Det kan finnas många förklaring till varför han inte gjorde det, (om vi nu prövar denna självmordsteori).

En självmordsbenägen pilot i cockpit kan ha:
grubblat länge
känt djup ånger
lidit stora kval
skjutit i sig en överdos med autopiloten på
försatt alla ombord utan syre (högt upp)
med sin egen syrgasmask ha ångrat ett spektakulärt dåd i KL
svimmat själv
vilja dölja självmord för sina anhöriga
haft tusen andra orsaker man kan fundera över.

Naiv och är helt besatt kan man också fundera över ett slag innan man avslöjar sin egen inkompetens genom att vräka ur sig pajasinlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in